Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe lang onthoudt een kat haar vorige groep? - Titi is er!!

• Log in om te reageren
76 reacties op dit onderwerp
Sabine2
Sabine2
  • 8.791 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 09 juni 2012 - 11:30

Titi, die uit dezelfde groep komt als mijn Archie, geraakt niet geadopteerd. Hij is blijkbaar al twee keer in een gezin geplaatst en telkens komt hij terug omdat hij zeer angstig is.

Ze hebben dezelfde achtergrond en ik ben aan het overwegen om Titi in huis te halen. Dan heeft Archie weer een gelijkgestemd speelkameraadje (buiten mijn Churchill dan, maar die ligt liever te slapen :s ).

Het laatste dat ik wil doen is dat beestje nog een extra trauma erbijgeven, dus vraag ik mij af of katten hun groep onthouden. Ik heb Archie begin april geadopteerd. Dus dacht ik van het hier efkes in de groep te gooien en te zien of jullie daar meer over weten.
'k Heb nog efkes tijd om erover na te denken, de opvangmama is met verlof.

Bewerkt door Sabine2, 01 september 2012 - 09:34.

Guest_*Joke*_*
Guest_*Joke*_*

#2 Geplaatst 09 juni 2012 - 12:01

Ik zou het niet weten. De enige ervaring die ik hier mee heb is dat Lukas een tijd (meer dan een half jaar) terug is geweest bij de fokker. Toen mijn Jazz overleed mocht ik van de fokker Lukas weer ophalen, omdat Javi zo eenzaam werd. Hij was meer dan een half jaar weggeweest, maar er was geen introductie noodzakelijk. Javi wist precies wie hij was en andersom en het was of hij nooit weggeweest was. Terwijl Javi echt niks van vreemde katten moet hebben, dus ik denk dat ze elkaar geur of energie dan toch wel nog weten. :)

Nivo
Nivo
  • 6.318 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 09 juni 2012 - 14:19

Heel lief dat je het diertje misschien zo een goeie thuis wilt geven. Het helpt hem niet echt al 2 keer verhuist te zijn, hopelijk kan hij ergens terecht voor goed! Als ze toen al overeen kwamen dan zal het waarschijnlijk nu ook nog wel klikken. Al denk ik dat hij in het begin nog wel zijn stress moet overwinnen en hierdoor misschien niet gelijk de herkenning ziet. Mocht je overwegen hem een kans te geven dan hoop ik dat hij toch mag blijven ondanks hij misschien voor goed schuw blijft. Ook deze poezen kunnen een plaatsje in een warme thuis waarderen al ziet dat er in onze ogen niet zo uit ;)
sorry laatste keer

Sabine2
Sabine2
  • 8.791 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 09 juni 2012 - 14:26

Ja, dat hij schuw gaat zijn verwacht ik wel. Het is een volledig andere omgeving. Maar hopelijk komt hij dan los en vindt hij misschien hier zijn vaste stekje.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 09 juni 2012 - 15:48

Sommige katjes hebben echt wel pech. :( Het zal er van afhangen hoe ze reageren. Bij de ene lukt het maar bij de andere dan weer niet. Het is in ieder geval het proberen waard.
Hopelijk volgt er goed nieuws van Titi.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 09 juni 2012 - 17:10

sommige mensen zeggen dat een kat de groep ongeveer drie maanden onthoud. Ik zelf geloof dat ze een langer geheugen hebben.
Maar ook als ze elkaar niet echt meer herkennen, dan nog kan het goed gaan hoor. Dan kun je de langzame introductie toepassen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#7 Geplaatst 09 juni 2012 - 19:37

Super dat je dat overweegt zeg!! :)

Ik heb dat ooit ook willen doen met een katje die bij Joe samen in de groep zat en maar niet geadopteerd geraakte. Uiteindelijk is ze geadopteerd toen ik nog aan het twijfelen was, maar toen zeiden die van het asiel mij dat het feit dat twee katten overeen gekomen zijn nooit een garantie is dat ze in een andere omgeving en met tijd tussen opnieuw overeen komen, maar dat de kans wel groter is dan het geval is bij een wildvreemde kat.

Bewerkt door kate2, 09 juni 2012 - 19:38.

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 09 juni 2012 - 22:07

Ik denk dat het ook wat afhangt van de leeftijd...

Onze katjes zijn op 7 weken naar ons gekomen, en een half jaar later hebben we de mama en oma op bezoek gekregen.

Nu, ons Lot is de drinkbak gaan bewaken, zodat die "vreemde katten" z├ęker niet aan haar drinken konden zitten. Jacko viel zijn mama en oma aan... Iets zegt me dat ze die niet meer herkenden :)
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 09 juni 2012 - 22:11

ginnie zei:

sommige mensen zeggen dat een kat de groep ongeveer drie maanden onthoud. Ik zelf geloof dat ze een langer geheugen hebben.
Maar ook als ze elkaar niet echt meer herkennen, dan nog kan het goed gaan hoor. Dan kun je de langzame introductie toepassen.

volledig mee eens .. mooiste voorbeeld op mijn werk lopen enkele verwilderde kattinen .; eentje ervan is ondertussen redelijk tam naar de mensen die ze kent... nu deze poes heeft mij in 6,5 maand geen enkele keer gezien.. vorige week woensdag ging ik daar opnieuw aan het werk .; ze zag en hoorde mij en er was geen huis mee te houden.. zo komen vleien en flossen tegen mij.. als ik iets zei antwoorde ze steeds terug... dus ben ik heel overtuigd dat een kat herkent na langere perioden.

Sabine2
Sabine2
  • 8.791 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 09 juni 2012 - 23:01

Bedankt voor de reacties! Archie en Titi zijn ongeveer 2 jaar.
Ik denk dat ik het misschien wel ga proberen :) . Efkes zien wat de opvangmama ervan denkt, want zij kent hem als geen ander.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 09 juni 2012 - 23:19

Wij zeggen altijd een kat vergeet nooit. :)

Sabine2
Sabine2
  • 8.791 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 01 september 2012 - 10:36

Uiteindelijk heb ik toch de knoop doorgehakt in Titi geadopteerd.
Hij mocht nog bij de opvangmama blijven tot de grootste puinhoop van verbouwingswerken achter de rug was, zodat ik hem zijn eigen kamer kon geven voor de introductie.

Gisteravond ben ik hem dan gaan halen. Hij was heel angstig bij de opvangmama, voelde waarschijnlijk al iets aankomen want hij moest in de keuken blijven.

Ik heb hem dan meegenomen en de rit van Gent naar Dendermonde ging heel vlot, hij heeft niet zitten miauwen. Ik had een nieuwe transportmand gekocht, een soort bench waar hij dus alles kon zien en dat scheelt veel!!
Thuisgekomen moest ik efkes langs Archie en Kareltje passeren. Archie heeft hem efkes gezien (een paar seconden tot ik de trap op kon) en heeft ernaar geblazen :s , Kareltje stond weer gelijk als een nieuwsgierig aapke te kijken :) . Toen Titi (die nu Chester wordt) in zijn kamertje aankwam, is hij eerst rond gaan kijken naar mogelijke schuilplaatsen en vond dat alles OK was. Toen is hij op het vensterbankkussen gesprongen om buiten te kijken, want da's natuurlijk ook een ander uitzicht. Maar hij toonde absoluut geen angstig gedrag, integendeel, ik kon hem strelen en veel knuffelkes en zoentjes geven. Dan heb ik hem nog wat snoepjes gegeven, het laatste heeft hij zelfs uit mijn hand gegeten :) en dan een lekker zakje natvoer. Ik heb de andere poezels dan nabij de deuren ook lekker natvoer gegeven. Archie is efkes meegegaan naar beneden (waar W&C zitten, die hebben iets door, Churchill heeft hem ook al vluchtig gezien en Winston zat in de tuin, heeft hem aan het raam zien staan :louche: ) en ik ben af en toe nog eens naar Chester gaan kijken, hij zat op de vensterbank te kijken naar buiten en daarna is hij bovenop de krabton gaan liggen. Deze morgen lag hij daar ook lekker te soezen, maar zodra ik binnenkwam en er tegen begon te babbelen, kwam hij eraf gesprongen en zijn streeltjes en zoentjes halen. Dan zijn eten gegeven, nog wat knuffeltjes, de andere poezeltjes ook verzorgd. Kareltje zou heel graag van dichtbij kennis maken, maar dat mag nog niet, hij zal nog heel wat geduld moeten hebben. Archie heeft hem deze morgen ook nog eens gezien (als ik de deur opendoe om daar buiten te gaan, meneerke stond aan de deur te wachten) en 'k zag iets anders in zijn blik dan anders. Is het toch een vorm van herkenning, ik weet het niet. Hij krijgt het nadeel van de twijfel, ik ga voor de trage introductie. Chesterke toont nu geen angst (behalve toen hij deze morgen wat te veel buurvrouwen in hun tuintjes zag :s ), 'k wil dat zo houden.
Ik ben er daarnet nog eens bijgeweest en hij kwam weer af, snorreke naar voor, dan boven op de krabton zodat ik hem knuffeltjes kon geven. Zo een aangenaam manneke :love3: :love3:

Ik ben blij dat ik hem erbij gehaald heb, hopelijk zijn de rest van mijn poezels even blij eens ze hem leren kennen.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 01 september 2012 - 11:25

Denk niet dat je veel problemen gaat hebben.Heel soms klikt het niet maar in de meeste gevallen, soms met veel geduld,sluiten ze hun bij de groep aan.Ik geloof ook dat ze veel langer onthouden als 3 MAAND;

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 01 september 2012 - 11:38

:loveshower: :loveshower: :loveshower: :loveshower: :loveshower: :loveshower:

Welkom lieve Chester!
Hij weet wss wel dat hij niet beter kan zitten dan bij jou. :)
Tot nu toe verloopt alles super goed :heart:

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#15 Geplaatst 01 september 2012 - 13:27

Leuk leuk.. dat je Titi ook hebt geadopteerd.

Bij jou zit hij zeker heel goed.
Super dat je de trage introductie doet. :d