Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Overschakelen naar Carnibest

• Log in om te reageren
169 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#61 Geplaatst 21 mei 2012 - 21:14

fijn dat het zo goed gaat nu Mika! nog even volhouden en je hebt straks volleerde vleeseters in huis :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_tes_h_*
Guest_tes_h_*

#62 Geplaatst 21 mei 2012 - 21:33

Ja soms heb je het even nodig om te horen dat het inderdaad richtlijnen zijn.
Als is het wel duidelijk dat ze sommige smaken gewoon echt niet lekker vinden (dat meng ik met blikvoer).
En ik kan het niet vaker in kleine porties geven vanwege werk.
Dus ik laat een grotere portie de hele dag of een dagdeel liggen.
Soms is het op en soms niet..
Overdag krijgen ze CB en in de nacht TOTW, wil ik nu eens omdraaien.
Ze lijken actiever in de nacht, dus misschien ook hongeriger?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#63 Geplaatst 21 mei 2012 - 21:36

je kunt de totw ook achterwege laten. gewoon alleen vlees geven.
als ze in de nacht meer brok eten dan eten ze overdag ook minder vlees ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_tes_h_*
Guest_tes_h_*

#64 Geplaatst 21 mei 2012 - 21:55

Ze eten ook niet super veel brokken. Die doe ik in een pipolino.
En ook niet super veel. In de nacht gaat er 80 gram brok op.
Dus ik neem aan dat ze dan niet vol zitten overdag. Ilse is 6 maanden en 4 kilo, Chouffe is 2 jaar en 7 kilo (moet wel wat afvallen).
Alleen vlees geven wordt mij veelste duur (als ik de richtlijnen aan moet houden).
En ik vind brokken soms handig op dagen dat ik het heel druk heb of als er iemand moet oppassen. Misschien wil ik ook wel iets onmogelijks.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#65 Geplaatst 21 mei 2012 - 22:18

mwah, als je ziet hoe goed ze het doen op vers, waarom dan nog brokken geven? Met kvv geven hebben de meeste mensen (oppas) geen probleem omdat het nogal op gehakt lijkt.
En het lijkt misschien duur, maar ze eten er een heel stuk minder van dan van brokken. en ze doen het er enorm goed op.
En richtlijnen zijn richtlijnen, geen wetten ;)
Gewoon op het oog voeren, dat werkt vaak veel beter.

als je wel de richtlijnen aan wil houden, kijk dan naar het ideale gewicht van je kat. Dat is waar je het op zou moeten berekenen. Voor kittens mag je het dubbele percentage aanhouden. Een kitten zal op een gegeven moment ook wat minder gaan eten, als ze richting volwassenheid gaan.

Geplaatste afbeelding

Guest_tes_h_*
Guest_tes_h_*

#66 Geplaatst 21 mei 2012 - 22:38

Naja dat van de oppas hoeft niet erg te zijn, maar dan moet er wel iemand zijn die twee a drie keer op een dag tijd en zin heeft de katten eten te geven..
Weet niet of ik dat wil vragen van ze.
Maargoed, dat is nog op te lossen. Dat van het geld wordt lastiger :p .

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#67 Geplaatst 21 mei 2012 - 22:48

ga maar eens alles goed doorrekenen ;)
Hou er ook rekening mee dat je met minder grit voor in de kattenbak kunt doen. Tikt ook lekker aan ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_tes_h_*
Guest_tes_h_*

#68 Geplaatst 21 mei 2012 - 23:00

Heb het al eens berekend. Het komt zeker niet goedkoper uit. Wat je wel eens vaker leest.
Het is 15 a 20 euro duurder per maand dan de manier waarop ik het nu doe.
Ook qua grit zal het niet veel uitmaken. De drollen zijn al super klein sinds ze CB krijgen. En de drollen zorgen niet echt voor veel minder grit. Het zijn de plasjes en ze plassen nog volop ;) .

Guest_Burretje_*
Guest_Burretje_*

#69 Geplaatst 21 mei 2012 - 23:32

Ik heb ook wel eens berekeningen gemaakt wat brokjes voeren kost versus KVV. KVV kwam ook uit mijn berekeningen een stuk duurder uit. Wat wel echt goedkoper is, is zelf samenstellen.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#70 Geplaatst 22 mei 2012 - 13:52

Mika zei:

Ik ben nu een week bezig ongeveer. Mijn 3 katten eten ook enkel dieetbrokjes omwille van voedselallergie en gevoelige maag en darmen.

1 van de katten geen enkel probleem, verkoos onmiddellijk het vlees boven de brokjes en was op 2 dagen volledig overgeschakeld. Ze had wat platte ontlasting toen ze meer carnibest kreeg maar dat is al over :thumb:

Gucci/Mika : dat is een ander paar mouwen, puur willen ze het niet eten.
Daarom dacht ik, ik meng er wat tonijn doorheen, maar dat ging helemaal niet goed wat Mika betrof :misselijk: :misselijk: hij wou het dan wel eten, maar het kwam er even snel weer allemaal uit.

Omdat ze het (nog) niet puur willen eten, meng ik nu hun brokjes erdoor en dat gaat wel goed, geen :misselijk: meer, maar wennen langzaam ... Gucci begint het nu ook zonder brokjes te eten :dancer: Mika is nog wat moeilijker te overtuigen. Ik meng het evenredig zodat ze als ze brokjes eten, sowieso wat carnibest mee binnen heb. En meerdere kleine porties op één dag.
Ik merk het ook aan de kattenbak, beiden wat platte ontlasting maar niet om te zeggen supererg.

Het gaat dus al wat beter :) Frisbie was op 2 dagen tijd al over en ik moet zeggen dat ik het verschil merk, minder ontlasting, haar vachtje blinkt als een spiegel en ligt nog mooier.

En het is zalig haar te zien smullen van de carnibest, brokjes wil ze niet meer eten.

Wat goed al, ga zo door!!
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Laurie
Laurie
  • 114 berichten
  • 2 katten

#71 Geplaatst 22 mei 2012 - 14:33

Walter vond de Carnibest dus maar niks, en bleef maar kijken "wanneer krijg ik nou écht eten?"

Nu is onze kat nogal een zorgenkindje en zit ik met het volgende dilemma:

hij heeft dus last van struviet, maar is allergisch voor de speciale dieetvoedingen van RC en Hills. Nu wordt het risico op blaasontstekingen ook bepaald door stress en moet hij vanaf zondag het huis delen met een 10-weken oud kattinnetje. Ik ben een beetje bezorgd dat nieuw voer én een nieuwe kat een beetje te veel van het goede is...
Mijn opties zijn nu dus:
- Hills urinary blijven geven (maar voor de kipversie lijkt hij allergisch (korstjes op de huis) en van de visvariant krijgt hij diarree) en hem overschakelen als hij en het nieuwtje aan elkaar gewend zijn (ik hoop binnen een maand ofzo)
- Doorzetten met Carnibest, maar dat zal dus extra stress geven
- Overschakelen op Sanimed brokjes (die hebben zowel antistruviet als sensitive skin, dus weet ik ook niet goed welke kiezen) en overschakelen tegelijk met nieuwtje

Wat zouden jullie doen?

Ik heb er al van wakker gelegen, dus alle raad en/of andere alternatieven zijn heel welkom! :)

Laurie
Laurie
  • 114 berichten
  • 2 katten

#72 Geplaatst 22 mei 2012 - 16:31

De dierenarts zegt: eventjes brokjes blijven geven, zien dat je alles in huis hebt van mogelijke brokjes. Nu best eventjes de struvietbrokken blijven geven waar hij huiduitslag van krijgt, en dan kleintje en Walter tegelijk overzetten op kvv, eerst 1/3 van het voer vervangen en langzaam meerderen.

Ze zei ook: 'Da's nu echt geen ideale situatie om er een kitten bij te zetten he'... en ik voel me al zo schuldig omdat we helemaal niet weten hoe hij zal reageren en of hij het wel leuk vindt en of hij geen nieuwe blaasontsteking krijgt door de stress :(

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#73 Geplaatst 22 mei 2012 - 19:28

persoonlijk zou ik alles in 1 keer doen.
Dan heb je 1 keer de stress, in plaats van over een langere periode verspreid

Geplaatste afbeelding

Laurie
Laurie
  • 114 berichten
  • 2 katten

#74 Geplaatst 22 mei 2012 - 19:58

Daar heb je ook een goed punt ;)
Ik ga hem nu gewoon minder brokjes geven en rauw ernaast/erdoor blijven aanbieden. Na een week ofzo zal ik de brokjes afbouwen en steeds meer kvv geven.  Als kleintje er is, bij haar hetzelfde, en dan volhouden :)

Heb daarnet op het forum ook de documentaire gezien over de dierenvoedingindustrie, en nu is ook the boyfriend overtuigd dat rauw beter is. Hadden we dat maar een jaar of 4 geleden al geweten...

Heel erg bedankt voor alle goede raad, Ginnie!

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#75 Geplaatst 24 mei 2012 - 08:21

Ik vind dat als je goed voer koopt zoals bvb porta 21 dat ook niet echt goedkoop is
Voor een blik van 400 gr betaal je al gauw op de 2 ,49 euro.(bij zooplus)
Mijn schoonma haar kat eet zo een half blik + nog droogvoer.
Ik geef mijn katten rauw voer dat kost voor een rol van haaksbarf van 1 kg 6..25 euro en daar eten mijn 2 katten er 4 dagen van dus dan ben ik zelfs goedkoper af want samen eten ze per dag 1.56 euro voor 2 katten
Ik moet wel zeggen dat haaksbarf één van de duurste is dus als je een beetje uitkijkt heb je kvv dat nog goedkoper is.
Je moet ook aan de gezondheid van u katten denken.
Als ze jong zijn gaat alles goed maar ééns ze ouder worden dan betaal je de rekening van slecht voedsel!!!
Geplaatste afbeelding