Spring naar inhoud

- - - - -

Kat doet grote behoefte vaak buiten de kattenbak

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
FleurV
FleurV
  • 3 berichten

#1 Geplaatst 04 juni 2012 - 09:23

Hallo,

Wij hebben een kattin van 9 maanden waar we in het begin niets van problemen mee hadden. De laatste maanden begon ze af en toe haar grote behoefte voor de kattenbak te doen. We hebben vervolgens het deksel van onze kattenbak gehaald, omdat we dachten dat dit de oorzaak van het probleem was.

Ook zonder deksel bleef ze haar grote behoefte vaak op de grond doen. Wat wij erg eigenaardig vinden, is dat ze altijd plast in haar kattenbak en soms ook haar grote behoefte er in doet... Het is dus niet altijd dat ze haar grote behoefte op de grond doet. In het begin deed ze haar grote behoefte dan net voor de kattenbak, maar nu is het ook al op andere plaatsen in de keuken. De dierenarts zei dat dit probleem kwam doordat ze krols was, dus hebben wij haar laten steriliseren. Zonder positief resultaat...

Heeft er iemand in het verleden hetzelfde probleem gehad?

Bedankt!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 04 juni 2012 - 09:24

Zet er eens een 2e kattenbak bij. Sommige katten doen liever plassen in de ene kattenbak en de ontlasting in de andere kattenbak.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.721 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 04 juni 2012 - 09:56

Of een grote kattenbak.  Er zijn van die XL modellen waar ze meer plaats in hebben.

Onze kater deed het er ook altijd naast, maar dat was een open bakje dus lag het aan het feit dat hij niet lette waar hij zijn kont zette.  Met een dichte was bij ons het probleem opgelost.

Hoeveel zand zit er in de bak?  Ideaal is toch wel minimum 10 cm, anders kunnen ze het niet goed ingraven.  Misschien eens andere vulling proberen?

Veel succes nog in elk geval
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 04 juni 2012 - 10:50

of eventueel bevalt de plaats van de kattenbak haar niet
of is de kattenbak niet proper genoeg naar haar zin
of kuis je je vloer met javel (worden katten soms van)

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#5 Geplaatst 04 juni 2012 - 11:42

Soms vinden ze de vulling niet fijn dus kan zijn dat wanneer je iets anders probeert ze er wel opwil.
Wij hebben dit probleem gehad met één van onze katjes toen we overschakelden naar peewee (houtkorrels). Hij weigerde erin te gaan, hebben dan een periode gemengd en nu wil hij er wel in.
Het is soms zoeken, maar als je zeker bent dat een medische oorzaak is uitgesloten is het zoeken geblazen.

FleurV
FleurV
  • 3 berichten

#6 Geplaatst 04 juni 2012 - 14:19

Hallo,

Bedankt voor jullie tips. Ik zal eerst en vooral eens een andere kattenbakvulling proberen en hopelijk is mijn probleem dan opgelost. Anders haal ik er een tweede bak bij voor onze kat.... Hartelijk bedankt!

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#7 Geplaatst 04 juni 2012 - 15:52

Hier willen ze ook nooit plassen en een grote boodschap doen in 1 en dezelfde bak, we hebben er 3 staan beneden voor 4 katten en 1 boven en als ze boven zijn komen ze altijd beneden kakkeledoedie doen en beneden doen ze in 2 van de 3 bakken de grote boodschap en in eentje altijd plasjes
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.721 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 04 juni 2012 - 16:23

lathyrus zei:

komen ze altijd beneden kakkeledoedie doen

:ha hoe schattig.  kakkeledoedie
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

wea
wea
  • 5.944 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 04 juni 2012 - 16:31

ik zou ook eens proberen met 2 kattenbakken. Maar die mogen niet naast mekaar staan, want voor de kat is dat dan nog altijd 1 bak
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#10 Geplaatst 04 juni 2012 - 16:39

ons 3 bakken staan ook naast mekaar en ze maken daar toch onderscheid in hoor wea
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 04 juni 2012 - 19:40

Wat wea bedoelt, is dat het voor een kat geen 'aparte' bak is dan. Ze staan zo dicht bij elkaar dat het voor de kat lijkt op één grote bak. Zeker in kattengroepen die bestaan uit 2 of meer sociale groepjes of wanneer men 2 of meer katten heeft die niet overeen komen, kan dit problemen geven. Ze willen dan immers hun eigen hoekje en dat gaat niet wanneer de bakken naast elkaar staan. Jouw katten Lathyrus behoren tot één sociale groep en maken daar dus geen probleem van. Je kan evengoed 1 gigantische bak zetten bij wijze van spreken.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

zwerfkattin
zwerfkattin
  • 5 berichten

#12 Geplaatst 08 juni 2012 - 13:16

Onze Zino (kater van 6 jaar) heeft vanaf het begin 'accidentjes' gehad naast de kattenbak. Plassen doet hij er altijd mooi in. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik de juiste kattenbakvulling had gevonden, maar ik denk dat dat voor hem wel een oplossing is. Hij snuffelt altijd heel uitgebreid aan de bakken (3) voor hij er in gaat en als er dan ergens een verborgen hoopje onderin ligt van een andere kat, durft hij nog wel eens er lang gaan. :s

speedy-1
speedy-1
  • 361 berichten

#13 Geplaatst 08 juni 2012 - 13:28

Mijn nichtje haar kater plaste vaak naast de kattenbak. Ze had gezien dat hij zich wat moeilijk kon draaien in de bak. Na een grotere bak gekocht te hebben was het probleem direct over. Dus dit kan ook een oorzaak zijn.

Akasha
Akasha
  • 341 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 08 juni 2012 - 15:22

Hier gehad met Speedy, bij ons was de oplossing andere kattenbakvulling.

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.936 berichten
  • 6 katten

#15 Geplaatst 08 juni 2012 - 15:30

:) Ik zou ook voor een 2de kattenbak gaan, ik heb hier verschillende kattenbakken staan en opvallend ze gebruiken echt kattenbakken voor de plasjes alleen en de andere alleen voor de poepjes  !!( of het moest zijn dat de kattenbakken echt te klein zijn voor de grote poezels , maar dat zijn dan ongelukjes als ze naast de bak doen  volgens mij) ;)
Geplaatste afbeelding