Spring naar inhoud

- - - - -

Loki word zwaar :O

• Log in om te reageren
656 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 12 augustus 2012 - 15:49

Hey

Ik ben nieuw hier en dacht dat het misschien handig is me eens aan te melden bij al deze katten kenners :)

Ik heb gisteren een nestje kittens gevonden (2) in de paarden stal van mensen die op reis zijn en voor wiens paarden ik zorg. Het is een nestje van een zwerfkat. Ik heb gebeld naar een opvang centrum maar deze hadden hun handen vol, zo ook andere centra die ze gecontacteerd hadden. Kheb dan maar besloten die kleintjes zelf op te voeden tot ze oud genoeg zijn voor een thuisje. Alle spulletjes in huis gehaald enzo.

De kittens zijn zover mn kennis reikt, ik studeer dierenzorg maar ben nog maar een 1ste jaars (ga nu naar mn 2de jaar) zijn de kittens nog geen 2 weken oud. Oogjes zijn nog gesloten, wel zijn ze vrij actief. Morgen, aangezien het nu zondag is ga ik wat halen tegen vlooien want die hebben ze al. Ook ga ik donderdag eens langs bij de dierenarts voor een kleine check up om zeker te zijn dat alles goed gaat.

Ik vraag me nu wel nog 1 ding af. Ik heb zelf een kattin in huis, nooit kleintjes gehad en leeft alleen. Ze toont enorm veel belangstelling voor het gepiep van de kleintjes en ligt de hele dag voor de deur van de kamer waar ze zitten. Ik hou ze voor de veiligheid gescheiden. Maar zou het kunnen dat mn kat toch ergens een moederinstinct heeft zitten? Of is het te gevaarlijk om ze kennis te laten maken? Ik dacht de kittens in een katten draagbak te doen en ze zo met elkaar te laten kennis maken?

Lang verhaal ik weet het, ik kijk alvast uit naar tips :)

Bewerkt door Eibhlin, 17 juni 2013 - 20:02.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 12 augustus 2012 - 15:59

ik zou ze zeker laten kennismaken, wie weet neemt jouw kat wel een deel van de verzorging op zich!
maar uiteraard pas nadat ze vlovrij en gezond bevonden zijn door de dierenarts.
super dat je dit doet voor de kittens!
was de mama er niet meer bij?
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 12 augustus 2012 - 16:02

Nele zei:

ik zou ze zeker laten kennismaken, wie weet neemt jouw kat wel een deel van de verzorging op zich!
maar uiteraard pas nadat ze vlovrij en gezond bevonden zijn door de dierenarts.
super dat je dit doet voor de kittens!
was de mama er niet meer bij?

Ja kwil mn kat ook geen vlooien bezorgen, ze is wel inge├źnt tegen alle andere dingen. Ik was ook echt mn handen en arm heel goed als ik van ze vandaan kom.

De moeder poes is nogal wild en de buurman wist me doodleuk te vertellen dat het wel eens zijn kat kon zijn. Hij heeft er zo 5 verwilderde lopen, zat blijkbaar zelf ook met een nest en nog een die drachtig is :onzeker: het leek me het beste die diertjes niet aan hun lot over te laten en ze een goed leven te proberen bieden. Zijn toch alweer 2 zwerfkatten minder. Zijn ook katers, die zouden toch altijd maar vechten enzo :(

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 12 augustus 2012 - 18:10

Ik vraag me af, mag ik een spray gebruiken om bijvoorbeeld een knuffel in te spuiten tegen vlooien in hun bakje. Op de spray staat vanaf 6 weken maar misschien als je het niet op de kitten zelf doet? Of beter niet? Ze hebben namelijk echt wel veel vlooien, je ziet ze zo lopen. Ben beetje bang het hele huis straks vol te hebben :o

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#5 Geplaatst 12 augustus 2012 - 18:12

Heb hier ns ergens gelezen dat je de spray op je handen mag spuiten en de kittens er dan mee inwrijven, maar ben niet zeker jammer genoeg. Anders moet je de zoekfunctie hier op het forum even gebruiken.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 12 augustus 2012 - 18:24

hilleke zei:

Heb hier ns ergens gelezen dat je de spray op je handen mag spuiten en de kittens er dan mee inwrijven, maar ben niet zeker jammer genoeg. Anders moet je de zoekfunctie hier op het forum even gebruiken.

Ik vond iets over frontline spray maar die van mij is van een ander merk. Ik zag hier net de kat als een gek al bijtend aan haar kont door het huis komen, ik hoop echt dat ze er geen heeft want die is echt geen lolletje om te ontvlooien. Ze valt je gewoonweg aan dan.

Bewerkt door Eibhlin, 12 augustus 2012 - 18:26.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#7 Geplaatst 12 augustus 2012 - 18:55

het is nu vakantie en lekker zomerweer dus heel wat rustiger op het forum, maar straks of morgen zullen er wel meer reacties komen van ervaren leden. Hopelijk heb je nog even geduld. :d

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 12 augustus 2012 - 19:48

hilleke zei:

het is nu vakantie en lekker zomerweer dus heel wat rustiger op het forum, maar straks of morgen zullen er wel meer reacties komen van ervaren leden. Hopelijk heb je nog even geduld. :d

Morgen sta ik om openingstijd bij de tom & ca haha. Ik ga de hele mik mak halen. Spray, bandje voor in de stofzuiger en iets voor mn grote kat mochten er toch vlooien die kamer uit gekomen zijn. Mijn eigen kat kwam ooit uit het asiel en zat ook onder de vlooien en ik weet dus uit ervaring dat dit echt een vervelende situatie is, je hele huis mag je omkeren. Maargoed dat ze zo snoezig zijn he :x

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 12 augustus 2012 - 19:53

voor de kittens is het idd best frontline spray, goed inwrijven met het goedje, jouw kat geef je best een pipetje in de nek, dat gaat snel en vlot (dat zal je volgens mij allemaal niet vinden in tom en co hoor, beter naar een dierenarts erom gaan)
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 12 augustus 2012 - 20:15

Nele zei:

voor de kittens is het idd best frontline spray, goed inwrijven met het goedje, jouw kat geef je best een pipetje in de nek, dat gaat snel en vlot (dat zal je volgens mij allemaal niet vinden in tom en co hoor, beter naar een dierenarts erom gaan)

De apotheek durft ook nog wel eens veel in huis te hebben, pipetjes hebben ze sowieso wel want ik haal ze daar steeds :)

Is het risico groot dat ik die vlooien het hele huis door verspreid op 1 dag denk je? Kheb in elk geval al 5 outfits aan gehad vandaag haha. Krijg gewoon op voorhand overal jeuk :trance:

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#11 Geplaatst 12 augustus 2012 - 20:46

zo vlug gaat dat niet hoor, maak je maar geen zorgen. :d dekentjes waar ze op liggen wel goed wassen en dagelijks goed stofzuigen en als je dan morgen de grote middelen inzet zal je er wel vlug vanaf zijn. :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 12 augustus 2012 - 21:15

Misschien is het niets, maar die ene zat net enkele keren na elkaar te niezen :onzeker: kan toch al geen niesziekte zijn. Zn neusje en oogjes zijn proper.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#13 Geplaatst 13 augustus 2012 - 05:59

Vlooien inderdaad behandelen met Frontline spray. Op een doekje doen en kitten ermee inwrijven tot ie goed nat is

Heb je ervaring met flessen?  Een kitten van die leeftijd moet elke 3 u melk krijgen, zelfs om de 2 u is nog beter. Ook s nachts.
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 13 augustus 2012 - 07:32

Evyke81 zei:

Vlooien inderdaad behandelen met Frontline spray. Op een doekje doen en kitten ermee inwrijven tot ie goed nat is

Heb je ervaring met flessen?  Een kitten van die leeftijd moet elke 3 u melk krijgen, zelfs om de 2 u is nog beter. Ook s nachts.

Had er totaal geen ervaring mee, eerste paar keer waren erg onhandig maar nu gaat het steeds beter :) en jup, geef ze elke 3 uur eten dag en nacht :) om de 2uur wouden ze niet, dan gingen ze enorm tegen stribbelen, terwijl bij elke 3 uur drinken ze wel goed. Zo meteen naar de winkel om spullen en hun melk maken voor vandaag :)

kattenfluisteraar
kattenfluisteraar
  • 433 berichten
  • 31 katten

#15 Geplaatst 13 augustus 2012 - 07:44

Veel succes met de kleintjes, fijn dat je zo goed voor hen zorgt.
Frontline spray en frontline pipetjes kan je in iedere apotheek krijgen hoor, je hebt ook frontline combo, dat ik gebruik ikzelf, dat werkt ook tegen teken en ander gespuis. Maar voor zo kleine katjes zal dat nog wat te sterk zijn waarschijnljk. :paw