Spring naar inhoud

- - - - -

Biografie proberen te schrijven (misbruik)

• Log in om te reageren
117 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.979 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 22 juni 2012 - 00:36

bluegalaxamoon zei:

nee het is niet de bedoeling om in detail te gaan, maar blijkbaar hebben mensen die dit niet hebben meegemaakt er moeilijk ermee.
Wel dan hebben zij geluk gehad in hun jeugd!
Je kan het ook omgekeerd bekijken : mensen die het ook meegemaakt hebben zullen het vaak net moeilijker hebben om dit te lezen omdat het kan triggeren.
Mensen die het niet meegemaakt hebben zullen er meestal minder diep door geraakt worden.
Op de meeste site's die verband houden met psychologie e.a. staat vaak ook aangeduid wanneer een topic triggerend kan werken, net om te voorkomen dat mensen een herbeleving meemaken door het lezen ervan.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#17 Geplaatst 22 juni 2012 - 00:47

misschien de titel aanpassen zodat het duidelijk wordt dat er over kindermisbruik wordt gepraat.
Op die manier kan topicstartster kwijt wat ze kwijtwil en kan ze steun vinden en krijgen van mensen die haar die willen geven en zijn andere mensen tegelijkertijd verwittigd op voorhand nog voor ze het topic openklikken over wat het gaat.
En dan kunnen mensen nog kiezen of ze het lezen of niet.
Ik snap dat het schokkend kan zijn voor mensen, ik snap ook dat er mensen zijn die dat liever niet openlijk zien besproken worden, maar het is jammer genoeg een feit dat kindermisbruik voorvalt en heel veel voorvalt zelfs.
De meldingen van kindermisbruik stijgen alsmaar.
Is het dan niet goed dat mensen leren wat het echt inhoudt, hoe een kindermisbruiker zich gedraagt en hoe hij zijn slachtoffer zover krijgt dat ze erover zwijgen (het grooming proces oa dat er aan vooraf gaat)?
Ik denk dat je nog maar weinig onschuldige kinderkes van 13 en 14 gaat vinden.
Die kinderkes weten meer dan genoeg over seks en aanverwanten en gaan heus niet zo snel geschokt zijn.
En t is misschien goed als die kinderen het zouden lezen dat ze het dan ook leren herkennen.
Misschien zijn er zelfs kinderen die het moeten ondergaan en die het tegen niemand durven vertellen die door dit verhaal wel hulp gaan durven zoeken...
Als het moet doodgezwegen worden is het alsof ze erover beschaamd moeten zijn want er mag niet over gepraat worden...

In ieder geval heel veel sterkte toegewenst aan topicstarster (sorry maar ik kan je nick name maar niet onthouden) !
Geplaatste afbeelding

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 22 juni 2012 - 00:49

HelpLuckyvinden zei:

Je kan het ook omgekeerd bekijken : mensen die het ook meegemaakt hebben zullen het vaak net moeilijker hebben om dit te lezen omdat het kan triggeren.
Mensen die het niet meegemaakt hebben zullen er meestal minder diep door geraakt worden.
Op de meeste site's die verband houden met psychologie e.a. staat vaak ook aangeduid wanneer een topic triggerend kan werken, net om te voorkomen dat mensen een herbeleving meemaken door het lezen ervan.

Stop daar nu toch mee aub. Ze schrijft iets van zich af in de hoop dat iemand snapt dat ze ergens mee zit en ze problemen heeft dit te verwerken (elk verwerkt op zijn manier) en alles wat er gedaan word is discuteren dat de discutie al dan wel/niet hier mag staan. Ik vind dat erg voor haar dat er net daarover moet gezeverd worden terwijl ze gewoon iets van zich af wil zetten. En triggeren... Het leven is één grote trigger. Alles en overal zal je herrinnerd worden aan negatieve zaken uit je leven. Kan ook positief werken.

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 22 juni 2012 - 00:50

Fairness zei:

De geschikte plaats wel of niet 8) . Hier word over alles gepraat (van scheidingen tot trouwen) en nu moet men zwijgen? Mensen kunnen toch echt onozel doen. Staat er nu iets verkeerd in??!! Er is niks in detail en dat zal ts ook niet gaan doen en is toch ook de hele bedoeling niet zeker dat zie toch iedereen?

Check.

Ik zou het ook niet op een forum zetten, maar dat ben ik.

Fairness heeft gelijk: er wordt hier over alles gepraat, en dan mag dit ook.

@ Helpluckyvinden: da's ook waar; maar dan nog... Elke keer iemand schreef "oh ik ben blij, ik ben zwanger!" en het voor mij niet wou lukken, voelde ik mij ook slecht, omdat het bij mij niet wou lukken. En zeker als je dat dan in verschillende topics tegenkwam. Maar ondertussen is het bij mij ook gelukt, en dan denk ik automatisch dat sommige mensen op die moment ook gedacht zullen hebben "daar wel, en bij mij nog steeds niet". Maar mag er daarom niet meer over baby's geschreven worden? Voor mensen die graag kinderen willen, maar waarbij het niet lukt, is dit ook een heel pijnlijk onderwerp, zeker op een kattenforum. En zo zullen er waarschijnlijk nog wel onderwerpen naar bovenkomen, waarbij andere mensen dan weer problemen hebben. Maar als je zo denkt, kan je nergens nog over schrijven...
Geplaatste afbeelding

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 22 juni 2012 - 00:51

lathyrus zei:

misschien de titel aanpassen zodat het duidelijk wordt dat er over kindermisbruik wordt gepraat.
Op die manier kan topicstartster kwijt wat ze kwijtwil en kan ze steun vinden en krijgen van mensen die haar die willen geven en zijn andere mensen tegelijkertijd verwittigd op voorhand nog voor ze het topic openklikken over wat het gaat.
En dan kunnen mensen nog kiezen of ze het lezen of niet.
Ik snap dat het schokkend kan zijn voor mensen, ik snap ook dat er mensen zijn die dat liever niet openlijk zien besproken worden, maar het is jammer genoeg een feit dat kindermisbruik voorvalt en heel veel voorvalt zelfs.
De meldingen van kindermisbruik stijgen alsmaar.
Is het dan niet goed dat mensen leren wat het echt inhoudt, hoe een kindermisbruiker zich gedraagt en hoe hij zijn slachtoffer zover krijgt dat ze erover zwijgen (het grooming proces oa dat er aan vooraf gaat)?
Ik denk dat je nog maar weinig onschuldige kinderkes van 13 en 14 gaat vinden.
Die kinderkes weten meer dan genoeg over seks en aanverwanten en gaan heus niet zo snel geschokt zijn.
En t is misschien goed als die kinderen het zouden lezen dat ze het dan ook leren herkennen.
Misschien zijn er zelfs kinderen die het moeten ondergaan en die het tegen niemand durven vertellen die door dit verhaal wel hulp gaan durven zoeken...
Als het moet doodgezwegen worden is het alsof ze erover beschaamd moeten zijn want er mag niet over gepraat worden...

In ieder geval heel veel sterkte toegewenst aan topicstarster (sorry maar ik kan je nick name maar niet onthouden) !

Helemaal eens met je.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 22 juni 2012 - 00:57

Gwynyth zei:

Check.

@ Helpluckyvinden: da's ook waar; maar dan nog... Elke keer iemand schreef "oh ik ben blij, ik ben zwanger!" en het voor mij niet wou lukken, voelde ik mij ook slecht, omdat het bij mij niet wou lukken. En zeker als je dat dan in verschillende topics tegenkwam. Maar ondertussen is het bij mij ook gelukt, en dan denk ik automatisch dat sommige mensen op die moment ook gedacht zullen hebben "daar wel, en bij mij nog steeds niet". Maar mag er daarom niet meer over baby's geschreven worden? Voor mensen die graag kinderen willen, maar waarbij het niet lukt, is dit ook een heel pijnlijk onderwerp, zeker op een kattenforum. En zo zullen er waarschijnlijk nog wel onderwerpen naar bovenkomen, waarbij andere mensen dan weer problemen hebben. Maar als je zo denkt, kan je nergens nog over schrijven...

Ook helemaal eens met jou. Dat triggeren is met alles in het leven zo. En ik ben voorstander van mensen met problemen niet in een hokje bij elkaar te duwen. Mijn zus was als puber geplaatst in een instelling (details achterwege) bij allemaal andere mensen met problemen en haar problemen werden steeds erger. Waarom mag zoiemand niet vragen om zijn verhaal te delen en steun te vragen hier?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.979 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 22 juni 2012 - 01:05

Gwynyth zei:

Check.

Begrijp ik, maar dan zou ik de titel toch laten aanpassen : kunnen mensen die er gevoelig voor zijn nog kiezen of ze het lezen of niet.
Net zoals in jouw geval het ook vaak zal vermeld geweest zijn in de titel en je voor jezelf kon beslissen of je het wou lezen of niet ;) .
En ik ken mensen die het meegemaakt hebben : die worden zo al dagelijks genoeg geconfronteerd met de feiten in het nieuws.
Vaak stijgen de opnames ook in de psychiatrische instellingen tijdens de periodes dat er zulke feiten in het nieuws komen.
TS heeft nu een periode waarin ze de nood heeft om haar verhaal te delen en daar heb ik alle respect en begrip voor hoor.
Ooit zal ze wss ook in een fase komen dat ze liever minder met gelijkaardige toestanden geconfronteerd wordt omdat het te pijnlijk zal worden.
Ik onderschat ook jouw verdriet & pijn niet die je meemaakte toen je niet zwanger raakte, maar mensen die misbruikt werden houden hier wel een heel zwaar trauma aan over, vaak leidt het ook tot zelfmoord.
Daarom dat ik haar ook aanmoedigde om haar verhaal te delen met mensen die hiervoor opgeleid zijn en/of via forums waar ze haar beter kunnen helpen.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 22 juni 2012 - 01:12.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.979 berichten
  • 3 katten

#23 Geplaatst 22 juni 2012 - 01:09

Fairness zei:

Ook helemaal eens met jou. Dat triggeren is met alles in het leven zo. En ik ben voorstander van mensen met problemen niet in een hokje bij elkaar te duwen. Mijn zus was als puber geplaatst in een instelling (details achterwege) bij allemaal andere mensen met problemen en haar problemen werden steeds erger. Waarom mag zoiemand niet vragen om zijn verhaal te delen en steun te vragen hier?
Dan zou je het best moeten begrijpen : vond jij het ideaal dat je zus getriggerd werd, of had je het liever anders gezien?
Heb je ooit al bij iemand gezeten die een herbeleving had aan een trauma door een trigger en weet je wat de gevolgen daarvan kunnen zijn?
Moet je maar eens een psychiatrie bezoeken en zien wat mensen zichzelf aandoen doordat ze de psychische pijn niet aankunnen wanneer hun verleden de kop opsteekt.
Niet iedereen die hulp zoekt wordt onmiddelijk in een instelling geplaatst, en daar zijn inderdaad veel triggers. Al is het de taak van de hulpverleners om dit te voorkomen en ook om de mensen op te vangen wanneer dit gebeurt.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 22 juni 2012 - 01:11.

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 22 juni 2012 - 01:15

;) 'k Weet wel dat het goed bedoeld was van jou.

Maar zelfs al zet je het in de topic; dan triggert die topic nog. Eén woord volstaat he: "baby", "zwanger", "uitbreiding", da's trigger op zichzelf, net zoals "misbruik" e.d. ook triggers kunnen zijn, zelfs zonder dat je de inhoud van het topic leest. Vandaar dat ik niet zeker ben of de titel aanpassen echt wel helpt: het maakt immers niet uit, de trigger heeft al gewerkt, en daarna kies je of je meer details wil lezen of niet.

En ivm die andere fora of mensen die hiervoor opgeleid zijn... Dat hangt er allemaal van af wat TS wil bereiken he. Wil ze het gewoon van zich afschrijven, dan is het schrijven op zich een vorm van therapie, daar heb je dan geen andere mensen voor nodig. Er zitten hier nog amateurschrijvers op dit forum hoor, die kunnen haar raad geven ivm stijl, woordkeuze, zinsbouw, enz enz, zodat het een mooie tekst wordt. Die psych of mensen van dat andere forum, die weten daar niets van, die hebben immers geen opleiding gehad in het schrijven van teksten.

Als ze raad wil, of advies, of mensen die gepast reageren op wat ze meemaakte, dan zijn opgeleiden inderdaad beter dan niet opgeleiden.

Maar aan de topictitel te zien, denk ik dat TS voor het eerste gaat :)

Edited: met "amateurschrijvers" wil ik niet alleen hobbyschrijvers ofzo bedoelen he... Ik ken hier op het forum minstens 3 mensen die studies journalistiek gedaan hebben.

Bewerkt door Gwynyth, 22 juni 2012 - 01:17.

Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.979 berichten
  • 3 katten

#25 Geplaatst 22 juni 2012 - 01:29

Gwynyth zei:

;) 'k Weet wel dat het goed bedoeld was van jou.

Maar zelfs al zet je het in de topic; dan triggert die topic nog. Eén woord volstaat he: "baby", "zwanger", "uitbreiding", da's trigger op zichzelf, net zoals "misbruik" e.d. ook triggers kunnen zijn, zelfs zonder dat je de inhoud van het topic leest. Vandaar dat ik niet zeker ben of de titel aanpassen echt wel helpt: het maakt immers niet uit, de trigger heeft al gewerkt, en daarna kies je of je meer details wil lezen of niet.

En ivm die andere fora of mensen die hiervoor opgeleid zijn... Dat hangt er allemaal van af wat TS wil bereiken he. Wil ze het gewoon van zich afschrijven, dan is het schrijven op zich een vorm van therapie, daar heb je dan geen andere mensen voor nodig. Er zitten hier nog amateurschrijvers op dit forum hoor, die kunnen haar raad geven ivm stijl, woordkeuze, zinsbouw, enz enz, zodat het een mooie tekst wordt. Die psych of mensen van dat andere forum, die weten daar niets van, die hebben immers geen opleiding gehad in het schrijven van teksten.

Als ze raad wil, of advies, of mensen die gepast reageren op wat ze meemaakte, dan zijn opgeleiden inderdaad beter dan niet opgeleiden.

Maar aan de topictitel te zien, denk ik dat TS voor het eerste gaat :)

Edited: met "amateurschrijvers" wil ik niet alleen hobbyschrijvers ofzo bedoelen he... Ik ken hier op het forum minstens 3 mensen die studies journalistiek gedaan hebben.
Ja, da's waar een titel op zichzelf kan ook al triggeren.
Maar je verkleint wel de kans als je enkel de titel leest, daarom vind ik het niet zinloos als je dat kan bereiken.
Het woord "misbruik" wordt sowieso al bijna dagelijks in krant, op TV, radio vernoemd en kan je niet vermijden als je wil aangeven waarover het gaat.
Daarentegen wat TS tot hiertoe al schreef kan voor sommige mensen als niet gedetailleerd overkomen, maar iemand die het meegemaakt heeft krijgt het ongewild al als een film afgespeeld in zijn/haar hoofd.

Als het over het schrijven zelf gaat kan ze idd even goed hier raad vragen als op een ander forum.
En daar ligt juist het gevaar om getriggerd te worden : mensen lezen de titel en denken te kunnen helpen en worden mss geconfronteerd met een verhaal die best wel veel kan naar boven brengen.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 22 juni 2012 - 01:56.

Livvy
Livvy
  • 85 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 22 juni 2012 - 03:18

Ik las je beginpost daarstraks al, maar ik vond het tot nu niet nodig om te reageren. Graag geef ik nu toch mijn mening. Om misverstanden te voorkomen, benadruk ik eerst uitdrukkelijk dat dit mijn mening is die gevormd is op de manier waarop ik je beginpost ervoer of de manier waarop je beginpost bij mij overkwam.

Ik wil er om te beginnen op wijzen dat hetgeen je vertelt, mij niet tegen de borst stootte. Iedereen verwerkt zijn problemen op zijn eigen manier. 'De manier waarop' vond ik echter niet gepast voor zijn context. In het onderwerp van deze discussie staat ook niet dat het over seksueel misbruik gaat. Had je dat wel aangegeven, zou er waarschijnlijk anders gereageerd zijn geweest. Ik opende onwetend deze discussie en voelde me er direct ongemakkelijk bij.
Voorts vind ik dat je de problematiek op een eerder sensationele manier tentoon stelt, wat bij mij twijfels doet rijzen over de waarachtigheid van je bericht. Ik stel me daarenboven ook de vraag wat je met deze discussie wilt bereiken. Wil je de problemen van je af kunnen schrijven en hoop je hier een luisterend oor te vinden of wil je dat mensen reageren op de literaire kwaliteiten van je tekst in plaats van de inhoudelijke? Het doel van deze discussie is mijns inziens niet doorzichtig genoeg waardoor mensen niet weten hoe of waarop te reageren.

Ik wil je succes toewensen met de verwerking van je misbruik. Hopelijk vind je hier of elders personen die je soelaas kunnen bieden.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 22 juni 2012 - 07:26

Kijk niet iedereen denkt er zover bij na. En je weet niet wat iemand ertoe drijft het neer te zetten. En idd zoals Livvy hierboven zegt verwacht je deze inhoud niet bij de topic tittel. Anderzijds voel je toch dadelijk dat deze persoon het kwijt wil maar niet weet hoe erover te beginnen. Voor mij was het duidelijk dat ze niet wou weten wat we van de tekst vonden maar zoekt ze steun.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#28 Geplaatst 22 juni 2012 - 07:27

Ik ben het er helemaal mee eens dat je niet hoeft te zwijgen over bepaalde onderwerpen omdat die onderwerpen gevoelig zouden kunnen liggen bij sommige andere mensen.
Dan mag je over niks meer schrijven.
Zie het voorbeeld van gwyneth en het onderwerp van zwanger worden en baby's krijgen dat haar dan toch pijn deed iedere keer er over geschreven werd maar daar hield niemand zich toch voor in en dat werd ook niet verwacht van niemand.
Ik ben zelf heel ziek en heel erg fysiek beperkt, moet ik dan gaan verwachten dat niemand nog schrijft over dingen die ze doen waar ze veel plezier aan beleven want ik kan dat allemaal niet doen en dat kan wel eens steken en pijn doen dat iemand anders het wel allemaal kan of dat niemand nog schrijft over z'n werk omdat ik graag wil werken en niet kan werken?
Nee toch?

Kindermisbruik is nu eenmaal iets waar veel mensen ongemakkelijk op reageren.
En het zou heel goed zijn moest die ongemakkelijkheid kunnen verdwijnen.
Slachtoffers van kindermisbruik die worden geconfronteerd met de ongemakkelijkheid van anderen ivm het onderwerp als zij hun hart willen luchten of als zij hulp vragen/zoeken durven dan gewoon niet meer te vertellen wat er gebeurd is terwijl het o zo belangrijk is dat ze het wel durven vertellen.
Want het is net door het verzwijgen en stilhouden van wat er gebeurd dat kindermisbruikers hun gang kunnen blijven gaan.

Ik vind er ook niks sensationeels aan aan de manier waarop het hier neergepend is.
Topicstartster vertelt het gewoon.
Net zoals iemand anders iets anders vertelt.
Ik ben in mijn kindertijd, jeugd en jongvolwassen leven ook serieus misbruikt (mentaal) en ik ben daar ook heel open over en vertel daar over als dat zijn nut kan hebben.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zich dan ook ongemakkelijk voelen bij mijn verhaal.
Maar er zijn tegelijkertijd een hoop mensen die ermee geholpen worden ook.
Omdat ze het zelf hebben meegemaakt en beseffen dat ze niet de enigen zijn.
Of omdat ze zien dat het niks is om je over te schamen en dat je er openlijk over mag praten waardoor zij er zelf ook hopelijk gaan over kunnen praten ipv het te moeten wegsteken in een klein donker hoekje en het misbruik dan toch niet in dat klein donker hoekje kan blijven zitten maar begint te woekeren en het een mens z'n latere leven, het leven na het misbruik, ook nog kapot maakt omdat het niet kan verwerkt worden want er moet over worden gezwegen...(en ik kan jullie verzekeren dat zoiets in je binnenste zit te woekeren en alles kapotmaakt als je er niet over mag praten).
Of mensen worden geholpen omdat de ongemakkelijkheid van sommige mensen bij dit onderwerp dan toch kan weggenomen worden waardoor slachtoffers makkelijker hulp kunnen zoeken/vragen en waardoor mensen gemakkelijker kindermisbruik zullen melden aan de bevoegde instanties (waardoor er dan kan ingegrepen worden en de kindermisbruiker niet meer zijn gang kan blijven gaan)
Kindermisbruik wordt nog altijd veel te vaak onder de mat geschoven en doodgezwegen.
En diegenen die daar het grootste slachtoffer van zijn zijn net diegenen die moeten geholpen worden.
Diegenen die daar bij winnen zijn de kindermisbruikers.
Dat is toch een konteverkeerde situatie

Dat vergt enorm veel moed van topicstarster om dit te komen neerpennen.
Ipv haar te proberen weerhouden van het neer te pennen zouden mensen haar mijn inziens beter wat steunen
Ze zegt zelf al nergens terecht te kunnen met haar verhaal uitgezonderd dan van bij haar man.
Ze heeft er duidelijk nood aan dat anderen het verhaal ook horen
Luister er dan tenminste naar en doe dat zonder naar haar beweegredenen te zitten gokken en zonder haar te veroordelen of als je het echt zelf niet wil horen lees het dan niet meer maar geef anderen tenminste de kans om het te lezen en om topicstartster wat medeleven en steun te geven.
Geplaatste afbeelding

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 22 juni 2012 - 07:38

HelpLuckyvinden zei:

Dan zou je het best moeten begrijpen : vond jij het ideaal dat je zus getriggerd werd, of had je het liever anders gezien?
Heb je ooit al bij iemand gezeten die een herbeleving had aan een trauma door een trigger en weet je wat de gevolgen daarvan kunnen zijn?
Moet je maar eens een psychiatrie bezoeken en zien wat mensen zichzelf aandoen doordat ze de psychische pijn niet aankunnen wanneer hun verleden de kop opsteekt.
Niet iedereen die hulp zoekt wordt onmiddelijk in een instelling geplaatst, en daar zijn inderdaad veel triggers. Al is het de taak van de hulpverleners om dit te voorkomen en ook om de mensen op te vangen wanneer dit gebeurt.

Denk dat ik daar anders over denk. Mijn zus was een andere kwestie, daar bedoel ik eerder dat mensen met problemen samen laten hokken (of het nu face to face is of op een forum) vaak ervoor kan zorgen dat ze alleen enkel nog hun negatieve verhalen aanhoren en ze zien en horen enkel de reacties van soortgenoten. Mijn zus leerde daar zaken o.a. het kerven in de armen wat daarvoor geen probleem was. En zo waren er tal van zaken die ze overnemen van andere lotgenoten. Ben geen voorstander van ze dan maar op zo'n forum te gooien en ik kan me best voorstellen dat niet iedereen daar behoefte aan heeft. Daar zijn ze ook de zoveelste in rij en moeten ze ook andermans miserie aanhoren. Daar gaan ze zich op een andere manier begrepen voelen. Mij is het duidelijk dat ze wil horen wat wij ervan denken en niet mensen die hetzelfde meemaakte. Het triggeren... Ben ook van mening dat ze hoe dan ook ooit toch zichzelf er mee confronteren. Dat dat nodig is voor het verwerkingsproces daar ben ik van overtuigd. Vroeg of laat worden ze getriggerd dat kan niemand vermijden...

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 22 juni 2012 - 07:49

lathyrus zei:

Ik ben het er helemaal mee eens dat je niet hoeft te zwijgen over bepaalde onderwerpen omdat die onderwerpen gevoelig zouden kunnen liggen bij sommige andere mensen.
Dan mag je over niks meer schrijven.
Zie het voorbeeld van gwyneth en het onderwerp van zwanger worden en baby's krijgen dat haar dan toch pijn deed iedere keer er over geschreven werd maar daar hield niemand zich toch voor in en dat werd ook niet verwacht van niemand.
Ik ben zelf heel ziek en heel erg fysiek beperkt, moet ik dan gaan verwachten dat niemand nog schrijft over dingen die ze doen waar ze veel plezier aan beleven want ik kan dat allemaal niet doen en dat kan wel eens steken en pijn doen dat iemand anders het wel allemaal kan of dat niemand nog schrijft over z'n werk omdat ik graag wil werken en niet kan werken?
Nee toch?

Kindermisbruik is nu eenmaal iets waar veel mensen ongemakkelijk op reageren.
En het zou heel goed zijn moest die ongemakkelijkheid kunnen verdwijnen.
Slachtoffers van kindermisbruik die worden geconfronteerd met de ongemakkelijkheid van anderen ivm het onderwerp als zij hun hart willen luchten of als zij hulp vragen/zoeken durven dan gewoon niet meer te vertellen wat er gebeurd is terwijl het o zo belangrijk is dat ze het wel durven vertellen.
Want het is net door het verzwijgen en stilhouden van wat er gebeurd dat kindermisbruikers hun gang kunnen blijven gaan.

Ik vind er ook niks sensationeels aan aan de manier waarop het hier neergepend is.
Topicstartster vertelt het gewoon.
Net zoals iemand anders iets anders vertelt.
Ik ben in mijn kindertijd, jeugd en jongvolwassen leven ook serieus misbruikt (mentaal) en ik ben daar ook heel open over en vertel daar over als dat zijn nut kan hebben.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zich dan ook ongemakkelijk voelen bij mijn verhaal.
Maar er zijn tegelijkertijd een hoop mensen die ermee geholpen worden ook.
Omdat ze het zelf hebben meegemaakt en beseffen dat ze niet de enigen zijn.
Of omdat ze zien dat het niks is om je over te schamen en dat je er openlijk over mag praten waardoor zij er zelf ook hopelijk gaan over kunnen praten ipv het te moeten wegsteken in een klein donker hoekje en het misbruik dan toch niet in dat klein donker hoekje kan blijven zitten maar begint te woekeren en het een mens z'n latere leven, het leven na het misbruik, ook nog kapot maakt omdat het niet kan verwerkt worden want er moet over worden gezwegen...(en ik kan jullie verzekeren dat zoiets in je binnenste zit te woekeren en alles kapotmaakt als je er niet over mag praten).
Of mensen worden geholpen omdat de ongemakkelijkheid van sommige mensen bij dit onderwerp dan toch kan weggenomen worden waardoor slachtoffers makkelijker hulp kunnen zoeken/vragen en waardoor mensen gemakkelijker kindermisbruik zullen melden aan de bevoegde instanties (waardoor er dan kan ingegrepen worden en de kindermisbruiker niet meer zijn gang kan blijven gaan)
Kindermisbruik wordt nog altijd veel te vaak onder de mat geschoven en doodgezwegen.
En diegenen die daar het grootste slachtoffer van zijn zijn net diegenen die moeten geholpen worden.
Diegenen die daar bij winnen zijn de kindermisbruikers.
Dat is toch een konteverkeerde situatie

Dat vergt enorm veel moed van topicstarster om dit te komen neerpennen.
Ipv haar te proberen weerhouden van het neer te pennen zouden mensen haar mijn inziens beter wat steunen
Ze zegt zelf al nergens terecht te kunnen met haar verhaal uitgezonderd dan van bij haar man.
Ze heeft er duidelijk nood aan dat anderen het verhaal ook horen
Luister er dan tenminste naar en doe dat zonder naar haar beweegredenen te zitten gokken en zonder haar te veroordelen of als je het echt zelf niet wil horen lees het dan niet meer maar geef anderen tenminste de kans om het te lezen en om topicstartster wat medeleven en steun te geven.

Heel goed gezegd van je :) .
Denk er ook zo over. Vandaar dat ik echt schrok van de reactie. Ik dacht ocharme, ts roept om hulp en enige reactie is dat haar verhaal niet op zen plaats is hier :( . Het moet idd veel moed gekost hebben het hier neer te zetten. Wellicht met de nodige emoties. En of mensen nu denken ik zou dat nooit openbaar zetten... Welja dat kan je moeilijk zeggen elke situatie en iedereen is anders. Het moet zijn dat deze persoon daar behoefte aan heeft en laten we daar respect voor hebben. Het onderwerp is nu eenmaal de realiteit van een misbruik dat zich maar al te vaak afspeelt zelfs mensen van wie we het totaal niet zouden zeggen kunnen dit diep in hun verborgen houden. Ik vind het echt moedig zelfs dat ze dit van zich afschrijft!!! Hier word niet om medelijden gevraagd maar om medeleven!! Miss zoekt ts een lotgenoot met tips om het te verwerken. Ze zoekt alvast hulp en ik hoop dat ze via deze weg hulp en steun kan vinden :hug: .