Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Overschakelen naar Carnibest

• Log in om te reageren
169 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#31 Geplaatst 18 mei 2012 - 09:12

ginnie zei:

Je kunt proberen om het Rosje puur te geven.
Als ik het Dilara gaf vermengd met haar (kitten)melk, dan haalde mevrouw haar poezelige neusje ervoor op. Gaf ik het puur, dan wilde ze het wel........

Zal dat straks eens proberen. Hopelijk lukt het...

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#32 Geplaatst 18 mei 2012 - 12:18

ginnie zei:

brokjes weglaten
het klinkt raar, maar volgens mij is de maag zich aan het aanpassen voor het verteren van vlees. De brokjes komen daartussen, en voor het verteren van brokjes is een ander soort spijsvertering nodig.
Probeer het met alleen vlees en zie wat het geeft.

OK, maar ik ben bang dat ze dan te weinig gaan eten.
Ze eten echt nog mini-porties (vb 25 gr. van de aangeboden 50 gr. - met tonijn erdoor).
Tot nu toe heb ik het zo gedaan, overdag zet ik de carnibest en niets anders, ik kan het dan ook in het oog houden hoeveel ze eten.
Als ze zoals gisteren wel wat eten maar dan weer alles uitspugen,
deze morgen :misselijk: :misselijk: heel mijn living onder de ***
dan ben ik toch geneigd ook terug brokjes te zetten hoor.
Maar blijkbaar is hun maag van slag ... want ook deze  spugen ze uit :misselijk: en Mika gaat voortduren gras gaan eten (= ik voel me misselijk).

Of ben ik nu een softie :oops:
Groetjes, Mika, Gucci, Frisbie

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#33 Geplaatst 18 mei 2012 - 12:29

Mika zei:

OK, maar ik ben bang dat ze dan te weinig gaan eten.
Ze eten echt nog mini-porties (vb 25 gr. van de aangeboden 50 gr. - met tonijn erdoor).
Tot nu toe heb ik het zo gedaan, overdag zet ik de carnibest en niets anders, ik kan het dan ook in het oog houden hoeveel ze eten.
Als ze zoals gisteren wel wat eten maar dan weer alles uitspugen,
deze morgen :misselijk: :misselijk: heel mijn living onder de ***
dan ben ik toch geneigd ook terug brokjes te zetten hoor.
Maar blijkbaar is hun maag van slag ... want ook deze  spugen ze uit :misselijk: en Mika gaat voortduren gras gaan eten (= ik voel me misselijk).

Of ben ik nu een softie :oops:

ja, een beetje softie ben je wel (net als ik) ;)

Ze eten waarschijnlijk niet zo heel veel omdat ze ook nog brokken krijgen. als jij elke dag een ijsje krijgt (of pannekoeken of anders wat je erg lekker vind) dan ga je ook niet voor die gezonde hap, toch? Dan zit je vol met je ijsje en eet je niet zoveel groente.

Bovendien hoeven ze minder van het vlees te eten om voldaan te zijn dan dat ze van brokjes moeten eten om voldaan te zijn.

Kijk wat ze mogen hebben per dag voor hun lichaamsgewicht, verdeel dat in de porties die je wilt geven per hoeveel keer en geef ze dat. Ze zullen snel doorhebben dat ze geen brokken meer krijgen. ;)

Natuurlijk zullen ze het eerst nog proberen. Maar ze eten het wel, het vers, dus niet meer elke dag ijs eten. Maar gewoon lekker gezond ;)

Bewerkt door ginnie, 18 mei 2012 - 12:29.
Reden van bewerken: witregels verwijderd

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#34 Geplaatst 18 mei 2012 - 12:35

Mika gaat inderdaad voor de brokken als ze er staan.
Gucci heeft net wat carnibest gegeten (zonder tonijn) :dancer:
Frisbie , geen enkel probleem.

Ik zit ook met hetvolgende : Frisbie eet het zo graag dat ze gewoon niet stopt met eten.
Zet ik 3 porties, gaan alle drie de bakjes leeg als ze de kans heeft.
Ik heb haar nu wel apart gezet, zodat Gucci & Mika de kans krijgen, maar het is toch niet de bedoeling voor de toekomst.
Al heb ik vandaag wel de indruk dat ze wat minder begint te eten, dat haar "behoefte" wat begint aan te passen.  Hadden jullie dat ook met jullie katten ?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#35 Geplaatst 18 mei 2012 - 12:38

Ja, dat hebben wij ook gehad. Eerst hebben ze zich echt volgepropt, daarna ging het steeds beter en nu zijn ze er aan gewend dat ze krijgen als ze honger hebben. De hoeveelheid die ze naar binnen stoppen is geleidelijk geminderd tot ze op de juiste hoeveelheden zaten :)

Geplaatste afbeelding

Laurie
Laurie
  • 114 berichten
  • 2 katten

#36 Geplaatst 18 mei 2012 - 19:01

Wat een interessant topic!

Mijn kat sukkelt ook veel met zijn voeding. Eerst had hij blaasontsteking en moest hij van de DA op Royal Canin voor de blaas. Toen kreeg hij ineens overal korstjes... Hij had geen beestjes ofzo, dus we dachten aan voedselallergie, en hebben we hem op RC voor de gevoelige huid gezet. En toen kreeg hij weer blaasontsteking... :(
Nu heeft hij Hills voor de blaas, maar ik voelde gisteren opeens weer een korstje...

Dus denk ik erover om hem op kvv te zetten. Maar ik heb toch nog wat vraagjes;

- Denken jullie ook dat kvv beter is voor de blaas dan brokjes? Het lijkt me wel, aangezien het veel vochtiger is. Maar de DA zei ook dat de zuurtegraad in zijn blaas niet klopte en er daardoor kristallen ontstonden. Zou dat ook opgelost zijn met kvv?

- Zouden jullie met de natuur beginnen, of met eend? Hij is wel een beetje aan de dikke kant :oops: , dus misschien is eend dan niet het beste idee. Aan de andere kant is de kans wel groter dat hij niet allergisch is voor eend, als ik het goed heb begrepen.

- Hebben jullie ervaring met carnibest voor kittens? Want over 10 daagjes krijgt onze man er een zusje bij, en het zou wel handig zijn als we niet voor elke kat iets anders moesten voeren (en vooral: dat we ons niet druk moeten maken als ze uit elkaars bakje eten). We gaan haar sowieso eerst de brokjes geven die ze nu krijgt bij haar opvanggezin, maar erna kunnen we natuurlijk kiezen: brokjes of kvv?

Alvast bedankt!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#37 Geplaatst 18 mei 2012 - 19:40

Laurie zei:

Wat een interessant topic!

Mijn kat sukkelt ook veel met zijn voeding. Eerst had hij blaasontsteking en moest hij van de DA op Royal Canin voor de blaas. Toen kreeg hij ineens overal korstjes... Hij had geen beestjes ofzo, dus we dachten aan voedselallergie, en hebben we hem op RC voor de gevoelige huid gezet. En toen kreeg hij weer blaasontsteking... :(
Nu heeft hij Hills voor de blaas, maar ik voelde gisteren opeens weer een korstje...

Goed dat je dit wilt proberen!

- Denken jullie ook dat kvv beter is voor de blaas dan brokjes? Het lijkt me wel, aangezien het veel vochtiger is.
ja
Maar de DA zei ook dat de zuurtegraad in zijn blaas niet klopte en er daardoor kristallen ontstonden. Zou dat ook opgelost zijn met kvv?
dat ligt er aan. Heeft hij struviet of oxalaat? Struviet kun je prima oplossen met kvv aangezien de zuurtegraad van de urine zal gaan verbeteren.

- Zouden jullie met de natuur beginnen, of met eend? Hij is wel een beetje aan de dikke kant :oops: , dus misschien is eend dan niet het beste idee. Aan de andere kant is de kans wel groter dat hij niet allergisch is voor eend, als ik het goed heb begrepen.
Als katten echt allergisch zijn voor voedsel is dat meestal (let op, niet altijd) voor granen. In dit geval kun je dan het beste starten met een graanvrije variant. eend, kalkoen maar ook de diabetesmix lijken mij dan het meest geschikt om mee te starten.

- Hebben jullie ervaring met carnibest voor kittens? Want over 10 daagjes krijgt onze man er een zusje bij, en het zou wel handig zijn als we niet voor elke kat iets anders moesten voeren (en vooral: dat we ons niet druk moeten maken als ze uit elkaars bakje eten). We gaan haar sowieso eerst de brokjes geven die ze nu krijgt bij haar opvanggezin, maar erna kunnen we natuurlijk kiezen: brokjes of kvv?
kvv. Onze kittens krijgen allemaal kvv als eerste voorgeschoteld. en ze krijgen helemaal geen brokjes ;)
Kittens die eerst ergens anders hebben gewoond krijgen ook kvv voorgeschoteld. Meestal verkiezen ze dat boven de brokjes. Slimme katjes :)

Alvast bedankt!

kittens krijgen hier de gewone variant van de carnibest trouwens, niet de kittenvariant. die is namelijk van samenstelling gelijk, maar is fijner gemalen. Nu is de kvv toch al fijn gemalen. En hebben ze niet niet voor niets tandjes ;)
Dus krijgen ze gewoon 'met de pot mee' zeg maar

Geplaatste afbeelding

Laurie
Laurie
  • 114 berichten
  • 2 katten

#38 Geplaatst 18 mei 2012 - 21:13

Super, bedankt voor de info!

Nog een lading vraagjes :oops:

- Hoeveel zou een volledig kvv-dieet kosten per maand voor 2 katten?  Onze kat weegt ongeveer 5,5 (maar er mag dus wel wat af), dan zou het 30 gr x 5= 150 gr per dag zijn. Voor ons nieuwtje een beetje minder waarschijnlijk.

- Kopen jullie ineens rollen van 1kg om dan in stukjes te snijden (en lukt dat goed?), of zijn de kleinere rollen makkelijker?

- Meng je het bij je nieuwe kittens eerst met hun oude voer? Of laat je hen zelf 'kiezen' en schakel je ineens om als ze voor kvv gaan?

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#39 Geplaatst 18 mei 2012 - 21:44

Laurie zei:

Super, bedankt voor de info!

Nog een lading vraagjes :oops:

- Hoeveel zou een volledig kvv-dieet kosten per maand voor 2 katten?  Onze kat weegt ongeveer 5,5 (maar er mag dus wel wat af), dan zou het 30 gr x 5= 150 gr per dag zijn. Voor ons nieuwtje een beetje minder waarschijnlijk.

- Kopen jullie ineens rollen van 1kg om dan in stukjes te snijden (en lukt dat goed?), of zijn de kleinere rollen makkelijker?

- Meng je het bij je nieuwe kittens eerst met hun oude voer? Of laat je hen zelf 'kiezen' en schakel je ineens om als ze voor kvv gaan?

CARNIBEST Natuurvoer - voor hond, kat en fret
Hier vind je veel info ... en ook de prijzen van de verschillende soorten carnibest.

Ik koop (met 3 katten) de rollen van 1 kg, ik snijd daar schijfjes van ongeveer 100 gr., dan kan je mooie porties maken.

En misschien kan je zoekfunctie eens gebruiken op dit forum ;) naar carnibest, dan vind je nog topics terug over anderen die overgeschakeld zijn, daar kan je heel veel informatie uithalen.  Veel succes...

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#40 Geplaatst 18 mei 2012 - 21:49

:( Mika's maagje echt van slag, hij heeft zonet weer :misselijk: ocharme, dit mag toch niet te lang duren hoor :( ik vind het zoooo zielig ...
Op de site van carnibest raden ze toch aan om geleidelijk aan over te schakelen, dus heb ik voor deze avond weer een kleine portie brokjes gezet, tja, softie, dat ben ik :oops:

Gucci begint het ook beter en beter te eten en heeft vandaag niet meer :misselijk: dus dat is dan wel weer positief.

Bewerkt door Mika, 18 mei 2012 - 21:54.

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#41 Geplaatst 19 mei 2012 - 08:43

Ik heb hier 2 KVV etende katten (Tinlo dan) en ik haal worsten van 500 gram.
Aangezien de worsten 2 dagen uit de vriezer lekker blijven hier je er niet in te snijden en te kliederen :)
Gewoon een hele worst in de koelkast leggen en dan heb je 2 dagen voer. (hier eten ze samen precies 250 gram
Op een dag)

Ik gaf ze eerst ook een 'gemengde' overgang van brok en KVV, maar dit werkte niet.
Ze zijn teveel gewend aan de lekker geur en het gemak van brokjes, ze blijven dit toch pakken.
Hop weg die brokjes! Wat ik wel heb gedaan om de gevoelige darmpjes hier, is 100% graanvrij gegeven.
CB bleven ze diarree van krijgen, Tinlo werkte perfect. Onze theorie was dat ze graanvrije versies
van CB toch sporen van granen bevat door het verwerken in dezelfde fabriek.
(let op, dit berust op speculatie, geen feiten!)

In 1 x overschakelen geeft ze geen diarree als ze geen ziekte oid hebben, hoogstens misschien als ze
schrokken. Arwen deed dit in het begin en zij moest er dan ook van :misselijk:
Dit ging snel over :)
With A Cat At Home, You're Never Alone! :heart:
*Hanna*

Laurie
Laurie
  • 114 berichten
  • 2 katten

#42 Geplaatst 19 mei 2012 - 09:47

Bedankt!

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#43 Geplaatst 19 mei 2012 - 14:32

Ik ben van één dag op de ander naar rauw voer overgegaan
Ik heb puur  carnibest kalkoen gegeven en dit één week lang en het ging prima geen diaree geen gebraak ofzo..
Als ik vroeger van één brokje moest overgaan naar een ander was het hier altijd diaree ook al deed ik dit heel op het gemak.
Ik denk dat je het best puur kvv geeft en niet mengen want dan weet hun maagje niet meer hoe reageren .
Als ze een smaakje vinden die ze lusten dan gaan ze er  voor en dan eten ze het!!!
Hier geef ik op moment haaksbarf rund en daar zijn ze echt zot van!!
Geplaatste afbeelding

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#44 Geplaatst 19 mei 2012 - 14:40

Ik denk dat Mika een beetje misselijk is,
hij heeft net weer gebraakt, na het eten van gras.
Alles ... carnibest maar ook zijn Hill's brokjes.

Ik meng nu niet meer met tonijn, Gucci eet het nu ook zonder tonijn en voor Mika lijkt het mij beter dat er maar 1 nieuwigheid is.
Bovendien weet ik dan ook niet meer of het door de carnibest komt of door de tonijn dat hij misselijk is.
Ik wil het nog niet meteen opgeven ... maar vind het wel moeilijk :(

Overigens doet hij buiten het :misselijk: wel normaal ... er is nog één ding waar ik bang voor ben.  
Mika heeft heel veel last van haarballen, dat is dan weer een voordeel, door het braken komt al het haar er ook uit.  
Hij krijgt hier van die speciale pasta voor maar nog heeft hij er redelijk veel last van.  Ik hoop alleen dat hij geen verstopping heeft hierdoor.

Ik heb nu ook de carnibest eend in huis (kalkoen jammer genoeg niet meer voorradig), misschien moet ik hem dat eens proberen geven ?

Bewerkt door Mika, 19 mei 2012 - 14:55.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#45 Geplaatst 19 mei 2012 - 14:45

[quote name='Mika']Mika gaat inderdaad voor de brokken als ze er staan.
Gucci heeft net wat carnibest gegeten (zonder tonijn) :dancer:
Frisbie , geen enkel probleem.

Ik zit ook met hetvolgende : Frisbie eet het zo graag dat ze gewoon niet stopt met eten.
Zet ik 3 porties, gaan alle drie de bakjes leeg als ze de kans heeft.
Ik heb haar nu wel apart gezet, zodat Gucci & Mika de kans krijgen, maar het is toch niet de bedoeling voor de toekomst.
Al heb ik vandaag wel de indruk dat ze wat minder begint te eten, dat haar "behoefte" wat begint aan te passen. Hadden jullie dat ook met jullie katten ?[/quote]

Dat gaat met periodes soms eten ze veel en soms minder maar hier eten ze met 2 ragdolls 250 gr op per dag.
Je moet wel weten dat ze niet zo snel dik worden met kvv dan bvb met brokjes of natvoer
Tobyn is hier ook iets te dik dus geef ik haar iets minder dan Xeon maar ik verdeel dan bvb de 100 gr   in porties van 4x25 gr

[
[quote name='Laurie']Wat een interessant topic!

- Denken jullie ook dat kvv beter is voor de blaas dan brokjes? Het lijkt me wel, aangezien het veel vochtiger is. Maar de DA zei ook dat de zuurtegraad in zijn blaas niet klopte en er daardoor kristallen ontstonden. Zou dat ook opgelost zijn met kvv?

De kalkoen versie is ook zeer licht en dat eten ze ook normaal graag.
Eend is vat vettiger en hier moesten ze er van braken!
Als u katten allergisch zijn zou ik me houden aan de graanvrije carnibest en dat is kalkoenmix-diabetesmix en eendmix
Geplaatste afbeelding