Spring naar inhoud


- - - - -

Niet enkel HTK'tjes, maar meer en meer raskatjes


  • Log in om te reageren
191 reacties op dit onderwerp
Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten
OFFLINE

#1 Geplaatst 06 augustus 2012 - 11:17

Ik weet dat ik hier veel reacties (lees: negatieve reacties) op ga krijgen, maar ik ga het toch neerschrijven...
Er wordt altijd gezegd en geschreven en beaamd dat er minder nestjes zouden moeten zijn van niet-raskatjes... omdat er al genoeg zijn en zelfs te veel... volledig mee eens! Sterilisatie is noodzakelijk, ik ben er genoeg mee bezig om dat volledig te beamen...
Maar de laatste tijd zie ik (ook op KS) dat er toch ook heel vaak (vaker en vaker) raskatjes aangeboden worden of weggedaan worden...of dat er nestjes zijn waar men 'niet van afgeraakt'...  ik krijg de indruk dat daar ook een probleem aan het opkomen is... of vergis ik me?
Ik stel deze vraag vriendelijk en open, dus graag ook enkel vriendelijk geformuleerde reacties... :-)

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 06 augustus 2012 - 11:30

Ik denk dat elke cattery wel eens een moment meemaakt waarop het moeilijker is een kat te plaasten..
Als dit vaker achter elkaar gebeurd zullen de meeste (lijkt me) ook minder nesten gaan plannen.
Ook is dit natuurlijk een moeilijkere periode, mensen zijn op vakantie of gaan.. mensen houden toch iets meer de knip op de beurs etc..
Geplaatste afbeelding

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten
OFFLINE

#3 Geplaatst 06 augustus 2012 - 11:42

Ja,  daar gaat het dan om... dat men inderdaad inschat dat er minder poezen een goede thuis zullen vinden, dus minder nestjes krijgen.. ik hoop dat daar dan rekening mee gehouden zal worden.. maar tussen de "goeden" zullen er altijd "slechten" zitten he... zoals overal en altijd... :oops: .. ik hoop dat je gelijk hebt en dat het een tijdelijk fenomeen is..

Bewerkt door Nadine, 06 augustus 2012 - 11:42.


kiki
kiki
  • 8.951 berichten
    • Locatie: Limburg
  • 7 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 06 augustus 2012 - 12:12

Dat hoop ik dus ook en verder zeg ik niks meer want dan krijgen we toch weer boze reacties.
Ik hoop alleen dat deze trend zich niet verderzet want idd ook bij fokkers is de realiteitszin soms zwaar zoek.
En ik hoop ook dat alle asielkatjes kunnen geplaatst worden want de lijsten worden ieder jaar langer en langer. :(
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten
    • Locatie: France
OFFLINE

#5 Geplaatst 06 augustus 2012 - 12:14

Of het meer is dan vroeger weet ik niet, maar er worden inderdaad wel veel raskatjes herplaatst om redenenen waar wij wij het raden naar hebben, (want volgens mij is niet iedereen daar eerlijk in en is men nogal vlug ineens allergisch)
Velen doen van die impulsaankopen, en niet enkel bij kledij en huisraad, maar ook bij dieren.
Tot ze beseffen dat die diertjes toch wel wat meer kosten dan enkel de aankoopprijs, en ook veel liefde en aandacht vragen .

Bewerkt door hilleke, 06 augustus 2012 - 12:14.


Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
    • Locatie: Nieuwkerken-Waas
  • 4 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 06 augustus 2012 - 12:23

Het is zo erg al die poezekes die wachten op een goede thuis. :( Maar tot mijn grote vreugde heb ik al gezien dat er veel mensen hier op het ks met raskatjes ook een kans geven aan een asielkatje :thumb: Hopelijk is de vakantie snel gedaan dan zullen er waarschijnlijk meer katjes een goede thuis vinden. ;) Het ergste vind ik wel de mensen die hun dieren na zoveel jaren beu zijn en proberen van het te herplaatsen. :( Dit geeft natuurlijk ook veel minder kansen voor de asielkatjes. Hopelijk komt de tijd dat de mensen bewuster gaan leven met lief en leed van hun huisdier.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 06 augustus 2012 - 12:54

Ik denk dat er nog steeds ook een heel groot probleem zit bij de gelegenheidsnestjes. Ras en niet-raskatten. Wij zijn 2 weken geleden in het asiel geweest, er wordt bijna gesmeekt om opvanggezinnen. Er zitten hier een kleine 90 kittens in het asiel, arme stumpertjes. Deze periode is altijd al een beruchte periode geweest. Zetten mensen vroeger de hond aan een boom in het bos, dumpen ze nu de dieren bij het asiel, immers na de vakantie halen we wel weer een nieuw kitten. MP, maar ook hier komt het steeds voller te staan met gelegenheidsnestjes. Onder het mom het is zo goed voor een kat om kittens te hebben. Ze moet het een keer meegemaakt hebben. Wat een onzin.
Maar ook bij raskatten zie je dit. Hoeveel mensen kopen geen kitten met het oog om er keer een nest mee te doen. We verkopen het voor teveel en zetten er het merkje op van het ras. Mensen zien het, daarnaast zien ze ook een echte raskat staan die alles heeft ondergaan, maar denken toch ja het bedrag is lager, dus we nemen die kat. Alleen als er wat gebeurd, dan zijn die zgn. fokkers allang gevlogen. Immers ik ben geen fokker, maar het is een gelegenheidsnest.

Overigens deze periode is altijd wel vrij slecht ook in verkoop. Vakantie, maar ook de crisis, mensen kunnen niet alles permenteren en houden de hand op de knip.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

kate2
kate2
  • 12.796 berichten
OFFLINE

#8 Geplaatst 06 augustus 2012 - 13:02

't Is mij ook opgevallen dat er redelijk veel raskatten een nieuwe thuis zoeken. Gezien de prijs van die diertjes heeft mij dat eigenlijk wel erg verbaasd, maar ik volg dat nog te weinig lang om te weten of het toeneemt of niet.

Het aantal mensen met een allergie neemt de laatste jaren wel heer erg toe, dus het lijkt me wel logisch dat er daarom steeds meer katten worden afgestaan. En 't is natuurlijk ook een gemakkelijk excuus voor wie van zijn kat af wil :evil: In het asiel waar mijn katten vandaan komen zeggen ze dat de mensen vaak met de meest onwaarschijnlijke verhalen komen. Ik vind dat echt jammer, want het is toch iets gemakkelijker om een kat goed te plaatsen als men het werkelijke verhaal kent.

Ik duim dat alle katjes snel een thuis vinden!! Als ik, zeker volwassen katten, in het asiel zie zitten word ik daar echt triestig van.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#9 Geplaatst 06 augustus 2012 - 13:09

Crisis zal er wel voor  veel tss zitten. Niet iedereen kan zo maar 500€ en meer geven aan een dier. Met dat geld kan je al heel wat eten op je tafel toveren.
Maar sommige fokkers zijn niet altijd zo goed bezig en hebben 3 à 4 nestjes op een jaar, wel van verschillende poezen maar toch.
Gelukkig zijn er ook goede fokkers.
Ik hoop ook dat alle katten in de asielen eindelijk eens een thuis vinden, want daar zie je ook meer en meer raskatten arriveren.
We leven in een weg werp maatschappij en dat is het grootste probleem.

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
    • Locatie: Deftinge
  • 6 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 06 augustus 2012 - 13:49

Toen ik de laatste keer bij de DA was kreeg hij telefoon met de vraag of hij een chip kon verwijderen of onleesbaar maken... :louche: Gelukkig wilt mijn DA daar niet aan meewerken :)

Uiteindelijk is allergie wel een gemakkelijk excuus hé... ik ben eigenlijk ook allergisch aan katten, vrij ernstig zelfs! maar na 2 weken ben ik gewoon geraakt aan hun allergenen en heb ik er geen last meer van.
Mensen vergeten vaak ook dat kattenallergieën meestal niet enkel een kattenallergie is maar ook een huisstofallergie. Dus de kat moet weg wegens allergie maar ze vergeten wat dat ze af en toe nog eens moeten stofzuigen ok als ze geen kat hebben...

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 06 augustus 2012 - 14:16

catherine zei:

[FONT=Verdana][SIZE=4]
Maar sommige fokkers zijn niet altijd zo goed bezig en hebben 3 à 4 nestjes op een jaar, wel van verschillende poezen maar toch.
Gelukkig zijn er ook goede fokkers.

Wat is daar mis mee? Wanneer je een resiment poezen heb, dan is hier echt niks mis mee. Alleen je moet ten alle tijden zorgen dat de infectiedruk niet zo hoog wordt. Ik vind het persoonlijk juist prettig om 2 nest in ieder geval al gelijktijdig te hebben. Een onervaren poes met een ervaren poes. De onervaren poes kan dan leren van de ervaren poes. Voor poezen moet het ook gezond blijven. Dit betekend niet dat je elk jaar een nest hebt, althans dit hoeft niet. Maar een poes een extreem lange tijd op de pil houden is ook niet gezond. Dus hoe zou je dit dan anders willen?

catherine zei:

[COLOR=#3300ff]We leven in een weg werp maatschappij en dat is het grootste probleem.

En dat is idd wel een heel groot probleem.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 06 augustus 2012 - 15:41

Wij krijgen helaas ook wekelijks aanvragen binnen om raskatten over te nemen, meestal britten. We gaan hier nooit op in...

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
    • Locatie: Heusden(Gent)
  • 1 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 06 augustus 2012 - 16:00

gevolg van wegwerpmaatschappij?? gevolg doordat de dieren zo maar niet mogen aangeboden worden zonder HK nummer? gevolg van impulsief kopen van kittens/pups.. :louche: :catscratchhead ifeite zou volledig het fokken zowel van ras als zijnde niet raskatten aan banden moeten leggen...

Ivm aanbieden britten.. ik denk dat velen zich mispakken aan een brit. ze zien er teddybeerachtig uit maar zijn dit niet.. ook korthaar zou je denken dat ze minder haarverlies hebben dus ook noppes .. als ik onze brit vergelijk met chartreux verliest duidelijk de brit dubbel zoveel haar dan de chartreux en onze HTK kater.

venusschoen
venusschoen
  • 1.141 berichten
    • Locatie: Waasmunster
  • 7 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 06 augustus 2012 - 16:01

arifiene zei:

Wij krijgen helaas ook wekelijks aanvragen binnen om raskatten over te nemen, meestal britten. We gaan hier nooit op in...

Waar moeten deze mensen dan met hun raskatten naartoe?

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
    • Locatie: Heusden(Gent)
  • 1 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 06 augustus 2012 - 16:08

venusschoen zei:

Waar moeten deze mensen dan met hun raskatten naartoe?
eerlijk gezegd vind ik niet dat opvangtehuisen noch asiels moeten opdraaien voor het teveel aan raskatten daar ligt de verantwoordelijkheid bij de fokkers zelf..zijn het slechte tijden fok dan 1 nestje of dat bepaald jaar geen ipv van twee nestjes .. fok met 1 poes ipv van met drie of vier...