Spring naar inhoud

- - - - -

PDS - Crohn

• Log in om te reageren
453 reacties op dit onderwerp
Lise
Lise
  • 167 berichten
  • 2 katten

#136 Geplaatst 07 november 2012 - 16:40

Helemaal mee eens  met Catherine hoor. Ik ben ook niet tegen homeopathie maar dan in combinatie met gewone medicamenten..
En 's avonds moet ik ook niet veel eten en zeker geen pizza of pasta..

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#137 Geplaatst 07 november 2012 - 17:02

Sowieso is savond's warm eten naar het schijnt eigenlijk niet zo gezond. Als je gaat werken of naar school gaat is dat wel moeilijk om dan overdag warm te eten. Ik zou dan al op school kunnen eten maar dan moet ik savond's alsnog koken voor mn vriend.

Voor de rest ivm die medicatie, we zullen het hier maar bij laten zeker. Ik voel me er absoluut niet goed bij en ik heb een zeer slecht voorgevoel voor als ik die wel zou nemen. Kheb het afgelopen jaar zelf ook al veel zitten rondlezen en verhalen gehoord en gelezen. Ook verhalen van mensen die ik tegen kwam en toevallig ook crohn hadden. En verschillende nemen medicatie, anderen totaal niet. Niemand zn lichaam is het zelfde. Sommige mensen worden zelfs slechter en zieker door gewone medicatie, dat is eenmaal zo. Al lijken die pillen zo geweldig voor velen en zijn jullie misschien al vaak geholpen er mee, ik niet. En ik wil niet de rest van mn leven een soort chemo mn lijf in nemen. Kheb zelfs net verschillende artikelen gevonde, ook op deftige wetenschappelijke sites dat medicatie zoals ik zou moeten nemen, de kans op kanker verhoogt, en ik was ergens wel en niet verwonderd toen ik dus las dat het vooral lymfekanker is, net zoals die jongen die in mn klas zat waar ik hier wat verder terug over schreef. En dan kan je nog eens kwaad worden of me veroordelen, maar als ik ooit kanker zou krijgen wil ik geen chemo. Kheb de gevolgen al vaak gezien van kanker, lange lijdensweg, puur vergif geven ze je. Soms moet je ook gewoon iets accepteren lijkt mij en dat is mijn persoonlijke keuze en overtuiging. Sommigen zijn het er mee eens, anderen vinden me dom en onverantwoord, toch blijft het mijn lichaam. En nu laat ik het er maar bij want dit is gewoon een voor en tegenstanders discussie waar nooit een overeenkomst in gevonden word, wel enkel uiteindelijk mensen gekwetst en dat wil ik niet.

Bewerkt door Eibhlin, 07 november 2012 - 17:03.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#138 Geplaatst 07 november 2012 - 17:37

Prima als jij geen medicatie wilt nemen er tegen, het is inderdaad jou lichaam. Maja dan moet je ook accepteren dat je dus regelmatig klachten hebt...en ja dan vind ik eigenlijk ook niet dat je er over moet zeuren.
En iedereen lichaam is anders en de ziekte van crohn heeft ook zoveel verschillende stadia's. De een kan er mee leven zonder medicatie en heeft weinig last ervan..de ander heeft met medicatie ook nog regelmatig last. En soms ik het ook zoeken naar de juiste medicatie ervoor, want er zijn er een hoop voor Crohn.

Maar er zijn ook mensen die echt niet zonder medicatie kunnen, want dan is het gewoon niet leefbaar voor hun. Als ik terug denk aan de tijd dat de diagnose nog niets gesteld was en ik geen medicatie nam, dan moet ik er niet aan denken dat ik me continu zo voel...dan kan ik gewoon niet normaal functioneren. En ja er is een verhoogd risico op kanker (met crohn heb je sowieso een verhoogd risico op darmkanker). Ik mag ook niet teveel in de zon door mijn medicatie, omdat het de kans op huidkanker vergroot...maja als je leest waar je tegenwoordig allemaal kanker van zou kunnen krijgen, ja dan kun je beter niets meer nemen of eten.

Maar doe vooral waar jij je goed bij voelt!
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#139 Geplaatst 07 november 2012 - 18:24

Ik zeur toch ook niet, ik vroeg enkel wat dat bloed kon zijn dat nu al een goede week over is. En melde even hoe de vooruitgang ging en wat ik wou proberen.
Maar goed, kzal al niets meer zeggen hier, prima. Kzal het wel bij katten houden.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#140 Geplaatst 07 november 2012 - 18:40

Er mag hier gerust een slotje op hoor, als mensen willen praten over pds ofzo kunnen ze altijd nog een ander onderwerp starten. Kben er redelijk klaar mee hier. Al dat gedoe en verwijten omdat ik gewoon geen chemische troep in mn lijf wil. Ik zoek gewoon een alternatief en heb er geen baat bij me hier ook nog es in op te jagen ofzo.

:slot:

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#141 Geplaatst 07 november 2012 - 19:33

Ik snap best dat je je nu wat aangevallen voelt, je zit niet lekker in je vel en dan kunnen sommige reacties verkeerd overkomen.
Ik heb dit topic niet gevolgd maar nu even de laatste bladzijdes doorgenomen en iedereen heeft echt het beste met je voor en probeert je gewoon raad te geven.

Momenteel zie ik dan ook geen reden om dit topic te sluiten.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#142 Geplaatst 07 november 2012 - 19:50

Voor mij komt het eerder beschuldigend en veroordelend over gewoon omdat ik ni de gewone weg wil lopen. Maar kga er gewoon hier niet meer over praten. Kzal enkel nog in de katten topics reageren, het is tenslotte een kattenforum.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#143 Geplaatst 07 november 2012 - 23:33

Ik veroordeel je niet en zeg ook niet dat je stom bent. Ik weet wat het is om darmpatient te zijn. Geraak ook dikwijls mijn huis niet uit erdoor of moet terug naar huis komen. Geloof me.
Als ze morgen een synthetisch goedje uitvinden dat mijn leven drastisch verbeterd sta ik als eerste in de rij.
Denk ook maar eens na dat je je op latere leeftijd best laat screnen want zware crohn kan op latere leeftijd ernstige gevolgen geven zoals darmkanker. En nee ik zeg niet dat je dit gaat krijgen dat weet niemand niet. En als jij geen chemo wil die je leven kan redden maar liever weg kwijnt tot het laatste is dat u beslissing daar kom ik niet tss.
We willen alleen je raad geven goede raad, het is niet omdat je een nare ervaring gehad hebt met gewone dokters dat ze zo allemaal zijn. Homeopathie kan helpen maar ik zie het eerder als ondersteuning, heb bij mijn weten nog nooit iemand weten genezen van één of andere zware aandoening door homeopathie. Ik hoop voor je dat je snel weer beter wordt want zo ziek rondlopen is geen lachtertje niet voor u en niet voor u ventje.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#144 Geplaatst 08 november 2012 - 09:27

Voor mij kwam dat zo over omdat ik wel degelijk erg mn best doe om evenwichtig te eten, veel dingen laat waar ik slecht op reageer. Ook heb ik wel degelijk jullie raad bekeken en sommige dingen ook gevraagd aan mn dokter of zitten opzoeken. Kvind het gewoon beetje flauw te gaan zeggen dat ik niet luister of geen raad wil aannemen of toch maar mn zin doe puur op het feit van medicatie. Sommige mensen hebben gewoon andere overtuigingen dan anderen. Jullie gaan toch vb ook geen rastafari's gaan bekogelen met raad en ze proberen ompraten als zij kiezen volgens hun geloof dat ze geen operaties willen? Of de jehova's die vb tegen bloedtransfusies zijn. Dat is hun geloof en hun keuze. Net zo heb ik mijn eigen overtuigingen in het leven al hang ik dus geen religie aan.

Dat screenen op darmkanker doen ze nu ook al, kmoet om de 2 jaar een coloscopie doen (of hoe je dat ook schrijft). Ik zie dat niet zo als wegkwijnen eigenlijk, kheb verschillende mensen gekend die kanker hadden + chemo en die heb ik pas zien wegkwijnen. Die hebben enorm afgezien, gevochten tot ze niet meer konden en tegelijk een zware lijdensweg. Daarom heb ik voor mezelf beslist dat ik dat niet wil. Als ooit die diagnose komt wil ik genieten van de tijd die rest en nog dingen doen die ik wil doen en bij de mensen zijn die ik graag zie. Niet elke dag tussen ziekenhuismuren chemo in mn arm krijgen om daar vervolgens doodziek en als een skelet op een bed te liggen. Soms vind ik dat je gewoon moet accepteren dat je lichaam op is maar er heerst zo een algemene angst voor de dood waardoor mensen angstvallig alles aangrijpen wat ze kunnen. Nu ik kijk daar anders naar om bepaalde redenen die vast ook niemand snapt als ik ze ga uitleggen.

Gisteren trouwens al mn eten binnen gehouden, heel effe wat misselijk geweest omdak ik weer eens druk in de weer ben. Als ik me wat rustig houd gaat alles prima nu. Voel me vandaag ook wel al wat beter. Heel soms eens een klein down momentje maar gaat dan weer over. Straks naar school voor een praktijkles. Wie weet zijn het wel die pilletjes die me helpen. Gistere nog een heel forum zitten uitspitten van jongeren die crohn en cu hebben. Ook daar kwam ik eigenlijk mijn vraag enkele keren tegen net als mensen die blijkbaar net als ik beetje staan tegenover die medicatie. Vond ik wel fijn om lezen dat ik geen alleenstaand geval ben met vreemde ideeën zoals men vaak laat uitschijnen. En het beste van al, mensen die wel degelijk geholpen zijn. Die geen medicatie nemen, enkel iets homeopatisch, een andere voedingsstijl dan ze hadden en acupunctuur. Dat laatste heb ik ook al es naar gezocht maar schijnt erg duur te zijn, dus eerst wat extra informeren. Ze zeggen toch, waar een wil is, is een weg ;)

Bewerkt door Eibhlin, 08 november 2012 - 09:37.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#145 Geplaatst 08 november 2012 - 20:30

Acupunctuur is niet extreem duur hoor. Ik betaalde slechts 20€ per keer, ik ga wel bij een collega en zij geeft korting aan collega's, maar ik kan me niet inbeelden dat deze korting zo veel is. Ik ben nu 3 keer langs geweest en heb veel minder last van mijn buikkrampen, heb wel geen ziekte van Crohn, maar eerder PDS. Op zich vind ik dit dan toch niet zo prijzig als je je er minder ellendig door gaat voelen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#146 Geplaatst 08 november 2012 - 20:40

Bekijk berichtPeggyJ, op 08 november 2012 - 20:30, zei:

Acupunctuur is niet extreem duur hoor. Ik betaalde slechts 20€ per keer, ik ga wel bij een collega en zij geeft korting aan collega's, maar ik kan me niet inbeelden dat deze korting zo veel is. Ik ben nu 3 keer langs geweest en heb veel minder last van mijn buikkrampen, heb wel geen ziekte van Crohn, maar eerder PDS. Op zich vind ik dit dan toch niet zo prijzig als je je er minder ellendig door gaat voelen.
Ah valt nog mee. Khad het aan mn ma verteld en die kwam met een veel groter bedrag af. Ze zei dat ze dat ook es gedaan had en die had zowat het dubbel betaald. :| Doet dat eigenlijk pijn of voel je daar veel van?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#147 Geplaatst 08 november 2012 - 20:56

Goh echt pijn doet het niet. Enkel de eerste keer heb ik 1 prik heel erg gevoeld, maar dat was omdat op die plaats veel spanning samen kwam. Maar de pijn trekt direct weg. De naaldjes blijven 20 minuten ter plaatse en daar voel je helemaal niets meer van.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#148 Geplaatst 14 november 2012 - 17:10

Goed nieuws! Ik voel me ondertussen al een pak beter en kan terug gewoon naar school gaan. :d Enkel nog een paar dagen last gehad van mn bloeddruk maar dat lijkt nu wel over. Denk dat dat kwam door zo weinig voedsel en vocht binnen te houden.

Misschien even iets anders dat ik wou vragen. Hoe reageert jullie omgeving eigenlijk er op dat je pds hebt of crohn of een andere darmaandoening? Soms merk ik dat sommige mensen doen alsof ze je snappen maar ik hoor precies toch vaak een sarcastische ondertoon als ze wat vragen of zeggen. Vb zo van, "en kom je morgen naar school of weer een halve dag?" en kan nog wel zo enkele dingen opnoemen. Ik krijg van sommige mensen precies het gevoel alsof je een luiaard zijt en thuis blijft om te niksen of als je moe bent snappen ze dat niet want ja, zo veel heb je toch nog niet gedaan he?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#149 Geplaatst 14 november 2012 - 18:54

De omgeving kan het niet begrijpen want ze zien geen mankement aan je. Zelfs mijne man heeft het er soms moeilijk mee. Het is niet fijn als we door mij naar huis moeten omdat ik te dikwijls naar het toilet moet gaan. En doordat ik al begin te stressen op voorhand tja dan wordt het nog erger.
Mijn 2 zussen hebben het ook, maar ik het felst. In mijn omgeving zijn er niet veel die het weten, mijn buurvrouw en familie en dat is het zo wat. Ik ben huismoeder dus werk omgeving heb ik niet.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#150 Geplaatst 14 november 2012 - 19:45

Bij mij enkel mn ouders, mn ene stiefzus (kheb er 3), mn broer, vriend en enkele vrienden binnen en buiten school. De mensen buiten school lijken het altijd wel wat beter te snappen dan mn schoolgenoten. Kheb het zelf gelukkig niet zo erg vaak voor dat ik zo ziek word dat ik naar huis moet. Enkel nu gehad met die opstoot. Het vreemde is wel dat ik eigenlijk meestal geen last heb van diarree. Het is ook niet zo vast als normaal maar ook niet waterachtig. Toch kan ik het niet altijd ophouden en als ik het ophoud word ik misselijk.

Ik heb tegen de stress druppelstjes voorgeschreven gekregen, avena sativa. Kmoet er wel nog om gaan :( maar morgen ben ik thuis en ga ik es gaan zien bij de apotheek.

Kben wel blij dat ik me terug goed voel, morgen eens de weegschaal op :)