Spring naar inhoud

- - - - -

Tandplak...

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 20 juni 2012 - 22:30

Enkele weken geleden ben ik met Mauro'ke naar de DA geweest...alles perfect, behalve een beetje overgewicht en een beetje tandplak :oops: ;)

Voor het verwijderen van het teveel aan tandplak heb ik speciale korreltjes meegekregen = Hill's t/d.

Nu vraag ik me af of dit ook effectief zal helpen ? Iemand ervaring hiermee ? :catnoknow ;)

(Aangezien ik toch af en toe lees dat een poezeke onder narcose moet om tandplak te verwijderen :( ).

Hoop dat deze korreltjes ook effect hebben... ;) :oops:

Alvast bedankt voor reacties en groetjes van Mauro :love3: :heart:

Bijgevoegde thumbnails

• DSC00243.JPG

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 20 juni 2012 - 22:48

Ik heb er zelf geen ervaring mee, en weet ook niet of het effectief iets zal helpen. Wat ik doe om tandplak te voorkomen, is de katten regelmatig eens een kippenvleugeltje of iets dergelijks voorschotelen. Dan kunnen ze lekker knabbelen. Ik merk dan toch dat hun tandjes weer schoner zijn. Ze volledig op rauw zetten is me nog niet gelukt.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 20 juni 2012 - 23:20

Mijn DA zei dat ik af&toe over haar tanden kan gaan met een gaasje... wel nog nooit effectief geprobeerd

Bewerkt door Sedes, 20 juni 2012 - 23:21.

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 20 juni 2012 - 23:24

Oei, arme Mauro........
Hoe kan je dat zien of een kat tandplak heeft??

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 20 juni 2012 - 23:39

Ik liet bij Winny vroeger 1x per jaar onder narcose zijn tandplak weg halen.
Hij had altijd ontsteking. En die ontstekingen zijn na verloop van jaren zijn dood geweest. Moet wel zeggen dat die tandontstekingen chronisch bij hem waren en niet geneesden.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#6 Geplaatst 20 juni 2012 - 23:46

Hier heb ik ook geen ervaring mee... Hopelijk helpt het aangeraden eten! Moet je dan terug op controle of zo?

Beetje off topic, maar wel weer een superfoto!!!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 21 juni 2012 - 11:49

Zoals Tinne zegt, geef af en toe eens een kippenvleugel waarop ze kunnen knagen ;) , dit reinigd de tanden beter dan brokken. Toen ik onlangs met Daisy en Nette bij de DA was voor hun inentingen hadden ze niets tandplak, en zij eten wekelijks een ééndagkuiken. Terwijl Angel de laatste keer bij de DA wel tandplak had, zij eet vooral brokken.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Ellen S
Ellen S
  • 309 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 21 juni 2012 - 13:05

Is het niet gevaarlijk voor de kleine scherpe botjes? Slikken ze die niet in dan? :catnoknow

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 21 juni 2012 - 13:08

Sterker nog, ze mogen die botjes zelfs eten, net omdat ze rauw zijn :) Het zijn de gekookte, gebakken, gegrilde,... dingen die je niet mag geven. Daarvan verandert de botstructuur zodanig, dat deze niet meer elastisch is, maar broos. En in dat geval is het wel gevaarlijk als de botjes breken vanwege de scherpe splinters. Rauw bot kunnen ze ook doorbijten maar dat kan geen kwaad.

Via de zoekfunctie van het forum vind je meer info over rauw/vers voeren. De topics van Ester.

Bewerkt door Tinne, 21 juni 2012 - 13:08.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Ellen S
Ellen S
  • 309 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 21 juni 2012 - 13:12

Ahaa, bedankt!! Ik snap het, ik had inderdaad een gegrild kippenvleugeltje in gedachten en geen rauw :) :oops:

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#11 Geplaatst 21 juni 2012 - 13:24

je kan ook een gaasje (zo om wondjes te bedekken) rond je vingertop doen, en zo zijn tandjes beetje proper wrijven. moest hij dat toelaten natuurlijk ;)
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#12 Geplaatst 21 juni 2012 - 14:57

Ik ben blij met dit topic, heel interessant. Bij mijn vorige poezeltjes* heb ik ook eens de tandjes onder narcose laten behandelen, maar had er toen zo'n compassie mee. Niet dat ze achteraf last hadden of zo, maar ocharme die sloorkes toen ze uit narcose kwamen.

Het gaasje ga ik niet proberen, Winston en Churchill hebben grote tandjes en een hele harde beet.

Bedankt Tinne voor info ivm botjes van kippenvleugeltjes, 'k ga nu ook kippenvleugeltjes aan hun dieet toevoegen.

Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 21 juni 2012 - 16:17

hier krijgen de katten dagelijks een stukje vlees dat ze moeten verscheuren met de tanden zodat die gepoetst worden.
en zo nu en dan een eendagskuiken
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 21 juni 2012 - 18:10

Alvast bedankt voor alle lieve reacties :LOL: ;)

Ik ga de korrels zeker geven (3 per dag)...maar ga dit zeker ook combineren met kippenvleugeltjes (bedankt, Tinne :heart: ).

Ik vrees een beetje voor de tip met het gaas...het zijn de 2 achterste kiezen van Mauro die "last hebben" van tandplak...ik vrees dat Mauroke dit niet zal toelaten met zijn "karaktertje"... :trance: ;) :oops:

Lutje : de DA heeft de tandplak gezien bij controle van Mauro zijn tandjes...het zijn enkel de 2 achterste kiezen, zelf zou ik dit ook nooit gezien hebben ;)

En de korrels van Hill's die ik heb meegekregen zijn zeker 4x zo groot als gewone korrels...blijkbaar moeten ze dan veel meer moeite doen en gebruiken ze vooral de achterste kiezen...daardoor zou de tandplak moeten verminderen of verwijderd worden :) ;)
Geplaatste afbeelding

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#15 Geplaatst 21 juni 2012 - 19:43

Orozyme bucco fresh helpt ook tegen tandplak.