Spring naar inhoud

- - - - -

PDS - Crohn

• Log in om te reageren
453 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 15 augustus 2012 - 03:22

Hey

Zoals sommigen misschien gezien hebben heb ik onlangs 2 kittens gevonden die ik met het flesje groot aan het brengen ben. Nu heb ik een vraagje of hier soms forum leden zijn die dit ook soms doen maar de ziekte van Crohn hebben? Ik merk namelijk dat ik snacht's als ik moet op staan om de kleintjes te voeden ik me soms erg slap voel met last in de buik. Ik hoop dat je daar geen opstoot van krijgt ofzo? Ik lig uiteraard echt enorm in de knoop wat nu ook het beste is. De kittens verder zelf opvoeden en doorbijten zodat ik dit prachtig proces meemaak of de zorg uit handen geven wat me echt heel veel pijn in het hart kost. Ook met licht op mn naderende herexamens zit ik beetje echt in de knoop :cry: Kheb me hier echt al enorm rot bij gevoeld :(

Bewerkt door Eibhlin, 07 november 2012 - 19:48.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 15 augustus 2012 - 07:55

Of is het mogelijk ze tijdens de nacht minder dan om de 2-3 uur eten te geven? Zou echt een heel stuk schelen.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#3 Geplaatst 15 augustus 2012 - 07:59

Dit moet inderdaad niet makkelijk voor je zijn. Ook ik heb gezondheidsproblemen en besef maar al te goed hoe belangrijk een goede nachtrust is.
Ik weet niet hoe oud de kittens zijn, maar misschien kan je eventueel wel snachts afbouwen, al ben ik daar niet echt van op de hoogte, en zullen er straks wel reacties komen van anderren die hierin wel ervaring hebben.
Vergeet echter jezelf niet, want herexamens zijn zeker belangrijk genoeg om te overwegen de zorg voor de kittens uit handen te geven, hoe moeilijk dat ook zal zijn.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 15 augustus 2012 - 08:13

hilleke zei:

Dit moet inderdaad niet makkelijk voor je zijn. Ook ik heb gezondheidsproblemen en besef maar al te goed hoe belangrijk een goede nachtrust is.
Ik weet niet hoe oud de kittens zijn, maar misschien kan je eventueel wel snachts afbouwen, al ben ik daar niet echt van op de hoogte, en zullen er straks wel reacties komen van anderren die hierin wel ervaring hebben.
Vergeet echter jezelf niet, want herexamens zijn zeker belangrijk genoeg om te overwegen de zorg voor de kittens uit handen te geven, hoe moeilijk dat ook zal zijn.

Ik hoop echt dat dit mogelijk is. Ik heb net de persoon van het opvang centrum gebeld en zij beweerde dat het kan. Dat ik ze om 12 uur eten geef, dan ben ik meestal sowieso nog wakker door lawaaierige buren en dan om 5 of 6 uur opstaan om ze eten te geven en dan sta ik normaal ook sowieso op want dan komt mijn eigen kat me wekken voor eten. Ze zijn bijna 2 weken oud ondertussen.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 15 augustus 2012 - 08:21

Ik heb net mn vriend ook effe gebeld, zit tot vanavond in frankrijk en dan is hij terug. En hij wil gerust ook wel eens de katjes eten geven, uiteraard na uitgebreid uitleg enzo :) dan kan ik ook eens beetje rusten :) tijdens het studeren op zich is het niet zo een last, je moet toch pauzes nemen. Het is enkel die nacht die door weegt.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 15 augustus 2012 - 11:03

hoe oud zijn ze nu? vanaf 14dagen ongeveer, mag je idd 's nachts proberen af te bouwen hoor.
ik sukkel ook zo met mijn gezondheid, en dat is eigenlijk de reden waarom ik geen papfleskittens meer opvang (tenzij ik ze zelf zou vinden ofzo) omdat dat echt een verschrikkelijk vermoeiende periode is voor me, en ik achteraf heel lang moet recupereren ervan.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 15 augustus 2012 - 11:10

Nele zei:

hoe oud zijn ze nu? vanaf 14dagen ongeveer, mag je idd 's nachts proberen af te bouwen hoor.
ik sukkel ook zo met mijn gezondheid, en dat is eigenlijk de reden waarom ik geen papfleskittens meer opvang (tenzij ik ze zelf zou vinden ofzo) omdat dat echt een verschrikkelijk vermoeiende periode is voor me, en ik achteraf heel lang moet recupereren ervan.

Ah ok, oef :) het probleem is beetje dat ik dus nog andere zorg dieren heb op locatie tot morgen middag en die vragen enorm veel werk (5uur per dag). Ook heb in zondag en maandag echt een hele dag in de weer geweest alles in orde te krijgen en in huis voor de kleintjes waardoor ik mezelf wat heb achteruit geschoven en door crohn krijg je geen honger gevoel tot het te laat is. Dus 2 dagen helemaal niets gegeten. Deze nacht kwam de klop en was ik echt doodongerust. Gaat gelukkig al wat beter, ik slaap elke pauze met de kittens mee en ben bouillon aan het slurpen :)

Gelukkig ben ik thuis tot ze adoptieklaar zijn :) schooljaar begint pas begin oktober :)

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 15 augustus 2012 - 18:34

Ik heb wel ziekte van crohn, maar fles geen kittens. Ik moet vanwege mn eigen katten snachts er ook vaak uit, doordat ze snachts binnen moeten...maar 1 kat die begin rond 4/5 uur te miauwen dat ze naar buiten wilt, dus dan laat ik haar eruit...en soms staat ze na een uur of 2 uur weer miauwen voor de deur (terwijl ze wel zelf naar binnen kan hoor), dus voor mij zijn het ook gebroken nachten. Gelukkig heb ik er zelf weinig last van. Alleen ja ik ben savonds na het werken wel sneller moe.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 15 augustus 2012 - 20:10

Vervelende ziekte he. Ik denk dat het warme weer er ook wel wat tussen zit, vandaag was echt overdreven warm. Kheb beetje gegeten en samen met de kittens geslapen vandaag en het lijkt te beteren. Ik neem geen medicatie tegen crohn waardoor een opstootje soms wel eens wat mogelijk is (ben geen voorstander van pillen en druk aan het zoeken naar alternatieven). Ik heb het ook nog niet zo lang en wil eens verder zoeken of ik soms intolerant kan zijn voor vb lactose enzo. Kga deze nacht gewoon een half uurtje later eten geven dan vorige nacht en zo verder tot ik ze dus om 6uur eten kan geven. Ze eten toch ruim voldoende over de dag verdeeld.

Deze nacht was ik echt enorm aangedaan. Ik zat hier gewoon echt te huilen als een klein kind uit miserie en bang dat ik het niet kon, overkomt me nochtans ook niet zo snel :onzeker: . Kwam mn kat bij me op mn hoofdkussen liggen en legde haar hoofdje op mijn hoofd :heart: kzou echt niet weten wat gedaan zonder die lieverd. Leek alsof ze zei van het is ok, doe maar :)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 15 augustus 2012 - 20:51

Bij crohn moet je vooral je rust nemen en stress vermijden.
's Nachts kan je mss een flesje tss in overslaan, ken er nog die dat doen. Om de 2 a 3 uur dag en nacht eten geven houdt niemand vol. Je gezondheid gaat nog altijd voor.
Je bent geen voorstander van pillen maar die kunnen je nu net het leven wat aangenamer maken.
Ik heb geen crohn maar wel pds, en heb er ook heel veel last van bij stress en vermoeidheid.
Verzorg je goed en roep hulp in als het niet verder kan met de kittens.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 15 augustus 2012 - 21:27

Eibhlin zei:

Vervelende ziekte he. Ik denk dat het warme weer er ook wel wat tussen zit, vandaag was echt overdreven warm. Kheb beetje gegeten en samen met de kittens geslapen vandaag en het lijkt te beteren. Ik neem geen medicatie tegen crohn waardoor een opstootje soms wel eens wat mogelijk is (ben geen voorstander van pillen en druk aan het zoeken naar alternatieven). Ik heb het ook nog niet zo lang en wil eens verder zoeken of ik soms intolerant kan zijn voor vb lactose enzo. Kga deze nacht gewoon een half uurtje later eten geven dan vorige nacht en zo verder tot ik ze dus om 6uur eten kan geven. Ze eten toch ruim voldoende over de dag verdeeld.

Deze nacht was ik echt enorm aangedaan. Ik zat hier gewoon echt te huilen als een klein kind uit miserie en bang dat ik het niet kon, overkomt me nochtans ook niet zo snel :onzeker: . Kwam mn kat bij me op mn hoofdkussen liggen en legde haar hoofdje op mijn hoofd :heart: kzou echt niet weten wat gedaan zonder die lieverd. Leek alsof ze zei van het is ok, doe maar :)

Geen medicatie?? Heb je dan niet onwijze buikpijn en last van diarree of vermoeidheid, of geen eetlust?? Ik zit wel aan de medicatie. In eerste instantie wilden ze het ook zonder proberen, maar zodra ik begon met afbouwen van de prednison kreeg ik weer last, dus toen heb ik andere medicatie gekregen. Ben ook niet zo'n voorstander van pillen, maar als ik het niet doe dan kan ik niet normaal functioneren...gelukkig heb ik ook de laagste dosis en ik moet bekennen dat ik het soms ook een paar dagen niet neem, vergeet dat soort dingen gewoon haha en daarnaast krijg ik geen last als ik het eens een keer vergeet te nemen.

Hoelang heb je het nu? Ik weet het nu zo'n 2 jaar ofzo...en het eerste jaar heb ik het hele jaar aan de prednison gezeten.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 15 augustus 2012 - 21:35

@Catherine: hier is dat ook, bij stress moet ik vaak naar het toilet. Kga gewoon het flesje van 3 uur over slaan en dan om 6 uur ze eten geven. Ze eten elke 3 uur overdag.

@Chanatas: dat valt eigenlijk best mee, het enige waar ik soms eens last van heb is diaree bij stress dus of als ik iets eet wat me blijkbaar misvalt. Vermoeidheid en buikpijn heb ik enkel als ik een opstoot heb en die komen meestal als ik enorm gestrest geweest ben. Voorbeeld begin dit jaar een zelfmoord te verwerken gehad, mn examens daardoor volledig verprutst en enorm ziek geweest. Maar ja, wie word daar niet ziek van uiteindelijk. Het is vastgesteld in december maar zelf vermoed ik dat ik er al 4 jaar met rond loop. Begon met erg vaak diaree krijgen, was toen ik nog werkte, was daar een echte heksenketel en ik jaagde me daar enorm in op. Telkens ik naar de dokter met last van mn darmen, telkens de uitslag ja zal wel buikgriepje zijn of och prikkelbare darm. Tot ik in december na dat ik van mn werk weg was en dus ging studeren een enorme opstoot kreeg en ik binnen moest voor een darm onderzoek. 10 kg afgevallen, deed niet anders op slapen, domweg toch nog naar de verplichte lessen gegaan op school wat de boel vast erger maakte.

Het probleem met die pillen was dat ik er gewoon stress van kreeg ook. Ik zat zo te piekeren over die bijwerkingen dat ik daar dan slecht van werd. Buiten dat ben ik zelf beetje overtuigd dat reguliere medicatie enkel maar de boel wat in toom houd maar de oorzaak toch wel te vinden moet zijn op psychisch vlak. En dan hoor je verhalen van mensen die 5 soorten pillen nemen, pilletje tegen crohn, pilletje tegen bijwerking van eerste pilletje en ga zo maar door.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 16 augustus 2012 - 00:23

Eibhlin zei:

@Catherine: hier is dat ook, bij stress moet ik vaak naar het toilet. Kga gewoon het flesje van 3 uur over slaan en dan om 6 uur ze eten geven. Ze eten elke 3 uur overdag.

@Chanatas: dat valt eigenlijk best mee, het enige waar ik soms eens last van heb is diaree bij stress dus of als ik iets eet wat me blijkbaar misvalt. Vermoeidheid en buikpijn heb ik enkel als ik een opstoot heb en die komen meestal als ik enorm gestrest geweest ben. Voorbeeld begin dit jaar een zelfmoord te verwerken gehad, mn examens daardoor volledig verprutst en enorm ziek geweest. Maar ja, wie word daar niet ziek van uiteindelijk. Het is vastgesteld in december maar zelf vermoed ik dat ik er al 4 jaar met rond loop. Begon met erg vaak diaree krijgen, was toen ik nog werkte, was daar een echte heksenketel en ik jaagde me daar enorm in op. Telkens ik naar de dokter met last van mn darmen, telkens de uitslag ja zal wel buikgriepje zijn of och prikkelbare darm. Tot ik in december na dat ik van mn werk weg was en dus ging studeren een enorme opstoot kreeg en ik binnen moest voor een darm onderzoek. 10 kg afgevallen, deed niet anders op slapen, domweg toch nog naar de verplichte lessen gegaan op school wat de boel vast erger maakte.

Het probleem met die pillen was dat ik er gewoon stress van kreeg ook. Ik zat zo te piekeren over die bijwerkingen dat ik daar dan slecht van werd. Buiten dat ben ik zelf beetje overtuigd dat reguliere medicatie enkel maar de boel wat in toom houd maar de oorzaak toch wel te vinden moet zijn op psychisch vlak. En dan hoor je verhalen van mensen die 5 soorten pillen nemen, pilletje tegen crohn, pilletje tegen bijwerking van eerste pilletje en ga zo maar door.

Ahh oke. Ik krijg van stress en zenuwen enzo ook nog steeds wel diarree, slaat altijd erg op mn darmen...had ik vroeger al. Ik denk dat ik er zelf ook wel langer mee liep, aangezien ik wel vaker diarree had...maar die andere symptomen had ik toen niet. Heb je ook geen prednison in het begin gehad?

Ik heb van mijn medicatie geen bijwerkingen gekregen, behalve de prednison dan...daar ga je echt van eten, waardoor ik weer vet veel aankwam. Ieder zijn mening he...ik denk niet dat de oorzaak alleen op psychisch vlak zit. Bij mij kwam het echt uit het niets, geen stress of problemen of iets dergelijks. Ik heb ook met voeding totaal geen last, kan alles eten...dat is bij sommige wel anders. Overigens ken ik niemand die zoveel medicatie slikt bij crohn, die mensen zouden een andere dokter moeten nemen...want als pillen niet werkt dan moeten ze aan de remicade (infuus) of zelf thuis inspuiten...dat helpt bij de meeste wel. Maar gelukkig heb jij er zonder medicatie weinig last van...zolang dat goed blijft gaan is het prima toch?
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 16 augustus 2012 - 09:54

chanatas zei:

Ahh oke. Ik krijg van stress en zenuwen enzo ook nog steeds wel diarree, slaat altijd erg op mn darmen...had ik vroeger al. Ik denk dat ik er zelf ook wel langer mee liep, aangezien ik wel vaker diarree had...maar die andere symptomen had ik toen niet. Heb je ook geen prednison in het begin gehad?

Ik heb van mijn medicatie geen bijwerkingen gekregen, behalve de prednison dan...daar ga je echt van eten, waardoor ik weer vet veel aankwam. Ieder zijn mening he...ik denk niet dat de oorzaak alleen op psychisch vlak zit. Bij mij kwam het echt uit het niets, geen stress of problemen of iets dergelijks. Ik heb ook met voeding totaal geen last, kan alles eten...dat is bij sommige wel anders. Overigens ken ik niemand die zoveel medicatie slikt bij crohn, die mensen zouden een andere dokter moeten nemen...want als pillen niet werkt dan moeten ze aan de remicade (infuus) of zelf thuis inspuiten...dat helpt bij de meeste wel. Maar gelukkig heb jij er zonder medicatie weinig last van...zolang dat goed blijft gaan is het prima toch?
Ik moest Imuran slikken, nam eerst 1 pilletje, had nergens veel last van en toen zei die dokter dat ik de dosis mocht verdubbelen, vond ik wat vreemd. Ik vind ook dat die pillen zo beetje een laatste redmiddel moeten zijn voor mezelf. zolang ik het behoorlijk red zo vind ik dat prima. Ik heb ook gewoon altijd imodium bij voor mocht het ergens mis gaan. Ik reageer wel vaak vreemd op voedsel, vb vettige dingen, veel koeken en snoepgoed vallen ook fout uit, sommige frisdranken, kunstmatige zoetmiddelen en zo zijn er nog wel wat dingen. Ik ken er wel die echt gek veel pillen nemen, kzei dat dan ook tegen hun van, dat is toch niet normaal?? Maar de meeste geloven blindelings hun dokter zonder verder te zoeken denk ik. Ook ken ik er die het ook gewoon zonder medicatie redden dusja, beetje zoeken zeker. Volgende week eens bij een homeopatische arts gaan, ik heb altijd goed gereageerd op homeopathie, sommigen geloven niet dat het werkt maar heb toch al vaak ondervonden van wel. Ook veel opgezocht al en er zijn toch wel wat mensen die er goed met zijn zonder gewone medicatie of die het combineren met gewone medicatie waardoor ze dan wel wat minder konden slikken. Ook vond ik dat hennepolie enorm goed zou zijn maarja, is illegaal in belgie.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 16 augustus 2012 - 11:10

Ohja voel me ondertussen terug kiplekker bijna :) nog een vaag vreemd maag gevoel maar heb mn energie en eetlust terug. Ben probiotica gaan slikken en beschuit eten en er zo me door getrokken, jeej :d