Spring naar inhoud

- - - - -

Biografie proberen te schrijven (misbruik)

• Log in om te reageren
117 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.975 berichten
  • 3 katten

#46 Geplaatst 22 juni 2012 - 15:15

nisha zei:

ik zeg niet dat zo een vent moet beschermd worden he, die vader is echt het minste van mijn zorgen maar voor haar mama of andere familie kan dit wel een erge schok zijn, als ze dit nooit eerder wisten. vandaar ook mijn vraag...
er staat hier nergens te lezen dat haar mama op de hoogte was...
wat betreft een slachtoffer zijn mond houden, hier heb ik nooit wat van gezegd, alleen zoals hilleke ook zei dat er hier massa's mensen meelezen waar je soms geen erg in hebt...

maar zoals nog andere hier zeggen, ik ga dit ook nooit op een forum zetten ook. sommige dingen bespreek je beter met iemand die er verstand van heeft ipv op een forum.
Ben ik mee eens : mensen denken vaak dat ze kunnen helpen door een ervaring te lezen van iets wat ze niet hebben meegemaakt.
Onze maatschappij draait tegenwoordig ook vooral rond sensatie en geloof het of niet : mensen vinden zaken vaak heel erg, maar desondanks als het 10 keer in het nieuws komt zullen ze er ook 10 keer naar kijken.
Daar helpen ze ook niemand mee, ze bevredigen er hoogsten hun sensatiezucht mee :evil: , en claimen hoe erg ze het vinden.
Ik denk ook niet dat dit het doel is dat TS wil bereiken.

In vele famillie's (niet allemaal) komt het voor dat ondanks er nog mensen op de hoogte waren er gezwegen wordt, spijtig genoeg!
Hoogstens gaan de ouders scheiden, maar mensen beschermen liefst zichzelf dan het slachtoffer.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.975 berichten
  • 3 katten

#47 Geplaatst 22 juni 2012 - 15:21

petyke zei:

ik begrijp niet goed waarom hier zo een heisa om gemaakt wordt.
kinderen in het lager onderwijs moeten soms van de leerkrachten naar het nieuws kijken om dit da n de dag nadien in de klas te bespreken.
ik vind persoonlijk dat er op het nieuws veel afschuwelijker dingen worden getoond en bovendien wordt daar ook meermaals over misbruik gesproken.
is dat dan net triggeren of schokkeren?
over het al dan niet hier op zijn plaats zijn,nja dat moet de ts zelf uitmaken vind ik,als zij vind dat dat hier mag staan,dan is dat zo,uiteindelijk is het haar leven,haar verhaal,haar privé.
ik vind het moedig dat ze dit hier durft schrijven en anderen voor een deel bewust maakt van hetgeen er kan gebeuren in een mensenleven.
in deze tijden moeten zo een onderwerpen bespreekbaar gemaakt worden,want ik denk dat er veel mensen rondlopen die zoiets meegemaakt hebben of zelfs meemaken en die niet weten hoe ermee omgaan,laat staan dat ze er over durven praten.
ik wens Bluegalaxamoon alvast heel veel steun en moed om dit te verwerken.
Triggeren & choqueren zijn twee heel verschillende zaken.
Je wordt niet getriggerd als je het zelf niet meegemaakt hebt, hoogstens gechoqueerd.
Vraag het maar eens na in de psychiatrische instellingen : in de periode van Dutroux en de misbruiken in de kerk stegen de opnames aanzienlijk, net doordat mensen die hetzelfde meegemaakt hebben hun verleden opnieuw naar boven komt.
Wat zelfmoordpogingen en automutilatie betreft idem dito.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#48 Geplaatst 22 juni 2012 - 15:39

HelpLuckyvinden zei:

Vergeet ook niet dat er nog steeds dagelijks van die perversen op het internet komen en zelfs kicken op zulke verhalen.
Vind ik zelf degoutant maar is de pure realiteit.
.

dat is helemaal waar dat er mensen op het internet zitten die op dergelijke verhalen kicken en dat is degoutant.
Maar persoonlijk trek ik mij dat niet aan als ik mijn verhaal doe.
Als die ziekelijke geesten daar dan willen op kicken dat moeten ze dan maar weten.
Als ik het vertel doe ik het om te helpen en dan is dat mijn voornaamste motivator en wat een ander er dan allemaal van denkt dat moeten zij dan maar weten, dat is mijn zorg niet
Ziekelijke geesten vind je overal.
Geplaatste afbeelding

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#49 Geplaatst 22 juni 2012 - 20:16

Triggeren of niet... Ts heeft zelf een probleem en schrijft het van zich af. Ze moet niet zwijgen omdat ze anders mogelijk iemand anders triggert hé. Daarbij ik blijf erbij, je vind triggers overal van alles. Zo heeft iedereen zijn eigen triggers. De ene gaat er anders mee om dan de andere en we kunnen niet voor iedereen goed doen. Snap echt niet waarom er moet blijven doorgedramd worden over iets wat totaal niet de vraag of bedoeling van ts was. Dat is ook ts triggeren want dat kwetst wellicht.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#50 Geplaatst 22 juni 2012 - 20:28

HelpLuckyvinden zei:

Wat Fairness schrijft : vroeg of laat worden ze toch getriggerd, sorry maar dat vind ik nogal cru.
Als je iemand zou kennen die dit meegemaakt heeft dan zou je ook weten dat de gezondheidstoestand van die persoon soms van één trigger teveel kan afhangen.

Ga je deze mensen dan in een hokje opsluiten? Sorry maar daar geloof ik niet in. Beter erover te praten en ze echt met de feiten te laten proberen leven. Ze laten beseffen dat deze persoon wellicht ziek was en ze nergens fout in waren en dat ze zich hierdoor niet hoeven schamen of minder te voelen. Wanneer je ze deze zaken gaat proberen doen vergeten komt er vroeg of laat een trigger en dat is minstens zo erg wanneer die dan aankomt en ze weer in de realiteit komen met zichzelf en hun herinneringen. Ik merk dat bij mezelf al in de kleinste dingen dat ik iets gewoon probeer van me af te zetten i.p.v. me ermee te "verzoenen" en ergens het een plaats te geven. Volgens mij is het kunnen plaatsen de beste manier om zich ermee te "verzoenen". Het "begrijpen" waarom deze persoon dit deed is volgens mij stap één. Ik geloof echt niet in zwijgen en niet geconfronteerd worden. Deze mensen kunnen het nooit verwerken zo. Elk zijn mening wat dit betreft.

petyke
petyke
  • 431 berichten
  • 3 katten

#51 Geplaatst 22 juni 2012 - 20:29

HelpLuckyvinden zei:

Je wordt niet getriggerd als je het zelf niet meegemaakt hebt, hoogstens gechoqueerd.
Vraag het maar eens na in de psychiatrische instellingen : in de periode van Dutroux en de misbruiken in de kerk stegen de opnames aanzienlijk, net doordat mensen die hetzelfde meegemaakt hebben hun verleden opnieuw naar boven komt.

vandaar dat ik dus triggeren of schokkeren schreef,omdat diegene dat het heeft meegemaakt getriggerd wordt en de anderen geschokkeerd... :oops: misschien heb ik die zin verkeerd geformuleerd.

Geplaatste afbeelding

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#52 Geplaatst 22 juni 2012 - 20:38

HelpLuckyvinden zei:

En ze durfden wellicht eindelijk naar buiten komen met hun verhaal en zochten hulp...
Je gaat me niet zeggen dat alles rozengeur en maneschijn is tot die dag dat ze getriggerd worden. Ik geloof erin dat wanneer mensen zichzelf confronteren met de realiteit ze sneller iets te boven raken dan wanneer ze het wegsteken of onderdrukken. De enige reden waarom een trigger dan al bestaat is omdat het zo diep zit en onverwerkt. Des te meer een reden om zoiets aan te pakken want het neemt wellicht deze mensen hun hele leven in.Ze moeten het een plaats kunnen geven en elk zal zo wel zijn manier vinden.

Bewerkt door Fairness, 22 juni 2012 - 20:41.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.975 berichten
  • 3 katten

#53 Geplaatst 22 juni 2012 - 21:24

Fairness zei:

Ga je deze mensen dan in een hokje opsluiten? Sorry maar daar geloof ik niet in. Beter erover te praten en ze echt met de feiten te laten proberen leven. Ze laten beseffen dat deze persoon wellicht ziek was en ze nergens fout in waren en dat ze zich hierdoor niet hoeven schamen of minder te voelen. Wanneer je ze deze zaken gaat proberen doen vergeten komt er vroeg of laat een trigger en dat is minstens zo erg wanneer die dan aankomt en ze weer in de realiteit komen met zichzelf en hun herinneringen. Ik merk dat bij mezelf al in de kleinste dingen dat ik iets gewoon probeer van me af te zetten i.p.v. me ermee te "verzoenen" en ergens het een plaats te geven. Volgens mij is het kunnen plaatsen de beste manier om zich ermee te "verzoenen". Het "begrijpen" waarom deze persoon dit deed is volgens mij stap één. Ik geloof echt niet in zwijgen en niet geconfronteerd worden. Deze mensen kunnen het nooit verwerken zo. Elk zijn mening wat dit betreft.
Fairness, met alle respect maar je weet dus echt niet wat triggeren is en wat de gevolgen ervan kunnen zijn.
Om jou een voorbeeld te geven :
Een situatie in een psychiatrische instelling waar twee patiënten één kamer delen.
Patiënt A automutileert regelmatig in de vorm van aandacht vragen en loopt ermee "te koop". Let wel : dit is ook een persoon met een hevige problematiek en de manier van aandacht vragen is niet bevorderlijk voor de patient maar dit is mss op dat moment de enige manier dat deze om aandacht kan vragen.
Patiënt B heeft vaak geautomutileerd omdat de fysieke pijn de psychische pijn verlichtte (tijdelijk), maar doet z'n best om dit niet meer te doen omdat ze/hij vaak geconfronteerd wordt met de littekens door opmerkingen van de buitenwereld en ook zijn/haar leven er al mee in gevaar gebracht heeft.
Patiënt B slaagde er al jaren in om ondanks de drang niet meer te snijden en vecht daartegen.
Doch wordt geconfronteerd met Patiënt A die dezelfde kamer deelt en telkens die gesneden heeft het resultaat komt tonen aan Patiënt B.
Ondanks dit doorgegeven wordt door Patiënt B dat die het daar moeilijk mee heeft gaat de andere patiënt door.
Voor de zoveelste keer toont Patiënt A aan Patiënt B z'n snijwonden en zegt : "Kijk wat ik gedaan heb".
Gevolg : Patiënt B wordt heel boos en vervolgens doordat het veel teweeg brengt gaat deze ook terug snijden.
Is dat geen triestige situatie als je weet dat dit nooit gebeurd zou zijn indien de confrontatie er niet was geweest met die andere patiënt.
Weet je hoe vaak mensen te diep snijden en er levenslang gevolgen van dragen?
Ik anders wel.

Dat is één voorbeeld zoals er zovelen zijn, als jij niet wil begrijpen dat er meer zelfmoorden + opnames zijn tijdens periodes dat er veel op het nieuws komt over seksuele misdrijven dan kan je nog zo meelevend zijn tov TS, maar dan ben je wel redelijk ongevoelig tov andere slachtoffers.

Mensen in hokjes opsluiten? NEE!
Ze de kans geven om erover te praten? JA
Maar ook indien ze er liever een tijd niet mee geconfronteerd worden ze die ruimte ook laten voor zover dat mogelijk is in deze maatschappij.
En geloof me : er zijn mensen die al jaren in behandeling zijn, er al jaren over praten en toch nog steeds opnieuw dieper vallen wanneer ze getriggerd worden.

Ze doen inzien dat de dader ziek is? NO WAY!
Ondertussen weten de meeste psychiaters heel goed dat dit geen ziekte is. Het is ook niet te genezen.
Er zijn mensen die zich aangetrokken voelen door kinderen, maar nooit zover gaan dat ze daadwerkelijk een kind iets aandoen.
Ook dit is niet te genezen, in het beste geval kan je hen begeleiden en steunen om nooit over te gaan naar zulke daden.
Maar het grootste deel pedofielen zijn perversen waarbij alles om macht draait. Perversiteit is geen ziekte, noch valt het te genezen.
Het is doodgewoon het gevoel van macht te kunnen uitoefenen over een persoon (dat gaat gemakkelijker bij een kind) + dit koppelen aan seksueel genot, vaak ook gepaard met sadisme.
Het is al erg genoeg dat de meeste slachtoffers zich schuldig voelen, dat ze achteraf wanneer ze beseffen dat dit niet zo is de daden van zo'n smeerlap nog zouden moeten plaatsen onder de noemer "ziekte"!

Vroeger dacht men ook dat homoseksualiteit een ziekte was, de meeste mensen weten nu ook beter!
Enkel om aan te tonen dat ook pedofilie ten onrechte vaak onder de noemer ziekte geplaatst wordt en dit niet zo is, homoseksualiteit heeft voor alle duidelijkheid niets te maken met pedofilie en je kiest er niet voor.
Wat je als volwassen persoon doet met minderjarigen daar kies je wel voor!

En je hebt gelijk dat slachtoffers niet moeten zwijgen : het een plaats geven in je leven zodat het je dagelijks leven niet meer beïnvloedt is al een hele lange weg hoor.
Enkel houdt dat spijtig genoeg niet in dat je daarna zonder pijn/nare herinneringen/blijvende psychische gevolgen e.a. door het leven gaat.
Het is zelden zo dat iemand die al ver gekomen is in het kunnen plaatsen van zo'n trauma gewoon kan verder gaan met zijn/haar leven zonder regelmatige terugval.
Als jij een therapie/therapeut of whatever kent waarbij een slachtoffer achteraf naar nieuwsfeiten hieromtrent kan kijken, of een film volgen waarin dit onderwerp uitgebreid aan bod komt zonder over zijn/haar toeren te geraken en er wekenlang geen nachtmerrie's of andere aan overhoudt : meldt dit dan op zoveel mogelijke plaatsen, je zal er veel mensen mee helpen.

Dit is wat ik hier met handen en voeten probeer uit te leggen : er is een periode dat een slachtoffer het probeert te plaatsen en als dat in zekere mate gelukt is (dat is al een lange pijnlijke periode voor dit lukt), is het nog zo frustrerend dat die persoon even diep valt dan voordien wanneer die te vaak getriggerd wordt.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 22 juni 2012 - 21:42.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.975 berichten
  • 3 katten

#54 Geplaatst 22 juni 2012 - 21:28

Fairness zei:

En ze durfden wellicht eindelijk naar buiten komen met hun verhaal en zochten hulp...
Je gaat me niet zeggen dat alles rozengeur en maneschijn is tot die dag dat ze getriggerd worden. Ik geloof erin dat wanneer mensen zichzelf confronteren met de realiteit ze sneller iets te boven raken dan wanneer ze het wegsteken of onderdrukken. De enige reden waarom een trigger dan al bestaat is omdat het zo diep zit en onverwerkt. Des te meer een reden om zoiets aan te pakken want het neemt wellicht deze mensen hun hele leven in.Ze moeten het een plaats kunnen geven en elk zal zo wel zijn manier vinden.
Nooit is zoiets helemaal verwerkt!
Het is zeker goed dat mensen ermee naar buiten komen, maar vergeet dat triggers verdwijnen ook al heb je 100x je verhaal verteld.
Een herbeleving is trouwens iets dat vaak voorkomt bij die mensen : een trigger --> even dissociëren ze en beleven opnieuw hetzelfde dan vroeger --> ze komen terug in het hier en in het beste geval zijn ze ervan bewust dat het niet echt was, echter de nare gevoelens zijn achteraf even erg dan als het weer opnieuw gebeurd was.
Dit gebeurt evengoed bij mensen die het hebben kunnen plaatsen als bij mensen die er nog nooit over gepraat hebben.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#55 Geplaatst 22 juni 2012 - 21:36

voor sommigen komt dit misschien hard aan (ik was ook geschrokken toen ik het las, titel was nog niet aangepast dan, gewoon omdat ik niet had verwacht waarover het zou gaan)
dus sowieso beter dat de titel is aangepast.

als dit je helpt, cindy, dan moet je voor mij je zeker niet inhouden om dit hier te plaatsen, ik heb hier ook al eens dingen verteld waarvan sommigen mss denken dat dit niet op een forum hoort, maar het gewoon es kwijt kunnen (mss gewoon in de 'anonimiteit' van een forum) kan al een deel van een verwerkingsproces zijn.

mss vindt ze idd lotgenoten waarmee ze kan babbelen erover. (daar kan ik niet mee hepen, maar als het nodig is, mag je me altijd pb'tje sturen hoor :) )

dat vind ik net ook het leuke aan dit forum, zelfs andere onderwerpen (dus buiten de katten) kunnen hier worden geplaatst, dus waarom dit niet?

enne, als TS hiermee verder wil, en echt een biografie schrijven, wens ik haar alle succes toe! en sowieso veel sterkte, want om dit je hele leven te dragen, moet dit echt zwaar zijn :(
Geplaatste afbeelding

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#56 Geplaatst 22 juni 2012 - 21:45

Uiteraard raakt dat nooit helemaal verwerkt. Verder ga ik er niet op in gaan. Ik heb er mijn gedacht over. En je moet ook niet elk woord zo letterlijk nemen. Homo's zijn niet ziek voor mij hoor :oops: . Bedoel ziek ook niet in die zin zoals jij deze opneemt. Het leven is gewoonweg één trigger met alles zowel met alles positiefs als negatiefs. Laten we nu ophouden met gans het topic hierover te discuteren want dat is niet waar het om draait. Vind het erg dat deze persoon zich nu ook hierom nog schuldig kan gaan voelen. Ik snap ergens wat je bedoeld daar niks van maar in dit geval echt overdreven. Nu gaan we hier iemand het zwijgen opleggen omdat ze mogelijk iemand anders kan triggeren die in net dezelfde situatie zit dus mag ze er niet over praten? Kom op hé 8) .

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#57 Geplaatst 22 juni 2012 - 21:52

HelpLuckyvinden zei:

Dat is één voorbeeld zoals er zovelen zijn, als jij niet wil begrijpen dat er meer zelfmoorden + opnames zijn tijdens periodes dat er veel op het nieuws komt over seksuele misdrijven dan kan je nog zo meelevend zijn tov TS, maar dan ben je wel redelijk ongevoelig tov andere slachtoffers.

Ik heb begrip voor alle mensen die slachtoffer zijn. Daar hoort ook ts bij die hier iets kwijt wil. Triggers overal daar blijf ik bij daarom moet ts niet zwijgen. Het is niet zomaar iemand die hier wil komen mensen afschrikken ofzo hé!

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.975 berichten
  • 3 katten

#58 Geplaatst 22 juni 2012 - 21:54

Fairness zei:

Uiteraard raakt dat nooit helemaal verwerkt. Verder ga ik er niet op in gaan. Ik heb er mijn gedacht over. En je moet ook niet elk woord zo letterlijk nemen. Homo's zijn niet ziek voor mij hoor :oops: . Bedoel ziek ook niet in die zin zoals jij deze opneemt. Het leven is gewoonweg één trigger met alles zowel met alles positiefs als negatiefs. Laten we nu ophouden met gans het topic hierover te discuteren want dat is niet waar het om draait. Vind het erg dat deze persoon zich nu ook hierom nog schuldig kan gaan voelen. Ik snap ergens wat je bedoeld daar niks van maar in dit geval echt overdreven. Nu gaan we hier iemand het zwijgen opleggen omdat ze mogelijk iemand anders kan triggeren die in net dezelfde situatie zit dus mag ze er niet over praten? Kom op hé 8) .
'k Heb nooit beweerd dat jij denkt dat homo's ziek zijn : enkel hoe er vroeger ook hieromtrent verwarring ontstond net zoals bij pedofilie.
Een trigger is nooit positief, en het leven is niet gewoonweg één trigger : maar goed beter kan ik niet uitleggen wat een trigger is.
Niemand legt haar het zwijgen op (heb ik zelf geschreven als dit de bedoeling was dat dit erg zou zijn), enkel over de aanpassing van de titel werd een hele heisa gemaakt.
En ja, er zijn betere forums hiervoor waar ze voor zichzelf beter naartoe zou kunnen.
En als ik moet kiezen tussen één iemand die niet haar verhaal deelt op KS  en verschillende slachtoffers die hierdoor kunnen getriggerd worden, dan verkies ik dat er minder mensen getriggerd worden en ze haar verhaal deelt op een gepaster forum voor haar ook.
De gevolgen zijn voor beide partijen even erg hoor, in aantal zal het wel schelen.
Maar goed ze maakt zelf best uit wat het beste voor haar is.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.975 berichten
  • 3 katten

#59 Geplaatst 22 juni 2012 - 22:00

Fairness zei:

Ik heb begrip voor alle mensen die slachtoffer zijn. Daar hoort ook ts bij die hier iets kwijt wil. Triggers overal daar blijf ik bij daarom moet ts niet zwijgen. Het is niet zomaar iemand die hier wil komen mensen afschrikken ofzo hé!
Blijkbaar ben je nooit getriggerd in je leven : ik ook nooit in die mate dat het mijn leven in gevaar bracht, maar heb het wel al vaak van héél dichtbij bij andere mensen ervaren.
Gelukkig voor jou, als je ooit echt eens getriggerd zou worden dan zou je pas weten waarover je praat en er niet zo licht over gaan.
Maar daarvoor moet je al veel meegemaakt hebben in de vorm van trauma's en dit wens ik jou nog niemand anders toe.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#60 Geplaatst 22 juni 2012 - 22:14

Blijkbaar ken jij er alles van. En ik ga niet licht daarover. Enkel hier word overdreven omdat ze dit gewoon van zich af typt. Je kan het toch niet kwalijk nemen dat men niet zover heeft nagedacht. Men kon net zo goed even een pbtje sturen om het uit te leggen om dat even aan te passen.