Spring naar inhoud

- - - - -

Zwaluwjong gevonden

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 04 juli 2012 - 16:33

Vandaag parkeerde ik mijn auto aan Stuivenberg Ziekenhuis in A'pen en toen ik naar de parkeerautomaat wandelde, zag ik een dame zich aan een voordeur even bukken, glimlachen en verder wandelen. Ik kijk een beetje verder en ik zie een jong vogeltje daar liggen. Helemaal in elkaar gedoken in een hoekje aan een bordestrap.
Ja seg, hoe lang ligt dat beesteke daar al ? Ik begrijp niet dat mensen enkel denken "oh da's schattig !" en dan simpelweg verderwandelen. Als een vogeltje dààr ligt, is er iets mee mis he !
Bon, ik snel mijn MRI uitslag gaan halen binnen en hup, vogeltje in mijn (open) brilledoos gestoken en mee gepakt. Gelukkig is er in Kapellen, waar ik woon, een vogelopvang. Maar blijkbaar stond ik al aan hun nieuw adres (hulplijn gecontacteerd vanuit de auto voor een vogelasiel) en verhuizen ze pas binnenkort naar daar. Dus hup, terug auto in en naar het correcte adres gereden.
De man van die opvang was echt super vriendelijk en kon me vertellen dat het een zwaluwjong was en dat het gezond is. :dancer:
Oh man ! En ik maar stress in de auto dat het beestje zou sterven...
Die meneer vroeg mijn gegevens zodat hij me kon laten weten hoe het met hem/haar evolueert. Hij zei dat als ik het had laten liggen, dat het tegen morgenvroeg zou dood geweest zijn.
En hij bedankte mij in naam van alle vogels. :heart:

Het feit dat ik mijn afspraak bij de tandarts heb moeten afzeggen om vogeltjelief afgeleverd te krijgen, dat vergeten we maar effe... :mrgreen:

Bewerkt door Marjananas, 04 juli 2012 - 18:51.

Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 04 juli 2012 - 16:38

Dat zijn dan 2 vliegen in 1 klap.....vogeltje gered en niet naar de tandarts gemoeten :x

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#3 Geplaatst 04 juli 2012 - 16:42

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 04 juli 2012 - 16:46

Goed gedaan! Ik zou het ook niet laten liggen. :thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 04 juli 2012 - 16:56

Goed gedaan Marjan :LOL: ik begrijp ook zoiets niet, soms heb je echt domme mensen of ze zijn gewoon niet medelevend! :evil:

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#6 Geplaatst 04 juli 2012 - 16:59

:LOL: wat geweldig gedaan :love3:

:thumb: :thumb: :thumb:
sorry laatste keer

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 04 juli 2012 - 17:41

Super! Zwaluwen zijn heel mooie vogels om te zien :heart:
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#8 Geplaatst 04 juli 2012 - 17:48

Ik zou toch ook liever een vogeltje te redden dan met mijn mond vol tanden bij de tandarts te moeten zitten :x
Je hebt dat schitterend gedaan. :thumb:

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 04 juli 2012 - 19:35

Vogeltjes vliegen momenteel uit, en de ouders zijn er meestal vlak bij in de buurt. Best laat je ze zitten waar ze zijn!

Uitvliegende jonge vogels.

In de lente ziet men vaak jonge vogels schaars bevederd op de grond onder een boom zitten en neemt men automatisch aan, dat het uit het nest gevallen is en geholpen moet worden. In dit stadium van de ontwikkeling van de vogels noemen we de jongen 'uitvlieger'. Het is normaal dat zulke jongen uit het nest springen of vallen. Ze zijn nu in een stadium van de 'vliegtraining'. De ouders voeden het jong constant op de grond totdat het in staat is te vliegen (duurt meestal enkele dagen). Tenzij gewond, moeten deze vogels met rust gelaten worden, op de plek waar ze zijn. Probeer kinderen, honden en katten uit hun buurt te houden, zodat de ouders kunnen doorgaan met het grootbrengen van hun jong. Een uitzondering is de kauw, deze wordt niet op de grond gevoerd en verhongert als hij niet met de ouders meevliegt.

Bewerkt door Ginger-en-Noortje, 04 juli 2012 - 19:37.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 04 juli 2012 - 19:46

Ginger-en-Noortje zei:

Vogeltjes vliegen momenteel uit, en de ouders zijn er meestal vlak bij in de buurt. Best laat je ze zitten waar ze zijn!

Beestje zat er al eventjes, ben ook eerst nog een half uur weg geweest en dan heb ik het mee genomen.  Ben aan 't rondkijken en aan 't wachten geweest voor een moedervogeltje maar ik zag niets.  Ik wilde niet het risico nemen van morgen een dood vogeltje daar op de stoep te hebben liggen, net omdàt er niemand iets doet.  :cry:
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 05 juli 2012 - 10:23

:thumb: :thumb: , fijn dat het vogeltje gered is
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Ventteke
Ventteke
  • 2.254 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 05 juli 2012 - 14:33

Goed gedaan! :hug: En idd lieve mensen daar, :heart: bedankt voor de tip dat ze gaan verhuizen, dat wist ik nog niet, want je brengt gelukkig niet elk jaar iets naar de opvang. ;) Ik heb er in de loop van de jaren al een houtduif, egeltje, gewond eendje binnengebracht!
KS2015