Katten moeten allemaal vrij buiten kunnen, ok...
Komaan mensen allen onze honden ook massaal buiten, joepie !
(zou trouwens een hoop katproblemen oplossen*sarcasme*-> ik hou van beide. Dan zouden ze komen klagen, uw hond heeft mijn kat gebeten, haha

Sorry, ik kan hier niet altijd serieus in blijven) Normaal reageer ik op zulke topics dan ook niet meer, maar wil graag ook eens de andere zijde van medaille laten zien.
En neen, er is geen verschil tussen kat en hond. Beide stammen af van een wild dier, ooit, ver weg, ver uit hun lijnen, te verwaarlozen. Beide staan onder onze verantwoordelijkheid. Er als eens aan gedacht dat jouw kat ook een ongeval kan veroorzaken(lieve bestuurder die uitwijkt voor arme kat en zelf ongeval krijgt?) Als iemand jouw kat vergiftigd omdat die op zijn/haar terrein komt is dat zijn recht en jouw verantwoordelijkheid. Het zijn vieze mensen die zoiets doen, maar hellaas bestaan die ook(aan de baasjes om de diertjes daartegen te beschermen). De zotten zijn de wereld nog niet uit. Ik heb vroeger altijd htk's gehad die ook buiten kwamen en je wilt niet weten hoeveel ik er heb verloren, allemaal omdat wij het zo "ideaal" vinden dat ze buiten moeten kunnen. Zogezegd in het "welzijn" van het beestje. Veel welzijn heeft hij/zij eraan als die morgen thuiskomt met kattenaids of rattenvergif in zijn aderen. Ik heb geleerd, geleerd dat een kat ook beter binnen hoort of in omheinde afgesloten tuin. Dit is geen opsluiting. Een kat die volledige vrijheid niet kent zal hier ook niet achter vragen, zeker niet met een omheinde tuin. Ik begrijp dat katten(bv ex zwerfkatjes) dit niet meer kunnen wennen. Dat is een andere situatie en daar heb ik ook mee te maken bij mijn vader thuis zit zo eentje die panisch wordt als hij binnen blijft. Dat terzijde, vind ik dat men wel naar dat ideaal en verantwoordelijkheidsgevoel heen moet bij de huidige mensen. Net zoals iedereen verantwoording moet dragen voor zijn hond. Dit is niet anders, dit is exact gelijk. Zo heb ik ook mensen geweten die hun hond vrij buiten lieten, kwam altijd terug...Gekheid. Wij willen huisdieren, mooi. Wij willen katten, mooi. Maar moet je buur dit ook willen? Of de buren daarnaast of km's verder? Want katten leggen wat af...Moet die het zomaar accepteren dat katten hun mooie plantentuin ondersch*ten of hun speciale kippensoort rooft, de duifjes aanvalt? Kijk, ik heb geen van dit voorgenoemde, maar ik kan er wel inkomen. Mensen leggen daar ook hun hart in ieder zijn ding. Men moet af van die oude kijk, dat oude ideaal, dat is al lang achterhaald. Vroeger was een kat castreren ook van geen belang. Waren er kittens gewoon doorspoelen, slaan, stikken of whatever. Blij dat we toch daar al weer iets verder staan(de meeste dan toch). Je kan alles ook omdraaien, voor mij is een kat buitenlaten hetzelfde als er net niet genoeg om geven, want er kan te veel gebeuren. Geef je uw kind ook zomaar alles wat het wilt ? Is dit altijd het beste? Goed bezig
Begrijp me niet verkeerd, iedereen mag van mij doen wat hij/zij wilt. En ik hou superveel van katjes en honden. Maar als mensen verkondigen dat een kat binnenhouden hetzelfde is als opsluiten of mishandeling, dan moeten ze ook maar eens horen wat de andere gedachten daarond zijn. Ik kan niet om met hypocrisie. Als uw kat vergiftigd is door een kikker omdat het diertje buiten loopt, dan is dat je eigen schuld. Kat overreden, eigen schuld. Zo is het, hard, maar zo is het. Men moet dit niet verbloemen. Leef ermee...
Kan je er niet mee leven, met het idee dat je uw eigen kat risico's bezorgt, zorg dan dat het niet gebeurd, heel simpel.
Laat je ze buiten, goed, maar kom dan niet huilen achteraf.
Misschien allemaal heel zwart wit gezegt, maar dat is dan mijn menig ^^
Ik dring dit aan niemand op, maar ik ben die verdrietige verhaaltjes wel moe altijd, terwijl het door eigen toedoen is.
En ik val hier niemand aan hé, ook niet mensen die hun katjes buiten laten.
Zelfs mijn moeder doet dit ook. In sommige gevallen begrijp ik het ook zoals eerder aangehaald bij zwerfkatjes en katten die niet anders gewoon zijn.
Maar als je de keuze hebt vanaf kitten(ook al is het kitten een htk) dan zou het voor mij heel eenvoudig zijn.
Bewerkt door Serenity, 03 juni 2012 - 22:13.