Spring naar inhoud

- - - - -

Een paar vraagjes!

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Guest_Inge003_*
Guest_Inge003_*

#1 Geplaatst 18 juni 2012 - 21:00

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ga binnenkort verhuizen van een appartement naar een huis en ik overweeg al een tijdje om dan een kat in huis te halen. Ik ben al wat aan het rondzoeken geweest op internet, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden. Tot nu toe gaat mijn voorkeur naar een britse korthaar of langhaar ofwel een heilige birmaan. Qua karaktereigenschappen spraken deze mij het meest aan en ik vind ze ook erg leuk om te zien.
Ik lees zoveel verschillende dingen overal. Zitten er ook karakterverschillen in de kleur van een kat? En hoe staan jullie tov het altijd binnen houden van een kat of bekijken jullie dit per ras? Ik heb een grote tuin, maar iets verder ligt een heel drukke baan, dus ik zou als de dood zijn dat mijn kat aangereden zou worden..
En hoe zijn de karakterverschillen poes/kater over het algemeen?
Verder heb ik ook gehoord dat langharige katten minder haar verliezen dan kortharige katten, dus ook dit zou ik even willen checken.

Indien jullie tips hebben die me verder op weg kunnen helpen hoor ik het graag!

Groetjes, Inge

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 18 juni 2012 - 21:56

Als je de mogelijkheid hebt om je poezel binnen te houden zou ik dit doen. Anders zou ik ervoor zorgen dat ze beschermd buiten kan door je tuin catproof te maken of een kattenren te plaatsen.
In elke kat zijn er karaktereigenschappen die verschillen, maar dit heeft niet met hun kleur te maken. De meeste fokkers kunne je wel uitgebreid inlichten over bepaalde eigenschappen die bij een ras horen, maar ook hierin zal je uitzonderingen hebben.
Dat langharigen minder haar verliezen dan kortharigen lijkt me een fabeltje ;)
:geluk: :geluk: met je zoektocht
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Inge003_*
Guest_Inge003_*

#3 Geplaatst 18 juni 2012 - 22:08

Ok dank je wel!  Ik heb zeker de mogelijkheid om ze binnen te houden, het huis is groot zat en er zijn ramen genoeg, zowel voor als achter, waar ze naar hartenlust buiten kan kijken.  Ik denk dat ik zelfs een 'poezenkamer' ga maken waar ze 's nachts kan slapen. Ik heb ondertussen besloten dat het een britse korthaar of langhaar zal worden, dus geen heilige birmaan.  Al vind ik ze nog steeds prachtig, maar ik heb hier 1 en ander gelezen over de vacht en het doet me een beetje denken aan de vacht van mijn chinchilla's en idd, die krijg je heel moeilijk overal vanaf!
Nu nog beslissen of het een kater of een poes zal worden..

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 18 juni 2012 - 22:12

Britjes kan je zeer gemakkelijk binnen houden.
Let wel op dat de ouders goed getest zijn.

Veel succes

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 3.241 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 18 juni 2012 - 22:14

En ga je voor een kitten, of een volwassen herplaatser?

Een rasomschrijving is wel een verzamel-iets.
Het karakter kan daar altijd wat vanaf wijken ;)

Wat het voornamelijk is met de meeste raskatten:
de boehoefte om de echte vrijheid te willen, is er wat uitgefokt.
Zodoende herkennen ze ook de gevaren van buiten minder goed/minder snel.
en dat kan serieuze ongelukken of zelfs stelen tot gevolg hebben.

Kattenharen krijg je vrij makkelijk weg met een stofzuiger en zelf doe ik de krabpalen regelmatig tussendoor met een 'douche-wisser'
die hebben zo'n rubber of plastic randje waarmee ze perfect haren bij elkaar vegen.

Als je daadwerkelijk voor een Brit gaat: Kitten of herplaatser: Opletten dat deze de HCM Echo en PKD dna en/of echo gehad heeft.
Dit zijn erfelijke ziekten die voorkomen bij Britjes (bij veel rassen trouwens)

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#6 Geplaatst 18 juni 2012 - 22:16

Indien je een raskatje koopt en je doet dit bij een goede cattery, dan zal er overal wel in het contract staan dat ze niet vrij buiten mogen lopen.
Dus let er aub goed op dat je niet zomaar een kitten ergens koopt maar dat de cattery de nodige testen doet, de kittens tot zeker 12 weken bij de mama laat, en je katje in het bezit zal zijn van een stamboom.
Weet niet of je je hierover al voldoende had geinformeerd, maar anders ben je hier op KS aan het juiste adres om de nodige info te verzamelen.
Succes met de zoektocht naar een kitten.

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 18 juni 2012 - 22:22

hilleke zei:

Indien je een raskatje koopt en je doet dit bij een goede cattery, dan zal er overal wel in het contract staan dat ze niet vrij buiten mogen lopen.
Dus let er aub goed op dat je niet zomaar een kitten ergens koopt maar dat de cattery de nodige testen doet, de kittens tot zeker 12 weken bij de mama laat, en je katje in het bezit zal zijn van een stamboom.
Weet niet of je je hierover al voldoende had geinformeerd, maar anders ben je hier op KS aan het juiste adres om de nodige info te verzamelen.
Succes met de zoektocht naar een kitten.
idd staat hier ook in het contract

Bewerkt door Midas, 18 juni 2012 - 22:22.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 18 juni 2012 - 22:30

Voorlopig kan je er binnen katjes van maken en later mss kan je de tuin veilig afmaken zodat ze er niet uit weg kunnen.
Ik heb 2 kortharige britjes en die zijn redelijk zacht aardig van karakter maar ze eisen wel de volle aandacht op. :)
Birmaantjes zijn ook heel leuk en leunen fel tegen het ragdoll karakter aan dus heel lief en zoet. Natuurlijk zijn er altijd buitenpootjes. ;)
Succes op je zoektocht. :geluk:

Guest_Inge003_*
Guest_Inge003_*

#9 Geplaatst 19 juni 2012 - 21:14

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik heb ondertussen al wat over en weer gemaild met een cattery voor een nestje britse langhaartjes dat ze eind juni verwacht.  Erg mooie ouders en alle testen die jullie noemden worden uitgevoerd.  Maar even afwachten dus wat daaruit komt!

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 20 juni 2012 - 08:30

Veel succes :geluk: bij vragen of twijfels kan je altijd de hulp inroepen van het forum, hier zitten heel goede brit fokkers en deze gaan je zeker willen verder helpen :)
banner