Spring naar inhoud

- - - - -

kitten opgeblazen buik

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#1 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:31

Ik zit momenteel bij een vriendin, haar kitten heeft een opgebazen buik. Ze kan ook zogoed als niet naar de grote wc
wat kan ze hieraan doen?
haar buikje voelt langs onderen hard aan. de zijkanten dan terug zacht
als je eraan komt heeft ze duidelijk pijn ze begint te grommen en krabben en bijten :s terwijl het zo'n lieveke was.

Bewerkt door lientj, 23 juni 2012 - 22:36.

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#2 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:34

Morgen mee naar dierenarts gaan ? . . . . . . . . . . . . . . .

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.053 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:35

Zo vlug mogelijk naar de dierenarts  of dierenkliniek  , niet mee wachten !!!
Beterschap gewenst met het kitten !!!
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:40

Hoe oud is het kitten? Is het al ontwormd? Zo nee, dan moet dat zo snel mogelijk gebeuren. De opgeblazen buik kan dan voortkomen van spoelwormen. Die blokkeren de darmen en door de gassen die worden geproduceerd, zwelt de buik op.

Er zijn ook andere zaken die verstopping kunnen veroorzaken. Ik zou er in elk geval gauw mee naar de dierenarts gaan, want anders zou het wel eens kunnen sterven. Niet dat ik je bang wil maken maar dat is nu eenmaal zo. Darmobstructies zijn gevaarlijk en een kitten is nu eenmaal gevoeliger.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#5 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:46

+- 10 weken, we hebben het zojuist ontwormd. Het heeft ook een zakje vleesjes binnen zojuist. Dat het daaraan dood kan gaan weet ik daarmee dat ik ook meteen gekomen ben.

meitepeit
meitepeit
  • 1.700 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:46

ajai, als dat maar goed afloopt, bel de spoeddienst op, vraag of je kan komen,
dit is echt niet goed, wil je niet bang maken, maar als je wacht, ik zou me hele grote zorgen maken :(

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:48

Goed dat je het ontwormd hebt, maar je gaat sowieso naar de DA moeten, en wel zo snel mogelijk. Want als er een obstructie is moet dat echt nagekeken worden.
Geplaatste afbeelding

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#8 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:54

we zijn op zoek naar da in de buurt

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 23 juni 2012 - 22:56

Succes!
Geplaatste afbeelding

meitepeit
meitepeit
  • 1.700 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:02

Succes!

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#11 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:07

zojuist gebeld naar da, iets raars zegt hij, maar doordat ze eet is ze volgens hem niet ziek. We hebben haar zojuist op de kattebak gezet, kitten probeerd te gaan maar er komt dus niets uit. kunnen we iets doen om dit te stimuleren of beter te doen gaan?

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#12 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:10

Je kan met een wattenbolletje (schijfje) over haar buikje (achteraan) wrijven en stimuleren, zo doet de moeder poes het met haar tong.
Niet teveel druk uitoefenen natuurlijk.
Tonijn in olie is nu ook goed als ze werkelijk gewoon een verstopping heeft.....
Succes

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:10

Een darmobstructie komt niet altijd doordat ze ziek zijn. Het kitten kan bijvoorbeeld een vreemd voorwerp hebben gegeten, een touwtje ofzo, dat dan de darmen afsnoert. En er zijn nog verschillende andere mogelijkheden. Maar met gissen zijn jullie niets. Een opgeblazen buik is in elk geval geen goed teken.

Je kan proberen een beetje olie te geven (geen frituurolie) omdat dat de darmen smeert. Maar als er echt een verstopping is dan zal dat misschien niet helpen.
Geplaatste afbeelding

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#14 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:11

oke bedankt we gaan dit direct proberen.

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#15 Geplaatst 23 juni 2012 - 23:13

Tinne zei:

Een darmobstructie komt niet altijd doordat ze ziek zijn. Het kitten kan bijvoorbeeld een vreemd voorwerp hebben gegeten, een touwtje ofzo, dat dan de darmen afsnoert. En er zijn nog verschillende andere mogelijkheden. Maar met gissen zijn jullie niets. Een opgeblazen buik is in elk geval geen goed teken.

Je kan proberen een beetje olie te geven (geen frituurolie) omdat dat de darmen smeert. Maar als er echt een verstopping is dan zal dat misschien niet helpen.

die olie hebben we onderthussen ook al gedaan. nu gaan we het watje uitproberen. ja we kunnen niet veel anders dan proberen. als je bel naar da hebben ze blijkbaar geen intresse, of geloven ze het niet doordat ze eet :s