Spring naar inhoud


- - - - -

Stamboom aanpassing kleur


  • Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
Tripkippiej
Tripkippiej
  • 3.182 berichten
    • Locatie: Hulst, NL
  • 4 katten
OFFLINE

#16 Geplaatst 31 mei 2012 - 21:18

Sluit mij bij bovenstaanden aan: Zwart/wit.

Daarnaast vind ik dat de fokker hier wat meer moeite voor mag doen en de 'regel' vd vereniging vind ik ook wat vreemd.
Destijds was er bij mijn poesje geen 'Torbie' bijgezet op de stamboom, daar het erg moeilijk te zien is bij haar.
Toen we 100%zeker wisten dat ze torbie was/had, heeft de vereniging zonder problemen een nieuwe gemaakt en opgetsuurd naar de fokker..

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#17 Geplaatst 31 mei 2012 - 23:53

Hij is zwart / wit.

Créme kan niet uit die combinatie komen, dat kan enkel als 1 van de ouders tortie, créme of rood is.
Een tortie ( vb. zwart - rood) kater wel, maar dat is een uitzondering en eigenlijk een genetisch foutje van de natuur. De meeste tortie katers zijn steriel.

Tabby's hebben witte oorranden, hebben zwarte eyeliner om de ogen en een zwart omringd neusleertje.
Tabby kan je laten dna testen, voor stamboomfouten is dat handig. Bij een gechipte kat kan men niet om een dna test heen kijken.
Bepaalde kleuren kan je ook laten testen en met zo'n dna profiel hoef je dan niet te showen. Met een dna testbewijs "tabby" worden fouten uit stambomen gehaald.

(Ramses is volgens mij ook geen tabby. Zijn neusleertje vertoont een witte vlek aan de zijkant. Bij een tabby heb je een neusrandje wat door loopt, een volledige zwarte rand, een driehoek, om de neus. En ik zie ook geen witte oorranden. Of heb ik het fout ?)

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.828 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#18 Geplaatst 01 juni 2012 - 09:23

dat dacht ik ook Feroesti, over ramses. Vandaar dat ik vroeg naar een foto van zijn oren. De laatste check ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Nikske
Nikske
  • 19 berichten
    • Locatie: Antwerpen
OFFLINE

#19 Geplaatst 03 juni 2012 - 11:33

Ondertussen heb ik de fokker om hulp gevraagd & ze wou meteen bellen naar de stamboomvereniging (die vaak moeilijk doen over aanpassingen) Ik ben benieuwd.. :onzeker:

Randa
Randa
  • 6.205 berichten
    • Locatie: Dendermonde
  • 7 katten
OFFLINE

#20 Geplaatst 06 juni 2012 - 13:28

ik wens je vooral succes.  Het is de fokker die dit moet rechttrekken hij heeft de fout gemaakt.  Laat de fokker zeker niet met rust tot het in orde is.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 3 katten
OFFLINE

#21 Geplaatst 11 juni 2012 - 09:42

Ginnie, nee ik heb geen foto van zijn oren langs achteren, daar zou ik niet veel aan hebben hé ;) :LOL:
Of hij witte oorranden heeft?
Volgens mij niet maar k zal eens goed kijken, ik let daar eigenlijk allemaal niet op
Ik vond zelf ook geen streepjes tot ik aan zijn pootjes keek.
Maar eerlijk gezegd kan me dat helemaal niet schelen of hij nu tabby is of niet.
Het staat op zijn stamboom en als mensen naar zijn kleur vragen zeg ik wat op zijn stamboom staat.
Omdat ik er zelf geen verstand van heb.
En wel tabby of niet tabby, I don't care persoonlijk, voor mij is dat niet belangrijk , t is gewoon een hele grote lieverd en dat is het belangrijkst :) Toch bedankt voor de uitleg, is wel interessant en petje af voor de mensen die dat allemaal weten

Bewerkt door lathyrus, 11 juni 2012 - 09:49.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.828 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#22 Geplaatst 11 juni 2012 - 10:00

ik denk dat het niet echt nodig is hoor, de oren zien ;) Het is eigenlijk al wel duidelijk ;)

En je hebt gelijk, kleur maakt eigenlijk helemaal niet uit :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten
OFFLINE

#23 Geplaatst 11 juni 2012 - 12:30

granizada werd met het groter worden donkerder en dus geen chinchilla maar silver shaded.
De fokker heeft gewoon een nieuwe stamboom aangevraagd en me toegestuurd. ik had hem op 3weken tijd...


feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#24 Geplaatst 11 juni 2012 - 14:22

Hier werden ook wel al kittens verhuisd zonder dat ik de exacte kleur kon zeggen. Later kan zoiets gelukkig nog altijd eenvoudig rechtgezet worden en dat gebeurde hier dan ook wel eens vaker.
Silver en tabby zijn soms moeilijk in te schatten op de leeftijd waarop de stamboom aangevraagd wordt (hier op 8 weken om mee te kunnen geven op 13 weken)
Het is ook niet zo simpel, maar vaak op de leeftijd van 1 jaar moet het wel duidelijk zijn.
Enkel bij de red en créme pointjes vind ik het na al die jaren nog steeds zeer moeilijk om tabby te herkennen. Vaak is de dna test hier dan het enige redmiddel om zeker te zijn. Ook tussen chocolat tabby point en seal tabby point is er hier nog steeds soms twijfel.
Zelfs op show is het vaak een welles/nietes spelletje en wijzigd tabby of silver elke maand naargelang de "kennis" van de keurmeester.

Ookal heb je als fokker al enige jaren ervaring, een foutje kan toch nog altijd wel eens. Maar dat wordt ook zo wel weer rechtgezet, zeker als het in de fok betrefd.

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 3 katten
OFFLINE

#25 Geplaatst 11 juni 2012 - 17:35

ginnie zei:

ik denk dat het niet echt nodig is hoor, de oren zien ;) Het is eigenlijk al wel duidelijk ;)

En je hebt gelijk, kleur maakt eigenlijk helemaal niet uit :)

als je met witte randen dus roze randen bedoeld (bij sphynxen is wit toch eigenlijk roze) dan heeft onze ramses dus wel roze randen aan zijn oren achteraan.
Amai, dat was mij nog nooit opgevallen :oops:

Bewerkt door lathyrus, 11 juni 2012 - 17:35.

Geplaatste afbeelding

Nikske
Nikske
  • 19 berichten
    • Locatie: Antwerpen
OFFLINE

#26 Geplaatst 19 juni 2012 - 16:06

Ondertussen heeft de fokker reeds met de stamboomvereniging getelefoneerd & heeft net dezelfde info gekregen, indien ik hem wil laten aanpassen, moet ik naar een show voor determatie van kleur, er zit niets anders op :onzeker:

Er stond ook bij dat "Tabby" mogelijk klopt omdat hij hier "drager" van is.. Maar op die manier heb ik ook bruine ogen omdat één van m'n 2 ouders bruin heeft & ik blauw.. Ik wil maar zeggen, waar zit de logica.. :trance:

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#27 Geplaatst 19 juni 2012 - 16:29

Nikske zei:

Ondertussen heeft de fokker reeds met de stamboomvereniging getelefoneerd & heeft net dezelfde info gekregen, indien ik hem wil laten aanpassen, moet ik naar een show voor determatie van kleur, er zit niets anders op :onzeker:

Er stond ook bij dat "Tabby" mogelijk klopt omdat hij hier "drager" van is.. Maar op die manier heb ik ook bruine ogen omdat één van m'n 2 ouders bruin heeft & ik blauw.. Ik wil maar zeggen, waar zit de logica.. :trance:

Ongelooflijk, wat een domme vereniging. Wil je ermee fokken?
Anders zou ik hem zo lekker laten. Laat deze vereniging maar lekker ergens diep wegzakken.


Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.828 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#28 Geplaatst 19 juni 2012 - 18:30

jubikelcats zei:

Ongelooflijk, wat een domme vereniging. Wil je ermee fokken?
Anders zou ik hem zo lekker laten. Laat deze vereniging maar lekker ergens diep wegzakken.


mee eens. wat een dombo die dat zei zeg!
Of is het misschien de fokker zelf die het zegt en er geen kaas van heeft gegeten?
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#29 Geplaatst 19 juni 2012 - 18:56

ginnie zei:

mee eens. wat een dombo die dat zei zeg!
Of is het misschien de fokker zelf die het zegt en er geen kaas van heeft gegeten?

Dat zou ook nog kunnen Wendy wat je zegt.
Elke fokker kan namelijk later nog een kleuraanpassing laten doen op de stamboom. Hooguit dat dit de kosten voor een nieuwe boom zijn.

Sander van mij heeft een boom gekregen met cream silver ( hij had ook zo cream silver kunnen zijn hoor)
5 jaar geleden kreeg Sander zijn laatste nest met een blue tortie harlekijn poes. In deze poes zat een blue tortie silver tabby/white, Cream white, dit kan uit deze combi. Maar ook een black tabby/wit en een zwart wit. Deze laatste 2 konden niet uit deze combi komen. Sander was wel al GEC.
Sander kreeg zonder meer een andere stamboom met hierop red silver, zonder determinatie aan vooraf. Aangevraagd door de fokker.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.828 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#30 Geplaatst 19 juni 2012 - 19:13

en als de vereniging dan nog dwarsligt kan een dna test op kleur uitkomst bieden. Een determinatie op kleur kan, maar dat is zo'n onzin! En tabby dragen........ pffff van een fokker of een vereniging verwacht je meer hoor
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende