Spring naar inhoud

- - - - -

PDS - Crohn

• Log in om te reageren
453 reacties op dit onderwerp

#166 Geplaatst 21 november 2012 - 20:17

Is inderdaad erfelijk, maar nog bekend niet in welke mate.

Bewerkt door Seabert, 21 november 2012 - 20:17.

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#167 Geplaatst 21 november 2012 - 20:27

Kheb hem gezegd dat hij beter eens zo snel mogelijk naar de dokter belt dan en dat zegt. Hij heeft spierpijnen onder andere in zn benen, last van zweten, geen eetlust, is al afgevallen en loopt minstens 5 keer per dag naar de wc vooral als hij gegeten heeft. Lijkt beetje op hoe het bij mij begon en ik was ongeveer even oud...

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#168 Geplaatst 21 november 2012 - 20:31

Bekijk berichtEibhlin, op 21 november 2012 - 20:27, zei:

Kheb hem gezegd dat hij beter eens zo snel mogelijk naar de dokter belt dan en dat zegt. Hij heeft spierpijnen onder andere in zn benen, last van zweten, geen eetlust, is al afgevallen en loopt minstens 5 keer per dag naar de wc vooral als hij gegeten heeft. Lijkt beetje op hoe het bij mij begon en ik was ongeveer even oud...

Beste inderdaad even naar de dokter gaan, waarschijnlijk gaan ze dan bloedprikken om te kijken of er een ontsteking in het lichaam zit...en dan wordt er verder onderzocht. De klachten die je beschrijft kunnen natuurlijk ook nog velen andere dingen zijn. (spierpijn in benen en zweten heb ik zelf nooit gehad...maar bij iedereen zijn de klachten ook weer anders).
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#169 Geplaatst 21 november 2012 - 20:35

Bekijk berichtchanatas, op 21 november 2012 - 20:31, zei:

Beste inderdaad even naar de dokter gaan, waarschijnlijk gaan ze dan bloedprikken om te kijken of er een ontsteking in het lichaam zit...en dan wordt er verder onderzocht. De klachten die je beschrijft kunnen natuurlijk ook nog velen andere dingen zijn. (spierpijn in benen en zweten heb ik zelf nooit gehad...maar bij iedereen zijn de klachten ook weer anders).
Je kheb het hem gezegd dat ze eerst zn bloed gaan onderzoeken. Die ziekte is inderdaad wel bij iedereen anders maar dat afvallen en eetlust enzo is wel vrij typerend. Hopelijk voor hem is het gewoon een buikgriep ofzo. Ik heb dat wel gehad dat zweten en zere benen, dat was het begin van de erge ontsteking eigenlijk. Ik denk dat het toen echt door gekomen is als ik er op terug kijk.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#170 Geplaatst 21 november 2012 - 20:43

Bekijk berichtEibhlin, op 21 november 2012 - 20:35, zei:

Je kheb het hem gezegd dat ze eerst zn bloed gaan onderzoeken. Die ziekte is inderdaad wel bij iedereen anders maar dat afvallen en eetlust enzo is wel vrij typerend. Hopelijk voor hem is het gewoon een buikgriep ofzo. Ik heb dat wel gehad dat zweten en zere benen, dat was het begin van de erge ontsteking eigenlijk. Ik denk dat het toen echt door gekomen is als ik er op terug kijk.

Ja maar geen eetlust (wat lijdt tot afvallen dus), komt voor bij heel veel dingen...waaronder buikgriep, dus dat betekend niet meteen Crohn natuurlijk. En die andere klachten zijn niet echt symptomen wat veel voorkomt bij Crohn, meeste klachten zijn toch voornamelijk diarree, buikpijn, afvallen en moeheid.
Maar hij kan maar beter even naar de dokter gaan die weet het beter natuurlijk, en even laten testen op zijn bloed.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#171 Geplaatst 21 november 2012 - 20:58

Bekijk berichtchanatas, op 21 november 2012 - 20:43, zei:

Ja maar geen eetlust (wat lijdt tot afvallen dus), komt voor bij heel veel dingen...waaronder buikgriep, dus dat betekend niet meteen Crohn natuurlijk. En die andere klachten zijn niet echt symptomen wat veel voorkomt bij Crohn, meeste klachten zijn toch voornamelijk diarree, buikpijn, afvallen en moeheid.
Maar hij kan maar beter even naar de dokter gaan die weet het beter natuurlijk, en even laten testen op zijn bloed.
Ja die klachten heeft hij wel, kzei het hem ook, kan misschien buikgriep zijn of iets gegeten dat slecht is. Morgen mag hij naar de dokter, mn ma was nogal snel beginnen paranoia worden dat hij het ook zou hebben enzo daarom was hij nogal aan het panikeren.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#172 Geplaatst 21 november 2012 - 23:17

Crohn kan idd erfelijk zijn net zoals pds, mijn twee zussen hebben allebei ook pds.
Best dat hij eens bloed laat trekken en een echo van de buik laat maken.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#173 Geplaatst 28 november 2012 - 22:50

Sinds afgelopen donderdag weer buikpijn en vrijdag had ik weer hele dunne diarree...niet erg prettig. Het hele weekend er last van gehad. Gekke is dat het dus eigenlijk bijna alleen sochtends heb de dunne ontlasting dan....moet dan wel 2/3 keer...rest van de dag heb ik het niet heel erg, af en toe een heel klein beetje.  
Maandag heb ik het ziekennhuis gebelt omdat ik toch weer nodig moest bloedprikken. Er werd ook gevraagd om ontlasting in te leveren. Dus vandaag wezen bloedprikken en ontlasting ingeleverd. Voel me nu wel weer wat beter, hoewel soms nog wel beetje buikpijn en sochtends vooral diarree (of naja geen stevige ontlasting, tis niet meer waterdun). Ik weet niet of het met Crohn t maken heeft, of dat het gewoon een virusje is...van het weekend voelde het wel als Crohn, maar nu eigenlijk niet meer...hoewel ik wel snel vermoeid ben...wilden vandaag gaan sporten, wat ik regelmatig doe...maar heb het met moeite 20 min weten vol te houden. Nou morgen mag ik het ziekenhuis bellen voor de uitslag van het bloedonderzoek. En over 2 weken weet ik of er iets in mn ontlasting gevonden is.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#174 Geplaatst 29 november 2012 - 11:33

Hopelijk alles goed, duurt ook wel effe, 2 weken. Bij mij is dat ook als ik last heb, altijd in de voormiddag en de namiddag kan ik gewoon tip top in orde zijn.

Wat mn broer betreft, vergeten updaten :) Hij heeft van de dokter iets gekregen om zn darmflora aan te sterken en nog wat van pillen. Hij zei dat als het aanhield of hij nog eens een periode last heeft dat hij ook een ontlasting staal binnen moet brengen. Maar wat het nu juist was wist hij dus niet te zeggen...

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#175 Geplaatst 29 november 2012 - 18:39

Vandaag de uitslag van het bloedonderzoek gehad...en mijn bezinking was verhoogd (25, moet onder de 10 zijn)...en ook mn crp of cpr? Weet niet precies wat dat is, iets met eitwitten en ook ontstekingen was ook verhoogd...maar dat hoeft niet perse crohn te zijn, kan ook met verkoudheid of griep verhoogd zijn,alleen ben ik niet echt ziek of verkouden geweest. Maar voel me nu nog wel redelijk, dus nu is het even afwachten op de uitslag van de ontlasting. En dan verder kijken. Ben blij dat ik wel optijd heen gegaan ben...voor hetzelfde geldt was ik weer doodziek geworden
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#176 Geplaatst 30 november 2012 - 15:50

Je kan idd beter op tijd naar de dokter gaan ipv te wachten tot het verergerd. Regelmatige controle is nodig en dat stelt jezelf dan ook weer geruster.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#177 Geplaatst 30 november 2012 - 20:09

Net ook even naar de dokter gegaan (weeral). Ze heeft bloed genomen om mn waarden te controleren. Ook effe testen op gluten en lactose allergie. Ze zei dat het overgeven niet met de crohn te maken kan hebben maar puur voort komt uit te veel stress.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#178 Geplaatst 01 december 2012 - 12:51

Bekijk berichtEibhlin, op 15 november 2012 - 15:10, zei:

Mja bij mij is het beetje met school. Kdoe zo mn best om alles op tijd af te krijgen maar met die periode ziek te zijn kon ik dus niet of weinig naar de les. Krijg ik dan soms van die vragen of opmerkingen waar ik precies een sarcastische ondertoon in vind alsof ik voor de lol thuis blijf. En nu ik beter ben zien ze dus niets aan mij en begrijpen vele dus niet dat er perioden zijn waar ik me ook heel slecht kan voelen. En jammer genoeg trek ik me dat dan wel aan als iemand zo een opmerking geeft. Ik zorg altijd dat mn taken gedaan zijn en doe mijn deel bij groepswerken dus vond ik dat erg onterecht eigenlijk. Leek alsof ze jaloers zijn omdat ik thuis bleef maar ze zien wel niet dat ik hier niet in de zetel filmpjes lag te kijken met een kom chips maar op de wc zat met een emmer.

Persoonlijk zou ik dan diegene die de opmerking maakt rechtstreeks aanspreken erover.
En vragen waarom ze die opmerking maken.
En dan zeggen dat ik het erg vindt dat er nog zoveel bevooroordeelde onwetende mensen rondlopen die nogal stomme opmerkingen maken, dat ik niet thuis blijf voor mijn plezier tenzij x, de persoon die de domme opmerking maakt dus, plezier omschrijft als een hele dag of een hele voormiddag op de wc zitten met een emmer voor mijn neus...
En dat het leuk zou zijn als mensen eens zouden nadenken voor ze iets zeggen en dat ze beter zwijgen als het gaat over dingen waar ze toch geen jota vanaf weten...
Ik heb daar een gloeiende hekel aan aan zulke mensen en ik laat dat niet zomaar over mijne kant gaan dus
Als je hen er op aanspreekt staan ze dan met hun mond vol tanden en worden ze figuurlijk zo klein als een vingerhoedje
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#179 Geplaatst 01 december 2012 - 16:58

Bekijk berichtlathyrus, op 01 december 2012 - 12:51, zei:

Persoonlijk zou ik dan diegene die de opmerking maakt rechtstreeks aanspreken erover.
En vragen waarom ze die opmerking maken.
En dan zeggen dat ik het erg vindt dat er nog zoveel bevooroordeelde onwetende mensen rondlopen die nogal stomme opmerkingen maken, dat ik niet thuis blijf voor mijn plezier tenzij x, de persoon die de domme opmerking maakt dus, plezier omschrijft als een hele dag of een hele voormiddag op de wc zitten met een emmer voor mijn neus...
En dat het leuk zou zijn als mensen eens zouden nadenken voor ze iets zeggen en dat ze beter zwijgen als het gaat over dingen waar ze toch geen jota vanaf weten...
Ik heb daar een gloeiende hekel aan aan zulke mensen en ik laat dat niet zomaar over mijne kant gaan dus
Als je hen er op aanspreekt staan ze dan met hun mond vol tanden en worden ze figuurlijk zo klein als een vingerhoedje
Voorlopig heeft ze het gelukkig niet meer gedaan, kheb ze dan ook niet meer gezien eigenlijk. Maar volgende keer ga ik inderdaad wel iets in die aard antwoorden. Kvind dat ook echt vreselijk, mensen die over iets willen gaan commentaar geven zonder te beseffen waar ze over bezig zijn.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#180 Geplaatst 10 december 2012 - 17:30

Vandaag de uitslag van de ontlasting gehad en ook daar zaten onstekingen in, dus heb komt echt van crohn af. Nu wordt mijn dosis puri-nethol verhoogd met 50mg (slikte de laagste dosis), maar aangezien dat wel 2 maanden kan duren voordat dat werkt krijg ik daarnaast nog entocort, gelukkig geen prednison zoals de vorige keer. Dit medicijn werkt ook echt ter plaatse, dus als het goed is geen bijwekeringen ervan!!! Verder moet ik echt weer gaan stoppen met roken, want dat heeft ook effect op de ziekte. Dus in januari (ja december is voor mij echt een slechte maand om te stoppen) ga ik echt weer stoppen, moet gewoon nu.
Geplaatste afbeelding