Spring naar inhoud

- - - - -

Ontstoken tandvlees

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 23 juni 2012 - 19:13

De afgelopen dagen merkte ik op dat Taco amper van zijn brokjes at, nou zit hij op dieetvoer wat hij niet lekker vind..dus ik heb hem toen maar even normale brokjes gegeven in de hoop dat hij dat wel zou eten. Normaal gesproken gaat hij er meteen van eten, maar van de week dus ook heel weinig. Gisteravond al proberen te kijken in zn bekje, maar dat is geen makkelijke opgave. Net kwam ie binnen en zat hij weer voor zn etensbakje, probeerde te eten, maar liep vrij snel weg. Ik hem vastgenomen en zag ik in eerste instantie dat zn neusje vies was, beetje snotterig aan beide kanten (nou heeft hij vaak wel een vuilneusje, maar dan is het opgedroogd dit was nat) Ik dacht schoongemaakt, en in zijn bek kijken....en bij zn tandvlees is er een klein stukje rood en hij stinkt echt ongelovelijk uit zn bek (nou ruikt hij vanaf kitten af aan al niet echt lekker uit zn bek, maar nu was het nog extremer). Duidt dit op een ontsteking? Moet er bij vertellen dat vorige week of die week ervoor, weet niet precies meer, iets tussen zn tanden had zitten...wat leek op een stukje bot ofzo dat heb ik er toen met moeite uitgekregen, maar het bloedde toen ook bij zijn tandvlees, en het is dus ook precies aan die kan waar het nu rood is...kan het zijn dat het is gaan ontsteken?

Sorry voor mijn lange verhaal!!

Ik heb nu zijn brokjes geweekt en hij at er van, en verder geef ik hem dan maar natvoer. Als het maandag nog niet beter is, dan bel ik sochtends meteen de DA en dan ga ik toch maar even langs.

Bewerkt door chanatas, 23 juni 2012 - 19:28.

Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 23 juni 2012 - 20:56

Net even met mijn buurvrouw opnieuw gekeken, en we zagen beiden een klein rood puntje (wel aan de onderkant van zn gebit, volgens mij was dat met het botje toen aan de bovenkant, maja geen idee hoelang het toen al in zn bek zat natuurlijk). Heb hem ook even getemperatuurd (was echt een drama), maar hij had 39.1...is dat goed, of toch een beetje verhoging?
Hij is trouwens verder niet lusteloos, hij speelde net nog wel!!

Bewerkt door chanatas, 23 juni 2012 - 20:57.

Geplaatste afbeelding

bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#3 Geplaatst 23 juni 2012 - 20:59

Dat klinkt als herpes, Jonesy heeft dat hier ook gehad, met AB is het verbeterd en volledig weggegaan.
Veel beterschap gewenst.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 23 juni 2012 - 21:04

sorry, maar dit klinkt dus echt niet als herpes. Dit klinkt als een ontsteking.
Inderdaad naar de da. Afhankelijk van wat zijn normale temperatuur is, zou ik zeggen dat hij wat verhoging heeft. Er is dus zeker wat aan de hand en het kan met het stukje dat je hebt verwijderd te maken hebben.
Als hij nog eet en drinkt kun je het denk ik nog wel aankijken, maar als je twijfelt zou ik even een da bellen om te overleggen. als hij inderdaad een ontsteking heeft is het misschien nog lang wachten tot maandag ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 23 juni 2012 - 21:20

Herpes lijkt het me ook niet, heb even gegoogled naar de symtomen en dan komt ik dit tegen: Voornamelijk de ademhalingsproblemen van de kat zullen snel opvallen en het niezen. Maar de ogen raken ook aangetast en kunnen erg gaan tranen.  

Geen van wat hier boven staat heeft hij.

@Ginnie, ik heb geen idee wat zijn normale temperatuur is...heb dat verder nog nooit gemeten..behalve toen ie een x echt ziek was. Maar hij oogt verder gewoon normaal, behalve dan dat hij geen brokjes eet. Drinken doet hij wel goed, en verder is hij wel actief. Ik ga sowieso maandag naar de DA, mocht hij morgen wel ineens lusteloos zijn of hoge koorts krijgen (ja morgen maar weer tempen, wat zal Taco boos op me zijn haha) dan bel ik uiteraard meteen de DA.
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 23 juni 2012 - 21:26

hopelijk knapt hij snel weer op :)
Geplaatste afbeelding

meitepeit
meitepeit
  • 1.704 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 23 juni 2012 - 21:54

volgens mij is het een flinke ontsteking, daar zal Taco veel pijn van hebben.
zou eens bellen voor een pijnstiller.
en maandag gelijk naar de dierenarts.

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:36

Van wat ik zie ik het geen grote ontsteking hoor, tis maar een klein stipje echt rood...maar zal vooral met eten erg pijnlijk zijn, brokjes dan...natvoer enzo daar doet hij neit moeilijk over. Verder gedraagt hij zich normaal gelukkig. Ik weet niet of een DA mij pijnstillers gaat geven zonder de kat gezien te hebben. Overigens is het weekend en kun je dan alleen terecht bij de spoedkliniek, DA van wacht enzo bestaat niet in NL (zover ik weet tenminste). Die is trouwens ook midden in de stad, dus daar geraakt ik vandaag sowieso niet meer.  
Ik wacht af tot maandag (tenzij hij verslechterd morgen natuurlijk) en tot die tijd krijgt hij gewoon natvoer. En de kuikens bij de buurman daar geniet hij ook nog van :)
Geplaatste afbeelding

meitepeit
meitepeit
  • 1.704 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:54

En de kuikens bij de buurman daar geniet hij ook nog van

Hm. of de kuikens van hem genieten :(

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:05

meitepeit zei:

Hm. of de kuikens van hem genieten :(

Wees gerust het zijn dode kuikens hoor, die man geeft ze aan de reigers in de buurt, en de zwerfkatten...en Taco ziet zichzelf ook als een zwerfkat ;)

Ik zit trouwens nog even te twijfelen naar welke DA ik maandag toe zal gaan. Hier bij mij om de hoek zit er 1tje, dat is maar hooguit 5 min lopen. Ik ben daar in het begin met mijn katten geweest, maar vind die dierenarts niet zo leuk...heb het gevoel bij hem dat hij het meer voor het geld doet dan echt met zijn hart (kan het mis hebben hoor, is gewoon een gevoel en verder heeft hij mijn katten wel goed behandelt). Voor de grote operaties (castratie/sterrilisatie) ben ik toen naar het dierenziekenhuis gegaan, en die mensen zijn echt super daaro...alleen moet ik dan wel eerst een stuk lopen, dan met de metro en dan met de tram....en ja dan ben ik toch wel een half uur onderweg, en taco is niet zo dol op reizen...dus ja twijfel heel erg. Ik denk dat ik bij het dierenziekenhuis ook niet meteen terecht kan (zal vast wel druk zijn na het weekend), en die dierenarts hier verderop daar kan ik vermoedelijk wel gelijk terecht om half 10/10 uur.
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:12

waar je naartoe moet gaan kan alleen jij invullen. Ik zeg wel altijd: volg je gevoel.
Wat de pijn betreft, een ontsteking aan het tandvlees, hoe klein ook, doet zeer. Katten zijn meesters in het verbergen van pijn. Dat hij geen brokken eet die hij normaal wel eet is al een teken dat hij pijn heeft. Gelukkig speelt hij nog wel.
Het tandvlees zal pijn doen met brokken eten en zal gevoelig zijn voor de rest. Hou zijn gedrag in de gaten. Zodra hij 'anders dan anders' gaat doen is dat een teken dat het verergerd en dat je direct naar de da moet. We hebben in nederland idd geen da van wacht, maar we hebben wel een spoeddienst. Hier heeft mijn eigen kliniek gelukkig een spoeddienst, de meeste echte klinieken hebben die wel. Je krijgt dan een telefoondienst die de eerste beoordeling doet en je doorverbind met de da. De da besluit dan of het spoed heeft of kan wachten. (of als je echt langs wilt gaan dan laat je gedecideerd weten dat je al onderweg bent ;) )
In dit geval denk ik dat je het nog even kunt zien omdat hij nog wel eet. Stopt hij met eten, ook van het natvoer, dan niet wachten maar meteen naar de da gaan. Dan heeft hij erg veel pijn namelijk.

Geplaatste afbeelding

meitepeit
meitepeit
  • 1.704 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:16

ik ga naar een dierenartsenpraktijk, daar zijn 4 dierenartsen, als wat is met Winny, kan ik altijd bij een dierenarts
ook al eens midden in de nacht gebeld, had Winny een voedselvergiftiging.
ze komen gelijk in het medisch dossier, dat is veel beter.
als eens weekenddienst is, moet je naar een andere dierenarts, dat werkt niet.
trouwens, ik woon ook in Nederland :LOL:

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:24

meitepeit zei:

ik ga naar een dierenartsenpraktijk, daar zijn 4 dierenartsen, als wat is met Winny, kan ik altijd bij een dierenarts
ook al eens midden in de nacht gebeld, had Winny een voedselvergiftiging.
ze komen gelijk in het medisch dossier, dat is veel beter.
als eens weekenddienst is, moet je naar een andere dierenarts, dat werkt niet.
trouwens, ik woon ook in Nederland :LOL:

Ik weet dat als ik de dierenarts hier in de omgeving bel in het weekend het nummer van de spoedkliniek in Amsterdam krijg. De andere in de buurt weet ik niet. Het dierenziekenhuis daar kan ik misschien wel terecht in het weekend, tenminste toen Bailey ziek was ben ik daar zaterdagochtend ook heen geweest. Ze heeft er toen 2 nachten gelegen, en ze hebben maar 1x consult gerekent (meestal als ze nachten verblijven moet je daar elke dag voor betalen), en niet eens het weekendtarief, dus dat was echt super. Ik weet dat de spoedkliniek hier in Amsterdam echt schreeuwend duur is...als je daar al binnen stapt ben je 80 euro lichter, en dan hebben ze nog niets gedaan.

Die dierenarts hier 5 min verderop, die werkt ook samen met een vrouw...die heb ik alleen gezien toen ik ontworming voor de kittens ging ophalen, ook daar had ik geen super gevoel bij...en Balou heb ik bij een andere DA iets verder op laten helpen, maar echt een leuk gesprekje over katten kon ik ook niet met haar voeren...misschien omdat ik echt super tevreden ben over het dierenziekenhuis, en het leuke mensen vindt daaro dat mijn eisen wat omhoog zijn gegaan haha!!
Ik denk toch dat ik wel naar die DA om de hoek ga maandag, ik wil ook niet teveel stress veroorzaken bij Taco en als het goed is krijgt hij toch alleen maar antibiotica en evt pijnstillers.
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:30

ginnie zei:

waar je naartoe moet gaan kan alleen jij invullen. Ik zeg wel altijd: volg je gevoel.
Wat de pijn betreft, een ontsteking aan het tandvlees, hoe klein ook, doet zeer. Katten zijn meesters in het verbergen van pijn. Dat hij geen brokken eet die hij normaal wel eet is al een teken dat hij pijn heeft. Gelukkig speelt hij nog wel.
Het tandvlees zal pijn doen met brokken eten en zal gevoelig zijn voor de rest. Hou zijn gedrag in de gaten. Zodra hij 'anders dan anders' gaat doen is dat een teken dat het verergerd en dat je direct naar de da moet. We hebben in nederland idd geen da van wacht, maar we hebben wel een spoeddienst. Hier heeft mijn eigen kliniek gelukkig een spoeddienst, de meeste echte klinieken hebben die wel. Je krijgt dan een telefoondienst die de eerste beoordeling doet en je doorverbind met de da. De da besluit dan of het spoed heeft of kan wachten. (of als je echt langs wilt gaan dan laat je gedecideerd weten dat je al onderweg bent ;) )
In dit geval denk ik dat je het nog even kunt zien omdat hij nog wel eet. Stopt hij met eten, ook van het natvoer, dan niet wachten maar meteen naar de da gaan. Dan heeft hij erg veel pijn namelijk.

Ja daar heb je wel helemaal gelijk in natuurlijk, hij zal gerust pijn hebben (als ik het goed heb en het echt een ontsteking is...ik ben natuurlijk geen DA, heb alleen zo mijn vermoedens).
Ja bij de DA hier om de hoek krijg ik het nummer van de spoedkliniek van Amsterdam. Het dierenziekenhuis heeft wel gewoon weekenddienst voor spoed, toen Bailey zo ziek was heb ik ook zaterdagochtend om half 8 gebelt en gezegt dat ik om half 9 voor de deur zou staan (eigenlijk kon ik pas later komen, maar ik zag dat niet zitten). Ook toen Balou maag/darmonsteking had heb ik rond 6 uur sochtends gebelt en eigenlijk hadden ze om half 9 ook nog geen tijd, maja gewoon wat overdrijven (hoewel ik was wel ff in paniek omdat ze maar bleef kosten met bloed enzo)en dan kun je wel gewoon meteen komen.
Maar ik hou het zeker in het oog, net was hij nog buiten aan het rennen en vliegjes aan het vangen...dus dat is positief!! Ga hem trouwens nu ff naar binnen halen, tis laat zat!!
Geplaatste afbeelding