Spring naar inhoud

- - - - -

Schuldig gevoel

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
magalietje
magalietje
  • 250 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 18 juni 2012 - 21:16

Hallo

sommigen onder jullie weten wel al dat ik Toulouseke en Moustiqueje ben kwijtgeraakt en dat Rostje is doodgereden. Nu zit ik met een beetje een schuldig gevoel. Ik werd steeds geconfronteerd met mijn bollekes die er niet meer zijn en ik wil niet dat mensen zich baseren op mijn verleden om over mij te oordelen door te kijken bv naar hoeveel poezekes ik al heb gehad en dergelijken (al meegemaakt toen Moustiqueje weg was, bv mensen die dachten dat er 3 katten waren weggelopen, 2 waren doodgereden en andere misverstanden). Ik ben veranderd van instelling en gedachten door de vele reacties, meningen en advies van jullie en door de tweede ervaring van een weggelopen poes natuurlijk ! Maar niet iedereen zal dit weten natuurlijk. Daarom wil ik ook misverstanden op die manier voorkomen en dus niet teveel worden geconfronteerd met het verlies ...

Nu voel ik me daar zooo schuldig door. Het lijkt alsof ik er niet meer om geef dat ze er niet meer zijn, nu ze niet meer op mijn profiel staan. Het voelt alsof ik ze heb weggeveegd terwijl ik ze nog steeds DOOD EN DOODGRAAG zie. Moet ik me schuldig voelen?

Groetjes

Bewerkt door magalietje, 18 juni 2012 - 21:39.

Miaauw

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 18 juni 2012 - 21:34

iedereen verwerkt verdriet op zijn manier.
Zo heb je mensen die dagelijks een overledenen gaan bezoeken op het kerkhof, anderen gaan hier na de begrafenis nooit meer naar toe.
De ene zijn huis staat vol foto's, iemand anders kan dit te confronterend vinden en ziet die persoon liever in zijn herinnering op de moment dat hij daar aan wil denken.

Dus trek je niets aan wat een ander denkt. Want oordelen of veroordelen doet men nu eenmaal toch en goed doen voor iedereen kan je nooit.

magalietje
magalietje
  • 250 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 18 juni 2012 - 21:37

hilleke zei:

iedereen verwerkt verdriet op zijn manier.
Zo heb je mensen die dagelijks een overledenen gaan bezoeken op het kerkhof, anderen gaan hier na de begrafenis nooit meer naar toe.
De ene zijn huis staat vol foto's, iemand anders kan dit te confronterend vinden en ziet die persoon liever in zijn herinnering op de moment dat hij daar aan wil denken.

Dus trek je niets aan wat een ander denkt. Want oordelen of veroordelen doet men nu eenmaal toch en goed doen voor iedereen kan je nooit.

Dank je, dat is wel waar wat je zegt. Een heel goede vergelijking eig die eerste !
Miaauw

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#4 Geplaatst 18 juni 2012 - 21:38

Er was een tijd dat mijn katten ook vrij buiten kwamen en Dinky plots niet meer thuis kwam, Donly vermist raakte, Kosmi plots verdween. Toen wist ik niet anders en deed wat ik dacht dat goed was.
Mijn inzichten zijn veranderd en mijn katten komen niet meer vrij buiten, dat wil niet zeggen dat de vermisten katjes uit mijn hart en gedachten zijn of dat ik meer van de katten die mij nu onder hun poezelige voetje hebben geef.

Soms denk ik had ik maar eerder... of waarom wist ik dat toen niet... en dan slaat het schuldgevoel toe en moet ik mezelf echt een schop onder mijn kont geven om met de voeten terug op aarde te komen.

Toen deed ik naar beste kunnen en weten, nu ook. Toen is niet meer terug te draaien en ik heb geleerd van mijn fouten en van anderen die mij de oren hebben gewassen.

Handel nu naar beste weten en kunnen en probeer te zien dat je dat eerder ook deed en je hebt geleerd dat er een betere manier is dan je toen kon bevatten.

Je hoeft je niet schuldig te voelen maar probeer met het geleerde de betere manier te volgen en uit te voeren. (dacht ook dat je dat wil als je zelfstandig woont ;) )

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 18 juni 2012 - 21:42

Moet gij u niet schuldig voelen, ten eerste woon je nog bij je ouders en moet je idd luisteren naar hun.
De dag dat jij alleen of met vriendje samen woont kan je lekker je poezeltjes binnen houden. Nu gaat dat effe niet. Het is niet omdat ze buiten gaan dat je ze minder graag ziet. En ja je hebt er verloren maar dit is nu éénmaal zo iets waar je geen verandering in kan brengen. Laat de mensen maar denken trek je dit allemaal niet aan. Wij weten dat je ze heeeeel graag zag en dat je nieuwe bolleke nog meer vertroeteld gaat worden. En ben zeker dat je alles zal doen om voor je poezeltje te zorgen. En hier op ks kan je veel bijleren, hoe hard de commentaren soms zijn, ze zijn dikwijls heel goed bedoeld.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 18 juni 2012 - 21:49

Idd, het is goed dat je leert uit je fouten en het beter probeert te doen, dat betekent dat je open staat om te groeien als mens. Ik ben ook gegroeid door de jaren heen, met vallen en opstaan, zoals de meesten hier. Mijn Vlegeltje, ondertussen al jaren weg, zal altijd in mijn hart blijven en ik wist toen ook niet beter....

magalietje
magalietje
  • 250 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 18 juni 2012 - 21:53

Ouh, ik krijg er werkelijk kippenvel van van jullie reactie. Echt mooi gezegd Sihirici en Catherine. En idd, vanaf de dag dat ik alleen woon, hebben we al beslist, blijven onze katjes gezellig bij ons binnen. Ik zou zelfs graag een tuinhuis helemaal inrichten in functie van ook zwerfkittens/katjes op te vangen en een nieuw mandje voor hun te zoeken. Ik ben helemaal veroverd door wat die mensen doen dat ik het zelf wil doen ! Denk ook dat het een heuse voldoening geeft om ze te helpen. Vandaag zag ik langs de baan nog een lijkje liggen en ben speciaal na 100m na te denken terug gekeerd om te zien wat het was, ik dacht dat het een katje was. Het was een konijntje, het arme beest lag daar te verteren langs de baan, wou het bijna oppakken en wegleggen in de weide ofzo. Ben veel te vatbaar voor al het negatieve dat in verband staat met dieren ... Gisteren nog een wespje en naaktslak gered en in het gras gezet. Spinnen zet ik toch ook liever buiten en mijn hart deed zelfs pijn toen mijn vriend een vlieg doodsloeg :oops:

En ik heb er idd heel veel uit geleerd, uit jullie reacties/meningen/advies. Hoe hard ze idd konden zijn, maar goedbedoeld. Ik zag ze doodgraag, al mijn katjes die ik al ooit heb gehad ! En nog altijd zie ik ze doodgraag. Ik heb er alles voor gedaan wat ik kon, met heel mijn hart.

Ik voelde me gwn ook wat schuldig over het feit dat ze niet meer op mijn profiel hier op KS staan ... ;)
Miaauw

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#8 Geplaatst 18 juni 2012 - 22:11

Dan zet je ze er toch gewoon weer op. Helaas staat er wel de opti overleden maar niet vermist in het kattenprofiel maar jij kunt voorzover jij dat wil en het voor jou goed aanvoelt het verhaal er wel of niet bij zetten.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#9 Geplaatst 18 juni 2012 - 22:14

ps,

Stel je voor dat ik Dinky, Donky, Kosmi er bij zou zetten... die zouden dan volgens het profiel al ruim over de dertig zijn omdat ik geen sterfdatum weet.

magalietje
magalietje
  • 250 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 18 juni 2012 - 22:19

Sihirci zei:

ps,

Stel je voor dat ik Dinky, Donky, Kosmi er bij zou zetten... die zouden dan volgens het profiel al ruim over de dertig zijn omdat ik geen sterfdatum weet.

Jaa dat is wel waar. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen wat voor mij het beste aanvoelt en dan verander ik het morgen naar mijn gevoel.

Voel me al veel opgeluchter, dat is precies een ontlading voor mij doorwat jullie zeiden, echt waar. Ik werd er zo wat ontroerd van, maar in de positieve zin. Zo gelijk een last die van mijn schouders valt doordat iemand me dit duidelijk maakt.

Mercikes, jullie zijn echt lieve schatten !

Bewerkt door magalietje, 18 juni 2012 - 22:20.
Reden van bewerken: toevoeging

Miaauw

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#11 Geplaatst 18 juni 2012 - 22:23

Neeeeeeeeeeeennnnnnnn

Ik ben soms lief en soms een loeder en soms een schatje en soms een secreet maar zou zeker niet altijd een liefje willen zijn :x :x :x

magalietje
magalietje
  • 250 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 18 juni 2012 - 23:06

Sihirci zei:

Neeeeeeeeeeeennnnnnnn

Ik ben soms lief en soms een loeder en soms een schatje en soms een secreet maar zou zeker niet altijd een liefje willen zijn :x :x :x

Hahaha, ik begrijp volledig wat je bedoelt :d
Maar het moest toch gezegd he !
Miaauw

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 18 juni 2012 - 23:10

Sihirci zei:

Neeeeeeeeeeeennnnnnnn

:lachen: :lachen: :lachen:
En toch zien we je graag. :duim:

magalietje
magalietje
  • 250 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 19 juni 2012 - 12:16

catherine zei:

:lachen: :lachen: :lachen:
En toch zien we je graag. :duim:

Absoluut ! :love3:
Miaauw

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 19 juni 2012 - 12:42

Ik ken dit gevoel maar al te goed, Magalietje... :(

Onze Mavro was een katje dat ik van een boerderij had gehaald omdat het ziek was en de eigenaar zich er niets van aantrok. Mavro was gewoon van altijd buiten te zijn, dus zag ik daar toen ook geen probleem in... :oops: Jammer genoeg is Mavro na 4 jaartjes vergiftigd geweest... :cry: :( .

Ook toen Mauro en Naomi hier waren zag ik er geen probleem in hen buiten te laten overdag...we wonen hier in een heel rustige buurt...maar nadat ze beiden in een strop zijn terecht gekomen, met amputatie van Naomi haar pootje als gevolg... :cry: , heb ik me maanden schuldig gevoeld (en nu nog soms)...sindsdien zitten ze veilig binnen en hebben we een kattenren.

Maar het schuldgevoel zal altijd wel een beetje blijven...maar geen weg terug, dus proberen zoveel mogelijk alles een plaatsje te geven en in de toekomst het misschien ook anders aanpakken en bekijken wat de mogelijkheden zijn om je lieverdjes zoveel mogelijk te beschermen van de "gevaarlijke buitenwereld"...

Wens je het allerbeste... :hug: :hug: :hug:
Geplaatste afbeelding