Spring naar inhoud

- - - - -

Foldrex??Foldex

• Log in om te reageren
75 reacties op dit onderwerp
Francine
Francine
  • 8.090 berichten
  • 15 katten

#61 Geplaatst 27 juli 2010 - 11:52

Smitten kitten, je bent het ver aan't zoeken hoor, zijn we kleine kinderen?

IK had bij Britteneigenaars misschien moeten bijzetten dat ze ook een dekking voor hun foldjes vroegen, dan was je hiermee vanaf het begin al mee.
Voor de rest is mijn mening zeer duidelijk. let wel "mijn mening"
De Perzengroetjes.
www.sienjamosas.tk

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#62 Geplaatst 27 juli 2010 - 12:00

Francine zei:

Smitten kitten, je bent het ver aan't zoeken hoor, zijn we kleine kinderen?

IK had bij Britteneigenaars misschien moeten bijzetten dat ze ook een dekking voor hun foldjes vroegen, dan was je hiermee vanaf het begin al mee.
Voor de rest is mijn mening zeer duidelijk. let wel "mijn mening"

Tja, als je niet schrijft wat je bedoelt ontstaan er misverstanden he. Heeft niets te maken met kleine kinderen 8)
En als je wel bedoelt wat je schrijft is het toch niet raar dat ik vraag achter uitleg??? Uiteindelijk is dit een forum en dient het hier om te discussiëren en andere mensen hun meningen te begrijpen en misschien daardoor onze eigen meningen aan te passen of juist niet.

Als je dat niet kan vatten dan geloof ik dat jij het kleine kind bent. Er is toch helemaal niets vreemds gezegd geweest??? :catscratchhead

Francine
Francine
  • 8.090 berichten
  • 15 katten

#63 Geplaatst 27 juli 2010 - 13:36

juist!
De Perzengroetjes.
www.sienjamosas.tk

cattery-ripous
cattery-ripous
  • 34 berichten

#64 Geplaatst 06 augustus 2010 - 14:36

Tigro zei:

voor mij één van de mooiste poezen. kan zijn dat onze volgende een foldex zal zijn.

bekijk dit prachtig exemplaar :)

Geplaatste afbeelding

Wat een schatje :-) Ben echt verzot op deze look !!! van waar komt ze ? Met die blauwe ogen, echt super !

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#65 Geplaatst 07 augustus 2010 - 13:17

Smitten Kitten zei:

Dat bedoel ik dus met mijn opmerking over de klepel 8)

Smitten kitten, ik vind toch ook niet dan een pers of exotic nog thuis horen in de laatste generaties van de britten.
Je kan inderdaad de kopvorm wat verbeteren, maar wat dan met de vacht ??
Bij de britannica's zie ik stambomen van een kruising brit/pers, in mijn ogen zijn dat geen britannica's. Hun vacht lijkt er in de verste verte niet eens op. Veel te pluizig en vaak te lang.
Met zo'n type kat zou ik niet willen werken, er is jaren werk aan voor je die vacht terug top krijgt. Dit zijn vaak kittens die noch pers/noch britannica zijn.
Ook de perzenfokkers zijn hier niet blij om. De britannica was al niet zeer welkom voor perzenfokkers. Als je hun kostbaar gefokte perzen dan ook nog eens gaat lenen, zullen er veel minder blij om zijn vrees ik.

Het is de bedoeiling elk ras zuiver te houden. Helaas is dat theorie, want het is vaak onmogelijk om nog nieuwe bloedlijnen in een stamboom te introduceren. Als men vast zit kan men beter naar een ander aanverwant ras eens uitwijken dan aan inteelt doen.
Maar vaak verlies je dan veel factoren en ben je generaties weer bezig om die weer goed te krijgen.
Bij de colorpoint brit/britannica kunnen we geen gebruik maken van perzen/exotics. Dat werkt niet, daar zag ik helaas bij velen al zeer slechte kwaliteit britten door verschijnen. De bouw is ook niet zo groot en rond als hun klassiek gekleurde rasgenootjes en aan het oogkleur van de exotic en pers cp's is er bij de perzen ook nog te veel werk. Die dragen niets bij voor onze britten.
Perzen fokkers hebben het zoiezo ook niet gemakkelijk om zuiver te werken, maar kiezen niet voor britten om hun doel te bereiken. Omgekeerd hoort het ook niet, vind ik dan...De genenpoel van de brit is nu zelfs ruimer geworden dan die van de pers. Toch blijven perzenfokkers keurig van de britten af...

Bij de fold en rexen is het onmogelijk om zonder britten te werken.
Maar om die dan onderling ook nog eens te gaan kruisen ??? Waar is dat goed voor ??? Op den duur zie je stambomen met heel veel verschillende rassen, perzen, exotics, britten, britannica's, rexen en folds in 1 stamboom. Hoe raszuiver werk je dan nog en wat is zo'n kitten dan van karakter ?
Want een pers ,brit en rex zijn qua karakter toch wel verschillend...

henny
henny
  • 1.601 berichten

#66 Geplaatst 08 augustus 2010 - 12:08

ik vind toch ook niet dan een pers of exotic nog thuis horen in de laatste generaties van de britten.
Je kan inderdaad de kopvorm wat verbeteren, maar wat dan met de vacht ??

Maar wel langharige Britten inkruisen, kan dat wel?
Geen 'grip' op de vacht en geen vertering van kop type :(

Met zo'n type kat zou ik niet willen werken, er is jaren werk aan voor je die vacht terug top krijgt. Dit zijn vaak kittens die noch pers/noch britannica zijn.
Ook de perzenfokkers zijn hier niet blij om. De britannica was al niet zeer welkom voor perzenfokkers. Als je hun kostbaar gefokte perzen dan ook nog eens gaat lenen, zullen er veel minder blij om zijn vrees ik.

Ik heb dit wel gedaan (en wil het nog doen) en dat met die vachten valt best mee als je maar weet wat je doet, waar je naar terugkruist enz.
En met mijn zoektocht naar een Pers ben ik nog niemend tegengekomen die mij geen dekking wilde geven omdat mijn kat een Brit is. De meeste Perzenfokkers geven geen dekkingen.
Het Perzenras heeft hier toch geen last van, katten met Britten in de stamboom komen niet terug in het 'Perzenbestand'.

Het is de bedoeiling elk ras zuiver te houden. Helaas is dat theorie, want het is vaak onmogelijk om nog nieuwe bloedlijnen in een stamboom te introduceren. Als men vast zit kan men beter naar een ander aanverwant ras eens uitwijken dan aan inteelt doen.

Precies....en dat is voor de Brit de Pers!

De genenpoel van de brit is nu zelfs ruimer geworden dan die van de pers. Toch blijven perzenfokkers keurig van de britten af...

Voor de Brit in het algemeen wel maar voor sommige variëteiten niet.
Waarom zouden Perzenfokkers Britten gebruiken? wat voor nut heeft dat?

Bij de fold en rexen is het onmogelijk om zonder britten te werken.

Maar dat wil nog niet zeggen dat de 'straights' terug gekruist moeten worden in de Brit. Dat vind ik ras 'vervuiling' :(
Dat is bij de Pers nog nooit gebeurd, misschien bij het ontstaan van de Excotic maar in Amerika is heeft men daar de Burmees voor gebruikt.
Met de kortharen kon men weer verder met de Pers omdat korthaar dominant is over langhaar. Er zijn dus maar enkele katten gebruikt.

Maar om die dan onderling ook nog eens te gaan kruisen ??? Waar is dat goed voor ??? Op den duur zie je stambomen met heel veel verschillende rassen,

Inderdaad verschrikkelijk maar dit komt door veel onkunde van fokkers maar ook stamboekvoerende verenigingen die er een vreselijk zooitje van maken :evil:

Henny

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#67 Geplaatst 08 augustus 2010 - 12:24

henny zei:

Maar wel langharige Britten inkruisen, kan dat wel?
Geen 'grip' op de vacht en geen vertering van kop type :(

Ik heb dit wel gedaan (en wil het nog doen) en dat met die vachten valt best mee als je maar weet wat je doet, waar je naar terugkruist enz.
En met mijn zoektocht naar een Pers ben ik nog niemend tegengekomen die mij geen dekking wilde geven omdat mijn kat een Brit is. De meeste Perzenfokkers geven geen dekkingen.
Het Perzenras heeft hier toch geen last van, katten met Britten in de stamboom komen niet terug in het 'Perzenbestand'.

Precies....en dat is voor de Brit de Pers!

Voor de Brit in het algemeen wel maar voor sommige variëteiten niet.
Waarom zouden Perzenfokkers Britten gebruiken? wat voor nut heeft dat?

Maar dat wil nog niet zeggen dat de 'straights' terug gekruist moeten worden in de Brit. Dat vind ik ras 'vervuiling' :(
Dat is bij de Pers nog nooit gebeurd, misschien bij het ontstaan van de Excotic maar in Amerika is heeft men daar de Burmees voor gebruikt.
Met de kortharen kon men weer verder met de Pers omdat korthaar dominant is over langhaar. Er zijn dus maar enkele katten gebruikt.

Inderdaad verschrikkelijk maar dit komt door veel onkunde van fokkers maar ook stamboekvoerende verenigingen die er een vreselijk zooitje van maken :evil:

:thumb:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#68 Geplaatst 08 augustus 2010 - 12:35

Tja, Feroesti, ik heb verder eigenlijk weinig toe te voegen, Henny heeft al heel duidelijk geantwoord op jouw bericht eigenlijk.

Wel nog een paar kleine opmerkingen: Ik fok met BLH en gebruik af en toe een korthaar als kater. Van mijn korthaar kittens gaat er geen naar de fok. Ik weet van vele BKH fokkers dat het een merde is om de vachten goed te krijgen. Ik ga dus niet hun werk teniet doen en bkh uit langhaar weer in de fok te laten gaan. Dat is echt een enorme stap terug wat de vachten betreft. Zal ik mss ooit in de toekomst toch een BKH uit een BLH naar de fok laten gaan? Daar heb ik mijn twijfels over... of het zou moeten zijn dat deze kat in alles zo uitblinkt dat het het om een of andere reden toch waard is. Die BKH is echter nog niet bij ons geboren dus is ook nooit een kwestie geweest.

Verder is het inkruisen van de pers bij de brit ook niet iets dat je "zomaar" moet gaan doen. Ik heb wat dat betreft wel al bij perzen/exoticfokkers info gevraagd. Hun ervaring wat betreft vererven van vachten is wat dat betreft heel interessant. Ik had ook niet het gevoel dat ze er moeilijk over deden, echter zijn er maar een handvol fokkers met perzen/exotic die op hcm testen. Dus dat is wat mij betreft de grote moeilijkheid in het vinden van een geschikte kater voor een uitkruisproject.

En dan wat de vachten betreft... ik ken meer slechte langhaarvachten uit 3e generatie BLH dan uit BKH x BKH bv. Wat ik daarmee wil zeggen? Het is allemaal een kwestie van selectie. Haast en spoed is zelden goed en dat gaat zeker ook op voor raskatten! Soms een stapje terug zetten om een of twee stapjes vooruit te kunnen zetten is cruciaal. Het grote plaatje blijven zien en niet steeds tunnelvisie want op termijn raak je daar geen stap mee vooruit en sta je na 10 jaar nog steeds daar waar je begon.

Bewerkt door Smitten Kitten, 08 augustus 2010 - 12:39.

Liselotte
Liselotte
  • 2.256 berichten
  • 3 katten

#69 Geplaatst 19 februari 2011 - 19:48

foto 1: Pettson en Prillan bij de fotograaf!
foto 2: Laatste foto van broer en zus samen (voordat de DA Pettson moest laten inslapen :cry: )
foto 3: Prillan zoals ze er nu uit ziet...

Foldex is 'n prachtras, vind ik; ben verliefd op die platte snoetjes :heart: .  
Wel nog altijd veel verdriet om het verlies van Pettson :( .  Wie weet hoe hij er nu zou uitgezien hebben, op 7 maanden...

Bijgevoegde thumbnails

• Scannen0002.jpg
  • Pettsonslaatstefoto's2 013.jpg
  • kattenshowTurnhout2011 208.jpg

:hug: van Liselotte en Emmeline en :catkiss van Prillan, Esta en Noa
Geplaatste afbeelding

Loly-pop
Loly-pop
  • 72 berichten

#70 Geplaatst 19 februari 2011 - 23:59

de lilac-wit kater fabio daar zit ook scottish fold in  de stamboom eerst jullie stamboom van de katers eens goed nakijken voor er commentaar op de scottish fold gegeven word
dus gaat hij ook kraakbeen afwijkingen geven toch?
ik zou nooit een scottish straight kater gebruiken als dekkater

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#71 Geplaatst 20 februari 2011 - 00:01

Loly-pop zei:

de lilac-wit kater fabio daar zit ook scottish fold in  de stamboom eerst jullie stamboom van de katers eens goed nakijken voor er commentaar op de scottish fold gegeven word
dus gaat hij ook kraakbeen afwijkingen geven toch?
ik zou nooit een scottish straight kater gebruiken als dekkater

Ik kan even niet volgen. Ik had al gezien dat er in Fabio SF zit, maar ik zou hem ook nooit gebruiken als dekkater... En naar mijn weten is er maar een fokker hier op KS die hem wel als dekkater heeft gebruikt en dat is zijn eigenaar. Of mis ik nu iets?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#72 Geplaatst 20 februari 2011 - 00:02

Liselotte zei:

foto 1: Pettson en Prillan bij de fotograaf!
foto 2: Laatste foto van broer en zus samen (voordat de DA Pettson moest laten inslapen :cry: )
foto 3: Prillan zoals ze er nu uit ziet...

Foldex is 'n prachtras, vind ik; ben verliefd op die platte snoetjes :heart: .  
Wel nog altijd veel verdriet om het verlies van Pettson :( .  Wie weet hoe hij er nu zou uitgezien hebben, op 7 maanden...

Uit wat voor combinatie komt zo'n foldex? Scottish Fold x Exotic? Ik vind ze niet zo heel plat eerlijk gezegd, ik had altijd het idee dat een foldex een exotic was met geplooide oortjes en ook echt dat exoticneusje had. (dus nog platter dan de katten op de foto)

Edit: Oeps ik moet beter lezen, de beschrijving van zo'n foldex staat blijkbaar al in het begin van het topic ;)

Bewerkt door Smitten Kitten, 20 februari 2011 - 00:06.

Loly-pop
Loly-pop
  • 72 berichten

#73 Geplaatst 20 februari 2011 - 00:06

ik wil gewoon duidelijk maken dat er in meerdere stambomen scottish fold zitten die in de fok zitten
en als ik zelf een straight kater zou hebben zou ik al zeker niet zo op de foldjes afgeven
en als was het dat er nu iemand voor zijn foldjes 100 euro vraagt of ze vraagt 2000 euro daar moet toch niemand zaken mee
iedereen vraagt toch voor een kitten wat hijzelf wil

Loly-pop
Loly-pop
  • 72 berichten

#74 Geplaatst 20 februari 2011 - 00:08

bedoel heeft toch niemand zaken mee

Loly-pop
Loly-pop
  • 72 berichten

#75 Geplaatst 20 februari 2011 - 00:19

normaal is foldex veel platter dan deze op de foto is zoals een exotic maar met platte oortjes
was de eerste die foldexjes gemaakt heeft 3 jaar geleden
maar ben er mee gestopt mijn foldexje dat ik houden heb heeft nog zelfs geen nestje gekregen omdat ik ze van gestalte klein vind en het is ook moeilijk om een mooi gebitje te hebben
kga niet zeggen dat ik met ons belissimo nooit een nestje ga doen ze word dit jaar 3 jaar