Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten eet oude voer niet

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Karinvd
Karinvd
  • 215 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 25 juni 2012 - 22:47

Dan ben je nog zo goed voorbereid en dan gaat het toch fout :cry:

Ik heb sinds gisteren 2 HTK kittens (broertjes) in huis van 9.5 week. Volgens de mensen waar ze vandaan komen aten ze daar Whiskas junior, en pikten ze ook wel wat van de brokken van de volwassenen katten mee. Ik wilde ze gaan overzetten op RC 36, maar uiteraard geleidelijk zodat er geen darmproblemen ontstaan. Maar vanaf het 1e moment wil Oliver niks weten van het droogvoer. De Whiskas niet, de RC niet en ook de Hills niet die ik als reserve had gekocht. Hij eet alleen van de RC baby instinctive. Nu zijn we anderhalve dag verder en heeft hij diarree :cry:

Ik heb al wel twee keer brokjes over de paté heen gedaan en dan eet hij het wel met wat moeite. Ik moet ook uitkijken dat hij wel z'n portie binnen krijgt want zijn broertje Noah is watdominanter dus die pikt anders ook een deel van Oliver's portie mee terwijl Noah dus wel brokjes eet. Brokjes weken in water heb ik ook net geprobeerd maar dat helpt ook niet.

Ik ben behoorlijk radeloos inmiddels. Dit zijn mijn eerste katjes en ik heb zo m'n best gedaan om me goed voor te bereiden.... Ik weet gewoon niet meer wat ik nou moet doen. Ben vanmiddag naar de dierenarts geweest en die vind dat ik het gewoon moet blijven proberen met alleen RC maar die brokjes eet ie dus echt niet. Volgens een goede vriendin gaat ie vanzelf wel eten als ie honger krijgt maar ik durf het niet aan om 'm verder niets te geven.

Momenteel doe ik vanalles en ik let ook niet meer goed op de hoeveelheden die ik geef omdat ik er gewoon wat in wil krijgen. Oliver is al lichter dan z'n broertje en hij komt zo ook niet aan, en ik kan het niet aanzien dat ie nu problemen heeft. Er lijkt verder helemaal niks mis met hem te zijn, ze rennen en vliegen momenteel met z'n tweeen de kamer rond (na een paar flinke dutten na het dierenarts bezoek) en hij klaagt ook niet wat eten betreft maar ja, ik ken ze nog maar net en zij mij ook. Ik vind het zo moeilijk in te schatten.

De dierenarts had wel het idee dat z'n buikje niet helemaal top was en ik moet dus ook weer gaan ontwormen (beide), ze zijn helaas nog maar 1 keer ontwormt en met een pilletje, twee weken geleden. Heb nu pasta meegekregen wat ik morgen moet geven (dat wordt ook nog wat of me dat gaat lukken).

Wat kan ik nou het beste doen? RC Baby pate blijven geven en brokjes laten staan in de hoop dat ie er een keer aan gaat? pate weglaten en hopen dat ie genoeg honger krijgt? Whiskas blijven mengen (al is het maar voor Noah)

Ik weet het echt nier meer en het doet me zo'n zeer. Oliver is zo'n schatje. Noah ook hoor maar die is vooral speels (moet echt nog leren dat handen zijn om te aaien), maar Oliver is ook een knuffel, heb al meerdere kopstootjes en kusjes van 'm gekregen, en net kwam ie ook weer naar me toe, alsof ie weet dat ik 't over 'm heb....

:help:

Edit: net toen ik dit bericht verzond begon Oliver te miauwen in de keuken. Dacht eerst dat ie met z'n broertje aan het stoeien was maar nee. Heb 'm nu in de badkamer apart gezet met pate met brokjes er over en Noah ook een beetje pate met RC brokjes gegeven in de woonkamer... zucht :(

Bewerkt door Karinvd, 25 juni 2012 - 23:03.
Reden van bewerken: correcties

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 26 juni 2012 - 12:13

Laat zoiezo de brokjes staan zodat ze die 24/24 ter beschikking hebben. Tussendoor geef je hen dan natvoer dat ze graag eten. Je kan tussendoot ook proberen om enkele brokjes te geven gemengd met tonijn in eigen nat. Er zijn weinig poezen die aan tonijn weerstaan. Tonijn in eigen nat bevat wel zouten, dus ik zou het nu enkel geven om de brokjes aantrekkelijker te maken, en later eventueel eens als snoepertje, maar dus niet mee overdrijven. Je kan ook eens proberen of hij graag rauw vlees heeft, geef eens stukjes kipfilet, daar zijn ze hier ook altijd blij mee. :geluk: :geluk: :geluk:

Bewerkt door PeggyJ, 26 juni 2012 - 12:13.

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 juni 2012 - 16:34

Voor kittens is het erg belangrijk dat ze eten. Als dat natvoer is, geef ze dat dan. Je kan ook altijd proberen of ze vers voer eten. Misschien eten ze niet graag brokjes. Dat kan, en is geen ramp. Is verder alles in orde? Zijn ze speels en gedragen ze zich goed?
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Karinvd
Karinvd
  • 215 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 28 juni 2012 - 22:02

Inmiddels eet Oliver wel z'n brokjes zonder problemen. Ik denk dat ik de fout in ben gegaan door hem gelijk natvoer te geven bij aankomst toen hij niet direct van de brokjes at. Dan denk je ze even te verwennen maar dat was dus niet handig voor de darmpjes. Oliver's ontlastig is nu weer prima, Noah heeft wel wat last gehad, waarschijnlijk van de ontworming, maar dat trekt ook alweer bij.

Ik was toen ik het topic startte behoorlijk vermoeid, vind het ook allemaal behoorlijk spannend omdat het m'n eerste katjes zijn en ik het zo graag goed wil doen, dat ik het een beetje overdrijf qua zorgen.

Zit nu alleen wel met een 2 kilo zak RC intestinal droogvoer die ik in paniek maar ben gaan halen op aanraden van de DA assistente :d O:)

Ze zijn levendig, al slapen ze nu wel meer dan de eerste paar dagen, maar heb ook het idee dat ze 's nachts wat actiever zijn dan eerst ;) . Maar als ze wakker zijn kunnen ze heerlijk rondrennen en stoeien, en ze gedragen zich super. :heart:

Ze eten wel minder dan de aangegeven hoeveelheid op de verpakking, maar nu ze gewoon regelmatig van de brokjes eten en niet smeken om natvoer (ze krijgen wel wat 2 x per dag) neem ik aan dat ze naar behoefte eten.....

Bewerkt door Karinvd, 28 juni 2012 - 22:06.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 29 juni 2012 - 10:23

Die RC brokjes kan je beetje bij beetje mengen onder de oude brokjes, dan geraken die toch nog op en heb je ze niet voor niets gekocht ;)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Karinvd
Karinvd
  • 215 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 29 juni 2012 - 19:40

Ben al druk aan het mengen, elke dag vul ik twee tupperware bakjes met een menselijke van hun oude Whiskas Junior (bijna klaar met uitfaseren) RC kitten en RC intestinal. Lijk een beetje alsof ze de intestinal lekkerder vinden, is vaak eerder op :d Rond etenstijd nog wat natvoer en intussen eten ze verder goed van hun altijd beschikbare brokjes.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#7 Geplaatst 29 juni 2012 - 19:46

Je moet ook inzien dat het voor hen allemaal vreemd is. Nieuwe thuis, vreemde mensen, andere gewoontes en dan nog eens ander eten...
Effe laten wennen en laat het droogvoer altijd ter beschikking staan. Dan geeft je 2 of 3 x per dag natvoer tss door. Komt wel goed.