Spring naar inhoud

- - - - -

Niet enkel HTK'tjes, maar meer en meer raskatjes

• Log in om te reageren
191 reacties op dit onderwerp
Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#136 Geplaatst 19 augustus 2012 - 14:57

Ze worden misschien nog niet zoveel in asielen gelaten, maar worden meer en meer aangeboden op sites.... dat is tenminste mijn gevoel en vaststelling..

Bewerkt door Nadine, 19 augustus 2012 - 14:58.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#137 Geplaatst 19 augustus 2012 - 20:51

maar zijn dat de katten van de goede fokkers (lees: de fokkers die ik zelf in de categorie 'goede fokker' zou plaatsen ;) ) of zijn dat de katten van de 'fokkers' die het predikaat 'fokker' niet zouden mogen dragen?

of er statistieken van zijn weet ik niet eerlijk gezegd. Lijkt me een keer best interessant om te weten. Dan kunnen we ook meteen dat onderwerp ter bed leggen ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#138 Geplaatst 19 augustus 2012 - 21:10

Velen willen alles vlug vervangen of zijn iets heel rap moe. Kijk maar naar gsm (moet nu iphone zijn) tv (moet nu flatscreen zijn) computer moet laptop zijn en ga zo maar door.....

Men wil altijd maar alles mooier en beter en voor een kat is er dan plots geen budget meer en die wordt dan ook maar buitengegooid om het cru te stellen :oops:

En uiteindelijk zie ik ook héél veel gewone katjes op de 2dehandssites staan, alleen vallen die minder op dan raskatjes natuurlijk.

Naar mijn mening zijn er niet meer raskatjes, maar gewoon katjes in het algemeen die men kwijt wil, om wat voor reden dan ook. :(

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#139 Geplaatst 19 augustus 2012 - 21:23

ginnie zei:

maar zijn dat de katten van de goede fokkers (lees: de fokkers die ik zelf in de categorie 'goede fokker' zou plaatsen ;) ) of zijn dat de katten van de 'fokkers' die het predikaat 'fokker' niet zouden mogen dragen?

Wat ik me afvraag is of het echt veel te maken heeft met de fokker..
Tenminste als je bedoelt dat een goede fokker helpt met herplaatser etc..

Ik zie niet snel het slechtere in de mens hoor, maar ik heb zo het idee dat veel mensen ook niet durven toe te geven dat het allemaal niet zo gaat als ze willen en dus de stap van het informeren van de fokker overslaan..

misschien zit ik helemaal fout... maar het zou me niet verbazen als echt niet iedereen de fokker inlicht als ze een nieuwe woning voor hun kat zoeken...
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#140 Geplaatst 20 augustus 2012 - 21:44

grumpje zei:

misschien zit ik helemaal fout... maar het zou me niet verbazen als echt niet iedereen de fokker inlicht als ze een nieuwe woning voor hun kat zoeken...

Ik ken genoeg verhalen van mensen die dat inderdaad niet doen. Veel mensen zijn helemaal niet meer met de fokker bezig of zijn dat contract allang weer vergeten.
Poes moet gewoon weg.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#141 Geplaatst 21 augustus 2012 - 14:13

Ik heb zelf ook wel het gevoel dat er steeds meer en meer catteries en raskatjes komen. Een paar jaar geleden vond ik amper catteries in België en ondertussen heb ik geen moeite meer om er te vinden.

Of dit nu goed of slecht is, vind ik wat dubbel. Ik ben zelf ook gek op somali's, dus ik kan ook begrijpen dat mensen heel graag een bepaald ras willen. Aan de andere kant zijn alle katten (met uitzondering van 1) die ik al gehad heb ook steeds gevonden, gedumpt of zwerfkat...Stuk voor stuk geweldige katjes! Dus als er minder mensen katjes uit het asiel nemen omdat ze toch liever een raskatje hebben, vind ik dat ookw el erg jammer. En doordat er steeds meer catteries komen en ze dus ook makkelijker bereikbaar zijn, denk ik wel dat steeds meer mensen toch voor een raskatje kiezen.

Aan de andere kant wil ik ook nog even reageren op de beschuldigingen die vaak gemaakt worden tegen mensen die een plotse allergie hebben ontwikkeld. Dat is wel degelijk mogelijk. Ik heb zelf mijn kat moeten herplaatsen door onder andere allergie. Ik had de kat van mijn 12de. Heel lang heb ik er weinig last van gehad (alleen wat niezen, loopneus) en dat vond ik ook helemaal niet erg (heb heel lang ontkend tov mijn moeder dat het van de katjes kwam uit schrik dat ik hen zou moeten wegdoen). Stilaan, met ouder te worden, is dat wel heel hard verergerd. Ik kon op de duur niet meer slapen omdat ik niet kon ademen en kreeg zware uitslag onder mijn ogen. Om die redenen, maar ook nog andere (nieuwe vriend van moeder waardoor kat bijna nooit meer binnen mocht), heb ik haar met heel veel spijt moeten herplaatsen. Ik vind het dan telkens zo erg wanneer mensen het krijgen van 'plotse allergie' hier elke keer aangeven als nepreden voor mensen die hun kat beu zijn. Het kan dat mensen dit zomaar zeggen, maar ik vind niet dat je daar zomaar over kan oordelen; plotse allergie door het ouder worden, kan echt wel.
En om nu weer helemaal on topic te gaan. Het liefst zou ik ook, als ik later weer katten neem, asielkatjes adopteren om hen te helpen. Maar ik hoop dat Siberen een oplossing zijn voor mijn allergie. Dus ik ben toch ook heel dankbaar dat er rassen gefokt worden en vind het dus ook wel nuttig :)

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#142 Geplaatst 21 augustus 2012 - 14:20

Oh en ik hoor net dat de zus van mijn vriend een kitten heeft geaopteerd dat half american curl is. Kittens zijn gevonden ergens, samen met de moeder die american curl is. Dus een duidelijk voorbeeld van een gedumpte raskat :(

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#143 Geplaatst 21 augustus 2012 - 18:22

Syntara zei:

Oh en ik hoor net dat de zus van mijn vriend een kitten heeft geaopteerd dat half american curl is. Kittens zijn gevonden ergens, samen met de moeder die american curl is. Dus een duidelijk voorbeeld van een gedumpte raskat :(

maar dat is nu juist het punt. Er is een moederpoes gevonden die LIJKT op een american curl. Of dat echt zo is, dat weet je niet. Tenzij je de stamboom erbij hebt gevonden, maar daar ga ik maar even niet vanuit ;)

Dus, zitten er nu daadwerkelijk meer raskatten (met stamboom en al) in het asiel of zien we meer raskatten look-a-likes? Of is het altijd al zo geweest, maar noemen we nu 'opeens' raskatten (lookalikes) die er zitten?
Geplaatste afbeelding

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#144 Geplaatst 21 augustus 2012 - 18:28

Aangezien geen enkele raskat gedumpt wordt met stamboom is het toch heel moeilijk te bepalen of het wel een raskat is. Dus een echt cijfer daarop plakken lijkt me moeilijk.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#145 Geplaatst 21 augustus 2012 - 18:59

Kom, een american curl kan je herkennen aan zijn oren.

Want dat valt hier op het forum heel hard op: als het papier er niet bij is, is het geen 'scottisch fold' of 'american curl' terwijl hun fysieke eigenschappen dit wel duidelijk laten zien.

Dan is mijn hond ook een vuilbakje, terwij ze uit 2 shih-tzu's voortkomt, maar ik geen stamboom heb.  Volgens mij gaan er nog weinig labradors en teckels en border collies zijn.
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#146 Geplaatst 21 augustus 2012 - 19:03

Kan een kruising zijn he, ons pruts haar mama was ook een scottisch fold, in t nestje waren er ook met die gevouwen oortjes, maar het was een kruising nestje, dus geen zuiver ras.
Dus zekerheid heeft men eigenlijk nooit zonder dat papiertje. :oops:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#147 Geplaatst 21 augustus 2012 - 19:04

hilleke zei:

Kan een kruising zijn he, ons pruts haar mama was ook een scottisch fold, in t nestje waren er ook met die gevouwen oortjes, maar het was een kruising nestje, dus geen zuiver ras.
Dus zekerheid heeft men eigenlijk nooit zonder dat papiertje. :oops:

En dat is dus precies wat ik bedoel(de) :)
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#148 Geplaatst 21 augustus 2012 - 19:06

ginnie zei:

En dat is dus precies wat ik bedoel(de) :)

Nu zie ik het ook, dat we eigenlijk hetzelfde zeiden, maar wou reageren op Evyke (had moeten citeren :oops: , gezien ze denkt dat wanneer een kat gevouwen oortjes heeft ze dan zowieso raskatjes zijn, maar dat zijn ze dus niet. :)

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#149 Geplaatst 21 augustus 2012 - 19:09

Evyke81 zei:

Kom, een american curl kan je herkennen aan zijn oren.

Want dat valt hier op het forum heel hard op: als het papier er niet bij is, is het geen 'scottisch fold' of 'american curl' terwijl hun fysieke eigenschappen dit wel duidelijk laten zien.

Dan is mijn hond ook een vuilbakje, terwij ze uit 2 shih-tzu's voortkomt, maar ik geen stamboom heb.  Volgens mij gaan er nog weinig labradors en teckels en border collies zijn.

tja, misschien vind je me nu maar een bitch, maar ik ga het toch zeggen. Voor mij is jouw hondje dan een rasloos hondje met de kenmerken van een shih-tzu. Om de eenvoudige reden dat van jouw hondje geen papierwerk bekend is.
Ik ken jouw hondje verder niet, het is vast een schat van een hondje, en ook voor mij is dit hondje geen cent minder waard dan een hondje met papieren! (laten we dat even duidelijk maken ;) ) Maar zonder papieren kun je niet zeggen dat je een rashondje hebt. Gewoon omdat je het niet kunt 'bewijzen'. Klinkt naar, maar zo denk ik erover. Hoe moet ik nu weten dat jij een shih-tzu hebt? Ik geloof jou wel hoor, daar gaat het niet om, maar ik ken de eigenaren van de ouderdieren niet. Ik heb die papieren niet gezien. Dus hoe weet ik nu dat het om een rashond gaat? Juist, door die papieren. Geen papieren, geen ras.

Dat is bij alle rassen zo. Honden EN katten. (is mijn mening).
Ik ga nu wel de discussie in een wat ander licht zien moet ik zeggen. Want blijkbaar heb ik dus met een ander beeld de discussie gevoerd dan een aantal anderen.
Misschien even een 'kleine' check bij ts.
Wat is voor jou de definitie van 'raskat'?
Dan kan ik met dezelfde definitie meediscussieren en is er geen verwarring meer (bij mij dus ;) )
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#150 Geplaatst 21 augustus 2012 - 19:29

Dus vanaf nu als de mensen vragen: is dat nen shih-tzu? zeg ik: nee, want ik heb geen papieren.
Dus het feit dat ze uit 2 shih-tzu's voortkomt, speelt geen rol meer.

Sommigen bieden een kat aan, ze komt van een fokker (of gelegenheidsnestje), uit 2 ouderdieren die bvb brit zijn, dan is het kitten ook een brit in mijn ogen, ook al staat het niet op papier. Van een kat die je vindt, weet je dat uiteraard niet.
Maar kom je op straat een Sphynx tegen, is dat in mijn ogen een sphynx, papier erbij of niet.

Das ieder zijn mening, maar voor mij: als geweten is wat de achtergrond is, moet daar niet altijd zoveel drama over gemaakt worden.

Een paar weken geleden heb ik de teckels van mijn buurman aangeboden. Daar movet niemand over 'o, er is geen stamboom, dus het is geen teckel' Vader was een teckel, moeder was een teckel, dus de kinderen ook. Nem :x

Laat de reacties maar komen :)

Bewerkt door Evyke81, 21 augustus 2012 - 19:29.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com