Spring naar inhoud

- - - - -

ieder jaar onder narcose?

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 14 april 2013 - 14:10

ja dat weet ik. Maar ik hoor regelmatig over kattentrimsalons die ook echt wel totaal verkeerd bezig zijn en waarbij het trimmen een enorm stressvolle ervaring is voor de kat. in zulke mate soms dat een KGT erbij moet geroepen worden omdat de kat sinds het trimmen serieus stress problemen heeft.

Indien een kat angstig is en er wordt mee gewerkt zodat de kat daar aan kan wennen en dat gekeken wordt naar de kat: geeft die stress signalen, dan stopt men. Dat is iets waar ik echt achter sta en dat is idd beter dat narcose.

Maar helaas wordt veel flooding toegepast door veel trimmers. de kat wordt in zulke positie gezet dat ze niet anders kan dan de trimbeurt ondergaan. En dat is volledig verkeerd. De kat moet de stress maar ondergaan en kan niet weg. In zulke gevallen is narcose  veel beter. Er is niks zo erg dan geconfronteerd worden met iets wat je stress geeft en waar je niet van weg kan. Dat kan ertoe leiden dat katten hun leefwereld gaan beschouwen als iets waar hun gedrag niks aan kan veranderen. Dat hun leefwereld bestaat uit nare dingen die hun plots overkomen zonder dat ze daar iets aan kunen doen (zoals bv weglopen). Dat leidt tot continue stress. en dan moet er een KGT aan de pas komen om dat op te lossen. Dit is helaas geen fictie.

Soms is narcose beter. Vooral op korte termijn: als de kat angstig is en echt een scheerbeurt nodig heeft. Op lange termijn kan men idd de kat langzaam laten wennen aan een trimbeurt, maar zolang de kat er nog niet is, zal een trimbeurt onder narcose de beste optie blijven.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 21 april 2013 - 15:44

Bekijk berichtwea, op 14 april 2013 - 14:10, zei:

Er is niks zo erg dan geconfronteerd worden met iets wat je stress geeft en waar je niet van weg kan. Dat kan ertoe leiden dat katten hun leefwereld gaan beschouwen als iets waar hun gedrag niks aan kan veranderen. Dat hun leefwereld bestaat uit nare dingen die hun plots overkomen zonder dat ze daar iets aan kunen doen (zoals bv weglopen). Dat leidt tot continue stress. en dan moet er een KGT aan de pas komen om dat op te lossen. Dit is helaas geen fictie.

Da's zowat de definitie van traumatiseren, inderdaad.
Mijn Jaro is ook erg moeilijk en onzeker, hij wordt agressief bij het kammen. De stukken die ik kan bijhouden doe ik zelf. Soms pakken we hem thuis eens met 3 vast om snel wat klitten en vuil weg te knippen. Hij onderhoudt zichzelf redelijk goed. Soms kan ik aan het buikje op een bepaalde manier. Maar bepaalde stukken worden nooit gekamd. Bij de jaarlijkse controle en inenting scheren we wel eens een stuk aan zijn broek, buik, tussen de poten. Zonder narcose omdat hij zich redelijk laat doen bij de DA.
Maar als hij vol klitten zou staan en lang moest stil blijven, dan zou ik ook liever voor narcose gaan zodat hij er niks van merkt. Dan wel ├ęcht in slaap, want stel je voor dat hij zo verdoofd is dat hij niks kan doen maar wel bewust meemaakt wat er gebeurt en zich niet kan verdedigen. Zou hij ook getraumatiseerd geraken. Trimsalon heb ik ook al aan gedacht. Maar met de astma die hij heeft en door zijn onzekere natuur (agressief uit onzekerheid) heb ik het nog niet gedaan. Zou overigens zelf willen helpen dan, ik ben zijn mens, hij kent mij en kruipt tegen mij bij de DA. Geen seconde zou ik hem uit 't oog verliezen.

En soms is het grote kambeurt thuis, dan stop ik niet ondanks dat hij agressief wordt = bijt. Met risico voor eigen handen dus :mrgreen:  Heb tuinhandschoenen voor de grote kambeurt, maar dat werkt niet gemakkelijk.

Nu is zijn buikje geschoren door zijn weekje bij de DA en de echo's etc. Handig!!

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 04 mei 2013 - 09:36

Knighty houdt niet van gekamd te worden. hij had namelijk enorme klitten en uit mijn eigen nood situatie probeerde ik de klitten uit te knippen. Het is geen doen. Want er komt er nog een klit erbij en Knighty is nogal spastisch dus kon hem met een schaar per ongeluk pijn doen.

Dus ben ik naar een kattentrimster gegaan en zij is ook nog een katten trainer. Zij heeft me uitgelegd over het kammen.

Houdt je kat op tafel. Pakt het haar en kam want dan doet het geen pijn. Je kan ook met z'n tweeen doen. Dat een de nek vasthoudt en de andere kamt.

Knighty kreeg vertrouwen in het kammen.

Over scheren, weet ik dat Knighty een MASSAGE vind! Hahaha! De kattentrimster zegt dat de katten het heel lekker vinden.

En nu zie ik het over narcose, het moet niet gekker worden...
Geplaatste afbeelding