Spring naar inhoud

- - - - -

Papfleskittens!

• Log in om te reageren
104 reacties op dit onderwerp
FlyingVorstin
FlyingVorstin
  • 130 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 15 mei 2012 - 12:32

Jawadde, 20 minuten masseren?? Oei, dan moet ik dringend eens beginnen! Geplaatste afbeelding
Hm, maar als ze daardoor niet zo goed keutelen, is 't eigenlijk niet grappig he. Ik wreef enkel eens zo'n beetje na 't flesje om 'n plasje te laten doen. (Een gigantisch oneindig plasje, lol! Geplaatste afbeelding) En als ik zag dat een kitten aan het persen was, dan ging ik wel een beetje helpen, maar c'est tout...
Oh, eigenlijk niet! Tijdens 't strelen en zo, zo'n beetje lekker samen zitten na 't flesje, dan masseer ik ook wel wat. Mja, da's zéker geen twintig minuten aan 'n stuk, wauw. Super dat je dat elke keer gedaan kreeg dan! (En gelukkig dat 't er maar twee waren, bij een groot nest kon je terug beginnen als je de laatste gedaan had! 8) )

Ze doen nu wel dagelijks een kakje. Maar bij 't zwartje die 't in de kooi doet, vind ik ze precies nogal hard en droog. En bij die andere was het gisteren een ENORME drol. :trance:
Mijn gevoel zegt gewoon dat het wat beter kan. Zou fijn zijn voor die ene kitten dat 't wat zachter werd, en voor die andere dat 't misschien twee keer per dag een kleinere "portie" zou zijn.

Ben net paraffineolie gaan halen. Is het één druppel per kitten per flesje? Want ik maak de hoeveelheden gewoon samen.

Ik denk dat ik ook het verschil begin te voelen tussen een vol buikje en een opgespannen buikje. Weet je, ze stonden nooit echt keihard alsof ze van plastic waren, maar ik denk ook niet dat dat kan, en ook niet dat dat bedoeld wordt met "gespannen buik". Maar soms waren het wel precies tumoren of zo, zo'n bollen in de buik!
Dat hebben ze nu niet meer! :)
Die met 't vlekje heeft wel nog steeds haar "bulten" zeg maar, zo aan de zijkanten, maar ze zijn nu een stuk zachter. Die zwarte heeft zelfs bijna geen bulten meer, alleen vlak na 't flesje. :)

Idd, het is wel behoorlijk vermoeiend! Gelukkig heb ik de eerste weken niet moeten doen. Ze waren al een week en 5 dagen oud toen ze hier kwamen. De vriendin had ze ook geleerd om tijdens de nacht wat door te slapen. Zij deed van elf uur/twaalf uur tot 'n uur of zeven/acht 's ochtends. Ik vind dat nogal lang, dus ik sta om half vijf/vijf uur weer op. :) En moesten ze vroeger wakker worden en miauwen, zou ik ze dan voeren, natuurlijk! Maar ik moet ze zelfs nog wakker maken, hihi. :)

Trouwens, Fee, Floor en Ferre? Za-lig! :love3: Zowel de naam als de kittens zelf.
Deze hebben nog geen naam. De vriendin had ze naar wijnen genoemd, maar ik ben ze alweer vergeten. Het is ook niet de bedoeling dat ze hier blijven, dus probeer ik toch 'n beetje afstand te bewaren. Djeez, 't is al moeilijk als ik er nog maar aan denk.. :(

@ Kate2: bedankt! :d :oops:

Edit: Tiens, het gaat eerst om twee kittens, een mannetje en 'n vrouwtje, en 't zijn toch drie namen. Ik zal het hele topic moeten doorlezen! :) Ik wou maar zeggen, skoezzie dat ik 't eerst heb over "gelukkig zijn 't er maar twee" en nadien de drie namen noem, lol. Ben begonnen op p.11 en dan na 13 of zoiets terug naar de eerste gegaan om 't hele verhaal te kunnen volgen. :)

Bewerkt door FlyingVorstin, 15 mei 2012 - 12:44.

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#17 Geplaatst 15 mei 2012 - 13:05

Je zal het berichtje over het 3de kitten dan niet goed hebben gelezen.

Toen de DA de zwerfkat een spuitje kwam geven om haar baarmoeder te laten kuisen, is er na 24 uur in plaats van vuiligheid, een kitten uitgekomen. En dit was Fee.
Dus Fee is 24 uur na de andere geboren. :love3:

Het staat allemaal uitgelegd in het topic. Dus ga mijn verhaal hier niet helemaal opnieuw doen. ;)
Bij mij kregen ze in het begin KMR, melkpoeder van de apotheek. Hiervan kregen ze diarree. Dus schakelde ik over op RC melkpoeder. Maar daar kregen ze constipatie van. :onzeker:
Eén druppeltje van de olie per flesje is goed hoor. :) Anders zal het een heel vettige bedoening worden wat er dan uitkomt. ;)

Jammer dat ze niet bij jou kunnen blijven, want je gaat er een heel bijzondere band mee hebben. Het afscheid voor mij, toen de kittens werden geadopteerd, was héél zwaar. Maar gelukkig krijg ik nog geregeld iets te lezen van hen, of een fototje te zien.. :love3:

FlyingVorstin
FlyingVorstin
  • 130 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 15 mei 2012 - 13:44

Ach, ik was er gewoon nog niet! :) Ik heb het ondertussen ook gelezen en WOW, zomaar opeens een derde erbij. Moet verschieten geweest zijn! :d

Ja, ik heb nog gehoord dat ze constipatie kunnen krijgen van RC, dus ik had eigenlijk voorbereid moeten zijn. Ben me nu volop aan 't inlezen hier op 't forum. Stom dat ik daar pas zo laat aan gedacht heb eigenlijk! O:)

En inderdaad, 't is gek, zelfs na een weekje ben ik al helemaal "smitten". Hééérlijk, dat moedergevoel dat opgeroepen wordt. Lijkt een beetje op verliefd zijn. Ik loop hier (tussen vermoeide buien door, hihi) ook de hele tijd happy rond. Happy, maar ook wel wat stressy. "Oh, oké, dus om half twee hebben ze eten gehad, dan kan ik naar de vakbond, de VDAB en de CM, maar ik moet zeker vóór half vier terug thuis zijn en ..." De hele tijd dat tellen! :trance:

Die met 't vlekje rolt zich ook heel graag op haar rug en wil dan gestreeld en gekriebeld worden, zo heerlijk. Oeh oeh, wat we allebei geweldig vinden: ik neem ze vast en leg ze op mijn borsten (jah, ik heb nogal een balkon, dus daar kan ze goed op blijven liggen) en met mijn handen houd ik ze tegen. Dan rolt ze zich op haar rug en geef ik allemaal kusjes op haar buikje terwijl zij in mijn wangen en haar "masseert" met haar klauwtjes. :love3: :love3: :love3:

FlyingVorstin
FlyingVorstin
  • 130 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 15 mei 2012 - 22:53

Tiens, ik ben wat aan 't verder neuzen (eigenlijk aan het wachten tot ze wakker worden voor hun laatste voeding van vandaag en ik val OM van de slaap O:) ) en ik lees op deze site Moederloze kittens grootbrengen - VZW Zwerfkat in Nood II dat je kittens pas vanaf week 4 vast voer mag beginnen geven...
Ai, de vriendin had gezegd dat 't al mocht vanaf 3 weken. Wat is het nu?

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#20 Geplaatst 16 mei 2012 - 07:23

Ivm het vastvoer hangt het af van kitten tot kitten.
Ik vind de kittenmousse van RC een ideale overschakeling. Dit kan je hen dan al aanbieden, maar tussendoor ook zeker nog flesjes geven.

Er zijn kittens die op 3 weken al eens één brokje opeten, of wat mousse eten. Maar er zijn ook kittens die pas op hun 5 weken iets van vast voer binnen nemen.

Dus als jij merkt dat ze voldoende tandjes hebben en al eens graag bijten op iets.. dan kan je hen die mousse aanbieden. Maar verwacht er in het begin niet teveel van. Ze stappen er gewoon recht in, met alle hilarische taferelen tot gevolg.

Ik wist bv. bij één van de kittens dat hij er klaar voor was, toen hij op wandel was in de living en begon te eten van de volwassen brokken. :o Meneerke voelde hem te groot voor die kleine kittenbrokken. ;)

Bewerkt door Maylun, 16 mei 2012 - 07:23.

FlyingVorstin
FlyingVorstin
  • 130 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 16 mei 2012 - 09:33

Cool! Eens zien of ze dat hier in de buurt hebben. :) Ik heb dat wel bij de Aveve gezien, geloof ik.
Goh, ze sabbelen wel al eens op mijn vinger en de tandjes beginnen ook al een beetje door te komen. Mja, ik zal 't rustig aan doen, hoor. :)

Vandaag hebben ze trouwens de grens van 300 gram overschreden, woehoew! Ze wegen 302 en 307 gram. Geplaatste afbeelding

FlyingVorstin
FlyingVorstin
  • 130 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 16 mei 2012 - 18:20

Vrijdag worden ze drie weken oud en dan moeten ze ontwormd worden, lees ik overal. Ik ben net naar de DA geweest en zij heeft me Flubenol meegegeven. Wel een beetje onhandig, die dosering. Gelukkig staat er in de bijsluiter dat er zelfs bij vijf keer de aanbevolen hoeveelheid, er geen bijwerkingen zijn, dus als ik er een beetje naast zit, is dat nog oké.

Stom, ik had eigenlijk aan de telefoon moeten vragen welk spul ze me ging meegeven, dan had ik dat hier eerst kunnen opzoeken. Zo las ik dat Alexhart eerst Vithaminthe geeft en pas na 12 weken Flubenol. Catminth zie ik ook vaak terugkomen.

In de bijsluiter staat dat ik 1 ml per 2 kg moet toedienen (jawadde, ze wegen 300 gram...) en dat twee dagen na elkaar als ze spoelwormen en haakwormen hebben. Drie dagen na elkaar als ze met een andere wormsoort besmet zijn.
EUH...?? Hoe moet ik dat nou weten? En hoe zit het dan als je dat preventief doet? Moet dat dan ook meerdere dagen na elkaar?

Geplaatste afbeelding

Guest_alinelaila_*
Guest_alinelaila_*

#23 Geplaatst 17 mei 2012 - 12:19

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo'n fan van flubenol en vitaminthe ben omdat ik al geregeld heb gehoord dat katten er ziekjes van werden en mega gingen speekselen (dat laatste staat ook in de bijwerkingen).
Daarnaast vind ik het ook griezelig dat je handschoenen moet dragen?! Zie Flubenol KH | bijsluiter

Ik gebruik voor de kleintjes op 4 weken leeftijd altijd Banminth ontwormingspasta. Maar ben er niet zeker van of dat in BE net zo goed verkrijgbaar is?
En op 6 weken leeftijd krijgen ze dan stronghold en op 8 weken leeftijd milbemax.

Over dat leren eten: Ik begin meestal ergens tussen de 3 en 5 weken met het aanbieden van blikvoer en carnibest. Heb nu een opvangnestje lopen wat met 3 weken allemaal al begon te eten! Maar da's vrij uniek hoor, heb ik al die jaren nog nooit zo meegemaakt. Meestal begint er op die leeftijd hooguit eentje voorzichtig wat te sabbelen op het eten, maar meer niet.
Ze zien hier nu bijna 5 weken oud, maar brokjes eten ze nog niet. Dat komt meestal wat later.

En vergeet ik nog geheel te zeggen dat ik ze erg schattig vind! Erg goed van je dat ze je wil flessen.

Bewerkt door alinelaila, 17 mei 2012 - 12:20.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#24 Geplaatst 17 mei 2012 - 12:25

alinelaila zei:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo'n fan van flubenol en vitaminthe ben omdat ik al geregeld heb gehoord dat katten er ziekjes van werden en mega gingen speekselen (dat laatste staat ook in de bijwerkingen).
Daarnaast vind ik het ook griezelig dat je handschoenen moet dragen?! Zie Flubenol KH | bijsluiter

Ik gebruik voor de kleintjes op 4 weken leeftijd altijd Banminth ontwormingspasta. Maar ben er niet zeker van of dat in BE net zo goed verkrijgbaar is?
En op 6 weken leeftijd krijgen ze dan stronghold en op 8 weken leeftijd milbemax.

Over dat leren eten: Ik begin meestal ergens tussen de 3 en 5 weken met het aanbieden van blikvoer en carnibest. Heb nu een opvangnestje lopen wat met 3 weken allemaal al begon te eten! Maar da's vrij uniek hoor, heb ik al die jaren nog nooit zo meegemaakt. Meestal begint er op die leeftijd hooguit eentje voorzichtig wat te sabbelen op het eten, maar meer niet.
Ze zien hier nu bijna 5 weken oud, maar brokjes eten ze nog niet. Dat komt meestal wat later.

En vergeet ik nog geheel te zeggen dat ik ze erg schattig vind! Erg goed van je dat ze je wil flessen.

Als ik al handschoenen zou moeten dragen om een ontworming te geven, dan spuit ik dat spul niet in het bekje van mijn kat hoor. Brrrr!

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#25 Geplaatst 17 mei 2012 - 16:32

Ik gaf enkel Catminth.. en dit vanaf dat ze 500 g. wogen.
Dan kregen ze zo één dosis.

FlyingVorstin
FlyingVorstin
  • 130 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 17 mei 2012 - 17:46

@ alinelaila: dat wist ik niet! In de bijsluiter die er hier bij zit, staat dat helemaal niet van die handschoenen! :s Ik heb in het andere topic gereageerd, in het medisch gedeelte. Preventief ontwormen?
Ik zal ander spul gaan halen voor de kittens en Flubenol dan gebruiken voor onze volwassen katten. (Denk niet dat ik 't mag gaan terugbrengen, ik heb 't al opengedaan en zo.)

Vandaag is wel een feestdag, dus alles zal wel toe zijn. Hopelijk is ze morgen open, zal 's ochtends even bellen. Anders moet ik bij de DA of apotheker van wacht gaan, en da's altijd wat duurder. Morgen zijn ze al drie weken oud..
Kan je dit soort dingen ook bij de apotheker krijgen, trouwens?

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#27 Geplaatst 17 mei 2012 - 17:49

Je kan zoiets zeker bij de apotheker krijgen. Heel af en toe moeten ze dit bestellen.
Maar met een telefoontje op voorhand naar de apotheker, weet je of het aanwezig is.

Ik had hier zo een hele voorraad van Catminth. ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#28 Geplaatst 19 mei 2012 - 10:14

:geluk: :geluk: :heart: :heart:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

FlyingVorstin
FlyingVorstin
  • 130 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 20 mei 2012 - 11:58

Sorry iedereen voor 't lange wachten op nieuws! 'r Was hier 'n verjaardagsfeestje en 't was druk druk druk! 8)

Goed, een update. :)

Ik maakte me zorgen om Vlekje, want zij heeft altijd een beetje een opgeblazen buik. Ze hebben het allebei wat moeilijk met stoelgang, dus toen ze allebei een dag geen kakjes wilden doen, heb ik een druppeltje glycerol in hun anusjes gedaan. (Ik heb in het topic van Maylun gelezen dat dat mocht.)
Zwartje deed diezelfde dag 's avonds nog een kakje, maar op dat van Vlekje moest ik wachten tot de volgende dag, 's avonds. (Heel de dag liep ik dus zo rond: :louche: :catcurs :cry: )
Eindelijk begon ze dan te persen, na minutenlang wrijf wrijf wrijf. De eerste keutel floepte er met kracht uit, hij vlóóg gewoon over mijn hand heen! Geplaatste afbeelding En dan kwam er nog een beetje, maar toen! :o Excuses voor de beschrijving, maar 't was precies zo'n softijsmachine. Dat blééf maar komen! Ik kon bijna niet volgen met mijn doekje! Eén lange drol van minstens 10 centimeter! :trance:

Oohh, wat was zij opgelucht en oohh, wat was ik blij! :love3: Heel haar buikje stukken minder opgezwollen.

Bij Zwartje weet ik niet goed wat ik moet denken. Zij heeft ook pas stoelgang 1 à 2 keer per 48 uur en vroeger was dat steeds heel erg geconcentreerd. Een heel hard keuteltje. De laatste keer was het gelukkig al wat zachter en wat meer.
Maar haar buikje staat helemaal niet opgezwollen! Ze lijkt mij het perfecte voorbeeld van "buikje vol, maar niet gespannen". Dus ik denk niet dat er stoelgang zich zit op te stapelen. Weet iemand wat het kan zijn? :catscratchhead

Hier al wat foto's om de lange tekst te doorbreken. :)

Haha, geen zorgen maken, die fleece heeft gaatjes door de ratten, niet door de kittens. 8) 't Is een dekentje van hen van vroeger.

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Gisteren wat RC mousse bij het flesje gedaan. Eerst had ik Zwartje laten proeven van de pure mousse omdat zij vaak op mijn vinger bijt. En dat vond ze precies wel leuk. Nu ja, meer dan een halve erwt heeft ze niet binnengekregen, dus ik dacht dat 't wel beter zou gaan met het flesje (en een speen met een groter gat). Niet dus! Ze aten allebei maar de helft van normaal!
Is het het groter gat? Is het het vlees? Ik had het goed gemengd en eens overgegoten naar een ander flesje, dus ik kon zien dat de "brokjes" helemaal niet te groot waren, dus ik denk niet dat het daaraan ligt...

Wanneer mag ik nu nog eens proberen? En hoe pak ik dat het beste aan?

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#30 Geplaatst 20 mei 2012 - 12:26

Wauw zo mooie foto'tjes.

Hihi dat met die stoelgang die over mijn hand vloog en ik nadien niet kon volgen met mijn doekjes, heb ik ook een paar keer meegemaakt. :trance: En nadien zie je dan ook dat het kitten er deugd van heeft gehad. :)

Ik zou persoonlijk nog geen mousse onder de melk doen, heb ik ook eens geprobeerd maar ook mee gestopt, wegens geen succes.
Wat ik deed was ook telkens op mijn vinger ter grote van en erwt wat mousse doen en dan in hun mondje.. zo konden ze aan een andere smaak wennen.