Spring naar inhoud


- - - - -

Niet enkel HTK'tjes, maar meer en meer raskatjes


  • Log in om te reageren
191 reacties op dit onderwerp
Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
    • Locatie: Hoboken
  • 2 katten
OFFLINE

#31 Geplaatst 06 augustus 2012 - 20:07

Hé, alleen, alleen...Zoals ik al zei, met Dido hadden we niets. Ik was al enorm blij met hem dat hij gecastreerd was, en ons pluizemans is zo'n geweldige lieverd...Maar ja, wegwerpmaatschappij zeker? Ik begrijp dat echt niet. Ik hoop dat ze dan van hogerhand uit eens een stop kunnen plaatsen ofzo, of een dierenpolitie inschakelen.

Marjohke
Marjohke
  • 408 berichten
    • Locatie: Herentals
  • 3 katten
OFFLINE

#32 Geplaatst 06 augustus 2012 - 20:46

heel fijn al die raskatten, maar eerlijkgezegd, ik heb geen 200 euro of meer over voor een kat. zeker niet als je meer dan 1 wil. leven en laten leven zeg ik altijd, ik bedoel maar dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, of ga je mensen ook laten steriliseren binnen zoveel jaar omdat er teveel mensen op de wereld zijn?

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
    • Locatie: Heusden(Gent)
  • 1 katten
OFFLINE

#33 Geplaatst 06 augustus 2012 - 21:17

Marjohke zei:

heel fijn al die raskatten, maar eerlijkgezegd, ik heb geen 200 euro of meer over voor een kat. zeker niet als je meer dan 1 wil. leven en laten leven zeg ik altijd, ik bedoel maar dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, of ga je mensen ook laten steriliseren binnen zoveel jaar omdat er teveel mensen op de wereld zijn?

dan kunnen ze doen zoals japan waar je maar twee kinderen per gezin mag hebben ;)


Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten
OFFLINE

#34 Geplaatst 06 augustus 2012 - 21:19

Marjohke zei:

heel fijn al die raskatten, maar eerlijkgezegd, ik heb geen 200 euro of meer over voor een kat. zeker niet als je meer dan 1 wil. leven en laten leven zeg ik altijd, ik bedoel maar dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, of ga je mensen ook laten steriliseren binnen zoveel jaar omdat er teveel mensen op de wereld zijn?

Met alle respect, maar dan nodig ik je uit om eens een dag mee te draaien in een asiel of een opvang... je hebt waarschijnlijk geen idee hoe de kattenwereld eruit zou zien als je de natuur zijn gang zou laten gaan.. je moet maar eens googlen.. en tellen hoeveel 1+1 is in de kattenwereld... de uitkomst zal nooit 2 zijn... maar daar zijn al veel topics over dus die discussie kan hier beter niet gevoerd worden denk ik.. maar doe me een plezier en lees eens wat over de kittens én volwassen  poezen die her en der gedumpt worden, smekend naar wat aandacht en liefde... neen, ik denk niet dat je de natuur zijn gang nog zou laten gaan... of heb ik je reactie verkeerd geïnterpreteerd?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#35 Geplaatst 06 augustus 2012 - 21:26

mijn persoonlijke ervaring:
raskatten vraag en aanbo, houd zichzelf in stand. populatie wordt over het algemeen in check gehouden door de fokkers. en dan heb ik het over katten met stamboom, want anders is het voor mij geen raskat ;) en ik heb het over GOEDE fokkers!
minder vraag is minder aanbod.

htk's worden niet in toom gehouden, aanbod overtreft al jaaaaaaaaaaren de vraag. De populatie houd zichzelf in stand en de populatie groeit ongecontroleerd. Er zit geen grens aan. De populatie groeit en wordt zelfs nog meer aangevuld door mensen die denken dat het zo leuk is om de kat ongecastreerd naar buiten te schoppen en zo een 'leuk nestje' te hebben.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Marjohke
Marjohke
  • 408 berichten
    • Locatie: Herentals
  • 3 katten
OFFLINE

#36 Geplaatst 06 augustus 2012 - 21:41

het probleem is dat hoeveel katten je ook castreert/steriliseert er nog altijd geen enkel verbetering is ... ik vind het heel erg, maar een kat die wild is en geen mensen kent heeft volgens mij genoeg aan sociale contacten met soortgenoten ipv met mensen..  ik heb het dan niet over katten die bij mensen thuis bevallen, dat is wat anders.

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
    • Locatie: Gent
  • 1 katten
OFFLINE

#37 Geplaatst 06 augustus 2012 - 21:43

Het breekt mijn hart... Ik wil zoooooo graag een katje (alleen kan het door omstandigheden nu nog even niet, LAT relatie waardoor ik vaak weekends weg ben van huis) en dan zie je al die katjes in advertenties en in de asielen die aan geen thuis geraken. Ik zou ze allemaal in huis nemen mocht ik kunnen :)

Bewerkt door Lunake, 06 augustus 2012 - 21:43.


kiki
kiki
  • 8.951 berichten
    • Locatie: Limburg
  • 7 katten
OFFLINE

#38 Geplaatst 06 augustus 2012 - 23:14

Marjohke zei:

heel fijn al die raskatten, maar eerlijkgezegd, ik heb geen 200 euro of meer over voor een kat. zeker niet als je meer dan 1 wil. leven en laten leven zeg ik altijd, ik bedoel maar dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, of ga je mensen ook laten steriliseren binnen zoveel jaar omdat er teveel mensen op de wereld zijn?

Zou eigenlijk nog niet zo'n slecht idee zijn. ;)
En dat er te veel mensen zijn op dit onozel planeetje "Aarde" genoemd zal ook niemand ontkennen.
Maar dat is idd een totaal andere discussie.
Ik vrees dat aanbod goede fokkers ook in de minderheid is, heb het héél zeker niet over fokkers hier op KS.
Maar kijk maar eens rond, tegenwoordig noemen ze zich allemaal fokker terwijl het alleen om the money te doen is.
Wat er daarna met de katjes / hondjes gebeurt zal hun een worst wezen.
En daar wringt voor mij het schoentje.


Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#39 Geplaatst 07 augustus 2012 - 00:26

Mensen verwachten zoveeeeeeeel van hun "dure" raskat. Soms wordt vergeten dat ze een" kat " is .
Met de prijsstijgingen van de raskat door de jaren (helaas noodzakelijk voor elk fokker vanwege meer testen , chip en castraties) heeft men blijkbaar het idee dat zo'n raskat eigenlijk zoiezo perfect moet zijn. Maar is dat wel realistisch ????
Ja, een raskat verliest ook haren, kan soms iets minder sociaal zijn als gedacht, is geen stuk speelgoed voor de kinderen en heeft nagels en tanden, wordt soms te dik of te mager of heeft een ruikende adem. Het is een huisdier dat je in z'n waarde moet laten , of het nu supersociaal of minder sociaal is, helemaal kerngezond of soms een kwaal heeft,... en dat geldt voor elke kat. Of het nu een raskat of een htk is, veel verschil maakt dat niet.
Jawel het prijskaartje ???? Eigenlijk larie, je betaald het werk van de fokker om het kitten te fokken (de medische kosten vooral en de verzorging) en of het dan om een htk of raskat gaat dat maakt geen verschil wat verzorging of "houden van" betrefd !!!


Wij hebben als cattery nu net een volledig jaar rust achter de rug en hebben heel lang getwijfeld om terug te starten. Maar we kunnen het niet laten, daarvoor houden we teveel van het ras en van het fokken.
Alhoewel ik toch ook van mening ben dat het hier toch teveel is geweest !!! Maar dat je 3 nestjes van 6 kittens krijgt ineens kan je ook nooit voorspellen, maar de herplaatsingen de afgelopen 2 jaren hier hebben we er dan wel aan te danken. Eigen dikke schuld dus, echt waar, geef ik helemaal toe !!!
Het is ook allemaal niet zo simpel als het lijkt, een poes laten dekken lukt niet altijd en plannen is zeeeeeeeeer moeilijk. Het is ook zo mega moeilijk om geen kittens zelf aan te houden en de groep poezen wordt alsmaar groter en groter zonder dat je er erg in hebt. Het is behoorlijk verslavend en daar heeft geld bejag echt niets mee te maken (tot wat velen echter denken) ! Die kittens en onze schatten van britten hebben dan ook zo'n heerlijk karakter dat ze net een virus zijn wat inslaat waardoor je gewoon verslaafd aan ze bent en steeds meer en ook beter wilt. Het is echt moeilijk om het in toom te houden en klein te blijven als cattery.

Poezen worden niet op vraag krols en katers dekken ook niet op commando, dus echt op vraag/aanbod gaan fokken lijkt me ook een onmogelijke zaak.

Dat we herplaatsingen gehad hebben in die 11 jaren binnen onze cattery en ook bij sommige baasjes thuis daar ben ik wel heel eerlijk in !! Ja, er zijn er herplaatst en ja, soms liep het ook al eens fout en ja, soms waren er ook minder sociaal,...... Een cattery is geen huis van perfectie !!!  Perfecte huisdieren (en mensen) kan je hier nu eenmaal niet vinden sorry !!!

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#40 Geplaatst 07 augustus 2012 - 08:22

Marjohke zei:

heel fijn al die raskatten, maar eerlijkgezegd, ik heb geen 200 euro of meer over voor een kat. zeker niet als je meer dan 1 wil. leven en laten leven zeg ik altijd, ik bedoel maar dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, of ga je mensen ook laten steriliseren binnen zoveel jaar omdat er teveel mensen op de wereld zijn?
Kom eens even uit je ivoren toren...
Natuur zijn gang laten gaan? Dan zit België vol (zieke) katten.
Ga inderdaad maar eens helpen in een asiel ofzo, want je bent duidelijk niet op de hoogte van de problematiek.

En eigenlijk zou ik graag wat mensen steriliseren, we zijn toch met teveel en als je ziet wat voor idioten er soms rondlopen, die hoeven van mij echt niet voort te planten.

Marjohke zei:

het probleem is dat hoeveel katten je ook castreert/steriliseert er nog altijd geen enkel verbetering is ... ik vind het heel erg, maar een kat die wild is en geen mensen kent heeft volgens mij genoeg aan sociale contacten met soortgenoten ipv met mensen..  ik heb het dan niet over katten die bij mensen thuis bevallen, dat is wat anders.
Dat klopt niet. Het zou gewoon véél slechter zijn, meer katten en meer dierenleed, want minder dieren zouden overleven en doodgaan aan ziektes in ermbarmelijke omstandigheden.
Je hebt totaal geen inzicht hier.

feroesti zei:

Mensen verwachten zoveeeeeeeel van hun "dure" raskat. Soms wordt vergeten dat ze een" kat " is .
Met de prijsstijgingen van de raskat door de jaren (helaas noodzakelijk voor elk fokker vanwege meer testen , chip en castraties) heeft men blijkbaar het idee dat zo'n raskat eigenlijk zoiezo perfect moet zijn. Maar is dat wel realistisch ????
Ja, een raskat verliest ook haren, kan soms iets minder sociaal zijn als gedacht, is geen stuk speelgoed voor de kinderen en heeft nagels en tanden, wordt soms te dik of te mager of heeft een ruikende adem. Het is een huisdier dat je in z'n waarde moet laten , of het nu supersociaal of minder sociaal is, helemaal kerngezond of soms een kwaal heeft,... en dat geldt voor elke kat. Of het nu een raskat of een htk is, veel verschil maakt dat niet.
Jawel het prijskaartje ???? Eigenlijk larie, je betaald het werk van de fokker om het kitten te fokken (de medische kosten vooral en de verzorging) en of het dan om een htk of raskat gaat dat maakt geen verschil wat verzorging of "houden van" betrefd !!!


Wij hebben als cattery nu net een volledig jaar rust achter de rug en hebben heel lang getwijfeld om terug te starten. Maar we kunnen het niet laten, daarvoor houden we teveel van het ras en van het fokken.
Alhoewel ik toch ook van mening ben dat het hier toch teveel is geweest !!! Maar dat je 3 nestjes van 6 kittens krijgt ineens kan je ook nooit voorspellen, maar de herplaatsingen de afgelopen 2 jaren hier hebben we er dan wel aan te danken. Eigen dikke schuld dus, echt waar, geef ik helemaal toe !!!
Het is ook allemaal niet zo simpel als het lijkt, een poes laten dekken lukt niet altijd en plannen is zeeeeeeeeer moeilijk. Het is ook zo mega moeilijk om geen kittens zelf aan te houden en de groep poezen wordt alsmaar groter en groter zonder dat je er erg in hebt. Het is behoorlijk verslavend en daar heeft geld bejag echt niets mee te maken (tot wat velen echter denken) ! Die kittens en onze schatten van britten hebben dan ook zo'n heerlijk karakter dat ze net een virus zijn wat inslaat waardoor je gewoon verslaafd aan ze bent en steeds meer en ook beter wilt. Het is echt moeilijk om het in toom te houden en klein te blijven als cattery.

Poezen worden niet op vraag krols en katers dekken ook niet op commando, dus echt op vraag/aanbod gaan fokken lijkt me ook een onmogelijke zaak.

Dat we herplaatsingen gehad hebben in die 11 jaren binnen onze cattery en ook bij sommige baasjes thuis daar ben ik wel heel eerlijk in !! Ja, er zijn er herplaatst en ja, soms liep het ook al eens fout en ja, soms waren er ook minder sociaal,...... Een cattery is geen huis van perfectie !!!  Perfecte huisdieren (en mensen) kan je hier nu eenmaal niet vinden sorry !!!

Tja, ik begrijp wel als mensen 600 euro en meer betalen voor een raskat dat ze nu eenmaal perfectie eisen. Zeker op gebied van socialisatie, want dat ligt voor een groot stuk in handen van de fokker.

Het eerste wat ik altijd moet aanhoren is dat mensen een kat voor binnen willen 'en dus beter een raskat nemen'. Allemaal bullshit die ervoor zorgt dat er nog meer dieren in asielen terechtkomen.

En eerlijk gezegd, de Brit wordt gewoon teveel gefokt en gekweekt (of ze nu goed of slecht gefokt wordt laat ik in het midden). Eén blik op Kapaza zegt genoeg.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
    • Locatie: Boom
  • 2 katten
OFFLINE

#41 Geplaatst 07 augustus 2012 - 11:56

Marjohke zei:

het probleem is dat hoeveel katten je ook castreert/steriliseert er nog altijd geen enkel verbetering is ... ik vind het heel erg, maar een kat die wild is en geen mensen kent heeft volgens mij genoeg aan sociale contacten met soortgenoten ipv met mensen..  ik heb het dan niet over katten die bij mensen thuis bevallen, dat is wat anders.

arifiene zei:

Dat klopt niet. Het zou gewoon véél slechter zijn, meer katten en meer dierenleed, want minder dieren zouden overleven en doodgaan aan ziektes in ermbarmelijke omstandigheden.
Je hebt totaal geen inzicht hier.

Voor een stuk heeft Marjohke gelijk. Katten die in het wild geboren worden en daar leven - en dus gesocialiseerd zijn op een 'vrij' leven, zonder tussenkomst van de mens - zouden eigenlijk beter daar blijven. Wél zo veel mogelijk gesteriliseerd/gecastreerd want ik zeg ook niet dat ze maar ongelimiteerd moeten voortplanten. Maar waar trek je de grens? Er zijn altijd katten die gedumpt zijn en dus eigenlijk niet wild zijn. Of katten die wel een thuis hebben, maar waar niet naar omgekeken wordt. Het is niet zo simpel om hier iets aan te doen. Want wat arifiene zegt, klopt ook. Er zijn al zo veel zieke dieren die in erbarmelijke omstandigheden leven... Dat is ook niet de bedoeling en daar moet verandering in komen.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#42 Geplaatst 07 augustus 2012 - 12:14

Ik hoor hier regelmatig dat de raskatjes zonder stamboom niet meegerekend worden onder de raskatjes. En ik snap dat ook, een echte raskat moet een stamboom hebben.
Maar in deze kwestie zou ik de stamboomloze raskatten toch bij de raskatten rekenen en niet bij de HTK's. Want mensen die niet zo veel met katten bezig zijn als ons noemen deze katten ook raskatten. Ze horen alvast niet bij de HTK's, de behandeling is toch nog verschillend. Ze worden vaker als statussymbool genomen, net als raskatten met stamboom. Er is toch een verschil in publiek dat ze aantrekken, gewoon door hun uiterlijk. Ze worden minder genegeerd dan HTK's en er wordt meer voor betaald, ze worden sneller geadopteerd.

Ik zie ook dat er tegenwoordig veel nestjes van raskatjes nog geen personeel hebben en aangeboden worden. Terwijl vroeger alle kittens meteen gereserveerd waren. Ik zou ook pleiten voor beperking van het aantal nesten per jaar.
En ik probeer altijd maar te zeggen tegen mensen die een binnenkat willen, dat een HTK ook binnen kan leven. Mensen beseffen dit niet en nemen daarom een raskat, terwijl ze evengoed een HTK'tje zouden willen.
Als ik het probleem bekijk zonder onderscheid te maken tussen raskat en HTK zou het fijn zijn als het aantal raskatten werd beperkt, net zoals HTK's beperkt moeten worden. Dus katten in het algemeen beperken, zodat de sukkelaars uit de asielen ook een kans krijgen.

Wilde katten steriliseren en het aantal zo stabiel houden.
Wat denken jullie van een max. aantal raskatten per huishouden, en als je meer katten wil, dan moet je HTK'tjes nemen?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
    • Locatie: Boom
  • 2 katten
OFFLINE

#43 Geplaatst 07 augustus 2012 - 12:24

Nathalie zei:

Wat denken jullie van een max. aantal raskatten per huishouden, en als je meer katten wil, dan moet je HTK'tjes nemen?

Dat zou niet werken.

Zo heb je bijvoorbeeld mensen die allergisch zijn aan katten, maar geen last hebben van Sphynxen of Siberen. Ga jij dan tegen die mensen zeggen dat ze er geen bij mogen nemen, ook al zijn ze stekezot van hun katten en kunnen ze vanwege hun allergie geen htk's in huis halen? Dan spreek ik wel over de erge allergieën en niet de mensen die eens een keertje niezen.


Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat mensen nu eenmaal een voorkeur hebben voor bepaalde katten vanwege het karakter, uiterlijk,... Er zijn dus mensen die geen htk's willen en mensen die geen raskatten willen. Dat moet je respecteren. Je kan ze moeilijk iets opdringen :catnoknow

Bewerkt door Tinne, 07 augustus 2012 - 12:24.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#44 Geplaatst 07 augustus 2012 - 12:29

Tinne zei:

Dat zou niet werken.

Zo heb je bijvoorbeeld mensen die allergisch zijn aan katten, maar geen last hebben van Sphynxen of Siberen. Ga jij dan tegen die mensen zeggen dat ze er geen bij mogen nemen, ook al zijn ze stekezot van hun katten en kunnen ze vanwege hun allergie geen htk's in huis halen? Dan spreek ik wel over de erge allergieën en niet de mensen die eens een keertje niezen.

Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat mensen nu eenmaal een voorkeur hebben voor bepaalde katten vanwege het karakter, uiterlijk,... Er zijn dus mensen die geen htk's willen en mensen die geen raskatten willen. Dat moet je respecteren. Je kan ze moeilijk iets opdringen :catnoknow

helemaal mee eens :)
Geplaatste afbeelding

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten
OFFLINE

#45 Geplaatst 07 augustus 2012 - 12:34

miranda zei:

eerlijk gezegd vind ik niet dat opvangtehuisen noch asiels moeten opdraaien voor het teveel aan raskatten daar ligt de verantwoordelijkheid bij de fokkers zelf..zijn het slechte tijden fok dan 1 nestje of dat bepaald jaar geen ipv van twee nestjes .. fok met 1 poes ipv van met drie of vier...


dat mag je eens proberen met een open kater in huis :LOL: :LOL:


kittens die hier geboren worden, ga ik nog liever tegen vaccinatiekosten aan vrienden en kennissen geven dan ze te gaan dumpen in een asiel.
Gelukkig is dit nog niet voorgekomen...


Wat betreft fokken met 1dier. ik heb 6open poezen en ja toevallig allemaal dicht op leeftijd. Dus gaan die ook allemaal een nestje krijgen dit jaar.
Mijn kittens wegdoen aan dumpprijzen doe ik niet aan mee, dan hou ik ze liever zelf.er staat trouwens ook in mijn contracten in dat bij herplaatsingen om welke reden ook, wij op de hoogte moeten worden gesteld voor eventueel zelf de herplaatsing te regelen.
Ik denk ook dat de vakantieperiode er momenteel veel mee te maken heeft.


En ook misschien het doorverwijzen wat velen niet doen. Als ik geen kittens heb, dan verwijs ik meestal door naar bevriende fokkers die wel kittens hebben op het moment.
willen ze op de wachtlijst blijven staan dan is dit ook goed voor me maar ik laat het hun wel weten.

Bewerkt door nisha's wonderland, 07 augustus 2012 - 12:48.