Spring naar inhoud

- - - - -

Niet enkel HTK'tjes, maar meer en meer raskatjes

• Log in om te reageren
191 reacties op dit onderwerp
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#151 Geplaatst 21 augustus 2012 - 19:44

Ik begrijp je wel :) Maar: wie zegt dat de ouderdieren van bijvoorbeeld een gevonden Brits korthaar, ook weer Britjes als ouders hadden? Dat weet je niet. Voor hetzelfde geldt zijn het beiden heel goed gelijkende look-a-likes met kittens die erg op hun ouders lijken. Het is heel moeilijk om zoiets zeker te weten zonder stamboom.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#152 Geplaatst 21 augustus 2012 - 19:53

maar deze discussie is al eens gevoerd ;) en er kan eventueel een nieuw topic over geopend worden om over verder te discussieren. Het is hier alleen aangehaald om de discussie over het wel of niet meer aanwezig zijn van raskatjes in asielen/opvang te verduidelijken ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#153 Geplaatst 21 augustus 2012 - 20:17

Hondjes kan je nu eenmaal niet vergelijken met katjes. katjes lijken uiteindelijk veel meer op elkaar, maar bij honden is dit anders. er is toch een hemelsbreed verschil tussen een teckel en een rotweiller bv.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#154 Geplaatst 21 augustus 2012 - 20:36

hilleke zei:

Kan een kruising zijn he, ons pruts haar mama was ook een scottisch fold, in t nestje waren er ook met die gevouwen oortjes, maar het was een kruising nestje, dus geen zuiver ras.
Dus zekerheid heeft men eigenlijk nooit zonder dat papiertje. :oops:

En met papiertje ook niet, want stamboompapieren worden tegenwoordig vaak vervalst, en gewone particulieren zullen niet zo snel ontdekken.

Zo kan je blijven doorgaan natuurlijk.

Het enige wat zeker is dat wij (en andere asielen) meer aanvragen krijgen tot opname van raskatten en dat er ook steeds meer op allerlei sites verschijnen. Ja, met papiertje. Ja, ook zonder.
En ook die van slechte fokkers komen, en waarschijnlijk ook wel van goede.

Het enige verschil dat ik zie is dat mensen een raskat vaker proberen te verkopen dat te dumpen, omdat ze er dan nog wat geld kunnen uitslaan. En of dat nou beter is? Zo kan de kat van de regen in de drop belanden. Zeker als ze niet steriel is.

Bewerkt door arifiene, 21 augustus 2012 - 20:37.

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#155 Geplaatst 21 augustus 2012 - 22:09

ginnie zei:

maar dat is nu juist het punt. Er is een moederpoes gevonden die LIJKT op een american curl. Of dat echt zo is, dat weet je niet. Tenzij je de stamboom erbij hebt gevonden, maar daar ga ik maar even niet vanuit ;)

Dus, zitten er nu daadwerkelijk meer raskatten (met stamboom en al) in het asiel of zien we meer raskatten look-a-likes? Of is het altijd al zo geweest, maar noemen we nu 'opeens' raskatten (lookalikes) die er zitten?

Maar de katten die aangeboden worden (op KS bijvoorbeeld ook) zijn wel echte raskatten he...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#156 Geplaatst 21 augustus 2012 - 22:13

Nadine zei:

Maar de katten die aangeboden worden (op KS bijvoorbeeld ook) zijn wel echte raskatten he...

als ze een stamboom hebben wel ja. anders niet. (weer:mijn mening ;) )
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#157 Geplaatst 21 augustus 2012 - 22:14

arifiene zei:

En met papiertje ook niet, want stamboompapieren worden tegenwoordig vaak vervalst, en gewone particulieren zullen niet zo snel ontdekken.

Zo kan je blijven doorgaan natuurlijk.

Het enige wat zeker is dat wij (en andere asielen) meer aanvragen krijgen tot opname van raskatten en dat er ook steeds meer op allerlei sites verschijnen. Ja, met papiertje. Ja, ook zonder.
En ook die van slechte fokkers komen, en waarschijnlijk ook wel van goede.

Het enige verschil dat ik zie is dat mensen een raskat vaker proberen te verkopen dat te dumpen, omdat ze er dan nog wat geld kunnen uitslaan. En of dat nou beter is? Zo kan de kat van de regen in de drop belanden. Zeker als ze niet steriel is.

Jullie merken dus dat er inderdaad meer raskatten (en raskatten lookalikes) worden aangeboden/gedumpt?
En is dat nu een beetje de trend of worden er in het algemeen meer katten aangeboden/gedumpt?
Geplaatste afbeelding

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#158 Geplaatst 21 augustus 2012 - 22:32

ginnie zei:

Jullie merken dus dat er inderdaad meer raskatten (en raskatten lookalikes) worden aangeboden/gedumpt?
En is dat nu een beetje de trend of worden er in het algemeen meer katten aangeboden/gedumpt?

Uiteraard worden er sowieso meer poezen gedumpt... ook HTK poesjes... maar ik heb de indruk dat er nu meer en meer raskatjes op de pagina's verschijnen... (kan me vergissen natuurlijk) maar als ik pagina 9 bijvoorbeeld bekijk (de pagina negen zoals je die nu ziet in het overzicht) dan staan daar toch wel een paar niet-HTK's bij... ik ga nu niet alle pagina's bekijken om te zien hoeveel enz... maar mijn indruk was echt dat er de laatste tijd meer raskatjes op staan dan een tijd geleden... en dat zijn dan meestal geen gevonden poesjes die men gered  heeft he... :)

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#159 Geplaatst 21 augustus 2012 - 22:59

Ik heb ondertussen al 3 keer de vraag gekregen om via ons HK nummer een herplaatser aan te bieden op bvb kapaza.  3 keer een scottish fold.  (papieren kwijt, dus 3 keer eigenlijk een HTK met geplooide oortjes)  

1 keer heb ik het ook gedaan, de 2e keer geweigerd omdat ze de kat niet wilden laten steriliseren op voorhand.  Van de 3e keer niets meer gehoord.
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#160 Geplaatst 22 augustus 2012 - 19:34

ginnie zei:

Er worden meer raskatten aangeboden/gedumpt dan vroeger.
Procentueel gezien dan.
Want er worden ook meer HTK's gedumpt, maar dat gaat ieder jaar in stijgende lijn.

Ik kreeg vandaag nog een mail om een brits korthaar te adverteren.
Ik zei dat we zoiets niet deden en dat ze moesten contact opnemen met de fokker. Ze zei dat ze die man niet terugvonden. Maar geen nood, als we de raskat niet wilden herplaatsen, dan had ze nog 3 asielkatten. Of we konden ruilen O:) .

Raskatten zijn heus niet immuun voor slechte baasjes... En dan gebeuren zo'n dingen dus.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#161 Geplaatst 22 augustus 2012 - 19:38

arifiene zei:

Procentueel gezien dan.
Want er worden ook meer HTK's gedumpt, maar dat gaat ieder jaar in stijgende lijn.

Ik zei dat we zoiets niet deden en dat ze moesten contact opnemen met de fokker. Ze zei dat ze die man niet terugvonden. Maar geen nood, als we de raskat niet wilden herplaatsen, dan had ze nog 3 asielkatten. Of we konden ruilen O:) .

Raskatten zijn heus niet immuun voor slechte baasjes... En dan gebeuren zo'n dingen dus.

ja, procentueel gezien is wat ik bedoelde.

En dat raskatten niet immuun zijn voor dumpgedrag weet ik helaas maar al te goed. Daar ging mijn vraag ook niet om. ;)
Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#162 Geplaatst 22 augustus 2012 - 19:43

ginnie zei:

ja, procentueel gezien is wat ik bedoelde.

En dat raskatten niet immuun zijn voor dumpgedrag weet ik helaas maar al te goed. Daar ging mijn vraag ook niet om. ;)

Weet ik, dat was gewoon mijn conclusie naar aanleiding van (oa) de mail van deze middag ;) .

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#163 Geplaatst 22 augustus 2012 - 20:07

arifiene zei:

Weet ik, dat was gewoon mijn conclusie naar aanleiding van (oa) de mail van deze middag ;) .

ah, zo :)
Geplaatste afbeelding

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#164 Geplaatst 22 augustus 2012 - 20:11

arifiene zei:

Procentueel gezien dan.

Vreemde verzoeken krijg jij zeg, even een kat gaan ruilen :o

Raskat of gewone kat, elk dier heeft het recht op een goede thuis, jammer dat er mensen zijn die er zo nonchalant mee omspringen...

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#165 Geplaatst 22 augustus 2012 - 20:14

Floraisonskat zei:

Vreemde verzoeken krijg jij zeg, even een kat gaan ruilen :o

Raskat of gewone kat, elk dier heeft het recht op een goede thuis, jammer dat er mensen zijn die er zo nonchalant mee omspringen...

Nja, ze dacht zeker, als ze de raskat niet willen herplaatsen willen ze misschien wel de asielkat(ten) herplaatsen?
Mensen zijn knettergek :( .