Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Overschakelen naar Carnibest

• Log in om te reageren
169 reacties op dit onderwerp
Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#1 Geplaatst 12 mei 2012 - 14:46

Hallo allemaal,

Tengevolge dit topic
Vannacht iets raars meegemaakt ...
heb ik besloten over te schakelen naar een andere voeding voor mijn katjes.
Na hier enkele topics over carnibest en andere kvv gelezen te hebben, denk ik dat dit misschien een oplossing kan zijn en wil ik het alvast eens proberen.

Ik heb 3 katjes, Gucci met een voedselallergie (en nu ook een blaasontsteking), Mika = gevoelige maag en darmen, Frisbie = kerngezond maar iets te dik.
Voor haar voedselallergie krijgt Gucci sinds 2010 Hill's z/d, omdat Mika geen natvoer verdraagt (daarvan gaat hij overgeven of krijgt hij diarree) eten ze sindsdien enkel brokjes van Hill's z/d, ook op aanraden van de da.
Nu heeft Gucci een blaasontsteking en ik vermoed dat dit komt doordat ze te weinig vocht binnenkrijgt.  Ik wil dus absoluut dat ze ofwel terug natvoer krijgen of rauwvoer waar ook meer vocht inzit.
Omdat ons huis heel "open" is, is er geen mogelijkheid om ze "apart" hun voeding te geven.

Ik ga starten met een heel kleine hoeveelheid, maar hoe pak ik dit nu best aan ?

Is mengen met hun brokjes een goed idee ?
Of gewoon naast hun brokjes aanbieden ?
Welke soorten van Carnibest geef ik best ?
(momenteel al 1 rol (natuur) gaan halen, ligt te ontdooien (om in kleinere porties te verdelen) in de koelkast)
Ik heb gekozen voor natuur omdat dit de minst vette soort zou zijn ?

Alle tips welkom, alvast bedankt :)

Bewerkt door Mika, 12 mei 2012 - 14:50.

Groetjes, Mika, Gucci, Frisbie

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 12 mei 2012 - 15:54

Oh, ik ga dit zeker opvolgen!! Ik heb namelijk vandaag 3 rollen Carnibest gekocht!

Guest_Burretje_*
Guest_Burretje_*

#3 Geplaatst 12 mei 2012 - 16:09

Weet je waar je allergie katje allergisch voor is? Natuur is wellicht niet de beste soort voor hem namelijk.

Guest_Burretje_*
Guest_Burretje_*

#4 Geplaatst 12 mei 2012 - 16:19

En wat betreft je andere vragen:

Ik zou eerst kijken of ze Carnibest lekker vinden zonder iets erbij. Er zijn katten die meteen beginnen met eten en in dat geval hoef je niet moeilijk te doen met mengen.

Er zijn katten die niet goed reageren (spugen) op de combinatie van brokken en rauw, omdat rauw een andere zuurgraad vraagt van de maag. Ik heb er met mijn katten nooit last van gehad, maar het kan dus wel. Het is een kwestie van uitproberen, anders kan je brok en rauw beter niet in dezelfde maaltijd aanbieden. Mits je kat er tegen kan, kan je brokjes en KVV wel mengen. Krijg je wel vieze kleffe blokjes van trouwens...

Voor portioneren kan je de KVV beter niet laten ontdooien in de koelkast. Dan krijg je een papperige brei die niet meer te snijden is. Beter is om de rol een half uurtje (halve kilo rol) tot een uurtje (kilo rol) in koud water te leggen. Dan is hij nog niet ontdooid, maar wel zacht genoeg om te kunnen snijden met een scherp mes.

Voor een allergie kat zou ik beginnen met Carnibest Eend. Dit is een variant zonder rijst (veel varianten zijn met rijst en dat kan een allergeen zijn) en het is een diersoort die veel katten nog niet op hebben. Alternatief is Carnibest Kalkoen. Die is ook zonder rijst, maar kalkoen zit wel dichter bij kip waar ook katten allergisch voor zijn. Als je weet waar je kat allergisch voor is, is het makkelijker kiezen.

Eend is wel een vette diersoort. Dus of dat goed gaat met je gevoelige kat is afwachten. Je hoort wel vaak dat gevoelige katten het juist wel heel goed doen op vers, dus misschien gaat het gewoon meteen goed.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 12 mei 2012 - 16:28

Ik ben gewoon van de ene op de andere dag overgeschakeld op KVV voor mijn hond. Eerst naar Duck en toen naar Carnibest. Bas is gelukkig geen echte probleemhond. Hij vindt het nog steeds heel erg lekker en ik wissel af tussen alle smaken. Wat Burretje zegt ivm de eend klopt wel hoor, maar misschien kan je eerst proberen hoe ze het doen op de natuur en hoe ze het lusten omdat je dit al in huis hebt. Op de website van Carnibest kan je lezen hoe je eventueel stapje voor stapje kan overschakelen. Ik heb momenteel de kittenversie in de vriezer, als de kittens goed zijn ingeburgerd ga ik ze omschakelen, ofwel volledig ofwel nog af en toe wat natvoer er bij.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 12 mei 2012 - 22:44

Ik ben het helemaal eens met Burretje :)
Behalve dat je het best even in de koelkast kunt leggen om te ontdooien. Ook als je het even in de koelkast laat liggen tot het iets zacht wordt kun je het goed portioneren. Net zo goed als met het in water leggen.
Papperig hoort het niet te worden, zeker niet als je het in de koelkast laat ontdooien.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#7 Geplaatst 13 mei 2012 - 12:06

dolfjeweerwolfje zei:

Oh, ik ga dit zeker opvolgen!! Ik heb namelijk vandaag 3 rollen Carnibest gekocht!

Misschien heb ik erover gekeken, maar is er ook een topic van ?
(dan hou ik dat ook in de gaten ;) :) )

Dank je voor jullie tips :)

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#8 Geplaatst 13 mei 2012 - 12:11

Burretje zei:

Weet je waar je allergie katje allergisch voor is? Natuur is wellicht niet de beste soort voor hem namelijk.

Nee dat weet ik helaas niet, als ik me goed herinner zei de da iets van eiwitten in de voeding ?
Ze kregen vroeger gewone Hill's brokjes met natvoer (Almo Nature of Sch├ęsir), met de Hill's z/d is de voedselallergie van Gucci veel minder geworden, maar telkens ik haar terug op gewone Hill's zette, begon ze weer haar haar met hele plukken uit te trekken.

Ik heb ook Orijen geprobeerd maar daar waren ze absoluut geen fan, de eerste dag begonnen ze er wild enthousiast aan maar na een week of 2 wilden ze dit niet meer eten.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 13 mei 2012 - 12:31

Hou dan goed in de gaten hoe ze reageren op de carnibest.

het kan zijn dat de klachten eerst wat lijken te verergeren, maar dat kan zijn van het ongiften. Niet helemaal het juiste woord, maar ik weet even niet een ander ;)
Het lichaam moet overschakelen op een ander soort vertering. Dit kan betekenen dat bestaande kwaaltjes wat erger lijken te worden. Daarna wordt het beter. De periode dat dit duurt is afhankelijk van de kat. Meestal, bij een jongere kat, duurt het niet heel lang.

Als de klachten blijven toenemen, dan een andere variant kiezen.
Meestal zijn katten niet allergisch voor eiwitten, maar voor granen. Als het om de eiwitten gaat, dan gaat het meestal om de niet hoogwaardige eiwitten. In vers vlees zitten alleen maar hoogwaardige eiwitten en daar zouden de meeste katten gewoon tegen moeten kunnen.
In jouw geval zou ik dan, als de natuurvariant niet goed gaat, kiezen voor een soort zonder granen en waar in principe maar 1 diersoort in is verwerkt. Als de klachten dan verdwijnen kun je opbouwen naar andere diersoorten.

het makkelijkst gaat dat met barfproducten. Klinkt misschien raar, maar dan weet je zeker dat er a) geen granen in zijn verwerkt en b) geen andere diersoorten bij zitten

Dus je geeft eerst bijvoorbeeld alleen maar cb met eend. Dan geef je cb met eend en een kippepootje. Gaat het met de eend alleen wel goed en met de kip erbij geeft het problemen, dan ligt het probleem bij kip. En dan ga je dat niet meer geven.
Vaak is het echt een gepuzzel. En dan kun je beter heel langzaam 1 voor 1 een nieuwe diersoort toevoegen, zodat je alles de tijd geeft om te werken voor je iets nieuws introduceert.
Vergis je niet, bij een eliminatiedieet moet je echt enkele weken alleen maar 1 diersoort geven. zo kun je steeds zien of de klachten verdwijnen en/of terugkomen. Voor je nieuwe dingen toevoegt na de eerste stap (alleen 1 diersoort geven is eerste stap) is het verstandig een week of 6 te wachten voor je stap 2 zet (nieuwe diersoort erbij doen).

Hopelijk is het allemaal niet nodig en reageert hij goed op de carnibest natuur. Als dat zo is dan is dat alleen maar prettig natuurlijk!

Geplaatste afbeelding

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#10 Geplaatst 13 mei 2012 - 17:05

Ik zou gewoon een paar dagen mengen met brokjes en eerst kijken of ze het wel lusten/ofwel direkt overschakelen op vers.
(Mijn hond heb ik na 12.5 jaar brokken ook direkt overgezet op Carnibest en dat ging goed. Hangt af van dier tot dier zeker....)

En welke smaak ,tja de smaak die ze liefst lusten zou ik geven :)

Men Ragdoll heeft natuur- vlees - lam - eend gegeten en Eend is zijn favoriet.
Van al de rest eet hij een beetje en laat de rest staan. :oops:

Heb hem vandaag trg eens wat natuur gegeven om wat afwisseling te hebben maar was trg geen succes.
Als hij later volwassen is ,ga ik hem toch ook die andere smaken af en toe es laten eten.
Maar nu hij nog kitten/half volwassen is ,is groeien het belangrijkst dus mag hij zijn favoriete smaakje nog constant blijven eten. :)

PS.Ik dacht in het begin  dat Eend alleen maar voor een bepaalde tijd mocht gegeven worden ,maar na dit eens nagevraagd te hebben kan dit ook gewoon gegeven worden zoals de andere smaken.

Bewerkt door Mister B., 13 mei 2012 - 17:06.

Guest_Burretje_*
Guest_Burretje_*

#11 Geplaatst 13 mei 2012 - 17:56

Mister B. zei:

Heb hem vandaag trg eens wat natuur gegeven om wat afwisseling te hebben maar was trg geen succes.
Als hij later volwassen is ,ga ik hem toch ook die andere smaken af en toe es laten eten.
Maar nu hij nog kitten/half volwassen is ,is groeien het belangrijkst dus mag hij zijn favoriete smaakje nog constant blijven eten. :)

Als je wilt dat je kat niet kieskeurig is als hij groot is, dan moet je hem vooral nu veel verschillende dingen laten eten. Nu is het nog veel makkelijker aan te leren dan als ze eenmaal volwassen zijn.

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#12 Geplaatst 14 mei 2012 - 09:23

Eerste poging : deze ochtend Carnibest aangeboden zonder iets bij (gezien ze geen natvoer eten, wou ik het eerst zo proberen).

Frisbie is er wild van en eet een kleine portie meteen op.
Bij het snijden gisteravond was er al een klein beetje achtergebleven op de snijplank en heb haar dit gegeven.  Ze at het meteen op.
Ook haar eerste echte portie (ongeveer 25 gr.) deze morgen at ze meteen op.
Dat is al 1 van de drie die het graag eet, ze zocht zelfs naar meer terwijl er ook brokjes staan.

Mijn twee birmaantjes ... hebben eens gesnuffeld en trokken er hun neus voor op :louche: ik heb wel gezien dat Gucci net brokjes gegeten had dus veel honger had ze niet.  Ik probeer het vanavond nog eens en zal eerst de carnibest aanbieden voor ze brokjes kunnen eten.

Bewerkt door Mika, 14 mei 2012 - 09:24.

Guest_Paola_*
Guest_Paola_*

#13 Geplaatst 14 mei 2012 - 10:39

Hier helpt het met nieuwe dingen heel goed als ik ze een klein beetje in hun mond stop. Jinx is nl heel erg en die loopt bij iets nieuws meteen weg. Als hij een beetje geproefd heeft vindt hij het vaak wel lekker.

Veel succes met overzetten!

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 14 mei 2012 - 13:17

Als je wil dat ze rauw voer gaan eten zal je hen geen keus moeten laten en de brokjes wegnemen en alleen rauw voer aanbieden.
Ik ben eerst begonnen met kipfilet in stukjes te geven  en dan met carnibest kalkoen enkele weken  en dat aten ze onmiddellijk.
Ze krijgen hier alleen nog maar rauw voer.
Zoals al reeds gezegt is mogen katten met een allergie de variatie-kalkoenmix-eend en dabetesmix eten en de rest normaal niet.
De diabetes mix is met kip en dit mogen ze ook eten volgens de da.
Eend is wat vetter en moeilijker te verteren en dat verdroegen mijn ragdolls niet zo goed!
Maar ja ieder kat is anders dus zal je zelf moeten uitmaken wat voor u katten het best is en wat ze graag eten :)
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 14 mei 2012 - 18:40

Mika zei:

Eerste poging : deze ochtend Carnibest aangeboden zonder iets bij (gezien ze geen natvoer eten, wou ik het eerst zo proberen).

Frisbie is er wild van en eet een kleine portie meteen op.
Bij het snijden gisteravond was er al een klein beetje achtergebleven op de snijplank en heb haar dit gegeven.  Ze at het meteen op.
Ook haar eerste echte portie (ongeveer 25 gr.) deze morgen at ze meteen op.
Dat is al 1 van de drie die het graag eet, ze zocht zelfs naar meer terwijl er ook brokjes staan.

Mijn twee birmaantjes ... hebben eens gesnuffeld en trokken er hun neus voor op :louche: ik heb wel gezien dat Gucci net brokjes gegeten had dus veel honger had ze niet.  Ik probeer het vanavond nog eens en zal eerst de carnibest aanbieden voor ze brokjes kunnen eten.

Klinkt goed!

Heb je constant brokjes staan of geef je op bepaalde tijden?
Wat je kunt doen is de brokjes weghalen. Kijken of ze het dan wel eten.
Als ze wel natvoer eten kun je de brokjes weglaten en eventueel de carnibest mengen met natvoer
als ze niet direct over willen op carnibest dan.

Geplaatste afbeelding