Spring naar inhoud

- - - - -

Katerverblijf

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#1 Geplaatst 27 juni 2012 - 09:48

Hoi,

Ik had graag jullie mening over iets...

Wij zijn bezig met de buitenren + het katerverblijf in te plannen, en ik ben aan het rondkijken voor een tuinhuis.
Ik hoop vanaf volgende week in de solden iets leuks te vinden voor een goede prijs.

Nu zie ik dat ze dit in verschillende houtdiktes hebben: 9-12-28-45-...
Heeft er iemand een idee welke dikte ik best neem?
Ik wil dat de katjes het warm hebben als ze in de winter in het tuinhuis zitten. :s
Verwarmen jullie het buitenverblijf bij in de winter?

Dan vroeg ik me ook nog af of er iemand zijn/haar buitenren in groene draad heeft laten maken, dit vinden we toch iets mooier dan die inox grijze panelen.

Alle tips welkom!!!

Groetjes

Cathy

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 27 juni 2012 - 11:31

Hoe dikker het hout hoe steviger ook.
Als je van plan bent om de katten er ook in te zetten in de winter dan moet je het verwarmen en het vooral goed isoleren.
Mss best de binnenwanden isoleren en betegelen zodat het gemakkelijk af te wassen is want katers sproeien nu eenmaal.

Hier zullen nog wel mensen zijn die je kunnen laten zien hoe hun buitenverblijf is gemaakt.

Guest_wausie_*
Guest_wausie_*

#3 Geplaatst 28 juni 2012 - 00:23

Cat-Alicious zei:

Hoi,

Ik had graag jullie mening over iets...

Wij zijn bezig met de buitenren + het katerverblijf in te plannen, en ik ben aan het rondkijken voor een tuinhuis.
Ik hoop vanaf volgende week in de solden iets leuks te vinden voor een goede prijs.

Nu zie ik dat ze dit in verschillende houtdiktes hebben: 9-12-28-45-...
Heeft er iemand een idee welke dikte ik best neem?
Ik wil dat de katjes het warm hebben als ze in de winter in het tuinhuis zitten. :s
Verwarmen jullie het buitenverblijf bij in de winter?

Dan vroeg ik me ook nog af of er iemand zijn/haar buitenren in groene draad heeft laten maken, dit vinden we toch iets mooier dan die inox grijze panelen.

Alle tips welkom!!!

Groetjes

Cathy

Wij hebben een tuinhuis dat we verwarmen met een gaskachel.Is verder niet geisoleerd.Zit ook nog een kattenluik in dus je verliest best warmte.
We stoken vanaf december tot mei.Elke nacht en overdag als het vriest.
Kosten zijn afhankelijk van de winter maar als het hard vriest moet je rekenen op 20 euro gas per week.

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#4 Geplaatst 28 juni 2012 - 00:31

ik verwarm electrisch ..ik heb 2 verwarmingselementen hangen in een geïsoleerd verblijf en als het te koud wordt ....dan slaan die aan....mijn jongens hebben het goed ook tijdens strenge winters......daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan maar je betaald, hé

gr.

veerle

Bewerkt door Veerle, 28 juni 2012 - 00:32.

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#5 Geplaatst 28 juni 2012 - 08:05

Bedankt voor de info!
Moeten jullie ook rekening houden dan met brandgevaar? Het is tenslotte toch een houten chalet? Hebben jullie en rookmelder hangen?

Mag ik ook eens vragen hoe groot jullie ren / tuinhuis is om een beetje te kunnen vergelijken? :)

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 28 juni 2012 - 08:20

waarom maak je geen stenen tuinhuis/katerverblijf?
Kan je gemakkelijker en beter isoleren... wil je verwarmingskost niet zien als je een houten chalet gaat willen verwarmen in de winter :s

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#7 Geplaatst 28 juni 2012 - 08:26

Omdat ik hier niet zomaar mag bijbouwen, er staat al een veranda in aanbouw :s

En ik heb me laten vertellen dat een chalet van houtdikte 45 zeer goed is van isolatiewaarde.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 28 juni 2012 - 09:36

je mag 40m² aan bijgebouw/tuinhuis zetten los van je woning hé... Veranda hoort meestal niet bij die 40m² (afhankelijk van stedebouwkundige voorschriften en zo...)

om je even vergelijking te geven hoe goed die 45mm isolatiewaarde van hout is, dit komt overeen met een ytongmuur van 5cm dikte... maw zeer weinig

als je wil weten wat je verwarming je jaarlijks zal kosten, wij gaan onze garage vorstvrij houden door een elektrische verwarming. Aangezien volledig onze garage in 15cm ytongblokken gebouwd wordt, + 8cm isolatie op het plat dak + 10cm isolatie op de vloer, moeten wij voor het vorstvrij (dus min. 6°C) te houden een verwarming voorzien van 2,5kW, als je inschat dat deze +- 3 maand per jaar moet werken en dit ongeveer 1/6e (10 minuten per uur) van de tijd (te maken met snelle opwarming en tragere afkoeling door isolatie), kost de verwarming ons jaarlijks +- 185€

Afhankelijk van de afmetingen die je zou willen zetten kan ik je anders wel even een berekening maken hoe zwaar je verwarming zou moeten zijn en wat het je jaarlijks kost...

Ook al gedacht aan op welke manier verwarmen? Elektrisch? Doortrekken van CV? Aparte hout/pelletkachel?

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#9 Geplaatst 28 juni 2012 - 11:10

Hoi Stijn!

Wauw, bedankt voor je hulp, echt tof.

Wij hebben een losstaande garage + een veranda. Aangezien je dan ook nog 3 m van de scheiding met de buren moet zitten, zit dit er bij ons niet in vrees ik :s

Ik had gedacht aan een blokhut van +/- 4 op 3.
Ik neem ofwel een dikke houtsoort, ofwel een normale en dan moet ik het tuinhuis binnenin isoleren.
We waren ooit in de winter eens bij Chalet Center en stonden in een blokhut van 50, dat was daar echt niet koud binne, goed te doen.
Blokhutten van meer dan 50 zijn ook moeilijker te vinden.

Ik zou werken met een elektrische chauffage dat ik er in de winter kan zetten, of iets anders dat ik kan ophangen.
Ik werk in een firma van airco en verwarming dus kan wel eens rondkijken naar de mogelijkheden...

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#10 Geplaatst 28 juni 2012 - 11:11

Ps

ook niet onbelangrijk en wat keuzes kan beinvloeden; het kostenplaatje he... :s

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 28 juni 2012 - 11:19

Zou je niet aan je losstaande garage een deel aanbouwen dan? Is die garage momenteel verwarmd of niet? Als die al verwarmd is en je bouw er tegen is al een koudebron minder hé...

De garage die ik momenteel zet is 3,5m op 8,5m, 3m hoogte en zal in totaal (dus inclusief isolatie, afwerking, garagepoort, deur, raam, vloer, ...) +- 8000€ kosten
Voor een aanbouw aan jullie garage zou ik rond de 3500€ komen (incl. isolatie) en nog +- 800€ voor een elektrische radiator (vast, niet zo een apart olieradiatortje)
denk voor een blokhut in 50mm dikte met die afmetingen toch ook snel rond de 2500 à 3000€ zal zitten + elke x aantal jaar het hout behandelen + binnenin afschermen tegen sproeiende katers, ...

Cat-Alicious
Cat-Alicious
  • 337 berichten

#12 Geplaatst 28 juni 2012 - 12:33

Een 8K valt idd mee voor een garage van die oppervlakte, afgewerkt!
Onze garage is niet zo groot + er liggen geen leidingen :onzeker:
Laat je dat uitvoeren of doe je dit zelf?

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 28 juni 2012 - 13:04

doe het zelf :)
laten uitvoeren ging mij ongeveer 6000€ meer kosten