Spring naar inhoud

- - - - -

teveel eten

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 27 juni 2012 - 11:02

Hallo,

Omdat Latte na zijn castratie nogal een veelvraat geworden is ben ik op advies van mensen op deze website overgeschakeld op eten voor gesteriliseerde katten. Ik heb van verschillende merken eten gekocht en het gaat allemaal maar moeilijk binnen behalve purina one, daar zijn de kommetjes altijd volledig leeg van. Dus nu meng ik dit onder het betere eten. Nu was vanmorgen weer al het eten op. Ik doe er niet zoveel in maar genoeg voor 2 katten. Ik twijfel er echter aan of het naar de 2 katten gaat en het niet voornamelijk in Latte zijn buikje terecht komt. Nu geef ik Mokka ook nog apart eten dus het schaapje krijgt wel genoeg eten maar ik maak me telkens zorgen over Latte vermits de dierenarts zei dat katten zich kunnen doodeten. Klopt dit? En hoeveel moeten ze dan eten? Want ik doe altijd een handje in het eetbakje boven en een handje in de 2 eetbakjes beneden. Als hij die allemaal ineens opeet, moet ik mij dan zorgen maken?  Als ze overdag alles op hebben, krijgen ze ’s nachts niet meer bij van mij dus ik probeer ze echt wel niet te overvoederen maar hebben jullie hier ervaring mee?
  Ik denk niet dat ze meer als 50 gram droogvoer per dag krijgen en dan nog 1 pakje nat van 85 gram…
  Wel blijft , zoals eerder in een topic gezegd, Latte een dikke buik hebben( nagekeken door de dierenarts, niks abnormaal, gewoon echt een dikke buik van teveel te eten) en heeft Mokka absoluut geen buik, integendeel, hij voelt mager aan in mijn ogen. Bij het wegen, wegen ze wel beide evenveel…

Maar dus om terug tot de kwestie te komen: kan een kat zich doodeten en zo ja, hoeveel moet hij hiervoor eten. Wat is teveel?

P.s (in verband met al die zaken om ze te laten werken voor hun eten, ik heb echt alles; een kong, zo een toren, activity board,…-> natuurlijk vind Mokka dat allemaal heel leuk maar is het voor hem niet echt nodig en kijkt Latte er niet naar om. Hij eet dan gewoon niet…)

My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#2 Geplaatst 27 juni 2012 - 11:22

Als je ze eten geeft in een gewoon kommeke en de rest via verrijking geeft, zullen ze eigenlijk voor het gewoon kommeke gaan en het andere laten staan.

Ik heb hier ook een schoefel eerste klas rondlopen en zie het verschil ook. Als hij aan Archie zijn gewoon kommeke kan, dan "stofzuigt" hij dat binnen de minuut leeg. Maar als hij er niet aan kan, en alleen zijn slow down kom heeft, blijft er eten inzitten want dan voelt hij rapper dat hij voldaan is. En mager is hij niet zè!!! :oops:

Dus best alleen met de verrijking verder gaan, tot hij weer op zijn gewicht is. En een kat die niet eet, dat heb ik nog niet meegemaakt (tenzij ze zwaar ziek zijn :s maar bij die van u is het wellicht pure gemakzucht - als we niet eten en we houden het lang genoeg vol, plooit mama Jientje en dan krijgen we weer eten in ons gewoon kommeke die we dan kunnen opschoefelen)

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 juni 2012 - 13:33

Kattenvoeding: hoeveel voer heeft de kat nodig? | Dier en Natuur: Huisdieren

Dit is een interessant artikel over hoe en hoeveel je je kat het best voert.
Kijk eens op de zak van het voer dat je nu geeft hoeveel je normaal mag voeren voor het ideale gewicht van jouw kat. Soms is dit maar 50 à 60g en als je daarbovenop dan ook nog natvoer geeft dan geef je dus teveel.
Kijk hoeveel droogvoer ze mag eten en pas je natvoer daar zo goed mogelijk aan aan. Ook rekening houden met snoepjes die je eventueel ook nog bijgeeft. Geef ook zeker geen tafelrestjes zoals charcuterie want die bevatten ontzettend veel zout en vaak ook vet en zijn heel slecht voor je kat.

En of een kat zich dood kan eten? Meestal heeft een allert baasje wel door dat zijn kat echt te zwaar wordt. Laat je dit echter heel lang voortduren en de kat extreem dik worden dan kan je kat allerlei ziektes ontwikkelen zoals suikerziekte, hart-en ademhalingsproblemen. En daar kan een kat uiteindelijk wel aan sterven.
Maar voorkomen is dus beter dan genezen.

Bewerkt door ARIZONA, 27 juni 2012 - 13:42.

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 27 juni 2012 - 13:50

Hier zijn ze ook verzot op purina one en ik meng het met het droogvoer dat ze minder graag lusten ( maar helaas nog veel van heb) zo hebben ze toch ook het betere en voedzamere binnen dan de purina one.

Mss kan je ook beginnen met light droogvoer te mengen onder de purina one??

meng er de eerste keren heel weinig onder dat ze het bijna niet merken dat er iets bij de purina zit. ;)
Geplaatste afbeelding