Spring naar inhoud


- - - - -

Foldrex??Foldex


  • Log in om te reageren
75 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#46 Geplaatst 15 juni 2010 - 13:53

Tja, dat is de vraag he... er zijn ook heel veel fokkers die meer geld vragen voor BLH vergeleken met BKH. Terwijl de kosten ook hetzelfde zijn. Sommige fokkers vragen voor alles waar ze meer voor kunnen vragen meer geld ;)

Bewerkt door Smitten Kitten, 15 juni 2010 - 13:54.


feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#47 Geplaatst 16 juni 2010 - 20:14

Smitten Kitten zei:

Tja, dat is de vraag he... er zijn ook heel veel fokkers die meer geld vragen voor BLH vergeleken met BKH. Terwijl de kosten ook hetzelfde zijn. Sommige fokkers vragen voor alles waar ze meer voor kunnen vragen meer geld ;)



Het is niet omdat de kosten hetzelfde zijn dat ze meer kosten. Maar omdat ze gewoon zeldzamer te vinden zijn in bepaalde bloedlijnen.
Als je een bepaald kleur wil vinden om ermee verder te fokken is het een serieuze zoektocht naar een britannica'tje van een mooie lijn !!
Wij betalen toch ook behoorlijk wat meer voor ons britannica katertje in Duitsland. Het is ook het enige in het nest, de rest zijn korthaartjes.
Dat ik daar iets meer voor moet betalen vind ik normaal, ik heb het er zeker voor over.
En ik vraag ook zelf iets meer (wel een pak minder, zo'n prijzen zouden hier gewoon niet kunnen als in Duitsland) voor een britannica'tje. Ik heb trouwens niet altijd het geluk een nestje langhaartjes te hebben. Ik zal  (als het lukt) pas binnen anderhalf jaar eindelijk weer eens een nestje kunnen fokken...Dus zo gemakkelijk is het allemaal niet.

Ik vroeg naar het prijsverschil tussen België en Duitsland, naar het waarom, aan de fokker :
De dierenartsenkosten liggen in Duitsland nog hoger dan in België, kreeg ik te horen.
Of dat ook waar is , is de vraag ?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#48 Geplaatst 16 juni 2010 - 20:16

Andere rassen zijn ook een pak duurder als britjes en britannica's, zijn de kosten daar dan ook hoger ???

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#49 Geplaatst 16 juni 2010 - 20:29

Maar Feroesti, de langhaar IS NIET zeldzaam. Je moet gewoon weten hoe en waar te zoeken 8)

Langhaargen is recessief, maar dat is het choc gen ook. Voor een lilac vraagt men toch ook niet meer dan voor een blauwe omdat blauw tov lilac dominant is?

De BLH is quasi zo oud als de BKH en jarenlang was (en voor sommige fokker nog steeds) het de vlo in de spreekwoordelijke pels.

"Zeldzaamheid" van de BLH is een idee dat gecreëerd wordt door de fokkers die graag duur verkopen, en ik persoonlijk hou daar niet van, want de prijzen gaan maar in de lucht en dit soort "zeldzaamheden" trekt verkeerde mensen aan die BLH gaan fokken omdat ze denken dat daar het geld te rapen valt en het ras (dat nog zo ontzettend veel werk nodig heeft) vaart daar echt niet wel bij! Persoonlijk weiger ik mee te gaan in die prijzenslag! Kreeg tijdje terug nog een mailtje van een andere fokker hier die BLH fokt en die bedreigd wordt door andere BLH fokkers omdat ze 600 euro vraagt en dat dat te weinig zou zijn. :trance:
Eerlijk gezegd doe ik geen sikkepit meer moeite om een BLH te fokken tov een BKH. Als ik een BLH kater gebruik is het simpel, allemaal BLH, als ik een BKH kater gebruik die langhaar draagt is het feit dat er langhaar uit komt of niet puur toeval. Om daar nu meer voor te vragen... zo kan je voor alles meer gaan vragen...

Bewerkt door Smitten Kitten, 16 juni 2010 - 20:31.


Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#50 Geplaatst 16 juni 2010 - 20:29

feroesti zei:

Het is niet omdat de kosten hetzelfde zijn dat ze meer kosten. Maar omdat ze gewoon zeldzamer te vinden zijn in bepaalde bloedlijnen.
Als je een bepaald kleur wil vinden om ermee verder te fokken is het een serieuze zoektocht naar een britannica'tje van een mooie lijn !!
Wij betalen toch ook behoorlijk wat meer voor ons britannica katertje in Duitsland. Het is ook het enige in het nest, de rest zijn korthaartjes.
Dat ik daar iets meer voor moet betalen vind ik normaal, ik heb het er zeker voor over.
En ik vraag ook zelf iets meer (wel een pak minder, zo'n prijzen zouden hier gewoon niet kunnen als in Duitsland) voor een britannica'tje. Ik heb trouwens niet altijd het geluk een nestje langhaartjes te hebben. Ik zal (als het lukt) pas binnen anderhalf jaar eindelijk weer eens een nestje kunnen fokken...Dus zo gemakkelijk is het allemaal niet.

Ik vroeg naar het prijsverschil tussen België en Duitsland, naar het waarom, aan de fokker :
De dierenartsenkosten liggen in Duitsland nog hoger dan in België, kreeg ik te horen.
Of dat ook waar is , is de vraag ?

helaas is dat dus wel zo

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#51 Geplaatst 16 juni 2010 - 20:30

En wat andere "duurdere" rassen betreft. Denk dat soms de kosten bij andere rassen inderdaad veel hoger liggen, alleen al qua testen bv!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#52 Geplaatst 16 juni 2010 - 22:35

Ik vind de langhaartjes dus wel zeldzamer geworden, vroeger veel minder. Maar toen waren ze dus niet erkent en heel weinig kwamen in de fok terecht wegens geen stamboom.

Vooral omdat veel korthaar fokkers dus op korthaar selecteren en geen langharen meer gebruiken worden ze zeldzamer. Zeer begrijpelijk, want echte britse kortharen horen geen te lange vachten te hebben.
Ik vind bij de colorpoints de lijnen zeker niet erg breed, heel veel dezelfde katten komen steeds in alle lijnen voor.
Er is nog zeer veel werk aan de britannica colorpoint fok voor die op punt staat. Eveneens aan de brits korthaar colorpoint fok, want ook die lijnen vind ik niet erg ruim en niet altijd even zuiver.
Het is moeilijk om zuivere, keurig gefokte lijnen te vinden.
(Dat zal bij alle rassen en vachtlengtes,... wel zo zijn denk ik.)

Wat andere rassen betrefd was het ook zo dat wij in het begin van de sfinxen fok prijzen zagen van 1800 euro en meer. Nu zijn die ook sterk gedaald heb ik de indruk, er zijn er ook wel al veel meer. Zijn in dat ras dan zo veel meer testen nodig om aan zo'n prijzen te geraken ??
Even als bij de bengalen, megaprijzen 9 jaar geleden !!


Ik vind dat bij de britten al heel veel getest wordt (gelukkig maar), niet enkel voor erfelijke ziektes, maar ook steeds meer op kleur en verdunnig. De prijzen van de kittens zijn in de 9 jaar dat we fokken wel verhoogd, maar zeker niet evenredig met de kosten. Toen we starten was dit 400 euro voor een kitten, nu vragen we 590 euro voor een brits korthaar (colorpoint). Maar de kosten van nu liggen wel een pak hoger en zeker niet evenredig als toen. Voeding, kattenbakvulling, dierenartsenkosten,   ...zijn gewoon verdubbeld in prijs als 9 jaar geleden. En de testen en chipkosten zijn er ook extra bij gekomen. Dit vind ik echt niet meer evenredig.
Er aan verdienen kan echt niet, ik had destijds aan de prijs van 400 euro toch iets over, nu niets en steeds minder.
Ik vind het dus normaal dat de prijzen toch iets stijgen en 650 euro voor een britannica (colorpoint) vind ik echt niet overdreven. Als je garanties geeft moet je daar ook nog kunnen blijven aan voldoen.

In Duitsland zien we prijzen van rond de 1000 euro en meer, dat is toch al heel wat anders. En zo'n prijzen hanteren in België is onmogelijk. Dat vind ik echt erover !! Maar 500 euro vind ik toch wel al heel krap geworden om overeind te blijven als cattery...

Tigro
Tigro
  • 127 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#53 Geplaatst 24 juli 2010 - 21:58

voor mij één van de mooiste poezen. kan zijn dat onze volgende een foldex zal zijn.

bekijk dit prachtig exemplaar :)

Geplaatste afbeelding

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.993 berichten
    • Locatie: lint
  • 1 katten
OFFLINE

#54 Geplaatst 24 juli 2010 - 23:16

Tigro zei:

voor mij één van de mooiste poezen. kan zijn dat onze volgende een foldex zal zijn.

bekijk dit prachtig exemplaar :)

Geplaatste afbeelding

Dat is wel een pracht poezel vindt ik :love: :love: :love: :love: :love:  
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Lisje
Lisje
  • 7.796 berichten
    • Locatie: Damme - West-Vlaanderen
  • 2 katten
OFFLINE

#55 Geplaatst 27 juli 2010 - 08:46

Tigro zei:

voor mij één van de mooiste poezen. kan zijn dat onze volgende een foldex zal zijn.

bekijk dit prachtig exemplaar :)

Geplaatste afbeelding

Wauw, super mooie poezel, die kleurencombinatie en dan die mooie blauwe ogen!!!! :love: :love: :love: !!!

Francine
Francine
  • 8.090 berichten
    • Locatie: Vlaams Brabant
  • 15 katten
OFFLINE

#56 Geplaatst 27 juli 2010 - 09:17

Feroesti schreef-

Quote

Maar zo'n kruising kan je toch met elk ras doen ?
Als je een fold bv. inkruist in een siamees krijg je toch ook siamees foldkittens, dit kan dan in de toekomst ook een ras worden ?
Zo kan je in alle rassen fold stoppen...Dat kan toch niet de bedoleing zijn...


Deze rassen (exotic en selkirk) zijn wel aanverwant met de britten, maar komen er dan ook fold perzen en fold britannica's in de toekomst ?
Ik kan wel begrijpen dat het beter is om andere lijnen te gebruiken om gezonde folds te kunnen blijven fokken en de lijnen te vermeerderen.
Maar dan begrijp je ook wel dat fokkers van britten en exotics hier niet blij mee zijn.
Hoe heten dan de niet folds uit zo'n nest , toch wel straights hoop ik en geen exotic's ?


Hier ben ik het ook mee eens.
Er is mij ook al enlele keren gevraagd om een dekking van onze Exotic kater voor hun Brits Korthaar poes en telkens heb ik deze mensen dan geweigerd en de raad gegeven om een Brits Korthaar Cattery hiervoor te contacteren.
Mensen durven je dit tegenwoordig gewoon te vragen zonder enige uitleg, maar ik doe hier niet aan mee.
Een Exotic vind ik heel mooi, een Foldje dat gaat nog, maar deze 2 kruisen vind ik lelijk! En ik hoop dat als ik een dekkater zoek (Pers of Exotic) voor mijn poezen dat er geen Foldexjes in die stambomen voorkomen.
De Perzengroetjes.
www.sienjamosas.tk

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#57 Geplaatst 27 juli 2010 - 09:38

Francine zei:

Feroesti schreef-

Hier ben ik het ook mee eens.
Er is mij ook al enlele keren gevraagd om een dekking van onze Exotic kater voor hun Brits Korthaar poes en telkens heb ik deze mensen dan geweigerd en de raad gegeven om een Brits Korthaar Cattery hiervoor te contacteren.
Mensen durven je dit tegenwoordig gewoon te vragen zonder enige uitleg, maar ik doe hier niet aan mee.
Een Exotic vind ik heel mooi, een Foldje dat gaat nog, maar deze 2 kruisen vind ik lelijk! En ik hoop dat als ik een dekkater zoek (Pers of Exotic) voor mijn poezen dat er geen Foldexjes in die stambomen voorkomen.

Fokken met brit x exotic/pers als een uitkruisingsprogramma is heel wat anders als fokken met erfelijke afwijkingen (ja en nogmaals fokken met fold is fokken met afwijkingen...). Kruisen met exotic/pers doe je als brittenfokker met toestemming van de vereniging en ter verbetering van het ras. Hoe denk je dat de brit ontstaan is???? Jouw uitspraak doet me een beetje denken aan die uitspraak over de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt 8)

Francine
Francine
  • 8.090 berichten
    • Locatie: Vlaams Brabant
  • 15 katten
OFFLINE

#58 Geplaatst 27 juli 2010 - 10:49

Ik weet zeer zeker waar de klepel hangt!

Je zegt zelf dat fokken met Fold fokken, fokken is met afwijkingen en daar heb ik het dus over.
Al goed dat de brittenfokkers dit pas mogen met toestemming van hun vereniging (al heb ik hier ook mijn bedenkingen bij) en ter verbetering van het ras ? met een afwijking ?
Een Brit is mooi, dat ze er een foldje bijwillen tot daar toe, maar laat dat exoticsnuitje toch bij de Perzen, het Brittenras is al uitgebreid genoeg?

De Perzengroetjes.
www.sienjamosas.tk

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#59 Geplaatst 27 juli 2010 - 11:12

Francine zei:

Ik weet zeer zeker waar de klepel hangt!

Je zegt zelf dat fokken met Fold fokken, fokken is met afwijkingen en daar heb ik het dus over.
Al goed dat de brittenfokkers dit pas mogen met toestemming van hun vereniging (al heb ik hier ook mijn bedenkingen bij) en ter verbetering van het ras ? met een afwijking ?
Een Brit is mooi, dat ze er een foldje bijwillen tot daar toe, maar laat dat exoticsnuitje toch bij de Perzen, het Brittenras is al uitgebreid genoeg?

Ik denk dat je je eigen post nog eens moet herlezen. Je hebt het in jouw bericht namelijk over britteneigenaars die bij je komen en niet over folds. Fold fokken daar heb je inderdaad geen toestemming voor nodig van de vereniging.

Leg je laatste uitspraak "Een Brit is mooi, dat ze er een foldje bijwillen tot daar toe, maar laat dat exoticsnuitje toch bij de Perzen, het Brittenras is al uitgebreid genoeg?" eens uit.

Waarom zouden brittenfokker er een afwijking in willen fokken???? (Fold dus) Wat de brit nodig heeft is rondheid in al zijn vormen. Waar de brit dat vandaan heeft is de pers. Het ras uitgebreid genoeg? Uitgebreid, dat wel, maar veel gevis in dezelfde vijver en niet altijd het mooie ronde type dat beoogd wordt in de rasstandaard.

Fold heeft niets te maken met de basis van de brit. Pers daarentegen heel zeker wel. Dus ik zou eerder zeggen, pers wel, fold niet erin kruisen. En uiteraard niet lukraak, maar met een doel erachter!

Bewerkt door Smitten Kitten, 27 juli 2010 - 11:14.


Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#60 Geplaatst 27 juli 2010 - 11:15

Francine zei:

Feroesti schreef-

Hier ben ik het ook mee eens.
Er is mij ook al enlele keren gevraagd om een dekking van onze Exotic kater voor hun Brits Korthaar poes en telkens heb ik deze mensen dan geweigerd en de raad gegeven om een Brits Korthaar Cattery hiervoor te contacteren.
Mensen durven je dit tegenwoordig gewoon te vragen zonder enige uitleg, maar ik doe hier niet aan mee.
Een Exotic vind ik heel mooi, een Foldje dat gaat nog, maar deze 2 kruisen vind ik lelijk! En ik hoop dat als ik een dekkater zoek (Pers of Exotic) voor mijn poezen dat er geen Foldexjes in die stambomen voorkomen.

Dat bedoel ik dus met mijn opmerking over de klepel 8)