Spring naar inhoud

- - - - -

Vroegcastratie/sterillisatie ja of nee?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#1 Geplaatst 26 juli 2009 - 21:35

Ik zit met een nogal belangrijke vraag
ik heb 2 jonge katjes, broer en zus

is het dan aan te raden om na te denken over een vroegcastratie/sterillisatie en wat ik jullie ervaring hiermee?

zou het ook goed zijn als ik al 1 van beide laat doen?
zodat er geen onverwachte zwangerschap van kan komen

alvast bedankt voor jullie antwoord

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#2 Geplaatst 26 juli 2009 - 21:46

Je kan de poes vanaf 12 weken al sterilliseren. Maar je moet eens horen bij je DA, niet elke DA is er voorstander van.

Bij de kater wacht je best tot de 5 maanden is, voor de groei is dat het best.

Een kattin die op 12 weken al gesterilliseerd wordt hersteld sneller dan als ze ouder zou zijn.
Ik zou het zeker doen.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 26 juli 2009 - 21:49

Er zijn hier mensen die katers en/of kattinnen hebben die vroegcastratie hebben gehad. Geen enkele van de katten ondervinden hierdoor problemen. Je kan inderdaad ook kiezen om één van de twee te doen en dan zou ik kiezen voor het poesje, omdat zij nu sneller zal herstellen dan later. Een kater ondervindt daar amper las van bij oudere leeftijd.

Zoals Lies zegt best even informeren bij je DA. Niet elke DA is daar voorstander van, maar eigenlijk hoofdzakelijk omdat er weinig over bekend is en het iets meer prutswerk is bij de poezen en de katers (alles is nog kleiner).
Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 26 juli 2009 - 21:53

Ik ben voorstander.. Boris is ook vroeggecastreerd (er zijn hier nog enkele topics over), en we hebben dus ook nooit last gehad van sproeigedrag of andere hormonale uitspattingen. Onze DA was er tegen, maar dit is reeds bij de fokker gebeurd.. Ik heb er alleszins geen spijt van. Er wordt wel gezegd dat ze op latere leeftijd urinewegproblemen kunnen ondervinden, maar ik denk dat dat met gezonde voeding, en een nauwlettend oog misschien wel te vermijden valt.

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#5 Geplaatst 26 juli 2009 - 21:54

Ik geloof er zelfs niet in dat het voor de groei beter is om tot 5 maanden te wachten bij de kater. Ik ken genoeg fokkers die probleemloos aan vroegcastratie op 10 weken doen. Heb hier zelf ook een mooie grote ragdollkater die vroeggecastreerd is.

Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#6 Geplaatst 26 juli 2009 - 22:25

Volgende maand moet ik teruggaan voor hun 2de inenting dan ga ik het eens vragen aan mijn DA

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#7 Geplaatst 27 juli 2009 - 08:36

Lies zei:

Je kan de poes vanaf 12 weken al sterilliseren. Maar je moet eens horen bij je DA, niet elke DA is er voorstander van.

Een kattin die op 12 weken al gesterilliseerd wordt hersteld sneller dan als ze ouder zou zijn.
Ik zou het zeker doen.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat vroegcastratie ervoor zorgt dat de katten langer groeien dan igv de standaard castratie.

Ik zou zeker aan vroegcastratie denken. Zelf zou ik het ook doen, want hier mogen ze buiten. En ik zou liever geen open kater buiten laten, kwestie van oopsnestjes op een ander te vermijden ;)

Guest_garnet_*
Guest_garnet_*

#8 Geplaatst 27 juli 2009 - 10:59

Ik ben ook voorstander van vroegcastratie, Joshua en Jack zijn reeds bij de fokster gecastreerd geweest

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 27 juli 2009 - 11:12

Ik zou ook zeker voor vroegcastratie gaan en als je DA het wil doen, zou ik kiezen om ze ineens allebei te laten doen, dan ruiken ze allebei naar de DA en zijn ze allebei suf op hetzelfde moment.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#10 Geplaatst 27 juli 2009 - 11:14

Ik zou ze dan samen brengen, ze vallen tegelijk in slaap, worden samen wakker, hebben beiden het zelfde vreemde geurtje en dus geen problemen achteraf.

Vroegcastratie, doen........... mits je d.a. er achter staat. Aan een ongelukje moet je niet denken. Juist als ze nog jong zijn, herstellen ze veel sneller.
Succes

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#11 Geplaatst 27 juli 2009 - 12:20

ohja, aan die voor en nadelen had ik nog niet gedacht

bedankt voor jullie tips :) ik ga het zeker eens navragen aan mijn DA

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#12 Geplaatst 27 juli 2009 - 23:33

Lies zei:

Dat is een fabeltje hoor. Is niets van aan.

Ik ben voorstander van vroegcastratie trouwens.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 28 juli 2009 - 07:29

Boris is vroeggecastreerd en die weegt vijf kilo :) . MissKitty haar Luca is ook vroeggecastreerd, en ik dacht dat hij al zeven kilo woog. Enorme katten dus :ha .

Geplaatste afbeelding