Spring naar inhoud

- - - - -

kattenkrab en littekens

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 15 juni 2012 - 10:12

Als poezenliefhebbers krijgen jullie vast ook af en toe te maken met een kattenkrab.   Ik vroeg me af wat jullie doen om littekenvorming te voorkomen.  
Deze morgen heb ik namelijk een schart gekregen van een van onze tuinpoezels (in m'n decollete :oops: ) en ik zou net op die plaats toch niet graag een litteken willen. Zo hier en daar heb ik op m'n armen en benen kleine littekentjes na kattenkrab, ik vind dit eigenlijk best vervelend.

Iemand tips?

Geplaatste afbeelding

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 15 juni 2012 - 10:17

mmm niet echt, je zou (als de korstjes eraf zijn) zalf kunnen smeren
Zelf heb ik nergens littekens van mijn mijn schatten en als de kras niet te diep is, zul je die ook wel niet oplopen
Geplaatste afbeelding

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 15 juni 2012 - 10:26

Toen ons Fien enkele maanden terug een enorm vuile broek had wilde ik haar proper maken en heb ik haar achterwerk gewassen.  Ze vond dit uiteraard niet zo leuk en had haar nageltjes ferm in m'n schouder gezet, resultaat is toch enkele lelijke plekjes die blijkbaar niet weggaan.  Ik vind dit toch wel jammer, als je eens een topje draagt is het zo zichtbaar...  

Welk zalfje of zo smeren jullie hiervoor?

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 15 juni 2012 - 10:28

Goh, het eerste wat ik altijd doe, is ontsmetten. Daarna gewoon van die blauwe nivea aansmeren. Ik ontsmet ook meerdere keren en ook als de krab niet echt zichtbaar is.

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 15 juni 2012 - 10:28

wat ik zelf een erg prettig zalfje voor 101 dingen vind, is goudsbloemzalf...
Ik maak deze zelf, maar je kunt het ook kopen bij bijna elke drogist :)
Geplaatste afbeelding

Guest_sietje_*
Guest_sietje_*

#6 Geplaatst 15 juni 2012 - 10:50

Bij de apotheker Cica-care, dit is een soort gel lapje te versnijden op de maat dit je nodig hebt. Het helpt om de dichte wond mooi te genezen en littekenvorming tegen te gaan. Het is niet goedkoop maar het helpt wel echt, je moet het wel een hele lange tijd dragen. (het is afwasbaar en herbruikbaar)
Ik had het zelf een tijdje geleden ook beter gebruikt, de kat van mijn broer was op logé en zag het wel zitten om mee in bad te springen :x . Resultaat schaar op m'n been die niet eens gebloed heeft, nooit een korstje en toch ziet ze er nu uit als een verse krab.. Heel raar

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 3.249 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 juni 2012 - 10:53

Als het wondje dicht is: Calendulan-zalf
Werkt super voor smalle littekens :)

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#8 Geplaatst 15 juni 2012 - 10:58

Als je een gel wil die echt 100 % helpt tegen littekens, dan moet je dermatix kopen bij de apotheker. Het is een siliconencrème, die in de dermatologie altijd gebruikt wordt bij littekens, zelfs brandwonden genezen hiermee veel mooier. Wel niet goedkoop, maar je moet er maar een heel dun laagje (doorzichtig) op smeren, dus je komt er heel lang mee toe. Er zijn ook dermatix pleisters.

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 15 juni 2012 - 10:59

Calendula! Ik zweer hier echt bij!
Je kan het in Nederland in het kruidvat kopen, maar hier in België is het wat moeilijker te vinden... Ik smeer het iedere avond voor het slapengaan en ik heb bijna geen littekens :d
All you need is love...and a cat! :love3:

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 15 juni 2012 - 11:00

Tripkippiej zei:

:lachen: Had niet gezien dat jij het al had aangeraden :) :d
All you need is love...and a cat! :love3:

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 15 juni 2012 - 11:51

Ach, dan heb je toch mooie herinneringen ;)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 15 juni 2012 - 22:10

Als de wond genezen is vooral zorgen dat de huid gehydrateerd blijft. Dus smeren met een vochtinbrengende creme. Heb al zoveel krabben en beten gehad en die littekens verdwijnen redelijk rap.  

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#13 Geplaatst 15 juni 2012 - 22:13

Na een operatie bij mij waarbij ik toch wat littekens heb overgehouden moest ik de littekens elke dag masseren. Nu zijn deze wel wat groter dan een kattenkrabje, maar het is het proberen waard he :d

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#14 Geplaatst 15 juni 2012 - 23:37

grumpje zei:

wat ik zelf een erg prettig zalfje voor 101 dingen vind, is goudsbloemzalf...
Ik maak deze zelf, maar je kunt het ook kopen bij bijna elke drogist :)

Tripkippiej zei:

Ilona_13 zei:

Calendula! Ik zweer hier echt bij!
Je kan het in Nederland in het kruidvat kopen, maar hier in België is het wat moeilijker te vinden... Ik smeer het iedere avond voor het slapengaan en ik heb bijna geen littekens :d

:LOL: :LOL: :LOL: Calendula = goudsbloem :LOL: :LOL: :LOL:
Inderdaad een perfect zalfje voor littekens en dergelijke.

@ Grumpje
Hoe is jouw recept? Ik heb er alleen een met reuzel, maar dat zal de meesten niet echt aanspreken. :o

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 17 juni 2012 - 12:13

Bedankt voor de vele tips :) 't is best interessant allemaal.

Omdat de krabwonde momenteel niet zo mooi staat doe ik er voor het ogenblik wat isobetadinegel aan om te ontsmetten. 't Jeukt wel enorm maar ik beloof mezelf om ervan te blijven.
Morgen spring ik eens binnen bij de apotheker voor een aangepast product voor littekentjes en intussen zal ik van die ouderwetse niveacreme smeren.

Bewerkt door Marieke, 17 juni 2012 - 12:15.

Geplaatste afbeelding