Spring naar inhoud

- - - - -

Biografie proberen te schrijven (misbruik)

• Log in om te reageren
117 reacties op dit onderwerp
Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#106 Geplaatst 24 juni 2012 - 07:33

lathyrus zei:

bluegalaxamoon, ik vind het ronduit vreselijk om te lezen wat je moeder heeft gedaan.
Daar zijn gewoon geen woorden voor.
Ik begrijp niet hoe zulke mensen s nachts nog kunnen slapen en hoe ze nog in de spiegel kunnen kijken.
Als kind wil je gewoon graag gezien worden door je ouders.
En heb je het nodig om te weten dat ze er voor je zijn , dat ze je beschermen als het nodig is en dat ze achter je staan en je steunen.
Het is al vreselijk dat je misbruikt wordt door je vader maar dat je moeder dan nog zoiets doet, dat zij de man die je al die vreselijke dingen aandoet nog beschermt, toont dat haar neus bloedt en jou aan je lot overlaat dat is ook te erg voor woorden.
Voor zulke mensen kan ik geen begrip of medeleven opbrengen.
Ze verdienen het gewoon niet.
Dat is onbegrijpelijk hoe iemand z'n kind zoiets kan aandoen ...

Het gebeurd vaker dan je denkt dat vrouwen het negeren jammer genoeg.
Heb het toen ik zo'n 15 was van kortbij meegemaakt moet je weten. Ik ging vaak bij een vriendin van me slapen. Tot op een dag dat we in bed liggen, we liggen te praten en 5min later nadat we besloten om te gaan slapen en dus stil waren komt haar stiefvader naar de wc (ze moesten door haar kamer om naar de wc te gaan) en ik voel ineens iets trekken onder aan onze lakens :louche: . Het laken was onder mijn voeten getild (voor de koude). Nog eens, en nog eens!! Ik fluister mijn vriendin haar naam enkele keren na elkaar waarop mijn vriendin zich rechtzet en haar stiefvader gewoon boven ons bed over ons gebogen staat :trance: . Ik moet zeggen ik durfde gewoon niet bewegen (buiten mijn benen naar beneden geduwd houden toen die trok aan het deken). Die man heeft zich dan rechtgezet en is naar de slaapkamer gegaan om gewoon in het bed te kruipen bij haar moeder. Waarop ik zei tegen mijn vriendin wat deed die????!!! Mijn vriendin roept haar mama en die komt tot bij ons en ze zegt wat er net gebeurd was en ik bevestig. Wat later kruipt die gewoon weer in bed bij die man... Ben thuis gekomen, heb het aan mijn mama verteld en ben NOOIT nog daar gaan slapen (niet enkel omdat mijn mama zei dat het niet mocht want op die leeftijd besefte ik maar al te goed dat zoiets niet kon, ik wou er zelf nooit meer heen)!! Wat mijn vriendin betreft dat was niet de eerste keer. Blijkbaar had die nogal met zijn handen onder haar lakens gekomen 's nachts. Het aller raarst het ik steeds gevonden dat ondanks we ouder werden ze bleef begrip hebben voor die man en hem papa noemen. Heb over deze man de meest gruwelijkste zaken gehoord en er doet zich ook een verhaal (via andere louche types) dat deze ooit iemand verkracht zou hebben en vermoord. De periode waarin dit gebeurd zou zijn is er ook in onze omgeving een persoon vermist opgegeven. Het zou nog een aantal jaren voor het voorval geweest zijn. Brrr en ik heb daar dus heel vaak gaan slapen. Maar zo zie je maar dat moeders vaak doofstom toekijken :cry: .

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#107 Geplaatst 24 juni 2012 - 10:15

Ik weet dat het vaak gebeurd.
Dat een moeder opzijkijkt en haar kind maar laat misbruiken door haar partner.
Ik begrijp gewoon niet hoe een moeder zoiets verantwoordt tegen zichzelf.
Hoe ze zoiets kan goedpraten in haar eigen hoofd en vergoeilijken
Hoe ze nog in bed kan kruipen bij de man die haar kind zo een afschuwelijke dingen aandoet en die haar kind traumatiseert.
Dat gaat er bij mij gewoon niet in dat een moeder er voor kan kiezen om opzij te kijken (of een vader, bij mij was t vroeger zo dat mijn moeder ons misbruikte en mijn vader stond erbij en keek ernaar en liet haar maar doen zodat hij er tenminste vanaf was, hij liet haar gewoon begaan).
Van zulke mensen word ik heel kwaad en ik word niet makkelijk en maar zelden kwaad.
Maar van zulke mensen word het mij rood voor de ogen
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.979 berichten
  • 3 katten

#108 Geplaatst 24 juni 2012 - 16:20

Fairness zei:

Dat was te merken dat het gevoelig ligt :hug: . Vandaar misschien dat je er zo fel in opging ;) . Vond gewoon dat het in ts haar geval een klein beetje misplaatst was. Verder ben ik blij dat het is uitgeklaard en wellicht zijn er mensen die ook wat opgestoken hebben en er nooit zover bij na dachten.
Ik heb het ook in zekere zin van dichtbij meegemaakt, en ik moet toegeven dat ik niet gemakkelijk iets kan samenvatten.
Wanneer ik iets wil neerschrijven, zit ik zonder ik het besef al bijna aan een half boek O:) .
Ben ook blij dat het uitgeklaard is, voelde me er niet echt goed bij om eerlijjk te zijn.
En fijn dat je er aan toevoegt dat mensen er mss ook iets van opgestoken hebben.
Wat ik uiteindelijk heb willen delen is wat het kan teweeg brengen bij sommige mensen die hetzelfde meegemaakt hebben en al het proces voorbij zijn van erover te praten. En ik vind dat die evenveel begrip verdienen en indien mogelijk (deels, want het kan niet helemaal) mogen beschermd worden tegen triggers.

Gelukkig ben jij niet terug gaan logeren bij die vriendin ; ik vrees dat we er zouden van verschieten op hoeveel plaatsen zoiets gebeurd.
Nu komt het soms vaker uit, in de gevallen waar er vele slachtoffers zijn en schuld bewezen kan worden komt het op het nieuws.
Spijtig genoeg zijn er ook vele gevallen waar er maar één slachtoffer is die nooit aan het licht komen.
Hoogstens komt dat dan later uit wanneer het slachtoffer er durft over praten, dan hangt het nog af van de omgeving of die persoon geloofd wordt of niet :( .
En dan zelfs wanneer het geloofd wordt (in gevallen waar het op de moment zelf niet geweten was), kiest familie niet altijd de kant van het slachtoffer.
De dader zal het nooit uit zichzelf gaan rondvertellen, maar het slachtoffer zou het nieuws wel eens durven rondspreiden, en wat zullen de buren en andere mensen dan denken??? Erg!!! :evil:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 24 juni 2012 - 16:22.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#109 Geplaatst 24 juni 2012 - 19:26

Ik ben wat laat en wil deze discussie vooral niet terug doen oplaaien, maar ik wil toch even zeggen dat ik begrijp wat HelpLuckytevinden zegt over de triggers. Dat houdt iets helemaal anders in dan vele mensen kunnen bedenken. Het is niet gewoon het terugdenken aan iets moeilijks. Mensen komen als het ware opnieuw in de situatie terecht alsof het hier en nu opnieuw gebeurt. Een traumatische herbeleving noemen ze dat. Daarom is het belangrijk dat slachtoffers, als ze dat willen, triggers kunnen vermijden, om niet in zo'n toestand te komen waaraan ze weer helemaal onderdoor geraken. Het woord trigger wordt hier gebruikt voor alles, maar dat klopt niet. Dus éérst weten waarover je spreekt, uit eigen ervaring, werk of opleiding en dan pas discussiëren. Een waarschuwing voor mensen die zo'n verhaal op dit moment niet aankunnen lijkt me geen overbodige luxe. Niet iedereen staat even ver in de verwerking van trauma's en kan even veel aan.

Ik wens bluegalaxamoon vooral veel sterkte. Ik vind het jammer dat je hulpverleners tegenkwam die niet om je leken te geven... Soms duurt het even voor je de juiste persoon vindt. Als je ooit nog eens op zoek zou gaan naar een hulpverlener (bij een CAW of een CGG bijvoorbeeld) dan kan je meteen zeggen dat je hulp wil voor het verwerken van misbruik. Ze zullen dan kunnen zeggen of zij of iemand anders daar best mee kunnen helpen. Of probeer te bedenken wat je zelf verwacht van een psycholoog, psychiater en zeg dat ook bij de kennismaking. Zo blijf je niet te lang bij iemand die je toch niet kan helpen. Ik hoop dat je ooit toch iemand vindt die klaar is om met jou op weg te gaan, voor zolang je dat nodig hebt, en die niet terugschrikt voor moeilijke verhalen. :hug: Wat er gebeurd is is niet normaal, het had niet mogen gebeuren. En het is wel normaal dat je daar nu nog veel problemen door hebt.
Verder maakte ik me ook een beetje zorgen over je privacy, maar je geeft zelf aan dat dit geen probleem is. Ik hoop ook dat door je openheid er geen mensen misbruik van je maken. Iets op het internet zetten is altijd een risico, ik wil niet dat je nog meer moeilijke dingen moet meemaken. Dus let een beetje op jezelf.
:hug:

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#110 Geplaatst 24 juni 2012 - 19:50

Ik heb je beginpost diagonaal gelezen (dus oppervlakkig, omdat ik mijn maag snel voelde samenknijpen, en mijn hart op tilt sloeg). Dit waren voor mij de eerste tekenen dat er meerdere triggers inzaten, en ik niet verder moest lezen.

Als ik nood heb om me terug slecht te voelen, moet ik je dagboek grondig lezen.
Wilt dat zeggen dat ik ooit ben misbruikt? Neen, niet fysiek. Maar wel mentaal.
Ik omring me nu met positieve dingen.. en heb daarvoor professionele hulp gezocht. Alsook professionele sites waar lotgenootjes zaten.
Daar moest je verplicht het woord TRIGGER in de titel zetten als er nog maar iets aanstootgevends in stond dat je gemoedstoestand kon beïnvloeden. Want ik kan mezelf al voldoende beschermen tegen bepaalde TRIGGERS maar ik kan me voorstellen dat anderen niet veel nodig hebben, om weer nachtmerries te krijgen, huilbuien, vreetbuien, auto mutulatie, ...

Dat je herkenning vindt bij sommigen hier op het topic vind ik super voor jou. Maar misschien kan je met hen verder communiceren via pb? Of kan je toch een soort dagboek beginnen op een site die hiervoor bestemd is, daar zal je veel meer begrip krijgen en ook lotgenootjes tegenkomen.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#111 Geplaatst 24 juni 2012 - 20:16

Dat bedoel ik dus... en helpluckytevinden vast ook (wil niet voor je spreken hoor, maar dat begrijp ik uit je posts).

Dit is het gevaar voor andere slachtoffers, daarom moet de media bijv. ook oppassen met wat ze schrijven/laten zien... Het is moeilijk te begrijpen als je er geen ervaring mee hebt op een of andere manier, of zelfs als je in een ander moment in de verwerking zit.

Dus eventjes in de beginpost zetten dat mensen niet verder moeten lezen als ze gevoelig zijn voor triggers die traumatische herinneringen, gevoelens etc. boven kunnen halen. En in de titel mss ook een waarschuwing?

En bluegalaxamoon kan dan haar verhaal kwijt aan de mensen die hiervoor wel sterk genoeg in hun schoenen staan.

Wie geschrokken is moet dat ook kwijt kunnen, dus net als de topicstarter kan je deze mensen het zwijgen ook niet opleggen. Anders is er zeker het risico dat mensen dit op een verkeerde manier gaan uit reageren.

Iedereen :hug:

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#112 Geplaatst 24 juni 2012 - 20:54

Ik vind het niet echt fair dat er  wordt gezegd dat topicstartster je op kosten jaagt want zij maakt veel oud zeer los.
Als zij dat met haar topic doet (wat ik ook geloof dat je daardoor dan herinnerd wordt aan dingen die je liever wil vergeten) dan doen de verslagen in het nieuws dat ook, de reportages in kranten, weekbladen en maandbladen.
Misbruik komt regelmatig in het nieuws en in de aandacht.
Ga je dan naar die reporters schrijven dat zij je op kosten jagen want zij maken oud zeer los?
Nee toch.
Maar een privé persoon zou er dan niet over mogen praten of krijgt voor de voeten geworpen dat zij verantwoordelijk is voor wat een ander voelt.
Dat is niet fair.
Ik ben 42 en ook al heb ik grotendeels verwerkt wat mij is overkomen en heb ik het een plaats gegeven ik heb zelf ook triggers.
En ik kan bv niet slapen met het licht uit omdat ik door die triggers nachtmerries krijg waardoor ik dan teruggekatapulteerd wordt in die angst van vroeger.
Als ik de personen zie die er mee te maken hadden indertijd dan heb ik nachtmerries.
Word er over gepraat dan heb ik nachtmerries.
Gewoon door nog maar aan iets terug te denken uit die tijd , ook al heeft dat niks te maken met het misbruik, krijg ik nachtmerries.
Maar ik vind niet dat iemand anders die misbruikt heeft dan maar moet zwijgen daarover.
Omdat zwijgen over wat er gebeurd of gebeurd is werkt misbruik alleen maar in de hand.
En terwijl mij buiten mijn wil om heel veel jaren iets vreselijks is aangedaan is het nu dat ik volwassen en weerbaar ben wel mijn eigen verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat ik mijn huidig leven niet laat overheersen door wat toen gebeurd is.
Het is mijn verantwoordelijkheid om het te verwerken en te plaatsen.
Dat is niet de verantwoordelijkheid van iemand anders.
En ik ga niet iemand die niks te maken had met het misbruik van toen nu kwalijk nemen hoe ik mij voel nu als ik over misbruik iets hoor of lees.
En ik dat moet ook de topicstartster niet ten laste gelegd worden vind ik.
Misschien kunnen die twee zaken afzonderlijk gehouden worden?
In afzonderlijke topics?
Geplaatste afbeelding

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#113 Geplaatst 24 juni 2012 - 21:10

lathyrus zei:

Ik vind het niet echt fair dat er  wordt gezegd dat topicstartster je op kosten jaagt want zij maakt veel oud zeer los.
Als zij dat met haar topic doet (wat ik ook geloof dat je daardoor dan herinnerd wordt aan dingen die je liever wil vergeten) dan doen de verslagen in het nieuws dat ook, de reportages in kranten, weekbladen en maandbladen.
Misbruik komt regelmatig in het nieuws en in de aandacht.
Ga je dan naar die reporters schrijven dat zij je op kosten jagen want zij maken oud zeer los?
Nee toch.
Maar een privé persoon zou er dan niet over mogen praten of krijgt voor de voeten geworpen dat zij verantwoordelijk is voor wat een ander voelt.
Dat is niet fair.
Ik ben 42 en ook al heb ik grotendeels verwerkt wat mij is overkomen en heb ik het een plaats gegeven ik heb zelf ook triggers.
En ik kan bv niet slapen met het licht uit omdat ik door die triggers nachtmerries krijg waardoor ik dan teruggekatapulteerd wordt in die angst van vroeger.
Als ik de personen zie die er mee te maken hadden indertijd dan heb ik nachtmerries.
Word er over gepraat dan heb ik nachtmerries.
Gewoon door nog maar aan iets terug te denken uit die tijd , ook al heeft dat niks te maken met het misbruik, krijg ik nachtmerries.
Maar ik vind niet dat iemand anders die misbruikt heeft dan maar moet zwijgen daarover.
Omdat zwijgen over wat er gebeurd of gebeurd is werkt misbruik alleen maar in de hand.
En terwijl mij buiten mijn wil om heel veel jaren iets vreselijks is aangedaan is het nu dat ik volwassen en weerbaar ben wel mijn eigen verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat ik mijn huidig leven niet laat overheersen door wat toen gebeurd is.
Het is mijn verantwoordelijkheid om het te verwerken en te plaatsen.
Dat is niet de verantwoordelijkheid van iemand anders.
En ik ga niet iemand die niks te maken had met het misbruik van toen nu kwalijk nemen hoe ik mij voel nu als ik over misbruik iets hoor of lees.
En ik dat moet ook de topicstartster niet ten laste gelegd worden vind ik.
Misschien kunnen die twee zaken afzonderlijk gehouden worden?
In afzonderlijke topics?

Persoonlijk kijk ik heel zelden naar het nieuws. Ik denk dat ik afgelopen maand maar één nieuwsbericht heb gezien.. en dan nog niet volledig uit.
Ben ik dan een wereldvreemd persoon? Neen.. maar ik kies er gewoon bewust voor om niet naar dat negatieve nieuws te kijken. Alsook de kranten te lezen.. ik koop dit nooit.

Als ik nood heb aan lotgenoten, ga ik wel even terug naar het forum waar ik mijn hart kan luchten.. maar net door de vele triggers (die ik nu wel kan missen) blijf ik er weg.

Ik klaag hier niemand aan.. maar ik begrijp Natalie en HelpLuckyVinden wel. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat topic starter veel meer begrip of hulp kan vinden voor haar verleden op een andere manier.

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#114 Geplaatst 24 juni 2012 - 21:32

Sihirci zei:

Herhaling

Dit is een kattenforum geen misbruikforum!!!!!!!!

Laat ts deze ellende op een misbruikforum delen!!!

Er is herhaaldelijke gevraagd om niet meer Off-topic te gaan.
De titel was overduidelijk dus niemand heeft je verplicht dit topic te openen en te lezen.

Vanaf nu IEDEREEN on-topic of er volgen nog bans

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.979 berichten
  • 3 katten

#115 Geplaatst 24 juni 2012 - 23:07

Ik ben opgelucht dat er toch nog mensen begrijpen wat een trigger inhoudt en dat die reactie's niet verkeerd bedoeld waren.

@ Lathyrus : Ik begrijp je reactie niet zo goed aangezien je ook last hebt van triggers.
Om specifieker te zijn, indien je in bepaalde mate triggers zou kunnen vermijden, dan zou je dat toch ook doen in zoverre dat kan.
Net als Maylun kijkt er ook iemand in mijn omgeving bewust niet meer naar het nieuws, hoogstens de titels op teletekst zodat ze zelf kan selecteren wat mogelijks kan triggeren of niet.
En dat is niet iemand die in de beginfase zit van haar verwerking, maar al 20 jaar verder staat. Die het min of meer een plaats heeft kunnen geven zodat het niet dagelijks meer haar leven bepaalt.

Het aangeven van het gevaar van triggers is niet gelijk aan de verantwoordelijkheid in de schoenen van TS schuiven.
Het zijn geen verwijten, maar voor jou blijkt het alsof het zo overkomt.
Nathalie & Maylun kunnen het korter & beter verwoorden dan mij, en zoals één van hen vernoemde mag dit toch even goed aangegeven worden.
Waarom zo onmiddelijk in verdediging gaan?

En wat jij schrijft is ook zo, dat een trigger niet altijd persé iets is die gerelateerd is aan wat je meegemaakt hebt.
Zo kan je getriggerd raken door zaken die er op het eerste zicht niets mee te maken hebben, maar onrechtstreeks zal het wel verband houden.
Soms kan dat zo ver gaan dat het een geur is, een stem, een klank.
Dan neem je die andere persoon dat uiteraard niet kwalijk dat die je ongewild teruggebracht heeft naar je verleden met alle gevolgen vandien.
Er zijn zoveel triggers die al niet te vermijden zijn, maar wees eerlijk : als jij weet wat je triggert ga je het toch ook proberen te vermijden?
Daarom zijn er ook hulpverleners die patiënten helpen zoeken naar wat hen triggert in het geval dat zij het niet onmiddelijk weten.

Niemand vraagt hier dat om het even welk slachtoffer zwijgt.
Dat hebben ze spijtig genoeg al veel te lang moeten doen, en ik begrijp dat je dit onbewust misschien linkt daaraan.
Maar hier draait het niet om dezelfde context en wordt er niet gevraagd om te zwijgen. Hoogstens om een waarschuwing te plaatsen of naar een specifieker forum te gaan voor deze problematiek.
Dat laatste lijkt me vooral belangrijk voor TS om betere respons/hulp/steun te krijgen.

Dat zwijgen misbruik in de hand helpt is ook een beetje een rare redenering toch?
Tenzij het over iemand gaat die het op dat moment meemaakt uiteraard.
Maar het komt niet voor doordat mensen er niet genoeg over praten.
Volgens mij zou het minder vaak voorkomen indien er echte straffen zouden volgen.
Geen belachelijk wanbeleid zoals nu, en ja zelfs chemische castratie (voor mijn part moet het zelfs niet chemisch zijn, maar dat is een andere discussie).
Wel kan het misschien helpen wanneer kinderen vanaf een zekere leeftijd zoveel mogelijk duidelijk gemaakt wordt als er zich zoiets voordoet dat ze het zo snel mogelijk moeten melden.
Er zullen waarschijnlijk dan nog maar een klein deel het durven aangezien de druk van de dader om het zwijgen op te leggen dat vaak gepaard gaat met chantage e.a.
Maar als is het maar één kind op honderd die het durft te melden, is het tenminste ééntje die vroeger uit de situatie kan gehaald worden.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 24 juni 2012 - 23:13.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.979 berichten
  • 3 katten

#116 Geplaatst 24 juni 2012 - 23:42

Wat het nieuws enzo betreft vind ik dat die mensen wel eens op hun verantwoordelijkheid mogen gewezen worden.
Kijk naar de periode dat de feiten over Dutroux in het nieuws kwamen.
Hoeveel extra uitzendingen buiten het nieuws volgden daarop.
Waarom? Om mensen te helpen?
Sorry, daar zit geen logica in...!
Puur om de sensatie en de kijkcijfers, daar ging het om.
Ik vind dat ronduit schandalig om sensatie te maken van een ander zijn miserie :misselijk: :evil: .

Ooit heb ik naar VTM gemaild voor een ander feit.
Voor de zoveelste keer kwam een geval aan het licht van iemand waar kinderporno op de PC gevonden was.
De heren van VTM vonden het dan ook nodig om een voorbeeld te geven hiervan door de de beelden ervan door te zenden.
De intieme delen waren gecensureerd, maar je hoefde echt geen
verbeelding te gebruiken (ook niet als kind) om het volledige beeld voor je neus te krijgen.
M.a.w. zij maar zeggen dat dit verboden is en toch zo goed als ongecensureerd diezelfde beelden doorzenden, en de meeste TV's zijn qua beeldgrootte wel een paar keer het dubbele van een PC-scherm :gek:

Wel ik heb een antwoord gekregen op deze mail, met excuses en de melding dat ze hier voortaan rekening zouden proberen mee te houden.
Is dat gebeurd? Ik volg ook nog zelden het nieuws om eerlijk te zijn : wordt er niet happy van.
Maar als iedereen zwijgt geldt in dit geval dat ze er zeker niets zullen aan doen.
En hoe meer mensen zouden reageren, hoe beter het zou zijn denk ik.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 25 juni 2012 - 00:07.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.727 berichten
  • 4 katten

#117 Geplaatst 25 juni 2012 - 00:24

Tot voor dit topic had ik nog nooit van een trigger gehoord. O:)

@TS: veel sterkte in je verwerking hiervan.
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#118 Geplaatst 01 juli 2012 - 21:03

Ik weet dat velen van jullie het niet kunnen begrijpen waarom ik dit hier schreef en zelfs geshockt zijn, wel ik ben er mentaal klaar voor om dit te delen met anderen, en hopelijk zijn er nog mensen die ervoor durven uitkomen.
Het is iets die nu nog dagelijks gebeurt.

Aan allen bedankt voor de steun en voor degene die het niet begrijpen, wel: ik versta jullie standpunt. Maar waarom zou dit hier niet mogen staan?
Het is toch een vrij forum?

MVG
Cindy

En nog een fijne avond gewenst.