Spring naar inhoud

- - - - -

Niet enkel HTK'tjes, maar meer en meer raskatjes

• Log in om te reageren
191 reacties op dit onderwerp
Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#91 Geplaatst 07 augustus 2012 - 21:43

spijtig dat een normale discussie altijd uitdraait op persoonlijke aanvallen , nou ja de aard van het beestje zeker ,
wat vraag van ts betreft , tja zoals ik al zei gaat het meestal over zogenaamde raskatjes zonder stamboom , en dat zal altijd blijven bestaan , er is geen enkele controle mogelijk bij oupsnestjesfokkers ,
alleen wij , de erkende catterys , kunnen controle krijgen , want wie weet nu of buurman een raskatje heeft en ermee fokt , geen hknr , geen controle , geen belastingen , geen btw , geen sociale lasten ,
tja , soms begin ik broodfokkers wel te begrijpen ,

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#92 Geplaatst 07 augustus 2012 - 21:44

jubikelcats zei:

Sorry Barbara, ik ben zelf ook een fokker, ik betaal ook alles uit eigen zak, maar wat je hier durft te beweren zoiets kan echt niet.
Ik weet niet wat een gemiddelde opvang aan kittens per jaar opvangt. Maar wij als fokkers kunnen wel terugvallen op onze fokkerskortingen die we kunnen bedwingen. Veelal moet een opvang dit uit eigen zak betalen.
Barbara, je bent nu echt over de scheef gegaan.

fokkerskortingen???? dan mag jij me eens zeggen welke? een puntenspaarsysteem bij rc ofzo?
over de schreef gegaan, wel lees hierboven effe voor verduidelijking hiervan.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#93 Geplaatst 07 augustus 2012 - 21:45

Nisha! laatste waarschuwing!
Alle oftopic berichten vanaf nu zullen worden verwijderd. Als we aan de gang moeten blijven wordt dit topic gesloten.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#94 Geplaatst 07 augustus 2012 - 21:48

mijn excuses. ik had gereageert naargelang het topic liep, was de waarschuwingen nog niet tegen gekomen.

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#95 Geplaatst 07 augustus 2012 - 22:00

ginnie zei:

Laten we deze discussie nu niet ontaarden in een wel-raskat/niet-raskat 'gevecht' en laten we het vooral netjes houden. Als iedereen elkaar met respect benaderd en behandeld kan dit een interessante discussie worden. Oke? :)

Dat was ook mijn vraag in mijn eerste berichtje...

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#96 Geplaatst 07 augustus 2012 - 22:11

Het is mij ook al opgevallen dat er meer en meer raskatjes in het asiel terecht komen of in een opvang wegens gedumpt (alvast de laatste twee jaar toch).
Ik heb al heel lang katten en een raskat kwam je vroeger gewoonweg niet tegen in een asiel.

Jammer dat er nog zo veel mensen zijn met de mentaliteit dat een dier een wegwerpartikel is.  Ik denk ook dat veel mensen moeten gaan besparen tengevolge de crisis en volgens mij zijn dieren daar ook de dupe van.  (we moeten besparen, hup dieren moeten buiten).

Bewerkt door Mika, 07 augustus 2012 - 22:12.

Groetjes, Mika, Gucci, Frisbie

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#97 Geplaatst 07 augustus 2012 - 22:21

nisha zei:

sommige onder jullie denken omdat je opvang doet, jullie de grote redders zijn van alle katten. maar helaas is dit niet zo....
de meesten zijn alleen op geld uit en oke, jullie hebben sponsers nodig maar soms lijkt het meer op bedelen... eigenlijk begin ik zelf te denken dat je er rijk van word, als je ziet dat de opvangen als paddestoelen uit de grond schieten.

Allé, fijn om weten :8  Tof dat het geaprecieerd wordt.
We hebben momenteel meer dan 30 katten in de opvang en ik heb ook een scottisch fold helpen herplaatsen (met stamboom).  

Zal mij maar niet afvragen wat er anders met die 30 katten gebeurd was zeker?  We moeten volgende week 12 kattinnen laten steriliseren die nog niet besproken zijn.  Denk je dat de dierenarts dat gratis doet????  Gelukkig zijn we ondertussen heel rijk geworden van ons gebedel he.  

En nu weer ontopic :) :
Ik krijg het op mijn heupen van mensen die ineens allergisch zijn geworden, ineens verhuizen en de kat mag niet mee.  Of ineens dreigen: anders wordt hij vanavond ingeslapen.  Ik gok dat dit fenomeen in september miraculeus zal verdwijnen.  Nee, ik hoop het vooral
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#98 Geplaatst 07 augustus 2012 - 22:24

Nadine zei:

Ik weet dat ik hier veel reacties (lees: negatieve reacties) op ga krijgen, maar ik ga het toch neerschrijven...
Er wordt altijd gezegd en geschreven en beaamd dat er minder nestjes zouden moeten zijn van niet-raskatjes... omdat er al genoeg zijn en zelfs te veel... volledig mee eens! Sterilisatie is noodzakelijk, ik ben er genoeg mee bezig om dat volledig te beamen...
Maar de laatste tijd zie ik (ook op KS) dat er toch ook heel vaak (vaker en vaker) raskatjes aangeboden worden of weggedaan worden...of dat er nestjes zijn waar men 'niet van afgeraakt'...  ik krijg de indruk dat daar ook een probleem aan het opkomen is... of vergis ik me?
Ik stel deze vraag vriendelijk en open, dus graag ook enkel vriendelijk geformuleerde reacties... :-)

Ik heb ook al deze vaststelling gedaan.

Je hebt zelfs fokkers die bijdragen aan oepsnestjes. Maar omdat het een fokker is, word dit wel aanvaard. :trance: En als het van een HTK kat is, schreeuwen ze moord en brand om die poes te aborteren. :o
Sommige fokkers hebben dan een open kater en meerdere kattinnen.. en vinden dat zowiezo elke kattin één nestje per jaar moet krijgen. Dus in het totaal 6 nestjes. :o En dat vind iedereen weeral normaal.

Ik vind persoonlijk zo'n fokkers onverantwoord bezig. Enkel wat zijzelf doen, vinden ze fantastisch en super goed. Want het zijn toch RAS-katjes dus dit mag.
Dat er dan heel veel kittens in de opvang blijven zitten, deert hen niet.
Want het zijn toch maar gewone kittens, waarop de opvang geld verdient. :onzeker:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#99 Geplaatst 07 augustus 2012 - 22:51

Maylun zei:

Ik heb ook al deze vaststelling gedaan.

Je hebt zelfs fokkers die bijdragen aan oepsnestjes. Maar omdat het een fokker is, word dit wel aanvaard. :trance: En als het van een HTK kat is, schreeuwen ze moord en brand om die poes te aborteren. :o
Sommige fokkers hebben dan een open kater en meerdere kattinnen.. en vinden dat zowiezo elke kattin één nestje per jaar moet krijgen. Dus in het totaal 6 nestjes. :o En dat vind iedereen weeral normaal.

Ik vind persoonlijk zo'n fokkers onverantwoord bezig. Enkel wat zijzelf doen, vinden ze fantastisch en super goed. Want het zijn toch RAS-katjes dus dit mag.
Dat er dan heel veel kittens in de opvang blijven zitten, deert hen niet.
Want het zijn toch maar gewone kittens, waarop de opvang geld verdient. :onzeker:

De 'fokkers' waar jij het nu over hebt zijn m.i. geen goede fokkers. Een slipnestje kan een keer gebeuren. Het grote verschil met de htk's die vaak in de asielen en opvangs te vinden zijn, is dat deze kittens toch de best mogelijk zorg krijgen, niet gedumpt worden en over het algemeen zijn de ouderdieren (of toch zeker de moederpoes) getest op erfelijke ziektes. Zie ik bij andere oopsnestjes nog niet snel gebeuren.

Het is niet dat het 'mag' omdat het raskatjes zijn. Het is in mijn ogen wel minder erg dan mensen die katjes dumpen. Die mamapoes naar buiten schoppen omdat kittens zo leuk zijn, en dat liefst meerdere keren per jaar.

In mijn ogen is het fokken met htk's op een bewuste manier, net zoals met raskatjes gebeurd, niet verkeerd. Mits natuurlijk dit gebeurd als het eigenlijke probleem wordt opgelost.
Het lijkt me duidelijk dat in mijn ogen de fokkers het probleem niet zijn ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#100 Geplaatst 08 augustus 2012 - 00:08

@ nadine : er komen inderdaad steeds meer "raskatten" voor herplaatsing. Dat heeft veel te maken met de economische situatie. Veel mensen krijgen het steeds moeilijker om rond te komen. Anderzijds is er een groot aanbod. Raskatten zijn soms vrij duur. Het wordt steeds moeilijker ze te plaatsen. Doe daar nog wat broodfokkers bij die grootschalig importeren ... als er een nieuwe lading aankomt wordt de overschot "gedumpt" !!! Niet leuk maar realiteit.

Geplaatste afbeelding

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#101 Geplaatst 08 augustus 2012 - 00:12

kiki zei:

Dat hoop ik dus ook en verder zeg ik niks meer want dan krijgen we toch weer boze reacties.
Ik hoop alleen dat deze trend zich niet verderzet want idd ook bij fokkers is de realiteitszin soms zwaar zoek.
En ik hoop ook dat alle asielkatjes kunnen geplaatst worden want de lijsten worden ieder jaar langer en langer. :(

We kennen de situatie niet op andere plaatsen. Maar niet alle asielen zitten vol. Blijkbaar worden er heel veel katten geplaatst. Blijkbaar begint de vroegcastratie en de castraties in het algemeen zijn vruchten af te werpen. Overal zullen er wel pieken zijn... helaas
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#102 Geplaatst 08 augustus 2012 - 00:23

Is er eigenlijk een mogelijkheid om broodfok te verbieden? Of is dat niet doenbaar? Want die moeten toch voor veel meer overschot zorgen dan hobbyfokkers en er gebeuren daar toch vaak allerlei oneerlijke praktijken. Of heb ik het fout op?

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#103 Geplaatst 08 augustus 2012 - 00:29

grumpje zei:

€200 voor een asielkatje :trance: , dat meen je niet!!! dat heb ik hier toch nog nooit gezien...

200 euro, persoonlijk nog niet gezien, maar 85 en 90 wel voor een steriele HTK kater of kattin. Als je dan ziet dat bv Maine Coon Rescue, gechipt, steriel, getest, ... herplaatst aan 100 euro ... :trance:
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#104 Geplaatst 08 augustus 2012 - 00:35

Tot nu toe verkies ik, op 1 uitzondering na als ik een derde neem ;) , om een asielkatje (of katje van opvangmoeder) te nemen dan een raskat (oa omdat er zoveel htk'tjes nog een thuis zoeken en omdat ik htk'tjes vaak erg mooie katjes vind!). Ik zou dus ook wel bereid zijn om € 80 of zo te betalen voor een htk, ook als een maine coon herplaatser er € 100 kost...

Bewerkt door kate2, 08 augustus 2012 - 00:36.

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#105 Geplaatst 08 augustus 2012 - 00:40

jubikelcats zei:

Waarom perse een beperking in het aantal raskatten per huishouden? Ik zou dan nu al serieus niet weten welke ik weg moet doen.
Overigens dit gaat echt niet werken. Wanneer je een eigen kater wil hebben, dan ben je met je 3 meiden jaren verbonden aan dezelfde katers, of fokkers rennen allemaal op 1 en dezelfde kater af, want immers je kan eigenlijk geen kater hebben, je mag maar 4 raskatten per huishouden. De gevolgen, de genenpool wordt kleiner en het percentage inteelt wordt kleiner met alle gevolgen van dien.
Katten die te oud zijn voor de fok, die MOETEN plaats maken, want je mag maar 4 raskatten per huishouden. Dan heb je dit dier een kleine 6 of 7 jaar in huis. Je hebt lief en leed met dit dier gedeeld, het is een zgn onder-je-velletje geworden en moet die dan afgeven, och jeetje. Dat breekt mijn fokkers en mensenhart. Dit kan ik niet.

Wat ik mij wel eerder afvraag is, waarom moet perse de fokpoes elk jaar een nest, waarom niet een langere periode ertussen. Dit kan voor een poes geen kwaad. Ik heb een poes die dit jaar 7 wordt, ze krijgt haar derde en laatste nest. Ze is volledig uitgemolken :---) Ze had misschien meer nesten kunnen hebben. Maar een poes is voor mij nog steeds in eerste instantie een kat die ik lief heb, die ik zo graag zie, dat ze een baarmoeder hebben, dat ze een goede moeder kunnen zijn, dat is meegenomen, maar niet het voornaamste. Het voornaamste is de harmonie in de groep. En tot nog toe met al mijn 20 katten heerst er harmonie.

Heel wat kattenliefhebbers hebben een kleine of een grote groep katten die allemaal steriel zijn. Maw helemaal niet fokken. Sommigen houden het bij één ras
anderen hebben meerdere raspoezen en HTK's in huis. Ga je die hun aantallen dan ook aan banden leggen ???
Geplaatste afbeelding