Spring naar inhoud

- - - - -

Niet enkel HTK'tjes, maar meer en meer raskatjes

• Log in om te reageren
191 reacties op dit onderwerp
Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#181 Geplaatst 29 augustus 2012 - 11:04

Stijn_Poezenpaleis:-) zei:

euhm mss moet je mijn trouw topic dan nog eens bekijken :goofy:

Jij had een roze jurk aan zeker... :lachen:

Ik vrees dat sommige mensen die een raskatje aankopen van iemand die niet goed weet waarmee hij / zij bezig is, zich te veel gaan fixeren op "de algemeen gekende goeie kwaliteiten van die soort". Ze gaan echt voor de salonkat (niets tegen salonkatten hé) maar als het klein pluizig bollewolleke toch in de gordijnen sprint omdat het zich onnozel verveelt, dan wordt het na een paar herhalingen aanzien als een probleemkat. Of het blijkt een superschuwe poes te zijn. Of ze krabt aan de meubels, het behang, whatever. Of ze kozen in de tijd voor een langharig, want "ooooh dat pluchen bolleke is toch zo schattig, smelt smelt smelt". Tegen dat ze door hebben dat ze het alle dagen moeten borstelen, naast hun drukke full time job, huishouden en gezin. En dan is dat ook weer een probleem, want daar is er geen tijd voor zè. Dus dan moet de kat maar weer weg, wegens "geen ideaal gedrag". En hoe minder ze voor een raskat betaald hebben, hoe vlotter dit blijbkaar gaat... efkes op Kapaza of weet ik veel wat, een deel van de aankoopprijs terug en weg is weg :( .

Zelf ben ik nog nooit bij een fokker geweest, 'k heb altijd HTK-katjes gehad. Maar ik ga ervan uit dat een goeie fokker in het lang en het breed beschrijft welke zorgen een kat nodig heeft, dat de mama en papa zus en zo karakter hebben maar dat een kat nog altijd een kat is en zich als een kat zal gedragen, zelfs al is er "op karakter" gekweekt. En dat een kat niet als salonkat geboren wordt en geen statusobject is, maar een levend wezentje. Mijn broer en schoonzus zijn in de tijd bij een degelijke cattery geweest en hadden daar één of twee gesprekken zodat die mensen konden nagaan of zij wel geschikt waren voor hun katten (twee fantastische coontjes).

Daar begint het allemaal, bij sommige fokkers die niet weten waarmee ze bezig zijn, die een kittentje "vanonder hunnen toog" oppakken, afrekenen en dag met het handje zeggen. Maar hoe daaraan iets doen?

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#182 Geplaatst 26 april 2013 - 12:00

Blijkbaar is het toch een trent aan het worden...

Volgende week komt er een Brit in opvang, met stamboom erbij.
Hij is 11 jaar en heeft zwakke darmen en moet daarvoor speciale voeding krijgen.
Zij eigenaars kunnen dit echter niet meer betalen.  Hij krijgt dus nu supermarkt eten waardoor zijn gezondheid helemaal achteruit gaat.
De mensen zelf wonen in Apeldoorn en brengen de kat (viavia) zelf.  Want ze hebben geen vervoer.
Helaas is hij nog steeds niet gecastreerd.

En ook een mail gekregen voor een pers.
Zij is 9 jaar en plast in huis door de stress van de 3 kinderen en 3 andere poezen.
Ze zijn ermee naar de dierenarts geweest en alles is in orde met de urine.
Daarom zoeken ze voor haar een nieuwe thuis.

Dus niet enkel HTK'tjes meer :(

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#183 Geplaatst 26 april 2013 - 12:19

Ik krijg het daar gewoon koud van.... Natuurlijk mogen we al blij zijn dat ze de poezels naar jullie willen brengen en niet dumpen op straat om daar aan hun lot overgelaten te worden :(

Ik hoop dat je voor die poesjes ook een gouden mandje vindt en dat de Brit snel beter wordt eens hij bij jullie is!
| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#184 Geplaatst 26 april 2013 - 12:22

Jammer voor al die beestjes op oudere leeftijd dat die zich dan weer volledig moeten aanpassen :( Gelukkig komen ze ook bij een goede opvang terecht die de kandidaten ook screent, want ik kan mij voorstellen dat daar veel mensen op afkomen. Allez, dat hoop ik toch ook ;)

prittje
prittje
  • 4.655 berichten
  • 1 katten

#185 Geplaatst 26 april 2013 - 16:30

in het asiel heb ik ook al enkele raskatjes zien passeren...
gelukkig vinden zij altijd meteen een nieuwe thuis
momenteel zit er een siamees, maar die mag binnenkort ook vertrekken naar zijn nieuwe personeel :)

:hart:Het geluk ligt in een klein mandje :hart:
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#186 Geplaatst 26 april 2013 - 17:25

Voila se, dit is Mickey.
Ze is zoooooooo mooi.
En zacht!!
IMG_6841.JPG

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#187 Geplaatst 26 april 2013 - 17:26

WAW!!!! Mocht ik nog geen katten hebben, ik nam haar ook wel direct in huis :oops: Allez ja, of zou ik toch een aanvraag bij jullie indienen :)
Ze is echt wel prachtig! :heart:

Bewerkt door kate2, 26 april 2013 - 17:27.

Kiera&Tiffan
Kiera&Tiffan
  • 652 berichten

#188 Geplaatst 28 april 2013 - 11:31

Ja, maar over de raskatjes is het wel zo dat de fokkers zelf kunnen nadenken en beslissen niet te veel nestjes te halen, ze moeten ook niet veel nestjes hebben als ze weten dat dit jaar niet veel raskatjes gewild worden. Het verhaal van ik moet mijn kat wegdoen door allergie word oud.

Dank heb je nog die eigenaars van die HTK katjes die elk jaar 'oeps' nestjes hebben,
Zelf ken ik Italiaanse mensen die een stuk of 8 katten hebben en dan zijn meer als de helft de kittens van de oude katten,
Ze hebben zelf elk jaar 3 tot 4 of soms 5 'oeps' nesten, en ze willen blijkbaar hun poes(/poezen) niet steriliseren, het maakt hun ook niet uit waar de kittens heen gaan. Ze geven de kittens op ongeveer 4/5/6 weken weg, veel te jong, en de katjes zijn niet eens ontvlooid of ontwormd en alzeker niet gesteriliseerd/gekastreerd.

Ik vind dat erg jammer.

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#189 Geplaatst 28 april 2013 - 11:45

Jammer jammer maar eens te meer moeten we vaststellen dat weinig mensen 2x nadenken voor ze een huisdier aanschaffen. Met alles moet je rekening houden! Mijn Nanou heeft ook zwakke darmpjes en ja hoor ik ben ook genoordzaakt om speciale voeding te geven, Hill's z/d en dat voor haar gans leventje vrees ik, maar ik neem het er graag bij want ze is tenslotte een deel van mij. Huisdieren zijn zoals kinderen, je neemt jouw verantwoordelijkheid !

Kiera&Tiffan
Kiera&Tiffan
  • 652 berichten

#190 Geplaatst 28 april 2013 - 19:55

En dat is nou precies wat deze mensen niet doen, ze nemen precies een huisdier als een accessoir en komen er pas later achter dat het dier liefde, voedsel, verzorging, enz. Nodig heeft. Hun huisdier gaat echt niet mooi in de hoek blijven zitten als een opgezet dier.
Als ze zoiets willen kunnen ze zelfs beter zo van die robotdieren, die je in de speelgoedwinkel kunt kopen, kopen. Die hebben in tegenstelling niet nodig.
En dat ze die katten bijvoorbeeld veel te veel keer kittend laten krijgen (vooral de HTK katjes) komt er ook niet veel goed van...

Ik bedoel kittens.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#191 Geplaatst 29 april 2013 - 13:44

Bekijk berichtKiera&Tiffan, op 28 april 2013 - 11:31, zei:

Ja, maar over de raskatjes is het wel zo dat de fokkers zelf kunnen nadenken en beslissen niet te veel nestjes te halen, ze moeten ook niet veel nestjes hebben als ze weten dat dit jaar niet veel raskatjes gewild worden. Het verhaal van ik moet mijn kat wegdoen door allergie word oud.

Dank heb je nog die eigenaars van die HTK katjes die elk jaar 'oeps' nestjes hebben,
Zelf ken ik Italiaanse mensen die een stuk of 8 katten hebben en dan zijn meer als de helft de kittens van de oude katten,
Ze hebben zelf elk jaar 3 tot 4 of soms 5 'oeps' nesten, en ze willen blijkbaar hun poes(/poezen) niet steriliseren, het maakt hun ook niet uit waar de kittens heen gaan. Ze geven de kittens op ongeveer 4/5/6 weken weg, veel te jong, en de katjes zijn niet eens ontvlooid of ontwormd en alzeker niet gesteriliseerd/gekastreerd.

Ik vind dat erg jammer.

sorry, maar dit zou ik melden aan het FOD dierenwelzijn op het moment dat ze opnieuw een nestje hebben.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#192 Geplaatst 01 mei 2013 - 23:02

Inderdaad, denk ik er ook van. Verder vind ik het niet echt relevant dat je er bij zet dat ze van Italiaanse afkomst zijn. Belgen doen dit net zo goed.