Spring naar inhoud

- - - - -

PDS - Crohn

• Log in om te reageren
453 reacties op dit onderwerp
MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#106 Geplaatst 02 november 2012 - 19:22

Bekijk berichtEibhlin, op 02 november 2012 - 18:51, zei:

Mn pilletjes zijn binnen, moet die 2u na de maaltijd nemen. Vanavond alvast met beginnen! Ik kijk wel niet echt uit naar volgende week. Khad nu een week vrijaf maar volgende week is het dus weer school en voel me nog niet super goed eigenlijk. :(

In ieder geval veel beterschap en ik hoop dat de medicatie snel aanslaat :hug:

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#107 Geplaatst 03 november 2012 - 09:59

Dankje :) khoop het ook.

Net even op de weegschaal gaan staan, ik weet echt niet hoe het komt want de diaree is echt minder maar ik blijf dus afvallen. Kzit nu op 60,8kg waar ik normaal 66kg weeg :o niemand vind me er mager uit zien ofzo maar zo voel ik me eigenlijk nu wel. Toch een beetje onder mn gezond gewicht volgens mij. Gistere in elk geval begonnen met mn pilletjes en deze nacht voor het eerst in een tijd echt goed geslapen. Kheb gewoon van half 11 gistere tot half 10 deze morgen aan 1 stuk door geslapen!

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#108 Geplaatst 03 november 2012 - 10:00

Zonder reden afvallen is inderdaad raar,

Hoe groot ben je ?

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#109 Geplaatst 03 november 2012 - 10:13

Bekijk berichtgrumpje, op 03 november 2012 - 10:00, zei:

Zonder reden afvallen is inderdaad raar,

Hoe groot ben je ?

1m69

Misschien zit het nog wat in mn lijf ofzo. Kweet wel dat ik erg snel afval. Vroeger als ik eens griep had en ik at wat minder was ik op 3 dagen even veel kilo kwijt. Misschien eet ik toch wat minder dan anders. Maar wil mn maag nu ook niet gaan overbelasten. Als die vol voelt stop ik gewoon al heb ik nog zin in eten.

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#110 Geplaatst 03 november 2012 - 10:23

Vaak eet je inderdaad onbewust minder als je je niet helemaal lekker voelt, maar wel goed in de gaten houden.
Zie je ook in studies naar gewichtsverlies met een placebo, mensen die een nepmiddel slikken voor gewichtsverlies vallen ook af, omdat ze onbewust toch minder  gaan eten..

Goed in de gaten houden, je zit nog altijd op een gezond gewicht, maar door je ziekte zou ik echt de vinger op de pols houden en indien je echt nog meer gaat afvallen naar de dokter gaan..
Schrijf desnoods even op hoeveel je weegt om de zoveel dagen, dan heeft de dokter een leidraad.
Voel je je ziek zwak en misselijk, of vertrouw je het niet meteen gaan..

Nogmaals een dikke knuffel

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#111 Geplaatst 03 november 2012 - 10:33

Dankje :)
Kzat er inderdaad ook al aan te denken als ik de 50 binnen ga om toch eens te bellen. Ik heb ongeveer om de 2 dagen bijna altijd een kilo verloren zoals ik het nu beetje zie. Maandag was het nog 62,1 en beetje, woensdag 61,7 en deze morgen 60,8.

Gistere een halve pizza gegeten maar meer ging er niet in. Vandaag maar iets licht met groentjes, zal beter gaan denk ik en misschien wat fruit halen. Als ik me niet goed voel red ik het beter op fruit dan gewoon eten. Dat blijft er tenminste in.

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#112 Geplaatst 03 november 2012 - 10:42

Ben je niet naar een dietiste gegaan?
Je weet dat bij crohn goede voeding vaak al enorm helpt...
Je schreef eerder dat je schoonouders hier minder rekening mee houden, maar heel misschien moet je daar dan wat minder eten, of misschien kun je eens voor ze koken (vaak is een vettige hap ook een manier van koken en weten mensen gewoon niet anders)

Zoals ik al eerder schreef ken ik mensen die ook crohn hebben, 1 hiervan leeft in grote lijnen nog zijn oude leven, veel vettige hapjes, alcohol in grote mate en weinig sporten. Hij heeft er dagelijks nog enorm veel last van.
De ander die ik ken heeft zijn leven hier meer op ingericht, drink maar eens af en toe een glaasje (geniet daar dan ook van) eet gezond en beweegt elke dag veel.. Eigenlijk zijn zijn klachten redelijk te verwaarlozen.

Mijn vriend was vroeger ook niet echt gezond eten gewend, sterker nog, op het moment dat we samen gingen wonen is hij 10 kilo afgevallen (Is wel enorm groot, dus hij was niet echt veels te zwaar) en kreeg ik commentaar dat hij zo mager geworden was (whahah met 100 kilo ;))

Het is echt belangrijk om goed voor jezelf te zorgen.. Je moet nog zo lang omgaan met deze ziekte

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#113 Geplaatst 03 november 2012 - 12:20

Nee nog niet, moet nog eens een zoeken in de buurt, dacht eerst de medicatie dat is het belangrijkste nu denk ik. Ik let ook wel al goed op wat ik eet, niet pikant, geen alcohol, geen vlees, zelden iets gefrituurd en zo veel mogelijk vers en bio. Mijn enige grote zonder is snoep, kan er maar niet van blijven :( Ik wil er meer eens naartoe voor misschien extra tips of dingen waar ik zelf nog niet aan dacht want zo slecht eet ik niet denk ik.

Ik had ook al es gedacht voor zn ma te koken maar zij heeft werkelijk altijd en op alles commentaar. Zo was de zin om dat idee uit te voeren ook snel weg. Ze weet zogezegd altijd alles beter. Ik ga de laatste tijd dan ook nooit meer mee als hij bij haar gaat en ze eten voorziet. Kzou er graag met de feestdagen ook onderuit komen. Zelfs als hij es ziek is krijgt hij als commentaar van "ja je moet wel goed eten he", "je moet zien dat je al je vitamientjes binnen hebt e", " je moet zien dat je genoeg energie binnen krijgt he". Puur als steek omdat ik vegetarisch kook en zij denkt dat je dan dus enkel sla eet.

Mn vriend at bij hem thuis erg onregelmatig. Wat ik soms zag dat hij als maaltijd zag, amai. Zo had ze hem blijkbaar geleerd dat een kom sla met wat olijven er door ook een maaltijd is. En als ander uiterste at hij blijkbaar vaak pensen met appelmoes en aardappelen, vind ik niet echt een gezonde maaltijd eigenlijk. Ik krijg dat soort dingen niet eens binnen en dan geeft ze commentaar op mij.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#114 Geplaatst 03 november 2012 - 12:31

Trouwens volgens mn arts is het met crohn heel slecht alcohol te drinken, zeker in combi met gewone medicatie. Kweet niet of die kennis van je dat weet? Hij zei dat bij crohn je lever zo al meer belast kan worden en alcohol doet daar geen extra goed aan. Kheb ooit mn peetje weten sterven door een slechte lever. Die had altijd veel gedronken, kreeg een hersenbloeding en doordat zn lever niet goed functioneerde konden ze hem niet meer redden.

Mn ma koopt altijd kidibul voor me met de feestdagen haha :proost:

Bewerkt door Eibhlin, 03 november 2012 - 12:33.

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#115 Geplaatst 03 november 2012 - 20:35

Bekijk berichtEibhlin, op 03 november 2012 - 12:31, zei:

Trouwens volgens mn arts is het met crohn heel slecht alcohol te drinken, zeker in combi met gewone medicatie. Kweet niet of die kennis van je dat weet? Hij zei dat bij crohn je lever zo al meer belast kan worden en alcohol doet daar geen extra goed aan. Kheb ooit mn peetje weten sterven door een slechte lever. Die had altijd veel gedronken, kreeg een hersenbloeding en doordat zn lever niet goed functioneerde konden ze hem niet meer redden.

Mn ma koopt altijd kidibul voor me met de feestdagen haha :proost:

Dat weet hij zeker, heb hem daar ook vaker op gewezen, maar daar trekt hij zich vrij weinig van aan.
Tsja dan moet je niet tegen mij zeuren, daar ben ik dan zo mee klaar.

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#116 Geplaatst 03 november 2012 - 21:04

Bekijk berichtgrumpje, op 03 november 2012 - 20:35, zei:

Dat weet hij zeker, heb hem daar ook vaker op gewezen, maar daar trekt hij zich vrij weinig van aan.
Tsja dan moet je niet tegen mij zeuren, daar ben ik dan zo mee klaar.

Ja klopt dan heeft hij inderdaad niet echt veel voet om te zeuren. Ik vind kidibul ook wel lekker, ben ik ook blij mee :) voel je je weer even kind hehe.

Vandaag me vrij goed gevoeld tot ik daarnet een bladerdeeg hapje gegeten had en dat was blijkbaar niet waar mn maag op zat te wachten. :(

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#117 Geplaatst 04 november 2012 - 12:03

Toch wel raar dat jij last hebt aan je maag. Crohn is toch een darmprobleem?
Mss zou je beter je eens laten behandelen voor een zwakke maag? Mss zijn de problemen eerder in het maag kanaal te zoeken.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#118 Geplaatst 04 november 2012 - 12:07

Bekijk berichtcatherine, op 04 november 2012 - 12:03, zei:

Toch wel raar dat jij last hebt aan je maag. Crohn is toch een darmprobleem?
Mss zou je beter je eens laten behandelen voor een zwakke maag? Mss zijn de problemen eerder in het maag kanaal te zoeken.

Komt omdat ik een opstoot heb, dan is alles daar wat ontregeld wat met spijsvertering te maken heeft. Je maag kan dus ook in de klappen delen. Ze zeggen dat crohn je kan treffen van je mond tot aan je kont.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#119 Geplaatst 04 november 2012 - 12:43

Pffff triestig, ik kijk al zo fel op wat ik eet, maar voor u is dat nog veel erger. Vandaag kan dat bladerdeegje je ziek maken en morgen mss niet. Het digestief systeem zit toch raar ineen.
Mijne vriend heeft een groot stuk van zijn darm laten verwijderen omdat het zo aangetast was en het geen leven meer was zo. En hij heeft nu een regelmatig leven gaat op vakantie en kan weer genieten van eten. een andere vriend heeft door zijn crohn al zelfmoord willen plegen dus je ziet het overheerst het leven. Ik hoop dat je pillekes je gaan helpen zodat je toch weer kunt gaan genieten.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#120 Geplaatst 04 november 2012 - 13:21

Ja klopt, het is erg lastig te voorspellen wat er gaat gebeuren als ik iets eet. Soms kan het goed vallen en soms mag ik 5 min later naar de wc spurten en zie je mij het komende half uur niet meer. Gistere wou ik er een gezellige avond van maken. We hadden een lekker drankje gekocht (alcoholvrij uiteraard :) ) lekker eten en hop, mn avond weer om zeep.

Soms heb ik het ook wel erg lastig mee, je voelt je soms echt een blok aan het been. Ook de feestdagen is iets waar ik tegenop zie. Kvind die gezelligheid wel leuk enzo en die hele sfeer maar dat gaan eten her en der kijk ik echt enorm tegen op. Ik weet nu al dat ik sowieso weer ziek ga zijn. :(

Vanavond mn 3de pilletje, normaal bij 2 weken zou ik toch al zeker verschil moeten merken. Morgen school maar kga denk ik de eerste 2u skippen en mezelf de tijd geven op mn gemak wakker te worden. Smorgen's is namelijk meestal het lastigst. Al maak ik me ook wel zorgen om de middagen, wat als ik iets eet dat misvalt :(