Spring naar inhoud


- - - - -

paddenkweker in de buurt...


  • Log in om te reageren
53 reacties op dit onderwerp
Rodento
Rodento
  • 68 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 03 juni 2012 - 12:50

Hallo kattenliefhebbers,


Wij hebben in de buurt een paddenkweker. We weten enkel niet waar hij woont, maar onze kat komt bijna elke dag met een nieuwe pad naar onze tuin. Om met de pad te 'spelen' en ja langzaam te doden.Wij vinden dit niet fijn omdat het beest afziet en onze kat de bron weet zijn en er elke dag heen gaat... O:) Wij proberen steeds het beestje te redden...

Het zijn exotische soorten. Ik ken er niets van, maar ik zal een foto toevoegen (zie onder). Het kunnen misschien dure soorten zijn! Wij zijn nu bang dat die kweker onze kat eens zal vergiftigen omdat hij telkens zijn padden steelt.

Wat kunnen we doen?
Onze kat is geen binnenkat en dit willen we ook niet. Hij moet zijn natuurlijk gedrag kunnen tonen, dus overdag gaat hij buiten, 's avonds binnen.

Kunnen we vragen aan de kweker om zijn vijver beter af te schermen? Kunnen wij dan aansprakelijk worden gesteld omdat onze kat al veel padden gestolen heeft uit zijn vijver?

PS: Het valt me ook op dat onze ene kat Julius die de padden steelt, ook enorm veel gaat jagen tegenwoordig. Gisterenavond kwamen we thuis en er lagen maar liefst 3 soorten vogels voor de deur (duif, merel, kleintje uit nest). De dag erna had hij alweer een pad beet... Hoe komt dit opeens? Vroeger jaagde hij niet zo. 8)

In ons vorig huis had hij wel veel andere dominante katten in de buurt. Hier zijn het minder dominante katten, kan het daar aan liggen? Hij vecht ook meer met onze andere kat... :catnoknow

Wie weet raad? Bedankt!

Bijgevoegde thumbnails

  • DSC_0197.JPG
  • DSC_0195.JPG


Lilia2055
Lilia2055
  • 4.571 berichten
    • Locatie: Lierde
  • 3 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 03 juni 2012 - 12:58

Je bent toch zeker dat deze niet giftig zijn é? Kan je niet eens rondvragen of er ergens iemand is met padden ofzo?
Geplaatste afbeelding

Rodento
Rodento
  • 68 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 03 juni 2012 - 13:07

Lilia2055 zei:

Je bent toch zeker dat deze niet giftig zijn é? Kan je niet eens rondvragen of er ergens iemand is met padden ofzo?


Daar zijn we inderdaad ook bezorgd over... Hij eet ze wel niet op, maar speelt er enkel mee. Ik denk dat ze geen padden lusten... Toch het kan inderdaad gevaarlijk zijn :onzeker:

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.571 berichten
    • Locatie: Lierde
  • 3 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 03 juni 2012 - 13:13

Ik dacht ergens gezien/gelezen te hebben dat het gif afgescheiden wordt op de rug van die beestjes. Dus het gewoon al in de mond houden kan giftige stoffen doorgeven. En hoe kleurrijker, hoe giftiger.
Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 03 juni 2012 - 13:28

Rodento zei:

Hallo kattenliefhebbers,

Kunnen we vragen aan de kweker om zijn vijver beter af te schermen? Kunnen wij dan aansprakelijk worden gesteld omdat onze kat al veel padden gestolen heeft uit zijn vijver?


Wie weet raad? Bedankt!


Dus omdat jouw kat moet roven, en buiten moet kunnen struinen, moet een ander zijn hobby maar gaan afschermen. Het moet niet gekker gaan worden. De kat is jouw eigendom, dus jouw verantwoording. Dan moet jij zorgen dat het dier niet op roverspad kan.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Rodento
Rodento
  • 68 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 03 juni 2012 - 13:34

jubikelcats zei:

Dus omdat jouw kat moet roven, en buiten moet kunnen struinen, moet een ander zijn hobby maar gaan afschermen. Het moet niet gekker gaan worden. De kat is jouw eigendom, dus jouw verantwoording. Dan moet jij zorgen dat het dier niet op roverspad kan.

Amai wat een warme reactie! Bedankt voor jouw gouden tip! ;)


De paddenvijver is ook een verantwoordelijkheid van iemand, die padden gaan overal heen. Het zijn trouwens exoten die de inheemse natuur verstoren! Het kan inderdaad niet gekker gaan!



Trouwens ik post mijn probleem hier, omdat ik er iets aan wil doen...

ZWERFKAT
ZWERFKAT
  • 164 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 03 juni 2012 - 14:33

Sommige van onze katten jagen ook graag. Vogeltjes, kleine wilde konijntjes, muisjes, meikevers en soms eens een pad uit een natuurlijke poel in het bos.
Het blijven "roofdieren" - jagers ook met een buikje vol eten. Een aantal van onze katten zijn ex-zwervertjes die heel wat stress ondervinden bij opsluiting dus wil ik hen geen stress laten krijgen door een ren te maken. Die willen op stap gaan en jagen (zelf al zijn ze allemaal gecastreerd).
Hoe jammer ik het ook vind voor hun prooien.
1 vd buren heeft een vijver met prachtige koi's en die heeft een net erover geplaats voor de reiger en de poezen.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.828 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 03 juni 2012 - 14:37

heb je ook een foto van de rug van dit beestje? Het kan namelijk ook een kikker zijn in plaats van een pad. Een pad pakken de meeste katten niet op omdat ze vies smaken. Aan de buik kan ik niet zien of dit een pad of een kikker is.

En met Jubikelcats ben ik het wel eens hoor. Het is jouw kat en dus ook jouw verantwoording dat de kat niet bij de buren hun voliere of vijver leegvist...... of je dat nu leuk vind of niet ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Rodento
Rodento
  • 68 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 03 juni 2012 - 15:28

Ja oke, ik zal nu al duidelijk maken dat ik mijn kat NIET zal opsluiten... Dan kan ik hem ineens doen inslapen, want dat vind ik dieronwaardig. Zoals zwerfkat zei, ze krijgen er stress van. Ik heb geen problemen met mensen die hun katten binnen houden, dat is hun eigen keuze inderdaad en als de beestjes dat gewoon zijn van jongs af aan is dat anders.

Mijn katten zitten enorm graag buiten van de zon te genieten en in het gras te spelen. Het is mooi om te zien. Ik zou het enorm erg vinden om hun leven te verzieken door ze binnen te houden! :trance:

Ik wil gewoon iets aan het paddenprobleem doen, zonder hun leven af te nemen! Laat dat voor iedereen duidelijk zijn...

Ik kan misschien eens met de eigenaar gaan praten zodat we samen iets aan het probleem kunnen doen. En dan maar hopen dat het niet dezelfde nogal kortzichtige reacties krijg als 'HET IS UW VERANTWOORDELIJKHEID'

Nou de paddenkweker de zijne ook denk ik dan. Exoten in een inheemse natuur zetten is nooit een goed plan... richt enorm veel schade aan! O:)

Ik wou gewoon raad vragen, niet beschuldigd worden! ;)

Aan Ginnie: Het is een pad, ik heb wel een foto van een andere pad dat we gered hebben in een andere kleur. (zie onder)
Deze morgen hebben we ook eentje in dezelfde kleur gered, mijn kat zit nu al hele dag binnen... te janken :s

En ik vind het ook niet leuk dat hij dat doet... maar moest ik bijvoorbeeld exoten kweken zonder enige bescherming in mijn tuin, dan kan ik toch niet eisen dat heel de buurt zijn katten binnen zal houden! Het probleem is ook nog maar sinds paar weken hoor... wij wonen hier al een tijdje!

Bijgevoegde thumbnails

  • DSC_0191.JPG


Nashota
Nashota
  • 17.963 berichten
    • Locatie: Wildervank
  • 3 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 03 juni 2012 - 15:49

Die laatste foto lijkt me toch echt een hele doodgewone kikker, niks exotisch aan lijkt me.
Dus jou kat moet in iedere tuin in de buurt kunnen komen, en de mensen die daar dan beestjes houden b.v vogeltjes/vissen/konijntjes, deze mensen moeten dus hun diertjes extra gaan beschermen omdat jou kat daar loopt en deze diertjes vangt/dood, dat lijkt me toch echt een kromme gedachte hoor, waarom zet jij je tuin niet af dan, katje kan dan wel buiten maar niet weg, je kunt andere mensen niet met jou verantwoordelijkheid opzadelen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.828 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 03 juni 2012 - 15:58

je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, door die reacties. Dat is gewoon de mening van de persoon die het schrijft. Zo ook de mijne. Dat ik het ermee eens ben wil niet zeggen dat jij het ermee eens hoeft te zijn.

Wat het beestje op de foto betreft. Dit is een kikker. Een bruine kikker. En waarschijnlijk is die andere ook een bruine kikker. Een bruine kikker kan in paaitijd rood worden.
Niks bijzonders aan. Worden niet apart gekweekt en doen ook geen schade aan het milieu.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
    • Locatie: Mechelen
  • 2 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 03 juni 2012 - 16:00

Ik snap de 2 kanten wel hoor...

wat doe je dan met wilde vossen, die geregeld de kippen van mijn nonkel komen stelen? De overheid aansprakelijk houden en nieuwe kippen eisen?

't Is de natuur he... Mijn nonkel kan ook zien dat hij elke dag thuis is om een bepaald uur, om de kippen op te sluiten, anders is hij ze allemaal kwijt.

't Lijkt mij logisch dat het van 2 kanten komt dan, als het echt gekweekte beestjes zijn, dan is het evengoed aan de eigenaar om zijn beestjes te beschermen door ze af te schermen. Voor't zelfde geld zijn er evenveel wilde katten die daar komen jagen. En wie ga je daarvoor verantwoordelijk houden?
Geplaatste afbeelding

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
    • Locatie: Oost Vlaanderen,buggenhout
  • 2 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 03 juni 2012 - 16:11

is niet leuk he dat ze er telkens mee naar huis komen. Maarja wat kan je eraan doen een kat is nu eenmaal een jager.

Kweet het de kater van de schoonmama kwam ook vorig weekend met een pad naar huis en heeft er 2 dagen mee zitten spelen. De 2de dag heb ik me boosgemaakt op de schoonmama dat ze de pad moest afnemen.

Ik had het al direct gedaan maarja wou me eerst niet moeien want de schoonmama kan moeilijk tegen commentaar als het op haar katten aankomt. Maar daarom moet ze andere dieren toch niet laten afzien voor het pleziertje van haar kat :(

Maar om het echt te voorkomen denk ik niet dat het evident is. Inderdaad goed opletten want het kan giftig zijn voor je kat. Telkens afnemen zeker als je het ziet wat kan je er meer aan doen.
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.828 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 03 juni 2012 - 16:12

klopt hoor Gwyn. Maar in het geval van de katten met een eigenaar vind ik wel dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de kat. Uiteraard vind ik ook dat iedere diereigenaar verantwoordelijk is voor zijn/haar dier. Kikker, kat, vogel of leguaan, dat maakt geen verschil. Je hoort je verantwoordelijk te voelen en verantwoordelijk te zijn voor je eigen (huis)dier, welk dier dan ook. Je hoort ze veilig te houden en ervoor te zorgen dat anderen er geen overlast van hebben. Tweesnijdend mes.
Maar zoals ik al zei, dat is mijn mening ;)

Terug ontopic dan over deze kikkers, ik denk niet dat ts zich zorgen hoeft te maken over aangeklagen te worden. Hoewel kikkers en padden allebei op de lijst met beschermde diersoorten staan, worden ze bij mijn weten niet apart gefokt en zal er dus geen boze buurman aan komen bellen dat de kat zijn kikker heeft opgejaagd. Veel kikkers spelen ook dood als ze gepakt worden door een kat. De kat laat dan los en de kikker wacht nog even voordat hij weer beweegt en vrolijk weghuppelt. Dikke kans dat als je de kikker ergens neerlegt waar de kat er niet bij kan dat hij straks vrolijk weghopt ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
    • Locatie: Mechelen
  • 2 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 03 juni 2012 - 16:16

:) ik zou niet weten of het een pad of een kikker is, al zag die onderste er voor mij ook redelijk kikker uit.

Misschien is het kikkerseizoen begonnen en zijn er veel kikkers waar de kat normaal gezien komt? Nieuw speelgoed is altijd heel aantrekkelijk he... Maar dan moet het binnenkort wel weer overwaaien, niet?
Geplaatste afbeelding