Spring naar inhoud

- - - - -

Kattengedrag -> wijziging gedrag

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 20 juni 2012 - 11:13

Deze morgen weer de schrik van mijn leven gehad toen ik mokka in de tuin de haag zag opeten. Oke, het was niet echt de haag maar een stukje tak dat op de grond lag en ros geworden was maar toch!!! Ik dacht in eerste instantie dat het een taxushaag was en vermits dat dodelijk is was is in alle staten. Ik was natuurlijk niet zeker of er alleen mee gespeeld was of ook echt van gegeten maar paniek alom. Direct mijn papa gebeld en het blijkt een leilandii(cupresoseparis leilandii) haag te zijn. na wat opzoekwerk blijkt het giftig te zijn maar niet zo erg want het kan huidirritaties geven. Dus toch al een beetje gerustgesteld.

Maar de dierenarts vond  het geen normaal kattengedrag dat ze alles opeten. Waarschijnlijk is dit omdat ze te vroeg bij de mama weggingen, kan dit?

Bewerkt door Jientje, 21 juni 2012 - 09:24.

My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 20 juni 2012 - 14:24

Is het enkel de haag? Want ik lees verder niets in je bericht dat er op duidt dat ze 'alles op eten'. Zo raar is dit niet, er zijn wel meer katten die plantaardige dingen eten. Omdat het lekker is, of omdat ze geen kattengras hebben op momenten dat ze met een haarbal zitten, of ze op één of andere manier hebben ondervonden dat die bepaalde plant hen mineralen verschaft/ een medicinale eigenschap heeft, of ze geleerd hebben dat je ze aandacht geeft wanneer ze zoiets 'raars' doen. Mogelijkheden genoeg dus.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 20 juni 2012 - 21:19

Hier spelen ze ook met takjes en heb ook taxus in de tuin staan.
Ik maak me daar niet ongerust in als ik elke sec moet gaan zien met welk blad of takje ze spelen dan wordt ik gek denk ik.
Ze zullen niet gauw iets opeten dat niet voor hen bestemd is. ;)

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#4 Geplaatst 21 juni 2012 - 00:59

Onze Ramses was 16 weken toen hij bij ons kwam, lang genoeg bij zijn mama geweest dus en dat manneke vreet echt letterlijk alles op.
Hij denkt blijkbaar dat hij een stofzuiger is.
Mijn haar (ik heb lang haar en iedere mens verliest iedere dag goed 100 haren) dat hij ergens op de grond vindt (dan hangen zijn keutels daarachter als een kralenketting aan mekaar geregen), pluisjes en stofjes, steentjes, stokjes, papier, plastic, metaal, planten, hij rukt draden uit stoffen en eet die op, hij probeert de ampullen van fysiologisch water op te eten, alles wat je je maar kan bedenken probeert hij binnen te spelen en wij moeten hier echt opletten wat we doen en dat we niks laten liggen.
We zijn al in allerijl naar de dierenarts moeten rijden met hem om rx'en te laten maken van zijn maag en darmen toen hij hier aan een metalen antenne had zitten bijten van een wagen met afstandsbediening en er hele stukken van die antenne ontbraken, gelukkig bleek hij alleen de plastic coating van die antenne opgegeten te hebben en niet het metaal of t was opereren geweest.
Volgens mij heeft onze ramses pica, zo heet dat blijkbaar als ze abnormale dingen opeten.
Maar dat ze iets van planten proberen op te eten is volgens mij toch niet zo abnormaal?
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.900 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 21 juni 2012 - 05:52

Mss vantijd eens eten geven? :LOL:
Heb er hier 2 zitten die papier lusten.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 21 juni 2012 - 09:05

DORIS zei:

Mss vantijd eens eten geven? :LOL:
Heb er hier 2 zitten die papier lusten.

oei, daar had ik nog niet aan gedacht ;-)
Nee, eten is er genoeg, zal wel zijn omdat ze nog kitten zijn.
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#7 Geplaatst 21 juni 2012 - 09:07

Goh kittens spelen graag overal mee en gaan op verkenning uit.
Een baby neemt ook alles in de mond zo is het ook met kittens.
Natuurlijk moet je extra opletten als ze het ook echt opeten.

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 21 juni 2012 - 09:09

Zoals sommige onder jullie weten wordt ik iedere morgen door Latte gewekt tegen 5u. Vanmorgen geen Latte te zien. Ook niet als ik opstond en wat lawaai maakte...
Nu is er nog maar 2 keer geweest dat hij mij niet gewekt heeft en telkens was hij ziek met koorts.
Ik ben dus met een klein hartje naar beneden gegaan en hij was oorspronkelijk rustig maar leek mij niet ziek. Heeft gegeten zonder lange tanden en heeft in de tuin gespeeld. Is komen fletsen...

Nu is het wel zo dat wij met verbouwingen aan de garage bezig zijn waardoor ze gisteren 5 u lang hebben zitten piqueren waardoor het hele huis daverden. Ze waren hier echt heel bang van waardoor ik wat feliway gespoten heb. Kan het van de combinatie van stress gisteren en feliway zijn dat hij mij niet is komen wekken?
Of moet ik toch nu al naar de DA?

Ook al het eten was allemaal op vanmorgen (staat hier eigenlijk los van denk ik maar je weet nooit dat jullie er een link in zien)

Ik ben toch niet op mijn gemak. Ik word liever luidkeels gewekt om 5u...

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#9 Geplaatst 21 juni 2012 - 09:12

Zijn de oortjes aan de binnenkant warm, dit duid op koorts.
Als hij goed heeft gegeten/gedronken kan het best door het lawaai van gisteren zijn hoor.
Houd hem in de gaten en is hij niet anders dan andere dagen zal hij niet ziek zijn.

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 21 juni 2012 - 09:17

neen, oortjes waren niet warm en derde ooglid was volgens mij ook niet meer te zien dan anders...
Buiten heeft hij ook zitten rondcrossen. De vorige keren dat hij ziek was, kreeg ik hem met geen stokken buiten gesleurd dus...

ik hoop echt dat hij niet terug ziek is. je mag het lot niet tarten maar gisteren toen ik met hen aan het wandelen was dacht is ' amaai, toch een mooie sterke kat geworden. En nu al een tijdje niet meer ziek geweest...'
Ik hoop echt dat het gewoon van dat lawaai is want ik moet zaterdag heel de dag weg naar iets waar ik niet onderuit kan dus dat zou echt niet leuk zijn voor hem en voor mij.

Vanavond gaan ze verder werken, ik hou mijn hart al vast. Ik kan hun toch ook nergens anders gaan zetten ondertussen (in een ander huis)? dat is ook stresserend...
Ik heb altijd maar schrik dat ze ziek gaan worden van de stress...
Nog een paar dagen en het is gedaan...

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#11 Geplaatst 21 juni 2012 - 09:30

Nou hij klinkt idd niet ziek hoor.
Maar extra in de gaten houden kan nooit kwaad.

Denk dat hem verplaatsen evenveel stress geeft dan de werken in jullie huis.
Mss dat je ze op een kamertje kan zetten met radio of tv aan zodat het toch al minder is voor ze, al gaat sommig geluid er toch wel doorkomen

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 21 juni 2012 - 09:41

Cisca zei:

Nou hij klinkt idd niet ziek hoor.
Maar extra in de gaten houden kan nooit kwaad.

Denk dat hem verplaatsen evenveel stress geeft dan de werken in jullie huis.
Mss dat je ze op een kamertje kan zetten met radio of tv aan zodat het toch al minder is voor ze, al gaat sommig geluid er toch wel doorkomen

Hey,

Ja dit doe ik al en ik moet zeggen dat ze op het einde gewend waren aan het geluid en er ontspannender bijlagen maar ik snap niet waarom hij me niet komen wakker maken is.
Ik lees overal dat katten heel consequent zijn in hun gedrag of klopt dit niet?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 21 juni 2012 - 13:13

Een kat blijft een kat :mrgreen: Lekker eigenzinnig dus. Het zou kunnen dat Latte met iets bezig was dat leuker was dan jou wekken. Of misschien begint hij het af te leren. Ons Sushi heeft dat als kitten ook gedaan, telkens rond 5-6u ons wakker maken. Maar stilletjes aan ging dat over en ondertussen slaapt ze gewoon netjes bij ons ipv ons te wekken.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 21 juni 2012 - 13:46

Tinne zei:

Een kat blijft een kat :mrgreen: Lekker eigenzinnig dus. Het zou kunnen dat Latte met iets bezig was dat leuker was dan jou wekken. Of misschien begint hij het af te leren. Ons Sushi heeft dat als kitten ook gedaan, telkens rond 5-6u ons wakker maken. Maar stilletjes aan ging dat over en ondertussen slaapt ze gewoon netjes bij ons ipv ons te wekken.

Leuk om te horen. Ik moet wel bekennen dat ik gisteren tijdens hun wandeling de vliegenzift heb laten openstaan waardoor er heel veel leven in huis is:-)
Bovendien hebben we de krabpaal verplaatst waardoor die meer succes heeft:-)
Ik hoop dat er straks een gezonde, miauwende
Latte op mij zit te wachten

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#15 Geplaatst 21 juni 2012 - 14:01

Mijn Winston eet ook graag plantjes. Ik hou er gewoon rekening mee dat ik niets al te giftig in de tuin zet, of zelfs daar een plantje kattengras. Momenteel heb ik nergens kattengras, omdat het door de verbouwingen constant een oorlogszone is waar alles van de ene kant naar de andere verplaatst moet worden, en plantjes water geven niet hoog op mijn prioriteitenlijst staat.

En sommige katten weten inderdaad meer van verbouwingen dan andere. Ik kan ervan meespreken, 'k heb sinds vorig jaar in augustus al menig spannend moment meegemaakt ;) . Mijne Winston kan daar bvb absoluut niet mee lachen dat er iets verandert zonder dat ik het eerst aan hem gevraagd heb, en Churchill is ook al geen grote held als het op lawaai aankomt. Dus laat ik hen dan meestal in de slaapkamer, spuit extra catnip op hun mandjes en krabpaal en geef ze genoeg speelgoed waarmee ze zich bezig kunnen houden.
Ook wel een goed idee van Cisca om dan de radio of zo zachtjes aan te zetten in de kamer waar ze zitten, 'k ga dat ook doen :)