Spring naar inhoud

- - - - -

drakenboom

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 20 juni 2012 - 11:42

Wij hebben zaterdag een drakenboom gekocht maar er natuurlijk helemaal niet aan gedacht welke planten giftig zijn voor katten.
Nu heb ik eens opgezocht en blijkt dus dat de drakenboom giftig is :(

Ik vind dat het op de slijmvliezen kan slagen, maar ik vind ook dat het diarree en overgeven kan geven.

De eerste dagen kwam Lily er aan, maar nu blijft ze er eigenlijk wel af. Maar toch heeft ze nu sinds vandaag aan 1 oogje een traanoog. Zou dat toch van die plant kunnen komen?
Het is de dracaena marginata trouwens...

Bewerkt door Elfje, 20 juni 2012 - 11:53.

Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 20 juni 2012 - 11:59

Of het door de drakenboom komt is niet 100% zeker maar wel een grote waarschijnlijkheid.
Drakenboom is giftig voor katten en werkt in op de slijmvliezen dus ik kan me inbeelden dat het ook een oog kan aantasten als je kat er heeft aangezeten. Spoel haar oogje misschien eens met fysiologisch water. Als er wat van de plant aanwezig is komt het er zo beter uit.

Is het een drakenboom met van die fijne blaadjes of brede bladeren? Die met fijne bladeren gebruiken veel katten nogal eens om af te knabbelen zoals gras en dan moeten ze uiteraard braken.
O, ik zie dat het een Dracaena marginata is. Fijne blaadjes dus. Je zal toch moeten opletten dat je kat ze niet als kattengras gaat gebruiken.

Zet de plant als je kan buiten het bereik van je kat.

Bewerkt door ARIZONA, 20 juni 2012 - 12:03.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#3 Geplaatst 20 juni 2012 - 12:35

Ik had er ook zo een paar staan maar heb die toch maar buitengesmeten met grote spijt in t hart, wij hebben niks meer van planten in huis (snik snik), ons poezels kunnen er gewoon niet afblijven en ik had geen geruste minuut meer.
Ik zou toch proberen om het uit het bereik van je poezels te plaatsen
Geplaatste afbeelding

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 20 juni 2012 - 14:04

het is met smalle bladeren.
Hij staat nu op een krukje, waar normaal gezien Lily niet aankan.
Ik hoop dat haar oogje snel beter is :(

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 20 juni 2012 - 14:20

Als je graag een grote kamerplant wil, dan zou ik eerder kiezen voor de Areca palm. En er zijn nog palmsoorten die geen kwaad kunnen. Bamboe is bijvoorbeeld ook niet giftig. Hopelijk is het probleem opgelost door de plant wat hoger te zetten.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 20 juni 2012 - 14:38

Hou je kat toch maar goed in de gaten want ik lees nu dat niezen en oogproblemen ook irritatieverschijnselen door contact met een giftige plant zijn.
Spoel haar oogje goed uit met fysiologisch water en kijk ook eens of ze geen zwelling in haar mondje heeft of andere klachten. (jeuk?)

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 20 juni 2012 - 14:55

ze lijkt wel wat last te hebben van haar oogje, heb haar al een paar keer zien wassen. Maar krabben niet (gelukkig).
Ik heb hier nog heel wat fysiologisch serum staan (zo van die capsules voor baby's eigenlijk). Ik gebruik dat wel eens voor prutjes weg te doen bij Lily, ik doe dat dan op een papieren zakdoekje en veeg daar haar ogen mee schoon. Is dat de juiste manier of moet ik het rechtstreeks in haar oog spuiten? (dan zal ik moeten wachten op mijn vriend voor assistentie denk ik).
Ook in haar mondje kijken zal iets zijn voor als mijn vriend kan helpen :oops: .

Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 20 juni 2012 - 15:02

Je mag dat fysiologisch water echt in haar oogje druppelen hoor zodat het eruit loopt en zo vuil kan meespoelen. Is wel niet makkelijk. Hulp van je vriend zal welkom zijn.Als het niet lukt kijk het dan nog even aan. Het kan zijn dat ze het zelf kan uitwassen. En anders naar de dierenarts.

Bewerkt door ARIZONA, 20 juni 2012 - 15:04.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 23 juni 2012 - 11:12

Hoe is het nu met Lily? Is haar oogje weer rustig nu?

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 23 juni 2012 - 12:44

Ze heeft in ieder geval niet meer aan de plant gezeten.
Haar oogje is beter, maar nog een beetje rood en wat opgedroogd prut. Het traant wel niet meer.
Ik hoop dat het na het weekend helemaal beter is, anders zal ik toch eens een bezoekje brengen aan de DA.

Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 23 juni 2012 - 17:31

Blij te lezen dat het beter gaat met Lily. Ik duim dat een DA bezoekje niet meer nodig zal zijn.