Spring naar inhoud

- - - - -

3 kittennesten in de paardenstallen , hoe kan de minister dit stoppen?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Guest_Ria_*
Guest_Ria_*

#1 Geplaatst 14 juni 2012 - 11:34

Ik heb zelf 3 htk's . Eentje uit 't asiel , een vondeling en eentje die mijn dochter meebracht uit de manège vorig jaar(hij lag zo te mauwen en geen mama te bespeuren) . Die laatste was 2 weken en ja, ik heb hem groot gekregen en hij doet het prima !

In die manège , waar ze overigens prima ponyles geven , lagen er vorige week 3 nesten in de stallen . Moet je geen poesje hebben ,komen ze dan af ?
Hopeloos is het daar . Onze Pukkie heeft geluk gehad .

Ik vraag me af hoe aan zoiets een einde kan gesteld worden . Met de nieuwe wet gaan er weer heel veel htk's verzopen of levend begraven worden zoals mijn grootvader in den tijd deed . Als kind speelde ik met de kittens en dan waren ze er plots niet meer , elk jaar opnieuw ...

En ik ben voor htk's . De mijne zijn allemaal onvruchtbaar gemaakt . Ze hebben hun vrijheid maar krijgen ook de nodige vaccinaties .

God , die wet lost niks op . Geen toekomst voor de htk , enkel meer miserie .

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 14 juni 2012 - 12:43

Probeer hen te overtuigen dat ze hun poezen steriel moeten maken :geluk:
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#3 Geplaatst 14 juni 2012 - 12:49

Als dat geen katjes zijn van de manège zelf maar van zwerverkes, dan zouden ze toch aan het meldpunt van jullie stad kunnen doorgegeven worden. Dan kunnen ze die ophalen en steriel maken.

De geesten zijn aan het rijpen hé, vroeger was kleine nestjes doden schering en inslag, maar tegenwoordig is dat toch wel een pak minder.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 15 juni 2012 - 22:14

Katten vangen in een vangkooi en laten castreren. Kittens kunnen dan mss via asiel ter adoptie gezet worden.
Doet je gemeente niet mee aan zwerfkattenbeleid? Dan kost dat niks aan de manege, zeg dat vooral erbij want dikwijls is het een affaire van centen dat ze ze niet willen laten castreren.

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#5 Geplaatst 15 juni 2012 - 23:50

Stuur even een pb'tje welke manege in welke gemeente het is. Ik heb een vrij goed beeld, welke gemeente in de Kempen wat doet aan zwerfkattenbeleid.

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#6 Geplaatst 24 juni 2012 - 00:16

Er werkt iemand bij mij die ook paarden houdt en grote boerderij heeft.
Die loopt daar met 7 poezen rond en vrijwel allemaal hebben ze kittens gehad dit jaar.Ge kunt u wel voorstellen hoeveel katten er daar lopen he,....

Er zijn er zelfs 2 nesten bij die nu al meer dan maand oud zijn en nog nooit het daglicht gezien hebben omwille van het feit dat ze achter een soort van muur zitten waar je moeilijk kan aankomen (moeder poes brengt ze elke dag prooidieren naar schijnt die ze vangt) En hij ziet het niet zitten om ze eruit te nemen ,geen tijd zegt hij.....
Volgende week moet ik daar zijn,en ik ga ze proberen uithalen,vrees alleen dat dit geen simpele karwei zal zijn,en handschoenen zal mogen gebruiken O:)

PS.Das gewoon een boerenmentaliteit ,die je er volgens mij nooit uitkrijgt,meeste boeren zijn zo,die redeneren katten zijn goed voor de muizen en da ist.

Is dweilen met de kraan open !

Bewerkt door Mister B., 24 juni 2012 - 00:17.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 24 juni 2012 - 00:26

Wat een miserie daar met de zwerfkatjes. :( Hopelijk komt er vlug hulp om deze sukkeltjes te helpen. Van de boeren daar kan ik van meespreken. Ik woon er ook tussen. Sinds jaren vang ik de katjes zelf in een vangkooi. Het maakt mij niet uit van wie of vanwaar ze komen anders had het hier ook al uit de hand gelopen.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#8 Geplaatst 25 juni 2012 - 11:27

Mister B. zei:

Er werkt iemand bij mij die ook paarden houdt en grote boerderij heeft.
Die loopt daar met 7 poezen rond en vrijwel allemaal hebben ze kittens gehad dit jaar.Ge kunt u wel voorstellen hoeveel katten er daar lopen he,....

Er zijn er zelfs 2 nesten bij die nu al meer dan maand oud zijn en nog nooit het daglicht gezien hebben omwille van het feit dat ze achter een soort van muur zitten waar je moeilijk kan aankomen (moeder poes brengt ze elke dag prooidieren naar schijnt die ze vangt) En hij ziet het niet zitten om ze eruit te nemen ,geen tijd zegt hij.....
Volgende week moet ik daar zijn,en ik ga ze proberen uithalen,vrees alleen dat dit geen simpele karwei zal zijn,en handschoenen zal mogen gebruiken O:)

PS.Das gewoon een boerenmentaliteit ,die je er volgens mij nooit uitkrijgt,meeste boeren zijn zo,die redeneren katten zijn goed voor de muizen en da ist.

Is dweilen met de kraan open !

Zou fantastisch zijn als jij de kleintjes zou kunnen helpen... kan jij die persoon niet op een beleefde manier proberen te overtuigen van het belang van sterilisatie? Wat doet hij met al die poesjes die nu en in de toekomst geboren worden?
Misschien ook eens bekijken of er geen zwerfkattenbeleid is... of zijn die echt van hem die poezen? (hoewel dat op den duur echt wel zwervertjes zijn he... )

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 25 juni 2012 - 12:08

Idd ik denk dat men de mentaliteit van die boeren ook niet gaat veranderen...Vaak oude en koppige mensen vastgeroest in hun gewoontes. En hoe is het controleerdbaar, laat staan strafbaar. Men kan immers steeds zeggen dat de katten niet van hun zijn, maar zwerfkatten, wat ook nog een beetje klopt vaak.(Bv katten komen daar aan wandelen, krijgen eten van de boer en in ruil vangen ze ongedierte. Maar maakt dit echt zijn katten?Wat geeft hij er uiteindelijk om?) Die boeren gaan hun geld niet in castratie steken, zeker niet. Dat is inderdaad een heel goed punt.
Geplaatste afbeelding

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#10 Geplaatst 25 juni 2012 - 15:41

@ nadine ,nee kan hem niet overtuigen ,al veel geprobeerd maar lukt gewoon nie.
Wat hij doet met die poesjes ?.....,weg geven en voor hem houden ook,...hij houdt alleen de poezen ,katers niet ,die lopen weg met katerstijd en worden toch maar over reden zegt hij....,met de poezen ben je veel meer ,die vangen tenminste muizen is zijn redenering.

Kzeg et is dweilen met kraan open bij zo'n mensen.

Hij redeneert dieren moeten opbrengen => dus alleen kosten aan doen,als hij er beter van wordt.
Is een echte (paarden) boer => kopen & verkopen
Voor zijn paarden is hij wel goed ze,maar ja das zijn werk ook hé. (kassa ,kassa)

Met zijn vorige hond is 7-8 keer gekweekt ! ! ! ! ! ! ! Die hond zijn tepels waren zo extreem lang geworden,echt erg,je kon zelf niet meer aan da beest komen zonder dat het gromde.

Nu heeft hij toch eindelijk ingezien dat dit toch niet zo goed is :censored: ,dus met zijn hond die hij nu heeft is het deze zomer de laatste keer (ook nog 4 keer ,dus ook nog een regelrechte schande ! )
Feit is als je bij hem een hond of kat bent,en er scheelt iets met u moet je het zelf zien te redden,want geld uitgeven aan een hond of kat,da gaat/kan/wil hij nie.

(zijn éné kat was over paar maanden in een motorkap van auto gekropen ,en die is daar halfdood uitgekomen,en niet mee naar dierenarts gaan hé,die kat leefde met moeite nog,die heeft weken rondgelopen met serieuze verwondingen en was één oog volledig kwijt,....gelukkig had die kat een hele sterke wil om te overleven en is ze er na lange tijd volledig bovenop gekomen ,wel met 1 oog kwijt maar soit..... )

PS.Ben blij dat ik nie alles in de puntjes weet van hem op gebied van honden & katten,.......ik kan er al nen boek over schrijven,geloof me.

@ Serenity ,zijn niet allemaal oude boeren ,hij is er nog maar half de 40.

Bewerkt door Mister B., 25 juni 2012 - 16:06.

wea
wea
  • 6.108 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 25 juni 2012 - 16:56

voor verwaarlozing, en het niet toedienen van nodige medische zorgen is verwaarlozing, kan je anoniem klacht indienen bij de officiele  diereninspectie. zie de belangrijke topics in dit onderdeel.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Guest_catlover76_*
Guest_catlover76_*

#12 Geplaatst 28 juni 2012 - 00:03

Ik denk dat jullie hier toch wel een totaal verkeerd beeld van boeren hebben. Ik ben zelf een boerenzoon en woon zelf nog op de boerderij.

Toen vorig jaar mijn vorige kat verongelukt was en ik graag een andere had, ben ik in het asiel een andere gaan halen. Daags nadien ben ik -omdat ze me in het asiel hier zelf over aanspraken- een wilde kat gaan halen om uit te zetten op de boerderij. Ondertussen zit die wilde kat hier gewoon binnen en is een vrij tamme huiskat geworden. De kater heb ik laten castreren. De katin werd gesterliseerd. De kater is een tijdje geleden verongelukt. Vandaag ben ik een nieuw kitten (kater) gaan halen. Ook die zal gecastreerd worden.

Ik ken verschillende boeren die één of meer katten hebben. Ook daar hetzelfde verhaal. Gesteriliseerd of gecastreerd. Een boerderij is de ideale kattenomgeving. Die weten ook wel als ze de katten niet helpen het daar binnen de kortste keren krioelt van de katten.

Guest_Prada_*
Guest_Prada_*

#13 Geplaatst 28 juni 2012 - 18:10

Ook ik ben boerendochter en ja inderdaad die poezen zijn er om muizen te vangen, maar het gaat meestal echt over de oudere generatie boeren die dit soort handelingen als oke beschouwen. En dit wordt volgens mij een kleine groep daar nu de jonge generatie het werk overneemt en deze wel een normsbesef hebben over dierenwelzijn.

Wij hebben thuis geen kittens meer van onszelf, want al onze poezen zijn geholpen!
waar komen de nieuwe kittens dan vandaan die wij ieder jaar aan onze poort krijgen? meestal komen die van particulieren... die hun geweten sussen met het feit dat de boer ze wel eten zal geven en dat een vrij leven hebben met lekker in het zonnetje liggen en afentoe muizen vangen... (niet iedere boer heeft de behoeft katten te onderhouden zoals het moet, helaas)