Spring naar inhoud

- - - - -

oogjes uitkuisen vergemakkelijken ik zoek tips

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
escaflowne
escaflowne
  • 44 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 juni 2012 - 11:09

hoe kan ik mijn lieve katten hun oogjes proper maken zonder dat ze me beginnen te haten?
:s
als ze me al zien afkomen met de druppels en het watje
denken ze van ajaj niet weer :)
ze kennen het al goed genoeg maar toch worden ze zeer strak :LOL:
ik bedoel het toch niet slecht :onzeker:
dus ik zoek tips om het uitwassen van oogjes bij mij kater en mijn kitten
te vermakkelijken zodat ze ook een beetje ontspannen kunnen zijn terwijl ik dit moet doen O:)
mijn katjes zijn twee bengalen en geen eenvoudige snoesjes :)
ook al zijn ze zeer lief

wie kan mij goede raad geven :onzeker:

Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten

#2 Geplaatst 28 juni 2012 - 11:12

Mss kan je dat al spelender wijs proberen?
En na het schoonmaken belonen met een kattensnoepje, een kat leert heel snel
Succes

escaflowne
escaflowne
  • 44 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 juni 2012 - 11:46

:oops: ik denk niet dat hij wil spelen als ik een watje vast heb :onzeker:
:) maar zal het zeker eens proberen ik heb geduld maar mijn snoesjes niet :love3:

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#4 Geplaatst 28 juni 2012 - 11:49

Hoe dikwijls moet je ze uitkuisen?

cabezablanca
cabezablanca
  • 521 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 28 juni 2012 - 11:56

Ik weet niet of je het hen nu nog kan aanleren, maar wij mogen bij onze poezels alles doen omdat wij daarmee gestart zijn als kitten.  Tijdens een knuffelmoment eens aan de nagels, oren, ogen komen zodat ze het met iets positiefs associeren.  Ik denk dat we daardoor nu heel makkelijk hun nagels kunnen knippen en hun oogjes kunnen proper maken als het nodig is. Bij onze poezels zijn hun oogjes ook niet echt vuil, soms hangt er gewoon een stofje in de ooghoek ofzo, dat zal sowieso makkelijker zijn dan bij bvb een pers de oogjes reinigen.
Ik heb geen ervaring met bengalen dus ik ken wel niets van hun temperament ofzo.  Maar misschien kan je dat  met kleine stapjes opbouwen als ze op schoot liggen of als je ze aait.

Veel succes en hopelijk gaat het vlug makkelijker!
Geplaatste afbeelding

escaflowne
escaflowne
  • 44 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 28 juni 2012 - 12:25

:) mijn kater is eigelijk net een kleine baby je kan er alles met doen behalve dat :s :)
als hij bij mij komt liggen kom ik idd aan oren nagels enz dat laat hij doen maar vanaf dat het natte watje komt is het vreselijk hij spant zich zelf enorm op..
ik zou eigelijk de oogdruppels in zijn oog moeten doen en dan even inmasseren dat zegt de dierenartst toch :) :s het lukt niet daarom het watje dan gebeurt er toch iets :) :o O:)
bij mijn kitten is het probleem een bengaal komt niet zo gemakkelijk flodderen en komt zelden om een aaitje te ontvangen ze word wel graag gepakt maar in de lucht is het nogal moeilijk haar oogjes te doen
vanaf ik ze neerzet is ze weg :) en ik wil zeker niks forceren want ik probeer een goede band met haar te creeëren :oops: :love3: als je weet wat ik bedoel
ik probeer om de 3dagen eens :)

cabezablanca
cabezablanca
  • 521 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 28 juni 2012 - 12:37

Cisca zei al dat poezels snel leren, maar dat betekent dus ook dat hij perfect weet wat er komen gaat als hij dat watje ziet en dus wsl al stress krijgt voor je een poging doet.  Het is ook helemaal niet fijn denk ik, zo'n watje in je oog, zelf zou je ook proberen te vermijden dat iemand met een watje in je oog ligt te wrijven :)  Verschil is dat wij weten dat we soms iets onaangenaams moeten laten gebeuren of moeten doen om ons beter te maken...
Oogdruppels  en die inmasseren is idd nog iets anders, dan moeten ze al een tijdje stil zitten.
Is het iets dat je misschien met 2 kan doen? Iemand pakt ze op en jij doet de oogdruppels er in? (mss eens proberen zonder watje aangezien ze dat als iets negatiefs zien) Of gaan jullie dan vol krassen staan?

Als het niets levensbedreigend is zou ik het ook niet té hard forceren, want dan wordt de situatie maar meer en meer gespannen en dan bereik je na een tijdje niets meer.
Geplaatste afbeelding

escaflowne
escaflowne
  • 44 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 28 juni 2012 - 12:45

hahaha ik vind je uitleg schitterend en grappig :LOL: :) dat durf ik niet haha hij heeft gigantische nagels en eum ik vrees dat ik vol zal staan (van het spelen sta ik ook al vol) :d :LOL:
het is idd niets levensbedreigend dus zou ik het dan opgeven?? :oops:
hij heeft eigelijk 1traanend oogje dat zo een beetje oranje kleurig kan zijn en echt vies :)
als hij zijn hoofd schud vliegen die druppels in het rond :) :oops:
ik zal eens een nieuwe foto oploade waar je duidelijk ziet over wat ik het heb
want kan ze hier niet aan toevoegen :p
alvast bedankt voor jullie info maar ik wil niet opgeven hhaha :LOL:

escaflowne
escaflowne
  • 44 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 28 juni 2012 - 12:53

zo de foto staat bij mijn foto's van het album romeo van het kitten en van romeo zelf
:) ;) normaal is romeo zijn oogje soms wel viezer maar daar heb ik niet echt een foto van omdat het niet mooi is he :) :oops: O:)

jadzia
jadzia
  • 88 berichten

#10 Geplaatst 28 juni 2012 - 13:07

Eén van mijn poesjes had laatst een oogontsteking en ik waste haar oogjes uit met - afgekoelde - kamillethee, met behulp van een wattenschijfje.
Daarna het zalfje er in en klaar.
Ik zet eerst alles klaar op tafel en zet poes er dan pas bij.Na afloop een snoepje om te belonen kennen ze inderdaad héél snel.
En als de nagels zo vervaarlijk zijn, dan knip je die toch eerst even?
Mijn poesjes zijn dat ook gewend, ze hebben de gewoonte om op mijn schouder te springen vanaf de grond en klampen zich dan vast met hun nagels, vandaar...
Ik ben alleen, dus werkt het handiger als je ze op tafel zet en zoveel mogelijk pootjes op de tafel laat staan, dan voelen poezen zich veiliger.En voor mijn rug is het ook beter.
Succes.
Ann

branca
branca
  • 167 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 28 juni 2012 - 13:15

die van mij vind het ook verschrikkelijk als ik het doe :(
maar als mijn vriend het doet vind hij het prima :LOL:

hij legt hem op zijn rug een aait over zijn buikje en zo kan hij makkelijk de oogjes zuiver maken en we moeten het zelfs 2 x per dag doen
groetjes joyce , mike en luna :catrollover

escaflowne
escaflowne
  • 44 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 28 juni 2012 - 13:15

:onzeker: nagels knippen oh oooh :onzeker: :s
hebben ze die dan niet nodig om te klimmen?
ROMEO kom is hier haha ;) da komt ni goe :love3:
ik heb ook oogentroost liggen als je dat kent daar moet je ook een theetje van maken
dat koop je in de apotheek maar kost tamelijk veel geld en lijkt op catnip ze staan er ook zo zot van van de geur maar dat werkt ook super maar ja zoals ik al zei ik wil niet dat hij mij begint te haten door dat ik dit moet doen
ik wist niet dat kamillethee ook kon :) super

escaflowne
escaflowne
  • 44 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 28 juni 2012 - 13:18

@ branca ik zou ook liever hebben dat iemand anders dat doet dan ben ik niet de schuldige  ;) hihi groetjes terug
:d

cabezablanca
cabezablanca
  • 521 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 28 juni 2012 - 13:56

als katten niet buiten komen mag je hun nagels knippen. Bij tibbe en thor is dat echt nodig bij hun voorpoten, ondanks hun uitvoerig gekrab aan hun krabpaal. De nagels van de achterpoten zijn altijd afgesleten (door de tegelvloer en hun heen en weer gesjees denk ik :) )

Ik ben geen DA & onze HTK'tjes hebben nog nooit oogontstekingen ofzo gehad, dus ik vind het moeilijk om uitspraken te doen over hun oogjes, maar ik zou het toch verder proberen te doen, want het ziet er niet zo geweldig uit vind ik.
Geplaatste afbeelding

escaflowne
escaflowne
  • 44 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 28 juni 2012 - 14:29

:) dat vind ik ook ...
het zijn prachtige diertjes maar met prut en tranen komen ze niet zo uit als het hoort :) :love3: