Spring naar inhoud

- - - - -

Een begin van zwerfkattenbeleid!

• Log in om te reageren
28 reacties op dit onderwerp
Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#1 Geplaatst 15 juni 2012 - 11:56

Ongeveer 2 maanden geleden kregen we een aanvraag van mensen in gemeente X of we konden helpen met een zwerfkattenprobleem. Dat hebben we toen opgelost, samen met die mensen.
Naar aanleiding daarvan ben ik bij de milieudienst gaan praten. Hun 'beleid' bestond er in, dat mensen met een zwerfkattenprobleem een vangbak mochten lenen, zelf de kat(ten) vangen en naar 'De Veeweyde' brengen. Dat de meeste dan geëuthanaseerd werden en kittens in ieder geval was bekend.
We waren het snel eens, dat dit gemeentebeleid niet ideaal is en dat in ieder geval iets voor de kittens gedaan zou moeten kunnen worden.
Afgesproken, dat de milieudienst het beleid nog eens bij de schepen aan zou kaarten en dat in geval van melding van kittens ze met ons contact op zouden nemen om samen een oplossing te zoeken.

Dat laatste is niet helemaal juist begrepen: vanochtend stond er ineens een auto van gemeente X voor onze deur. De chauffeur had een doos in zijn handen met daarin 7 kittens van minstens 3 verschillende nesten. Die doos stond vanochtend zò bij het containerpark voor de deur en de milieudienst had hem opdracht gegeven ze naar Dieren op de Dool te brengen.

We zitten al overvol en het is niet helemaal volgens afspraak, maar toch ben ik blij: kittens gered, de gemeente doet iets, ze nemen zelfs de moeite om de kittens tot bij ons te brengen (25 km enkele reis).

Helaas hebben we het kleine grijsje moeten euthanaseren, dat had een anusprolaps van ongeveer twee cm. (anusprolaps = de darm hangt naar buiten)

Dat brengt de teller op 45 kittens in huis. :trance: :trance: :trance:
(En bij 30 zeiden we al, dat we er teveel hadden. Maar wat doe je, als ze ermee voor je deur staan?)

Bijgevoegde thumbnails

• Gemeente X 20120615 3396.JPG
  • Gemeente X 20120615 3397.JPG
  • Gemeente X  20120615 3398.JPG
  • Gemeente X  20120615 3399.JPG

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#2 Geplaatst 15 juni 2012 - 12:12

Oei, 45 katten! :trance: Maar wel schitterend dat je ze een opvang en een kans geeft! Ongeloofelijk hé, al die verhalen van overschot en dan nog zoveel mensen die hun katten niet steriliseren/castreren. Gisteren vroeg een collega me nog of ik het kon geloven dat de regering ons ging verplichten tot grote kosten voor de huisdieren (ging over de verplichte sterilisatie). Ik zei dat ik daar geen probleem mee had en hij vond dat een schande. Blijkbaar 'fokt' hij jaarlijks met zijn kattin (leest: hij laat haar als ze krols is een tijdje buiten) en dan houdt hij 1 katje uit het nestje (een kattin om daar dan het jaar erna mee te 'fokken') en de rest brengt hij naar het asiel (en je moet daar nog voor betalen ook! grrr :evil: ). Bij zo iemand heeft het vertellen over al die katjes die buiten lopen te verhongeren etc. gewoon geen effect :(

Ik vind het prachtig dat je zoveel katten opvangt en wens je superveel succes!!!

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#3 Geplaatst 15 juni 2012 - 12:33

Nee Kate2, 45 KITTENS. Er zitten ook nog 3 moeders en 4 andere volwassen katten bij.
Het is vreselijk veel werk, zeker zolang ze in de quarantaine zitten en/of een flesje nodig hebben, maar het is ook erg leuk.
Maar met 15-20 loslopende kittens leer je wel om je voeten NIET op te tillen! ;)
Help je om mandjes te vinden?

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 15 juni 2012 - 12:43

Toch al tof dat ze de kittens komen brengen. :thumb:
Ze zijn zo schattig, zijn het wilde kittens of gedumpte?
Ze lijken niet wild. :love4:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 15 juni 2012 - 12:44

Ik weet niet of ik jullie misschien kan helpen via een link op mijn site?
Ik wil dat graag doen dus laat maar iets weten. ;)

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#6 Geplaatst 15 juni 2012 - 13:31

Sorry Kempenkat, fout gelezen blijkbaar. 45 kittens, dat moet héél veel leven in de brouwerij brengen! Als ik hoor van iemand die kittens wilt, zal ik zeker naar jullie toeleiden. En het wat rondvertellen ook!

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#7 Geplaatst 15 juni 2012 - 13:44

Solotje zei:

Ik weet niet of ik jullie misschien kan helpen via een link op mijn site?
Ik wil dat graag doen dus laat maar iets weten. ;)
Heel graag!! :love3: We hebben weliswaar niet genoeg tijd om fotootjes op de Dieren op de Dool site te zetten, maar onze werkwijze en insteek staan er wel uitgebreid op.

En als iemand via face-book of andere media door wil linken .... Alle hulp is welkom!! (We hebben een face-book account, maar ook daar hebben we geen tijd voor. Zucht.)

Ik denk ook niet, dat deze kittens wild zijn. En al zijn ze het wel, tegen dat ze geadopteerd kunnen/mogen worden zijn ze in ieder geval tam, getest en gevaccineerd.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#8 Geplaatst 15 juni 2012 - 13:51

Wij trachten ons adres zo min mogelijk te geven om te voorkomen dat ze hier met dozen worden afgezet.  
Die VZW in Hamme heeft daar al last mee.  Ze komen ze zelfs afzetten tot op haar werk :catscratchhead
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#9 Geplaatst 15 juni 2012 - 14:08

Evyke81 zei:

Wij trachten ons adres zo min mogelijk te geven om te voorkomen dat ze hier met dozen worden afgezet.  
Die VZW in Hamme heeft daar al last mee.  Ze komen ze zelfs afzetten tot op haar werk :catscratchhead
Ja, maar als je met een gemeente in overleg of samenwerking bent, zullen ze daar toch wel moeten weten waar je woont.
En als mensen eenmaal voor een adoptie hier geweest zijn weten buren en familie het ook.
Afzetten op het werk: ik zie het al gebeuren, dat iemand met een doosje kittens bij het hoofdkantoor van de NVWA (= FOD) op de stoep staat! O:)
En Elise werkt thuis, dus dat maakt niet uit.

Bewerkt door Kempenkat, 15 juni 2012 - 14:09.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#10 Geplaatst 15 juni 2012 - 14:31

Kempenkat zei:

[/color] Ja, maar als je met een gemeente in overleg of samenwerking bent, zullen ze daar toch wel moeten weten waar je woont.
En als mensen eenmaal voor een adoptie hier geweest zijn weten buren en familie het ook.
Afzetten op het werk: ik zie het al gebeuren, dat iemand met een doosje kittens bij het hoofdkantoor van de NVWA (= FOD) op de stoep staat! O:)
En Elise werkt thuis, dus dat maakt niet uit.

Tja, dan wel ja.  
We kunnen maar proberen he, om zo anoniem mogelijk te blijven :)
't Waasland is groot :engel:
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 15 juni 2012 - 16:26

[quote name='Kempenkat'][COLOR=SeaGreen]Heel graag!! :love3: We hebben weliswaar niet genoeg tijd om fotootjes op de Dieren op de Dool site te zetten, maar onze werkwijze en insteek staan er wel uitgebreid op.

En als iemand via face-book of andere media door wil linken .... Alle hulp is welkom!! (We hebben een face-book account, maar ook daar hebben we geen tijd voor. Zucht.)

Adverteren jullie niet via Kapaza? Zo heb je echt wel een groot bereik hoor. :)

Bewerkt door arifiene, 15 juni 2012 - 16:26.

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#12 Geplaatst 15 juni 2012 - 16:59

arifiene zei:

Adverteren jullie niet via Kapaza? Zo heb je echt wel een groot bereik hoor. :)

In voor- en naseizoen hebben we daar tijd en energie voor. Niet alleen Kapaza, maar allerlei dergelijke sites.
Website en zoekertjes en zo doet Elise, maar die zit echt tot over haar oren in het werk met de kittens en het pension.

Met het pension mee zitten we nu boven de 80 katten in huis. En je moet rekenen dat de norm voor asiels en pensions 45-50 katten = een volledige dagtaak.

Ik doe ook wat ik kan, maar dat soort dingen :trance: . Dan ben ik bijna-digibeet. Dan besteed ik mijn tijd beter aan het uitkuisen van de kattenbakken, stofzuigen, schoonmaken en ontsmetten van kooien en mandjes. Dat soort dingen. Als ik dan de schapen en kippen verzorgd heb, de was en de vaat gedaan en genoeg tijd aan mijn baas gegeven, kan ik even zitten en hier mensen proberen te helpen met advies en informatie.

En heel af en toe neem ik een beetje tijd om een paar foto's te maken, bij te knippen en op KS te zetten. Hoe ik ze op de DodD-website zou moeten krijgen? Geen idee!

wea
wea
  • 6.104 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 15 juni 2012 - 17:00

ze zien er wel superschattig uit!!!! gelukkig zien ze er ook heel erg gezond uit.

als je dan kijkt in de VS: daar geven ze beloningen aan mensen die info geven over mensen die katten in dozen dumpen voor asielen. Worden die gepakt, die gaan naar de rechtbank. Was dat hier ook maar....
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 15 juni 2012 - 17:03

snoopy van hier op Ks zocht een lapjeskat voor een kennis

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#15 Geplaatst 15 juni 2012 - 17:26

En op weg naar buiten kwam ik dit tegen. Moest ik toch even tijd voor maken! :LOL: Tel je mee?

Bijgevoegde thumbnails

• BILD3404.JPG