Spring naar inhoud

- - - - -

Stamboom aanpassing kleur

• Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
Nikske
Nikske
  • 19 berichten

#1 Geplaatst 31 mei 2012 - 10:24

Hoi allemaal!

Alweer een nieuweling in dit kattenforum :LOL:
Ik heb een Sphynx katertje van 10 maanden oud met stamboom,
Helaas stemt de kleur die er opstaat niet overeen met de werkelijkheid.
Om deze te laten aanpassen, heb ik al hemel & aarde proberen te verzetten zonder success :o

Zoals jullie kunnen zien in mijn avatar (hiernaast) is hij black, met cream. (wat volgens de "organisatie" niet bestaat, maar goed :x )
Op de stamboom staat: Black brown tabby.. Nu ben ik helemaal geen keurmeerster, maar ik ben wel heel zeker dat hij niet brown is, en tijgerstrepen heeft hij al evenmin! :catscratchhead

De fokker liet me weten dat ik zelf contact op moest nemen met de desbetreffende stamboom-uitreik-vereniging (alhoewel ze dit eigenlijk zelf zouden moeten regelen), wat ik ook onmiddellijk heb gedaan.. Hier kreeg ik dan de info dat ik mijn katertje eerst moet laten keuren door een keurmeester op een show. (ik kan ook niet zeggen dat dit een vriendelijke respons was..)

Na verschillende toppics gelezen te hebben over deze shows (gezondheidsproblemen) ben ik helemaal niet van plan om de gezondheid van mijn lieveling in gevaar te brengen.. Nu is mijn vraag: Hoe kan ik de kleur laten bepalen & een certificaat bekomen om dit op de stamboom te laten aanpassen, zonder deel te nemen aan een show?

Ik heb enkele keurmeesters aangeschreven met de vraag of ik bij hen terecht kan, maar helaas heb ik hier nooit geen reactie op gekregen :catsad

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, * fingers crossed * :)

Groetjes,
Nikske

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#2 Geplaatst 31 mei 2012 - 11:17

Het is maar een vraag, maar is dat zo belangrijk?
Ik weet niet of je liefhebber bent of dat je wil fokken maar als je liefhebber bent en je wil geen shows doen dan ligt die stamboom toch maar in de schuif stof te vergaren ;)
Wij hebben die alleen nodig als we voor hcm testen gaan, dan moeten we die daar afgeven, maar voor de rest hebben we die nooit nodig.
Hoe je dat kan veranderen daar kan ik je jammer genoeg niet mee helpen, daar heb ik geen flauw idee van.
Je hebt in ieder geval een heel mooi mannetje :heart:
Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#3 Geplaatst 31 mei 2012 - 11:28

Er is geen andere mogelijkheid dan je kater te laten detemineren op een show, hier kijken 3 verschillende keurmeesters naar zijn kleur en die word dan vastgelegd.
Daarmee moet de fokker zijn/haar club aanschrijven en de stamboom laten veranderen.
Let wel je oude moet mee binnen gestuurd worden.

Wat zijn de kleuren van zijn ouders? Je hebt het zelf over tabby dan moeten er toch strepen, stippen ofzo op zijn lichaam te zien zijn....

Nikske
Nikske
  • 19 berichten

#4 Geplaatst 31 mei 2012 - 11:37

Het is idd een stukje "papier" dat je er bij hebt gekregen & de poes heeft hier idd helemaal niets aan, maar het gaat mij om het principe.. Op mijn paspoort staat ook niet "Mexican" :d Je betaald trouwens ook voldoende voor een raskat, dan mag het wel juist zijn vind ik 8)

Bedankt trouwens voor het compliment, het is idd een knappe kerel :oops:

Daar was ik dus al bang voor.. het is dus niet mogelijk om een keurder te contacteren zonder je te moeten inschrijven op een show? Als je de kleur moet bepalen van kittens (als ze nog bij de fokker zijn), dan gaan deze toch ook niet naar een show? Hoe gaat dit dan in zijn werk? :vlag: De kleuren van de ouders
Mama: Black
Papa: Harlequin (zwart/wit)

Dus zoals je ziet is het helemaal nog niet zo gek dat hij black/cream is.. alhoewel dat dit blijkbaar 'niet kan'
Als hij Tabby is moet hij idd tijgerstrepen hebben, en dat heeft hij in geen geval.. Alsook is er geen vlekje 'buin' dus vandaar mijn frustratie ;-)

Bewerkt door Nikske, 31 mei 2012 - 11:39.

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#5 Geplaatst 31 mei 2012 - 11:42

De beide ouders zijn geen tabby dus hij kan ook geen tabby zijn zover ik weet.....
Kan je hier eens een grotere foto posten van die in je profiel is erg klein en onduidelijk om de kleur te zien.

Keurmeesters komen over het algemeen echt niet bij mensen thuis, heb dit nog niet gehoord en zit al ruim 20 jaar in de fokkerswereld. Daarbij word het door 3 keurmeesters bekeken.....
Normaal weet een fokker welke kleuren zijn/haar katten vererven dus is er geen controle of iets nodig voor stamboom aan te vragen.

Nikske
Nikske
  • 19 berichten

#6 Geplaatst 31 mei 2012 - 12:14

Ik heb enkele foto's geattached, hopelijk is het gelukt :-)

Bijgevoegde thumbnails

• 70.jpg
  • 79.jpg
  • 49.jpg

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#7 Geplaatst 31 mei 2012 - 12:20

Als ik juist ben is hij Zwart/wit van kleur

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.828 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 31 mei 2012 - 12:48

Hij is idd zwart met wit Cisca :)

aan ts: zwart met creme kan niet. Dat is een genetische onmogelijkheid ;)
zwart/bruin is een beetje vreemd op de stamboom, want hij is of brown of black. hoewel dat ook hetzelfde is eigenlijk. Maar vooral amerikanen maken er een andere kleur van op de boom ;)

Tabby is dit katje zeker niet. Hij is zwart (basiskleur) met wit (ik denk dat jij dat creme noemt, maar het is dus wit)

Mooi katje trouwens :)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Nikske
Nikske
  • 19 berichten

#9 Geplaatst 31 mei 2012 - 13:17

Ik dacht dat brown meer naar chocolate neigde ofzo (kwestie van logisch na te denken ;-)) Als leek begin je je er dan toch wat in te verdiepen & idd, Creme daar wou ik dan wit mee zeggen.. Ik had vernomen dat "wit" ook vaak "creme" wordt omdat wit niet vaak voorkomt in dit kattenras (ook maar van horen zeggen). Dus ik dacht.. Met creme maak ik meer kans hihi :LOL:

Tabby is hij idd echt wel niet, dat ziet het kleinste kind.. Voor zover ik vernam van de fokker is hetgeen op de stamboom staat niet hetgeen ze zelf had doorgegeven (hadden black creme doorgegeven). Kan deze organisatie de mening van een fokker overrulen door gewoon maar naar de foto te kijken? En heeft de cattery de "macht" om hier zelf (zonder keurdersbewijs) een correctie op te laten uitvoeren?

Ik dacht al wel zoiets dat keurders niet "ter plaatse" komen, maar ik vind het wel raar dat je zelf niet naar hen toe kan stappen met zulk probleem.. (zeker aan gezien hier geen andere oplossing voor is) Ik weet niet wat jullie ervaring is met een kattenshow, maar ik zou er mij in elk geval niet op m'n gemak voelen ivbm ziektes etc :o

Dank jullie wel alvast voor de reacties & de info! :-)

Bewerkt door Nikske, 31 mei 2012 - 13:17.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#10 Geplaatst 31 mei 2012 - 14:57

Ben je er zeker van dat er op zijn pootjes langs de binnenkant geen subtiele streepjes staan?
Hij lijkt namelijk heel goed op onze Ramses van kleur en motief en onze Ramses is black-tabby mackerel/white en bij onze Rammy staan er dus op de binnenkant van zijn pootjes heel subtiel, je ziet het bijna niet, lichte streepjes.
Want ik had ook aan de fokster gevraagd waar dan die streepjes stonden omdat ik ze ook niet zag

onze ramses

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Je hebt daar helemaal gelijk in dat het zou moeten kloppen op de stamboom, ik vind dat maar rare fokkers die hun kleuren niet kennen en er een potje van maken, maar ik zou dan de moeite niet willen doen om er mee naar een show te gaan om dat dan te verbeteren
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#11 Geplaatst 31 mei 2012 - 14:57

ik wist trouwens ook niet dat brown bestond, dacht ook dat dat dan chocolate was

Is de jouwe dan ook tuxedo?
Alé, heeft hij een tuxedo?
Mij is uitgelegd dat onze Ramses een tuxedo is omdat hij die tekening in de vorm van een kostuum heeft op zijn borst

Bewerkt door lathyrus, 31 mei 2012 - 14:59.

Geplaatste afbeelding

Nikske
Nikske
  • 19 berichten

#12 Geplaatst 31 mei 2012 - 18:15

Hij lijkt van kleur idd op die van mij, met het verschil dat die geen zwarte neus heeft.. tis ook een cutie :-)

De kleur was niet eens juist, dan gaan ze niet opeens beginnen over een tuxedo denk ik :LOL: Alsook, een "smoking" is zwart/wit, als ze dat hadden geschreven was het juist geweest :LOL:

Hieronder kan je enkele foto'tjes vinden van z'n pootjes.. hij heeft hier en daar een witte teen, de rest is gerwoon zwart. Voor zover ik weet helemaal geen streepjes :)

Bijgevoegde thumbnails

• Knox Pootjes klein.jpg

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.828 berichten
  • 13 katten

#13 Geplaatst 31 mei 2012 - 19:13

lathyrus zei:

Ben je er zeker van dat er op zijn pootjes langs de binnenkant geen subtiele streepjes staan?
Hij lijkt namelijk heel goed op onze Ramses van kleur en motief en onze Ramses is black-tabby mackerel/white en bij onze Rammy staan er dus op de binnenkant van zijn pootjes heel subtiel, je ziet het bijna niet, lichte streepjes.
Want ik had ook aan de fokster gevraagd waar dan die streepjes stonden omdat ik ze ook niet zag

onze ramses

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Je hebt daar helemaal gelijk in dat het zou moeten kloppen op de stamboom, ik vind dat maar rare fokkers die hun kleuren niet kennen en er een potje van maken, maar ik zou dan de moeite niet willen doen om er mee naar een show te gaan om dat dan te verbeteren

Ik kan het mis hebben, heb niet zoveel verstand van haarloze katjes ;) maar ik zie geen tabby in Ramses zo. Heb je een foto van de achterkant van zijn oren?

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.828 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 31 mei 2012 - 19:16

lathyrus zei:

ik wist trouwens ook niet dat brown bestond, dacht ook dat dat dan chocolate was

Is de jouwe dan ook tuxedo?
Alé, heeft hij een tuxedo?
Mij is uitgelegd dat onze Ramses een tuxedo is omdat hij die tekening in de vorm van een kostuum heeft op zijn borst

brown is genetisch zwart, maar het lijkt bruin. Chocolate ken ik niet, maar de foto's die ik zie van chocjes lijken ze meer op een echt chocoladekleurtje :)

tuxedo is geen officiele benaming. Het wordt nog wel eens gebruikt om uit te leggen hoe de kleurverdeling is, maar onofficieel dus. Hij is dus geen tuxedo, maar zijn kleurverdeling is zo. Het is bij mijn weten geen term die officieel wordt gebruikt in de catfancy.

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#15 Geplaatst 31 mei 2012 - 20:37

Nikske zei:

Het is idd een stukje "papier" dat je er bij hebt gekregen & de poes heeft hier idd helemaal niets aan, maar het gaat mij om het principe.. Op mijn paspoort staat ook niet "Mexican" :d Je betaald trouwens ook voldoende voor een raskat, dan mag het wel juist zijn vind ik 8)

Bedankt trouwens voor het compliment, het is idd een knappe kerel :oops:

Daar was ik dus al bang voor.. het is dus niet mogelijk om een keurder te contacteren zonder je te moeten inschrijven op een show? Als je de kleur moet bepalen van kittens (als ze nog bij de fokker zijn), dan gaan deze toch ook niet naar een show? Hoe gaat dit dan in zijn werk? :vlag: De kleuren van de ouders
Mama: Black
Papa: Harlequin (zwart/wit)

Dus zoals je ziet is het helemaal nog niet zo gek dat hij black/cream is.. alhoewel dat dit blijkbaar 'niet kan'
Als hij Tabby is moet hij idd tijgerstrepen hebben, en dat heeft hij in geen geval.. Alsook is er geen vlekje 'buin' dus vandaar mijn frustratie ;-)

Dit kitten kan geen tabby zijn. Zwart met cream is genetisch onmogelijk. Cream is de verdunning van rood, en zwart is een harde kleur. Een harde kleur met een verdunde kleur in 1 kat is onmogelijk. Daarbij is het een kater. Tortie katers zijn zeer zeldzaam.
Daarnaast uit deze kleur combi kan ook nooit cream uitkomen. Immers beide ouders hebben geen rood of cream.
Het dier is zoals al eerder aangegeven zwart/wit.
Vreemd dat jij dit moet laten aanpassen. Dit hoort de fokker te doen. Die heeft immers de verkeerde stamboom aangevraagd., Daarnaast heb ik mijn vraagtekens over de vereniging. Uit 2 solids kan never nooit een tabby komen, dit moet de stamboekadministratie weten.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!