Spring naar inhoud

- - - - -

Pruts : oogjes+voeding

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 15 juni 2012 - 06:24

Hallo,

2 vraagjes omtrent de perzische kat van mijn ouders:

1) na dat hij 10 jaar geleden baalsgruis gehad heeft, staat hij sindsdien op de cd voeding van hills. Geen probleme, braaf beestje, eet zonder klagen zonder afwegen iedere dag braaf 35 gram.
Nu is hij ondertussen 13 jaar en waar hij altijd 4 kg gewogen heeft, is hij er nu 3,8. Sinds een jaar is zijn pels ook dof en vol klitten. Mijn ouders zijn hiervoor naar de DA geweest en pruts heeft vitamine gekregen. Heeft geholpen maar daarna was het terug als voordien. Om een lang verhaal kort te maken: moet pruts nu eigenlijk geen seniorenvoeding krijgen of bestaat dat niet bij voedsel voor nieren?

2) sinds een tijdje is het mij opgevallen dat hij op zijn ogen(het gekleurke deel rond de pupil) bruine vlekjes heeft. Ik vind er niks van terug op google dus vroeg ik me af of jullie een idee hebben wat dit is?

Alvast bedankt!
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 15 juni 2012 - 08:15

terug naar de da! als die niets vind of terug vitamine geeft, een andere da zoeken. Dit wijst op een medisch probleem. Soms heb je een bloedonderzoek nodig om erachter te komen wat het is.
Mocht het geen medisch probleem zijn, dan pas kun je aan een voedingswijziging denken. Maar nu eerst, terug naar de da. Afvallen, doffe vacht, vlekjes in de ogen..... ik vind het verdacht (maar ik ben geen da dus een oorzaak kan ik niet zeggen)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#3 Geplaatst 15 juni 2012 - 09:39

Da's ook mijn idee. Doffe pels geeft meestal aan dat er iets scheelt.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 15 juni 2012 - 14:27

Bruine vlekjes in het oog altijd laten nakijken door DA.
Hier kan je lezen op welke aandoeningen dit kan wijzen:

Vlekken in het oog van uw kat

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 15 juni 2012 - 15:22

Goh mijn ouders zijn niet zo paniekerig als ik hierin dus ik krijg ze niet terug naar de DA. Ik vermoed dat het dan iets goedaardig in het oog is vermits het al even is...
Kan de vacht ook lelijk worden door de leeftijd?
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 15 juni 2012 - 15:48

Dus voor een doffe vacht gaan ze wel naar de DA maar niet voor het mogelijks blind worden van hun kat?
Sorry dit vind ik wel heel spijtig voor dat beestje hoor.
Zoals hierboven gezegd is een doffe vacht en bijkomend vlekjes in het oog een teken dat de kat medisch niet in orde is. Probeer ze alsjeblieft te overtuigen terug naar de DA te gaan. Dit lossen ze echt niet op met seniorenvoeding aan hun kat te geven hoor.

Bewerkt door ARIZONA, 15 juni 2012 - 15:55.

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 16 juni 2012 - 06:05

Ze zijn bij de doffe vacht voor een volledige checkup geweest en de  
Da heeft toen niks gezegd over de oogjes. Vandaar dat ze zich er niet zo'n zorgen over maken. Nu kan je niet zeggen dat mijn ouders weinig nr de DA gaan hoor. Hun kat is echt een zorgenkindje en is al zeker 10 keer aan verscheidene zaken moeten geopereerd worden. Niks is hun eigenlijk teveel voor de kat en ik heb hun dit nu ook gezegd en ze gingen er eens mee langs gaan.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 16 juni 2012 - 09:11

Hopelijk is het niet te ernstig. Veel beterschap.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 16 juni 2012 - 12:49

Ik duim ook dat dat de kat van je ouders zich weer snel beter voelt. ;)