Spring naar inhoud

- - - - -

3 vondelingetjes : SLECHT nieuws nu weer......

• Log in om te reageren
47 reacties op dit onderwerp
Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 15 juni 2012 - 21:33

Lochristi is een favoriete plaats voor eenden...! De hoeve achter onze tuin heeft een groot stuk grond met aan 2 zijden een oude omwalling. Heerlijk dus voor eendjes!!
Dit jaar hebben we geprobeerd om de eenden uit onze tuin te houden omdat vorig jaar de vijver er haast aan kapot ging. Toen zaten er op een dag tot 12 eenden in. Wanneer ze klein zijn, is dat niet zo erg, maar alle kleintjes worden groot, en wat die dieren aan mest produceren, amaai :scared: ! Er zitten in de omgeving elk jaar zeker 100 of veel meer eenden. Het "ambetante aan dit alles is echter vooral dat eenden steeds weerkeren naar de plaats waar ze geboren zijn om dan zelf te gaan kweken!

Tot nu toe lukten we in ons opzet.
Maar gisteren zag onze zoon ineens 3 bange kuikentjes rondpeddelen op onze vijver... . Helemaal alleen, géén ouder in de buurt! Bernard en ik waren toen nog aan zee.
Nu zien we het zelf, die kleintjes zitten hier echt verlaten...! Daarnet zaten ze op een kluitje bijeen, proberend elkaar wat warm te houden. Normaal ligt de mama nog regelmatig bovenop de kleintjes tot ze wat groter zijn.
Deze dotjes zullen het blijkbaar alleen moeten redden...! Ik vraag me af wat er hier gebeurd is... :catscratchhead
Aan eten gaan ze gelukkig geen gebrek hebben, want ze snoepen gulzig mee van het visseneten dat we 2 à 3 keer per in de vijver gooien. Hopelijk worden ze niet het slachtoffer van de roofvogels die het in het kuikenseizoen vooral gemunt hebben op deze schatjes... . Enkele jaren geleden zag ik zo een nest van 14 verminderen tot amper 2 kuikentjes..

Nu, deze 3 gaan we zeker niet laten verhongeren! Ze krgen daarnet al een extra maaltijd :)

Ze zijn vooral héél snel en het is bijna onmogelijk om ze scherp op de foto te krijgen... ! Maar hier komt dan toch wat er tot nu toe geslaagd is!

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Bewerkt door Lut, 18 juni 2012 - 18:28.

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 15 juni 2012 - 21:37

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Wat zijn ze toch schattig he!!

mac jr
mac jr
  • 683 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 15 juni 2012 - 21:39

amaai, wat kleine ukjes! :love3:
Geplaatste afbeelding

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 15 juni 2012 - 21:40

Achhh wat lief zeg..
Geplaatste afbeelding

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 15 juni 2012 - 21:42

mac jr zei:

amaai, wat kleine ukjes! :love3:

Inderdaad!! Ze kunnen maar een paar dagen oud zijn.....
Arme dutskes, zo zonder mama..........

Maline
Maline
  • 401 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 15 juni 2012 - 21:44

Schattig :) !!! Hopelijk overleven ze het allemaal!

mac jr
mac jr
  • 683 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 juni 2012 - 21:45

Lut zei:

Inderdaad!! Ze kunnen maar een paar dagen oud zijn.....
Arme dutskes, zo zonder mama..........

maken ze kans zonder mams in de buurt als ze maar enkele dagen oud zijn?  ( ik weet helemaal niets van eenden, heb daar zo'n schrik van)

het lijkt er op dat de vissen in je vijver groter zijn dan die ukjes :p
Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 15 juni 2012 - 21:54

Ohh weer eendjes :) .
Hopelijk redden ze het zonder mams...

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 15 juni 2012 - 21:55

mac jr zei:

maken ze kans zonder mams in de buurt als ze maar enkele dagen oud zijn? ( ik weet helemaal niets van eenden, heb daar zo'n schrik van)

het lijkt er op dat de vissen in je vijver groter zijn dan die ukjes :p

Ik hoop het dat ze overleven...! ze zijn nog zo ienimienie....!! We kunnen ze jammergenoeg niet pakken, ze zijn véél te snel!!
De vissen zijn inderdaad groter, minimum zijn die zo'n 40 cm groot (sommigen veel groter!!)

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#10 Geplaatst 15 juni 2012 - 21:56

Och wat een schatjes. Spijtig dat er geen mama bij is. Maar mama Lut zal ze wel goed verzorgen. :thumb:

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 15 juni 2012 - 22:00

Wat een lieve schatjes, Lutje... :heart: :love3: :heart:

Hoop ook zo dat ze het overleven zonder hun lieve mama... :( , maar met alle lieve zorgen van jullie...duimpjes draaien op volle toeren voor deze lieve kleintjes... :thumb: :love: :love:
Geplaatste afbeelding

Pixel
Pixel
  • 17.017 berichten

#12 Geplaatst 15 juni 2012 - 22:04

Zo schattig. Ik hoop dat ze het redden samen.

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#13 Geplaatst 15 juni 2012 - 22:11

Ze zijn inderdaad schattig, maar vrees er een beetje voor dat ze het overleven eerlijk gezegd. :( Zou je niet beter contact opnemen met een vogelopvangcentrum? Ze komen ze vermoedelijk zelfs vangen en gaan die kleintjes de juiste zorgen kunnen toedienen. Denk dat ze zo het meeste overlevingskans hebben.

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 15 juni 2012 - 22:18

hilleke zei:

Ze zijn inderdaad schattig, maar vrees er een beetje voor dat ze het overleven eerlijk gezegd. :( Zou je niet beter contact opnemen met een vogelopvangcentrum? Ze komen ze vermoedelijk zelfs vangen en gaan die kleintjes de juiste zorgen kunnen toedienen. Denk dat ze zo het meeste overlevingskans hebben.

Oei, waar zou er hier zoiets zijn in de buurt??

Sabine2
Sabine2
  • 8.351 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 15 juni 2012 - 22:24

Oh zo schattig.

Contacteer misschien Natuurpunt eens, die kunnen je doorverwijzen.
Anders vrees ik dat ze het inderdaad niet zullen halen