Spring naar inhoud

- - - - -

Niet enkel HTK'tjes, maar meer en meer raskatjes

• Log in om te reageren
191 reacties op dit onderwerp
arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 06 augustus 2012 - 16:08

venusschoen zei:

Waar moeten deze mensen dan met hun raskatten naartoe?

Tja, dat weet ik niet.
Het is hun verantwoordelijkheid...
Wij zijn een zwerfpoezenopvang en nemen sowieso geen dieren over van particulieren. We raden altijd aan om contact op te nemen met de fokker, maarja, die trekken zich er meestal niets meer van aan.

Maar het zou de eerste keer niet zijn dat we een gedumpte raskat moeten binnennemen.

venusschoen
venusschoen
  • 1.141 berichten
  • 7 katten

#17 Geplaatst 06 augustus 2012 - 16:16

Begrijp dat ja, maar voor mij zijn alle gedumpte katten gelijk.

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#18 Geplaatst 06 augustus 2012 - 16:19

venusschoen zei:

Terug bij de fokker?
Of er althans voor zorgen dat ze privé kunnen geplaatst worden.
Er zijn nog mensen die graag een katje van dat of dat ras willen maar er dus geen smak geld tegenaan kunnen gooien.
Zoals gezegd zijn er meestal genoeg kandidaten voor pakweg een Brit of een Pers, het zijn meestal de sukkels en de "minder mooie" htk's  ( voor mij is iedere kat mooi trouwens ) die blijven zitten.
Of katjes met een handicap liggen ook niet goed " in de markt " en laat dàt nu mijn favorieten zijn.
Maar de vakantieperiode is telkens weer een zwarte periode voor asiels en opvangen.
En die valt dan nog samen met de babyboom van kittens en dan komen de volwassen katten weer op de achtergrond.
Een straatje zonder einde, er verandert niks maar dan ook niks, geen sikkepitje, aan de mentaliteit van de mens.
Heb zelfs het idee dat het ieder jaar erger wordt.

Geplaatste afbeelding

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#19 Geplaatst 06 augustus 2012 - 16:27

venusschoen zei:

Daar gaat het juist om..; dat iedereen ook eens moet nadenken alvorens met een raskat (te veel) nestjes te hebben... als je op voorhand kan vermoeden dat er niet genoeg kopers/adoptanten zullen zijn (door crisis, door vakantie of door wat dan ook)  dan moet je niet zoveel nestjes hebben... dat bedoel ik juist met mijn topic (waarvan ik een beetje spijt heb omdat mensen zich toch weer een beetje aangesproken beginnen te voelen)  dat ook de raskatjes meer en langer moeten wachten op een goede thuis... dus het probleem verschuift zich stilletjes... niet alleen HTK katjes maar ook raskatjes... dat was tenminste mijn gevoel als ik ook hier op KS aangeboden diertjes zie staan... het zijn al lang niet meer alleen HTK'tjes... maar ook meer en meer raskatten... terwijl daar mensen bewust mee kweken.. dus ook kunnen beslissen of ze wel of niet een nestje hebben... en ik spreek niet over mensen die door omstandigheden hun dier weg moeten doen... al weet ik ondertussen dat er inderdaad vaak drogredenen bijzijn...

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#20 Geplaatst 06 augustus 2012 - 17:09

Is me ook opgevallen dat er steeds meer raskatjes aangeboden worden, en er zullen er in de toekomst nog meer zijn ook volgens mijn mening.
Raskatjes worden bewust gefokt, iemand die een htk katje heeft en het buiten laat zonder dat het gesteriliseerd is fokt in mijn ogen evengoed bewust.
Op het ogenblik hoor je nog niet veel over raskatjes die ergens afgezet worden, meestal tellen de euro's die ze er nog voor kunnen terug krijgen als ze die beestjes kunnen herplaatsen. Vandaar dat ze die moeite nog doen om voor het schatje een nieuwe thuis te vinden. De htk katjes dumpen vele als waardeloze wegwerpspullen.
Vind dan ook dat raskatjes evengoed moeten kunnen opgevangen worden als htk katjes, zou wat extra's kunnen zijn voor de werking van de opvang of het asiel toch.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 06 augustus 2012 - 17:17

venusschoen zei:

Begrijp dat ja, maar voor mij zijn alle gedumpte katten gelijk.
Ja het gaat nu eenmaal niet om gedumpte katten, maar om mensen die gewoon van hun eigen raskat afwillen...
Als het om gedumpte katten zou gaan nemen we ze ook wel binnen...

Jeannine zei:

Is me ook opgevallen dat er steeds meer raskatjes aangeboden worden, en er zullen er in de toekomst nog meer zijn ook volgens mijn mening.
Raskatjes worden bewust gefokt, iemand die een htk katje heeft en het buiten laat zonder dat het gesteriliseerd is fokt in mijn ogen evengoed bewust.
Op het ogenblik hoor je nog niet veel over raskatjes die ergens afgezet worden, meestal tellen de euro's die ze er nog voor kunnen terug krijgen als ze die beestjes kunnen herplaatsen. Vandaar dat ze die moeite nog doen om voor het schatje een nieuwe thuis te vinden. De htk katjes dumpen vele als waardeloze wegwerpspullen.
Vind dan ook dat raskatjes evengoed moeten kunnen opgevangen worden als htk katjes, zou wat extra's kunnen zijn voor de werking van de opvang of het asiel toch.
Gedumpt ja, afgestaan nee, althans niet bij ons.
En wat voor extra's geeft dat dan?
De honderden telefoontjes van debielen die een goedkope raskat willen? Het feit dat je nooit zeker bent of de mensen de kat willen of gewoon een pronkstuk?
Bovendien vragen wij voor alle katten dezelfde adoptieprijzen, uiterlijk is niet van belang.

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#22 Geplaatst 06 augustus 2012 - 17:26

de meeste , hummm , raskatjes die hier de laatste tijd worden aangeboden zijn bijna alle zonder stamboom , dus geen raskatjes hé ,
een oepsnestje , of , nou ja we wilden eens een nestje voor de fun maar niet de problemen van een cattery , tja , waar gaan we naartoe ?
en ja ks is een goedkope verkoopsite aant worden , hier moet geen hk nr hé ,
men meld zich aan als nieuw lid en tegelijkertijd worden de kittens aangeboden , haha ,
maar de eerlijke fokkers van raskatten worden wel met de vinger gewezen ,

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 06 augustus 2012 - 17:30

Maar ik snap niet dat een raskat een impulsaankoop kan zijn. Vaak kosten ze toch een behoorlijk bedrag, en ik weet niet hoe het op een ander zit natuurlijk, maar voor mij is 300 euro toch een pak geld. En dat zijn dan de 'goedkopere' katten. Maar goed, als je dan leest dat mensen hun bulldog verzuipen in het kanaal met een steen aan hun hals... :catcurs Weet je, eigenlijk zouden ze meer op 'den boerenbuiten' campagne moeten voeren voor sterilisatie. Ik kan je eerlijk vertellen dat ik gèèn idee had van hoe groot het probleem was tot ik naar de stad verhuisde en heel graag terug een kat wilde. En daarna twee. En beide poezen zijn al gecastreerd en gesteriliseerd, én gechipt ondanks het feit dat ze de tuin niet uit kunnen. Ik wist wel dat ik er niet klaar mee was na de adoptieprijs, natuurlijk...Maar ik snap niet dat je een dier kunt dumpen. Een dier is voor altijd. Ras of geen ras.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#24 Geplaatst 06 augustus 2012 - 17:32

Misschien moeten de mensen eens een dagje gaan helpen in een asiel. Dan zouden ze bewuster zijn van wat er allemaal gebeurt. Al die miserie die daar toekomt van gevonden dieren. En dat zijn de gelukkige dan nog die daar worden opgevangen. Ik heb heel veel respect voor de mensen die hun inzetten voor de kansarme onder de katten. :flower:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#25 Geplaatst 06 augustus 2012 - 17:43

Nakthis zei:

Maar ik snap niet dat een raskat een impulsaankoop kan zijn. Vaak kosten ze toch een behoorlijk bedrag, en ik weet niet hoe het op een ander zit natuurlijk, maar voor mij is 300 euro toch een pak geld. En dat zijn dan de 'goedkopere' katten. Maar goed, als je dan leest dat mensen hun bulldog verzuipen in het kanaal met een steen aan hun hals... :catcurs Weet je, eigenlijk zouden ze meer op 'den boerenbuiten' campagne moeten voeren voor sterilisatie. Ik kan je eerlijk vertellen dat ik gèèn idee had van hoe groot het probleem was tot ik naar de stad verhuisde en heel graag terug een kat wilde. En daarna twee. En beide poezen zijn al gecastreerd en gesteriliseerd, én gechipt ondanks het feit dat ze de tuin niet uit kunnen. Ik wist wel dat ik er niet klaar mee was na de adoptieprijs, natuurlijk...Maar ik snap niet dat je een dier kunt dumpen. Een dier is voor altijd. Ras of geen ras.

Oooh maar ze verkopen ook "ras"katjes aan weinig geld hoor, kijk maar eens op Marktplaats en Kapaza enzo, ik word er wild van. :r
Zonder testen of wat dan ook.
En ja Jan met de pet zal eerder voor zo ééntje gaan, DA kosten naderhand, daar houden ze echt geen rekening mee.
Tegenwoordig vragen asiels en opvang ook een vrij groot bedrag ( gelukkig ) voor een steriel en gechipt katje dus het verschil voor die mensen is dan ook niet zo groot meer.
Of ze nemen liever een gratis katje wat het probleem weer verdubbelt.

Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#26 Geplaatst 06 augustus 2012 - 18:32

kiki zei:

Oooh maar ze verkopen ook "ras"katjes aan weinig geld hoor, kijk maar eens op Marktplaats en Kapaza enzo, ik word er wild van. :r
Zonder testen of wat dan ook.
En ja Jan met de pet zal eerder voor zo ééntje gaan, DA kosten naderhand, daar houden ze echt geen rekening mee.
Tegenwoordig vragen asiels en opvang ook een vrij groot bedrag ( gelukkig ) voor een steriel en gechipt katje dus het verschil voor die mensen is dan ook niet zo groot meer.
Of ze nemen liever een gratis katje wat het probleem weer verdubbelt.

gelukkig maar dat ze meer geld vragen .. ik heb absoluut niks tegen gratis htk katjes indien ze gechipt en gesteriliseert/gecastreert worden door de mensen die een katje nemen spijtig genoeg wordt dit teweinig gedaan... vraag een asiel meer dan ben je zeker dat het is gedaan...of je die kosten daar betaald of bij je DA blijft gelijk...

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#27 Geplaatst 06 augustus 2012 - 18:42

Pietje zei:

de meeste , hummm , raskatjes die hier de laatste tijd worden aangeboden zijn bijna alle zonder stamboom , dus geen raskatjes hé ,
een oepsnestje , of , nou ja we wilden eens een nestje voor de fun maar niet de problemen van een cattery , tja , waar gaan we naartoe ?
en ja ks is een goedkope verkoopsite aant worden , hier moet geen hk nr hé ,
men meld zich aan als nieuw lid en tegelijkertijd worden de kittens aangeboden , haha ,
maar de eerlijke fokkers van raskatten worden wel met de vinger gewezen ,

op je eerste punt: dit is het beleid van dit forum iedereen kan aanbieden zonder HK.. langs de ene kant een goeie zaak langs de andere kant weer niet.. nu kunnen er ook katjes aangeboden die gedumpt of verloren gelopen zijn waar je dan anders weer geen blijf mee weet indien je je zelfs niet kan houden... langs de andere kant worden dus ook de "bewuste" oeps kittens aangeboden of is het een gemakkelijke manier om je kittens/katten kwijt te geraken.

op je tweede punt : ben ermee eens .. daar zou van mij ook iets mogen veranderen dat je langere tijd lid moet zijn om je dieren te kunnen aanbieden maar wie ben ik ..

eerlijk fokkers worden hier zelden met de vinger gewezen maar hoe onderscheid je die.. een forum mag iedereen voor zijn menig uitkomen.. daarom is het een forum...

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 06 augustus 2012 - 18:47

Ik ben Dante (toen Anira) gaan ophalen bij Arifiene via Kat Zoekt Thuis. Meneer is gecastreerd meegekomen, had al inentingen gehad en ik moest alleen de opvolging nog doen en een chip plaatsen. Dido komt ook via een vzw en heeft me zo'n 30 euro meer gekost dan Dante, zonder sterilisatie. Bovendien bleek dat ze niesziekte had toen ze hier kwam. Ik vermoed dat mensen geen idee hebben van wat een dierenarts eigenlijk kost...Wij gingen ook niet naar de dierenarts, want hé, op de boerenbuiten was dat niet nodig. :onzeker: Nu weet ik wel beter, maar toch.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#29 Geplaatst 06 augustus 2012 - 19:06

Ik denk toch dat - wanneer er echt een probleem is met een geplaatste raskat door een SERIEUZE cattery - die cattery meehelpt om een nieuwe thuis ervoor te zoeken of de poezel terugneemt en zelf herplaatst.

Maar het is een feit dat de meeste mensen het houden van een kat onderschatten. Die beestjes hebben aandacht nodig, degelijke voeding, ze verliezen haar dus extra onderhoud (awel, koop ne goeie stofzuiger), en af en toe moet er eens naar de DA gegaan moet worden. En ja, dat kost geld. En de poezel gaat gemiddeld 15 jaar mee en hoe ouder ze worden, hoe hoger de kosten voor de DA want net zoals mensen krijgen ze ouderdomskwaaltjes of ergere aandoeningen.
Misschien moeten de mensen daar meer attent op gemaakt worden, en gelijk door wie ze geplaatst worden (privé, opvang, cattery, asiel, whatever...).

Laat ons echt hopen dat het Kattenplan op al die toestanden toch een invloed heeft. Die verhalen die ik lees over gedumpte dieren of achtergelaten bij verhuis of kittentjes die gedood worden of inteelt of.... ik word er toch zo zot van :evil:
't Zal spijtig genoeg nog veel voeten in de grond hebben eer de mentaliteit verandert :(

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 06 augustus 2012 - 19:42

Nakthis zei:

Ik wel, als ik zie hoeveel playstations etc verkocht worden op tweedehandssites die nog nagelnieuw zijn. Dat kost ook veel geld. En voor die mensen zijn dieren nu eenmaal slechts een 'ding'.
Ik denk dat vooral een mentaliteitswijziging nodig is hier...

Nakthis zei:

Ik ben Dante (toen Anira) gaan ophalen bij Arifiene via Kat Zoekt Thuis. Meneer is gecastreerd meegekomen, had al inentingen gehad en ik moest alleen de opvolging nog doen en een chip plaatsen. Dido komt ook via een vzw en heeft me zo'n 30 euro meer gekost dan Dante, zonder sterilisatie. Bovendien bleek dat ze niesziekte had toen ze hier kwam. Ik vermoed dat mensen geen idee hebben van wat een dierenarts eigenlijk kost...Wij gingen ook niet naar de dierenarts, want hé, op de boerenbuiten was dat niet nodig. :onzeker: Nu weet ik wel beter, maar toch.
Ik wou dat we ze ook al konden chippen, maar dat laat ons budget niet toe, en dan gaan we liever voor vroegcastratie dan chippen, helaas.