Spring naar inhoud


- - - - -

Niet enkel HTK'tjes, maar meer en meer raskatjes


  • Log in om te reageren
191 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#76 Geplaatst 07 augustus 2012 - 19:13

nisha zei:

er is bij alles meer aanbod dan vraag. ga naar de winkel en kijk rond...
er zijn bijvoorbeeld meer groenten dan de vraag ervoor. dit is net hetzelfde maar dan niet met een levend wezen.
dit is de maatschappij, spijtig genoeg en mensen leren van kleins af van dingen weg te gooien.
oke ik vind het ook niet kunnen, een dier heb je voor het leven, niet voor even. Maar ze komen wel met één of ander excuus af. ik ben zwanger of ik ben allergisch... heel makkelijk hoor!
Maar ga hiervoor geen vinger wijzen naar correcte fokkers omdat er een overpopulatie komt maar leg jullie hand op eigen boezem....

Slechte vergelijking hoor... Groenten gooi je weg als er te veel zijn, dieren niet.
En dan nog, de wetten van de markt schrijven voor dat producenten het aanbod aanpassen aan de vraag. Daar kan je niet echt buiten, zo werkt het gewoon :onzeker: .
Er is te veel aanbod van katten.
Wat je schrijft over opvangen vat ik op als persoonlijke belediging. Ik heb kittens opgevangen. Voor het geld?? Absoluut niet, organisaties draaien vaak genoeg verlies. Weet je waarom mensen opvangen of helpen in asielen?? Omdat er katjes buiten sterven, omdat er katten in asielen sterven. Waarom? Omdat er te veel katten zijn. Da's een feit. En jij doet maar verder aan het vermeerderen, zo te lezen.
Ik denk dat jij ook eens mag gaan meedraaien in een (goed) asiel of in een opvang. Waar ze elk kattenleven appreciëren en alles doen om er een waardig leven van te maken.

En voorkeuren voor raskatten... nja, mensen moeten eens leren om dieren te nemen zoals ze zijn. Fokken is toch een beetje dieren maken zoals de mensen willen dat ze zijn. Daarom dat mensen dan ook zo'n hoge eisen hebben. Er zijn ook mensen met voorkeuren voor dieren die er leuk uitzien maar die gekweekt worden met defecten.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#77 Geplaatst 07 augustus 2012 - 19:21

Even erbij vertellen dat ik niet anti fokken en fokkers ben. Er zitten er ook goeie bij en ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren. Er moet een mogelijkheid zijn voor mensen die echt graag een bepaald soort kat willen om deze te kopen.
De reactie is specifiek in dit geval...
En ik speel een beetje advocaat van de duivel :twisted:

Ik blijf me toch afvragen of een beperking van het aantal raskatten per huishouden geen oplossing kan zijn. Bijvoorbeeld 4 raskatten per huishouden.
Fokken gebeurt dan sowieso kleinschaliger. Je moet al echt moeite gaan doen voor een raskat, zodat enkel de mensen die het echt willen er eentje kopen, en desnoods een paar jaar wachten. Alleen weet ik dan niet wat je met de prijs moet... die zal stijgen, maar er moet een limiet zijn...

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
    • Locatie: Bekkevoort
  • 7 katten
OFFLINE

#78 Geplaatst 07 augustus 2012 - 19:24

Met ongezonde dieren fokken of dieren met extremen die niet goed voor de gezondheid zijn valt inderdaad niet goed te praten.

Hoe dan ook vind ik niet dat fokken slecht is. Immers je houdt bepaalde rassen in stand die al heel lang bestaan. (Wat overigens met vele diersoorten gebeurd die anders zouden uitsterven) Fokken op het extreme of naar het extreme waarbij de gezondheid uit het oog verloren wordt en enkel naar de uiterlijke kenmerken gefokt wordt, vind ik zeer jammer.

Er zijn goede fokkers. Naar mijns inziens moet eerst de zwerfkatten populatie aangepakt worden en mensen die fokken met straatkatten zonder meer, dit betreft ook particulieren(grootste probleem zijn de mensen zelf die katten in huis halen maar er dus niet de verantwoordelijkheid voor dragen en de dieren onbeholpen maar buiten laten lopen. Zeker de katers, want dat is niet "hun" probleem). Mensen die hun katten buiten laten en niet castreren horen beboet te worden. Daarnaast moeten ook de broodfokkers aangepakt worden en fokkers die te veel nesten per jaar fokken, misschien mogelijk een bepaalde limiet.
Hoe dan ook vind ik niet dat raskatten moeten stoppen "gefokt" te worden omdat er een overpopulatie is aan katten en dan voornamenlijk straatkatjes. Dat is zeer jammer maar dat is niet de oorsprong. Mensen die een raskat willen hebben daar recht op en zullen er toch een aankopen. Zo heb je ook specifiek mensen die het meer voor htk's hebben. Ik heb vroeger ook altijd htk's gehad maar ben nu toch verliefd geworden op deze rassen en dat is mijn volste recht. Net zoals mensen kunnen kiezen voor rashonden. Waar overigens ook veel in geknoeid wordt en gefokt op extremen en waar ik exact hetzelfde over denk.

Bewerkt door Serenity, 07 augustus 2012 - 19:26.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#79 Geplaatst 07 augustus 2012 - 19:30

Laten we deze discussie nu niet ontaarden in een wel-raskat/niet-raskat 'gevecht' en laten we het vooral netjes houden. Als iedereen elkaar met respect benaderd en behandeld kan dit een interessante discussie worden. Oke? :)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
    • Locatie: Nieuwkerken-Waas
  • 4 katten
OFFLINE

#80 Geplaatst 07 augustus 2012 - 19:33

Wel denk ik dat het de poezen hun eigen keuze niet is om zoveel kittens te krijgen. :(
Of het nu raskatten zijn of htk. Ze lijden er allemaal onder. Spijtig maar ze hebben hier niets in te zeggen. (iemand fokken) betekent nog altijd (iemand voor de gek houden.)
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#81 Geplaatst 07 augustus 2012 - 19:35

Nathalie zei:

Ik blijf me toch afvragen of een beperking van het aantal raskatten per huishouden geen oplossing kan zijn. Bijvoorbeeld 4 raskatten per huishouden.
Fokken gebeurt dan sowieso kleinschaliger. Je moet al echt moeite gaan doen voor een raskat, zodat enkel de mensen die het echt willen er eentje kopen, en desnoods een paar jaar wachten. Alleen weet ik dan niet wat je met de prijs moet... die zal stijgen, maar er moet een limiet zijn...

Waarom perse een beperking in het aantal raskatten per huishouden? Ik zou dan nu al serieus niet weten welke ik weg moet doen.
Overigens dit gaat echt niet werken. Wanneer je een eigen kater wil hebben, dan ben je met je 3 meiden jaren verbonden aan dezelfde katers, of fokkers rennen allemaal op 1 en dezelfde kater af, want immers je kan eigenlijk geen kater hebben, je mag maar 4 raskatten per huishouden. De gevolgen, de genenpool wordt kleiner en het percentage inteelt wordt kleiner met alle gevolgen van dien.
Katten die te oud zijn voor de fok, die MOETEN plaats maken, want je mag maar 4 raskatten per huishouden. Dan heb je dit dier een kleine 6 of 7 jaar in huis. Je hebt lief en leed met dit dier gedeeld, het is een zgn onder-je-velletje geworden en moet die dan afgeven, och jeetje. Dat breekt mijn fokkers en mensenhart. Dit kan ik niet.

Wat ik mij wel eerder afvraag is, waarom moet perse de fokpoes elk jaar een nest, waarom niet een langere periode ertussen. Dit kan voor een poes geen kwaad. Ik heb een poes die dit jaar 7 wordt, ze krijgt haar derde en laatste nest. Ze is volledig uitgemolken :---) Ze had misschien meer nesten kunnen hebben. Maar een poes is voor mij nog steeds in eerste instantie een kat die ik lief heb, die ik zo graag zie, dat ze een baarmoeder hebben, dat ze een goede moeder kunnen zijn, dat is meegenomen, maar niet het voornaamste. Het voornaamste is de harmonie in de groep. En tot nog toe met al mijn 20 katten heerst er harmonie.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
    • Locatie: Geraardsbergen
  • 18 katten
OFFLINE

#82 Geplaatst 07 augustus 2012 - 19:46

Ik ben wel fokker en heb in mijn contract staan dat ze steeds mij moeten contacteren wanneer ze hun kat niet meer willen, ofwel wordt er samen gezocht naar een ander baasje ofwel komt de katweer naar mij. Naar een asiel brengen wordt niet toegestaan.
eigenlijk neem ik alle verantwoordelijkheid en zal er geen enkel amazing dolleke in een asiel belanden.
ik vermoed dat de meeste fokkers hun katten terugnemen indien het baasje ze beu is of door andere omstandigheden.
De fokkers die ik persoonlijk ken zouden het niet over hun hart kunnen krijgen om een kat dat ze hebben zien opgroeien te laten belanden in het asiel.
Het zijn mensen die ontzettend van dieren houden, dus aub scheer ze niet allemaal over dezelfde kam!
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#83 Geplaatst 07 augustus 2012 - 19:55

jubikelcats zei:

Waarom perse een beperking in het aantal raskatten per huishouden? Ik zou dan nu al serieus niet weten welke ik weg moet doen.
Overigens dit gaat echt niet werken. Wanneer je een eigen kater wil hebben, dan ben je met je 3 meiden jaren verbonden aan dezelfde katers, of fokkers rennen allemaal op 1 en dezelfde kater af, want immers je kan eigenlijk geen kater hebben, je mag maar 4 raskatten per huishouden. De gevolgen, de genenpool wordt kleiner en het percentage inteelt wordt kleiner met alle gevolgen van dien.
Katten die te oud zijn voor de fok, die MOETEN plaats maken, want je mag maar 4 raskatten per huishouden. Dan heb je dit dier een kleine 6 of 7 jaar in huis. Je hebt lief en leed met dit dier gedeeld, het is een zgn onder-je-velletje geworden en moet die dan afgeven, och jeetje. Dat breekt mijn fokkers en mensenhart. Dit kan ik niet.

Wat ik mij wel eerder afvraag is, waarom moet perse de fokpoes elk jaar een nest, waarom niet een langere periode ertussen. Dit kan voor een poes geen kwaad. Ik heb een poes die dit jaar 7 wordt, ze krijgt haar derde en laatste nest. Ze is volledig uitgemolken :---) Ze had misschien meer nesten kunnen hebben. Maar een poes is voor mij nog steeds in eerste instantie een kat die ik lief heb, die ik zo graag zie, dat ze een baarmoeder hebben, dat ze een goede moeder kunnen zijn, dat is meegenomen, maar niet het voornaamste. Het voornaamste is de harmonie in de groep. En tot nog toe met al mijn 20 katten heerst er harmonie.

Ja, daar heb je gelijk. Aan dieren moeten weg doen had ik bijv. nog niet gedacht. Kan zeker de bedoeling niet zijn.
Ik zou zeggen genoeg mensen die hun kater open houden en dekkingen geven. Maar in dat geval moet je al mensen hebben die enkel een kater of katers houden. En dat is niet realistisch, iedereen die van het ras houdt zal ook poezen willen, om zelf te fokken en kittens van hun ras voort te brengen.

Hoe jij het aanpakt met bijv. je oudste fokpoes, dat vind ik een mooi voorbeeld!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#84 Geplaatst 07 augustus 2012 - 20:18

Nathalie zei:

Ja, daar heb je gelijk. Aan dieren moeten weg doen had ik bijv. nog niet gedacht. Kan zeker de bedoeling niet zijn.
Ik zou zeggen genoeg mensen die hun kater open houden en dekkingen geven. Maar in dat geval moet je al mensen hebben die enkel een kater of katers houden. En dat is niet realistisch, iedereen die van het ras houdt zal ook poezen willen, om zelf te fokken en kittens van hun ras voort te brengen.

Hoe jij het aanpakt met bijv. je oudste fokpoes, dat vind ik een mooi voorbeeld!

En nu kunnen we een normale discussie hebben, dankje!
Het aantal dekkaters bij de pers em exotic is zeer minimaal. Als ik zie dat er een bepaalde kater is bij de Perzen die gewoon van cattery naar cattery is gegaan om zich suf te naaien dan heb ik snel zoiets och hemel, wat triest voor dit dier. Het wordt niet gewaardeerd om wat hij is, maar om wat hij produceert dit is voor geen enkele kat goed.

De poes waar ik het hier boven over heb, is eigenlijk voornamelijk ontstaan ook door omstandigheden. Ze kreeg haar eerste nest pas op ruim 3 jaar, helaas mijn vader werd ziek en overleed. Haar laatste nest had ikgraag al eerder gegund. Maar wanneer je moeder ziek wordt en overlijd, dan heb je andere prioriteiten, en dat zijn niet de katten. Ik zou dit jaar alle volwassen meiden een nest moeten geven, ik kan het niet. Twiggy 7 jaar moet haar laatste nest. Mia 3 jaar heeft haar 1e nest gehad. Baby 3 jaar binnenkort, nog geen nest gehad, Electra 3 jaar geleden haar laatste en eerste nest gehad, heeft nu een nest. Nina 2 jaar geleden haar 1e nest gehad, haar nieuwe kinderen zijn wel nu 3 mnd. Josie, 2,5 jaar en Magic ook 2,5 nog geen nest. Pd is de enige uitzondering die heeft vorig jaar en dit jaar een nest gehad. Eind dit jaar Twiggy, de andere 3 volgend jaar.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
    • Locatie: Heusden(Gent)
  • 1 katten
OFFLINE

#85 Geplaatst 07 augustus 2012 - 21:00

Pietje zei:

inderdaad maar de raskatjes die hier aangeboden worden met stamboom komen normaal van serieuze fokkers en krijg je niet voor 200 euro ,
ja als er minder aanbod is , je zegt het zelf , gaan ze hun raskatje wel in het buitenland halen , dus waarom minder goede en geteste kittens fokken als de vraag er is ???
niet iedereen wil een htktje , smaak verschilt hé ,

zonder al de raskatten mee te rekenen die ineens de deur uit moeten wegen allergie ed die ook zo plots de kop komt opsteken zelfs na enkele jaren... en als je dan vraag of ze hun allergie laten testen hebben vallen ze ook uit de lucht.



arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#86 Geplaatst 07 augustus 2012 - 21:07

nisha zei:

klopt maar ik dump ze dan toch niet in een asiel of op straat en ik heb er wel bij gezet dat ik gelukkig nog geen overschot heb gehad....
minder fokken, waarom? ik fok 1nestje per jaar (tenzij mijn oeps nestje) per kat, is dat dan teveel fokken?
sommige onder jullie denken omdat je opvang doet, jullie de grote redders zijn van alle katten. maar helaas is dit niet zo....
de meesten zijn alleen op geld uit en oke, jullie hebben sponsers nodig maar soms lijkt het meer op bedelen... eigenlijk begin ik zelf te denken dat je er rijk van word, als je ziet dat de opvangen als paddestoelen uit de grond schieten.

sorry maar ik betaal tenminste nog alles zelf.

Je toont je weer eens van je beste kant Nisha.

Ik doe in ieder geval meer voor de katten dan jij. Daar wil ik gerust geld op verwedden.
En dat we op geld uit zijn, wel, we hebben nu eenmaal geld nodig om katten (die niet van ons zijn!) in orde te krijgen nietwaar. Of heb je liever dat we de dieren laten verkommeren misschien? O:)
Ik heb in het katten vangen en verzorgen al veel meer tijd gestoken dan jij ooit in het fokken zal gestoken hebben. Ik mag namelijk hele populaties gaan vangen en steriliseren met het openbaar vervoer.
En rijk van worden? Besef je zelf niet hoe belachelijk je nu klinkt?
Onze boekhouding is openbaar Nisha, iedereen mag die aanvragen en krijgt die in een excell-file aangeleverd. Iedereen kan zien hoe regelmatig wij flirten met de 0-grens omdat we weer eens zware dierenartskosten hebben moeten doen.

En newsflash, ik betaalde voor we een VZW werden (en nog lang daarna ook trouwens, want een VZW rendeert niet meteen) OOK alles zelf. Van mijn studentenwerk. Ik heb eigenhandig van mijn studentenloontje 23 katten laten steriliseren en castreren, omdat er gewoonweg geen alternatief was. En ik vroeg geen 500 euro of meer voor een kat bij adoptie zoals jij.
Bovendien betaal ik nu nog héél wat dingen zelf. Voeding, kattenbakspullen, krabpalen, speeltjes, mandjes etc. En vele opvanggezinnen doen dit ook. En ik vind het gewoon schandalig dat jij zelfs nog durft te insinueren dat opvangcentra zo kunnen rijk worden. Bovendien heb ik hier nog NOOIT 'gebedeld'.

De hand in eigen boezem steken zegt ze dan. Ongelofelijk.

Bewerkt door arifiene, 07 augustus 2012 - 21:09.


hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten
    • Locatie: France
OFFLINE

#87 Geplaatst 07 augustus 2012 - 21:17

Laten we elkaar niet persoonlijk beginnen aanvallen aub.
Zoals er goede en slechte kattenopvangen zijn, zo zijn er ook goede en slechte fokkers jammer genoeg.

We moeten niet iedereen over dezelfde kam scheren, en laat ons vooral ontopic blijven. :)

Kate
Kate
  • 3.919 berichten
    • Locatie: Nieuwkerken-Waas
OFFLINE

#88 Geplaatst 07 augustus 2012 - 21:32

Barbara, waarom verschiet ik daar nu niet van dat jij zo iets onzinnigs en belachelijk schrijft?  :trance:


Ja, wij worden met onze opvang enorm rijk. :o
Weet je vorige maand heb ik me zelfs eten uit mijne mond moeten sparen om ervoor te zorgen dat mijn opvangnestje alle zorgen kon krijgen.

Een gezond opvangkitten kost ons..

3 x ontworming: 30€
2 x vaccinatie: 20€
sterilisatie: 80 à 100 €
kattenbakvulling: 12€
kwalitatief heel goede voeding: kan ik geen exacte prijs opzetten
chip: is volop in onderhandeling met de DA

Dus wij hebben minimum 200€ kosten per gezond kitten in de opvang.

Als het kitten dan ziek is, komt er de medicatie en de visites van de DA nog eens bij.

En wij vragen voor een volledig gezond kitten en alles al gekregen €80.

Tja dat wij dan bedelen, smeken om een meterschap, donatie, is maar menselijk zeker.
Wij doen dit niet voor ons plezier.. wij doen dit met ons hart, en omdat wij niet voor alles geld vragen.
Ik knoop heel de dag mandjes om onze eigen kosten wat te kunnen drukken, maar dan nog komen wij niet toe.. en hebben wij heel hoge kosten.

Of moeten wij doen zoals nog andere asielen doen.. ze maar een spuitje geven, als we geen geld meer hebben?

Vandaag ben ik samen met Sisi een hele dag gaan kuisen in een asiel.. kattenbakken uitschrobben, haarballen van de vloer schrapen, schuren, dweilen... Bijna 6 uur aan een stuk.. naft niet vergoed, geen cent voor gekregen.. maar wel een goed gevoel aan overgehouden, omdat we daarmee mensen hebben geholpen, en ook de katjes een propere bak hebben gegeven.

Wat heb jij allemaal al gedaan als vrijwilliger?
De fokkers die ons steunen en een mandje kopen, een donatie eten doen.. dat zijn fokkers die ook geven om dieren.

Jij vraagt toch ook geld op jouw eigen kattenforum om de kosten te kunnen dragen? Dat mag dan ook niet hé.
De donaties die wij allemaal ontvangen gaan naar de opvangertjes.. en dit zijn er voor de moment al 32. Dus 32 maal 200€.. begin maar te rekenen hé.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#89 Geplaatst 07 augustus 2012 - 21:41

dames, vetes vechten jullie maar prive uit.
Nu weer gewoon ontopic en respectvol discussieren!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten
OFFLINE

#90 Geplaatst 07 augustus 2012 - 21:41

Lilia2055 zei:

Dat is 1 van de meest onzinnige dingen die ik je al ooit heb zien schrijven :o

onzinnig maar het klopt wel! ik ken mensen die ook opvang doen maar lopen er niet constant met te prijken en dergelijke. die hebben geen schouderklopjes nodig maar doen het wel elke dag opnieuw al jaren aan 1stuk.

voor deze mensen heb ik bewondering en ik denk dat diegene waar ik het over heb, het wel zal weten ook...