Spring naar inhoud

- - - - -

waarom meer voor langharig??

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#31 Geplaatst 14 juni 2012 - 16:30

Maar die prijzen gaan niet over de stamboom hé. Die kosten lopen op wegens frequente dierenartsbezoeken, aangepaste voeding, alle tests die gedaan worden zodat ze zeker zijn dat er geen ziektes aanwezig zijn...En ik ben waarschijnlijk de helft zelfs vergeten. Mensen denken vaak dat het bij een raskat om de stamboom gaat, maar vergeten wat er allemaal bij komt kijken.

Vennen
Vennen
  • 2.411 berichten
  • 8 katten

#32 Geplaatst 14 juni 2012 - 20:30

Ik vind het normaal dat een asiel of opvang meer vraagt voor een katje met langhaar. Vroeger zou ik er niet bij stil gestaan hebben en ook van mening geweest zijn dat elke kat even veel waard is, maar nu ik al wat meer ervaring heb met asielen en opvangen, heb ik een andere mening. Feit blijft dat elk asiel geld te kort komt en als er dan mensen zijn die meer willen betalen voor een katje, is dat mooi meegenomen om uit de kosten te komen. Is het de mensen oplichten of dat katje met kort haar te kort doen? Helemaal niet, meer geld betekent meer katjes die gered kunnen worden. Daar draait het uiteindelijk om en vaak is het ook niet het dubbele dat er meer gevraagd wordt he. ;)

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#33 Geplaatst 15 juni 2012 - 22:11

MaJu zei:

Dan hoeft een raskat ook niet veel duurder te zijn dan een HTK kat want een stamboom kost maar 15 euro of zo, toch?

Zolang er mensen zijn die het willen betalen is de prijs niet te hoog. Dat klinkt hard maar zo is het wel.

Kijk bvb naar de grote festivals. Elk jaar worden die duurder en elk jaar zijn ze uitverkocht. Geef de organisatoren dan eens ongelijk als ze de prijs het jaar nadien nog eens de hoogte in jagen? Ik blijf vooralsnog betalen met de glimlach en als het te veel wordt blijf ik wel thuis.

Zeg toch niet dat de stamboom een raskitten duur maakt :catscratchhead . Het is al de kosten om goed te fokken zoals hieronder al een deel opgesomd werden ;) .

Nakthis zei:

Maar die prijzen gaan niet over de stamboom hé. Die kosten lopen op wegens frequente dierenartsbezoeken, aangepaste voeding, alle tests die gedaan worden zodat ze zeker zijn dat er geen ziektes aanwezig zijn...En ik ben waarschijnlijk de helft zelfs vergeten. Mensen denken vaak dat het bij een raskat om de stamboom gaat, maar vergeten wat er allemaal bij komt kijken.

Idd en de dekkater etc. Voor de kittens zelf dan nog eens de chip en de inentingen, verzorging (ontworming, voeding,...), eventueel castratie van de kittens,... De stamboom is het minste van de kosten :x . Als je geluk hebt word er geen enkele ziek en heb je geen da kosten... Het kan ook zijn net als ik voor gehad heb dat er eentje ziek word en je meermaals langs een da moet of de da tot bij jou waaronder eens één maal op kerstdag en één keer om 4u s'nachts (rest was overdag gelukkig) en dan lopen de kosten op. Ik heb nadat ik al mijn entingen en chip had laten plaatsen bij één van mijn kittens na 3maand haar moeten afgeven. De kosten daar zijn opgelopen tot over de 600eur :oops: . Zonder de crematiekosten die nog eens 120eur waren. Dusja een fokker steekt alleen geld toe. En voor htktjes zou ik net hetzelfde doen :heart: . Maar htk katjes genoeg dus dat zou gek zijn. Fokken van raskatjes kost geld, en gaat er wat mis heel veeeeeeeeeeeeeeeel geld. Velen blijven een raspoes fokken op een goede manier vergelijken met een oeps nestje htk kittens. Het is echt wel meer dan gewoon ze voor zichzelf laten zorgen (daarmee wil ik niets slecht zeggen, bedoel maar dat ik er weinig ken die de katjes netjes enten, ontwormen en chippen etc)) maar als je fokt dan doe je dat met een doel. Je wil je ras zo goed mogelijk naar voren brengen. Het is een hobby, geen verdienste. Je bied tenslotte ook nog eens garantie aan deze prijs. Je mag al blij zijn als je kosten gedekt zijn, geloof me :oops: .

Bewerkt door Fairness, 15 juni 2012 - 22:13.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#34 Geplaatst 15 juni 2012 - 22:18

Vennen zei:

Ik vind het normaal dat een asiel of opvang meer vraagt voor een katje met langhaar. Vroeger zou ik er niet bij stil gestaan hebben en ook van mening geweest zijn dat elke kat even veel waard is, maar nu ik al wat meer ervaring heb met asielen en opvangen, heb ik een andere mening. Feit blijft dat elk asiel geld te kort komt en als er dan mensen zijn die meer willen betalen voor een katje, is dat mooi meegenomen om uit de kosten te komen. Is het de mensen oplichten of dat katje met kort haar te kort doen? Helemaal niet, meer geld betekent meer katjes die gered kunnen worden. Daar draait het uiteindelijk om en vaak is het ook niet het dubbele dat er meer gevraagd wordt he. ;)

Op die manier kan ik het verstaan, als het ten goede komt voor de opvangertjes :heart: . Anderzijds als fokker versta ik het niet goed. Tenslotte zijn de kosten gelijk voor elk kittentje. Zonder kritiek ofzo hoor. Het stoort me niet wat iemand anders daarin doet of beslist. Maar ik zou het zo houden om "correct" te blijven in mijn prijzen. Ok er zullen er altijd tussen zitten waar meer vraag om is maar anderzijds blijven je onkosten toch dezelfde?

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#35 Geplaatst 16 juni 2012 - 08:58

Vermits er meer vraag is naar een langharig katje vind ik het goed meegenomen voor een asiel om daar meer voor te vragen. Of ze betalen meer geld en is dat goed voor de inkomsten of ze willen niet meer betalen dan krijgt een ander katje weer een extra kans op adoptie. :d
Het is soms moeilijk om de logica te volgen bij sommige mensen. Voor mij maakt het niets uit hoe een katje eruit ziet. Lang haar, kort haar of zelfs geen haar. :LOL: Het karakter speelt een veel grotere rol bij een huisdier en of ze bij elkaar passen.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#36 Geplaatst 16 juni 2012 - 11:53

kate2 zei:

Volgens het asiel waar ik mijn katten ben gaan halen zijn de langharige altijd onmiddellijk weg. Zij krijgen de kortharige zwart/witte katjes het moeilijkst weg :catnoknow

Klopt helemaal, ik heb zelfs eens gehoord dat er soms in het asiel "wachtlijsten" worden opgesteld voor mensen die persé een langhaartje wilden en er nog geen beschikbaar waren ;)
banner