Spring naar inhoud

- - - - -

Katten jagen op hommels en wespen!!!

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
trees
trees
  • 398 berichten

#1 Geplaatst 19 juni 2012 - 12:10

Ik word er gek van,steeds jaagd hier alles achter de wespen en hommels aan,hoe kan ik dat afleren,
of hoe kan ik de wespen en hommels uit me tuin krijgen.
Sterre en marley lopen ermee in de bek,
nu gaat babs ook al beginnen met jagen,
nu laat ik ze niet meer met een gerust hart in de tuin!!

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 19 juni 2012 - 12:16

Ik denk dat ze het alleen maar zichzelf kunnen afleren, namelijk een gespoken worden.... voor de rest kun je er vrij weinig aan doen :oops:
Geplaatste afbeelding

Nivo
Nivo
  • 5.738 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 19 juni 2012 - 12:18

Het is vrij normaal als ze dat doen, helaas kan je dit zelf moeilijk voorkomen behalve dan dat je alle planten die bloemen maken uit de tuin weg haald. Het is wel gevaarlijk als ze in hun tong of keel getoken worden door de zwelling kan hun ademhaling bemoeilijkt worden. Voor de rest is het voor hun ook pijnlijk maar toch is dit de enige manier voor hun om het af te leren. Bedoel natuurlijk niet in het bekje maar gewoon eens gevoeld te hebben dat het vuurbeestjes zijn ;)
sorry laatste keer

trees
trees
  • 398 berichten

#4 Geplaatst 19 juni 2012 - 12:25

Stel dat ze geprikt worden ik keel of tong,
kan de dierenarts er dan wel iets aan doen,
ik bedoel,ze stikken dan toch niet direckt.

Nivo
Nivo
  • 5.738 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 19 juni 2012 - 13:38

Ik heb dit nooit zelf meegemaakt maar denk in het slechtste geval dat ze net als bij mensen een slangetje in de luchtpijp steken of misschien een gaatje via de keel maken zo dat de luchtpijp open is (?)
sorry laatste keer

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 19 juni 2012 - 14:05

trees zei:

Stel dat ze geprikt worden ik keel of tong,
kan de dierenarts er dan wel iets aan doen,
ik bedoel,ze stikken dan toch niet direckt.

Onze Arno* deed dit ook altijd en had er eentje in zijn bekje gehad, hij was dus gestoken aan zijn keel/mond en kreeg een dikke bol onder zijn kin, dus het begin wel heel erg te zwellen ineens en dus hebben we de dierenarts gebeld, die is meteen naar thuis gekomen en heeft hem een spuit gegeven waardoor de zwelling afnam, daarna hebben we er helemaal niks meer van gezien...

Dus het kan wel beginnen zwellen, maar als je dan meteen naar de dierenarts kan of de dierenarts komt zelf, kunnen ze wel een spuitje geven om de zwelling tegen te gaan...
banner

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#7 Geplaatst 19 juni 2012 - 14:36

Het zijn de koningin en hommels en haar werksters die kunnen steken de mannetjes niet. Wespen daar en tegen zijn rotbeesten. Worden ze gestoken op de huid of poot moet je goed kijken dat de angel eruit is en dan kan je ijspack erop leggen voor de zwelling. Altijd goed in het oog houden. Is het in de mond of keel dan zou ik altijd effe naar de da gaan.

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 19 juni 2012 - 14:38

Arno* had trouwens daarna zijn lesje nog steeds niet geleerd :louche: hij is wat later ook eens binnengekomen met een opgezwollen poot, toen had er een bij hem in zijn poot gestoken, dus sommige poezen zijn nu eenmaal hardleers :louche:

Maar als je weet dat je poezen graag achter bijen en hommels aangaan, gewoon goed in het oog houden voor zwellingen :)
banner

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 19 juni 2012 - 16:10

Je kan het inderdaad niet afleren. Als ze in hun keel gestoken zijn, zo snel mogelijk naar de DA, die geeft een spuitje tegen de zwelling. Zwelling kan je ook doen afnemen met ijs, maar het is dan natuurlijk de kwestie van het ijs in het bekje te krijgen :-k . Ik heb ook al gelezen dat Kamille bloemen niet aantrekkelijk zijn voor wespen e.d., dus heb hier in de kattenren kamille staan.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

trees
trees
  • 398 berichten

#10 Geplaatst 19 juni 2012 - 19:31

Idioot toch he,dan worden ze geprikt en leren ze het nog niet.
gelukkig zit ik vlak bij een dierenarts,
maar dan moet het niet na 7 uur in de avond gebeuren 8)
want dan zit het niet in de buurt.
denk dat ik kamilleplanten tussen me planten gaat zetten en( kruidnagel) tussen me planten gaat leggen,
wie weet vliegen ze dan me tuin voorbij.

Bewerkt door trees, 19 juni 2012 - 19:32.

Wendyke
Wendyke
  • 340 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 19 juni 2012 - 19:36

Kan je niet op een hoge plaats een wespen/vliegenvalleke zetten?
Of gewoon plastieke fles in 2 snijden, bovenste helft omdraaien,en er iets zoet in doen (cola/gelei/fruitsap). Minder kans dat ze dan bij je kat in de buurt komen.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#12 Geplaatst 19 juni 2012 - 19:49

catherine zei:

Het zijn de koningin en hommels en haar werksters die kunnen steken de mannetjes niet. Wespen daar en tegen zijn rotbeesten. Worden ze gestoken op de huid of poot moet je goed kijken dat de angel eruit is en dan kan je ijspack erop leggen voor de zwelling. Altijd goed in het oog houden. Is het in de mond of keel dan zou ik altijd effe naar de da gaan.

Toen ik eens helemaal in paniek tig nummers had gebeld had ik het geluk een imker aan de lijn te krijgen die thuis wilde komen kijken en uitleg geven.

Het nest in mijn tuin werd bewoond door aardhommels en niet door wespen. Toen kwam de uitleg dat wespen een spitse achterzijde hebben en altijd zwart/geel gestreept zijn. Wespen steken zelden maar bijten en in het speeksel van de wesp sit een stofje dat last veroorzaakt (ken de naam niet meer). Heeft het vliegende diertje geen spitse achterzijde en een bontkraagje dan is het een bij of hommel, beiden kunnen steken en beiden zullen overlijden als ze hebben gestoken. De wesp kan ook steken maar de angel zal niet uit het lijf worden getrokken omdat er geen weerhaakjes aan de angel van een wesp zitten. De wesp laat dus geen angel achter en kan vaker steken en bijten.

trees
trees
  • 398 berichten

#13 Geplaatst 22 juni 2012 - 18:01

Bah,ben er als de dood voor,
denk dat ik ook wespen/hommel/bijenvangers gaat ophangen :twisted: