Spring naar inhoud


- - - - -

PDS - Crohn


  • Log in om te reageren
453 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#196 Geplaatst 16 december 2012 - 22:30

Bij mij komt de vermoeidheid momenteel door een ijzer tekort en dus tot gevolg anemie. Ik hoop dat het met die ijzer tabletten betert al ben ik echt zo een ramp met pillen nemen bij mn maaltijd. Er staat op die doos, voor de maaltijd innemen en ik denk er pas aan enkele uren na mn eten, waar ik die ook zet. Kzal er mn gsm alarm op moeten zetten ofzo denk ik.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#197 Geplaatst 16 december 2012 - 22:34

Bekijk berichtEibhlin, op 16 december 2012 - 21:14, zei:

Misschien eens in het UZ gaan horen, ik heb eens op hun site gekeken en daar hebben ze 2 specialisten die zich met crohn

Eiblhin, ik weet dat je heel erg tegen reguliere medicatie bent.

Maar misschien is het interessant om het eens anders te bekijken: kijken naar het resultaat, en abstractie maken van het soort medicatie.

Gewoon met een open geest het ene én het andere uitproberen en gewoon kijken met wat je de beste levenskwaliteit hebt.

Ik weet dat je niet zo voor de gewone medicatie bent, maar om Dr Phil te quoten: 'how is it working for you?'
Wat heb je er aan van geen medicatie te nemen, als je je uiteindelijk vele uren en dagen belabberd voelt?

Is het geen optie om het wél eens uit te proberen en te zien wat het resultaat is?

Bewerkt door Alicia, 16 december 2012 - 22:35.


chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
    • Locatie: Amsterdam
  • 3 katten
OFFLINE

#198 Geplaatst 16 december 2012 - 22:37

Bekijk berichtEibhlin, op 16 december 2012 - 22:30, zei:

Bij mij komt de vermoeidheid momenteel door een ijzer tekort en dus tot gevolg anemie. Ik hoop dat het met die ijzer tabletten betert al ben ik echt zo een ramp met pillen nemen bij mn maaltijd. Er staat op die doos, voor de maaltijd innemen en ik denk er pas aan enkele uren na mn eten, waar ik die ook zet. Kzal er mn gsm alarm op moeten zetten ofzo denk ik.

Ik ben ook een ramp als het gaat om pillen innemen. Ik vergeet het regelmatig. Met die nieuwe medicatie moet ik ze ook vlak voor de maaltijd innemen...heb ze nu daarom maar bij de kopjes gezet, zodat ik als ik sochtends koffie ga drinken de pillen meteen zie staan en kan innemen. Nu alleen ervoor zorgen dat ik sochtends wel eet, want daar ben ik ook niet zo goed in...soms geen trek of geen tijd.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#199 Geplaatst 16 december 2012 - 22:44

Bekijk berichtAlicia, op 16 december 2012 - 22:34, zei:

Eiblhin, ik weet dat je heel erg tegen reguliere medicatie bent.

Maar misschien is het interessant om het eens anders te bekijken: kijken naar het resultaat, en abstractie maken van het soort medicatie.

Gewoon met een open geest het ene én het andere uitproberen en gewoon kijken met wat je de beste levenskwaliteit hebt.

Ik weet dat je niet zo voor de gewone medicatie bent, maar om Dr Phil te quoten: 'how is it working for you?'
Wat heb je er aan van geen medicatie te nemen, als je je uiteindelijk vele uren en dagen belabberd voelt?

Is het geen optie om het wél eens uit te proberen en te zien wat het resultaat is?
Ik heb het geprobeerd en ik voelde me er zo danig nerveus door dat ik aldoor diarree had en stressig liep. Elk pijntje of wat dan ook was ik aan het panikeren, oohneee bijwerking! Ook vind ik het puur vergif, ik wil echt geen zwaar chemische dingen elke dag slikken de rest van mn leven. Ik ken nog mensen die medicatie nemen en ik ken er enkele die al jaren leven met crohn zonder medicatie. Als ik trouwens verhalen hoor en lees van anderen die wel medicatie nemen, zij hebben ook minder dagen, weken en soms maanden, ik ook, veel verschil is er dan niet lijkt me. Voor mij is stress de grote factor en daar word aan gewerkt zodat ik rustiger kan leven. Als ik vb op reis ga heb ik niets maar dan ook niets van klachten. Ik kan eten wat ik wil, geen diarree 's morgens, niets krampen of pijn.

Bekijk berichtchanatas, op 16 december 2012 - 22:37, zei:

Ik ben ook een ramp als het gaat om pillen innemen. Ik vergeet het regelmatig. Met die nieuwe medicatie moet ik ze ook vlak voor de maaltijd innemen...heb ze nu daarom maar bij de kopjes gezet, zodat ik als ik sochtends koffie ga drinken de pillen meteen zie staan en kan innemen. Nu alleen ervoor zorgen dat ik sochtends wel eet, want daar ben ik ook niet zo goed in...soms geen trek of geen tijd.
Ja zelfs dat helpt hier dus niet, ik heb ze al voor mn neus op tafel gezet en als ik dan klaar ben met afruimen staat er zo nog 1 ding op tafel... oooeeei... :d

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#200 Geplaatst 16 december 2012 - 22:48

Bekijk berichtEibhlin, op 16 december 2012 - 22:44, zei:

Als ik trouwens verhalen hoor en lees van anderen die wel medicatie nemen, zij hebben ook minder dagen, weken en soms maanden, ik ook, veel verschil is er dan niet lijkt me. Voor mij is stress de grote factor en daar word aan gewerkt zodat ik rustiger kan leven. Als ik vb op reis ga heb ik niets maar dan ook niets van klachten. Ik kan eten wat ik wil, geen diarree 's morgens, niets krampen of pijn.

dan heb je die 'alternatieve' middelen ook niet nodig hé...
homeopathie is niet veel meer dan duur water met placebo-effect, geef daar je geld dan ook niet aan.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
    • Locatie: Amsterdam
  • 3 katten
OFFLINE

#201 Geplaatst 16 december 2012 - 22:49

Bekijk berichtEibhlin, op 16 december 2012 - 22:44, zei:


Ja zelfs dat helpt hier dus niet, ik heb ze al voor mn neus op tafel gezet en als ik dan klaar ben met afruimen staat er zo nog 1 ding op tafel... oooeeei... :d

Hahaha ik ken het hoor, ze stonden bij mij ook altijd in de keuken en ik zag de pillen ook elke morgen wel staan...maar dan denk ik, die neem ik zo wel in...en dan zit ik op de fiets naar werk en dan denk ik, ohh jaah die pillen...vergeten whaha...En ik moet nog niet te hard juichen, ze staan sinds woensdag op een andere plek en tot nu toe gaat het goed...hopelijk blijf ik er aan denken.
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 1 katten
OFFLINE

#202 Geplaatst 16 december 2012 - 23:06

Bekijk berichtcatherine, op 10 december 2012 - 19:40, zei:

Mss eens aan je huisarts vragen naar een samenstelling met papaverine is helemaal homeopathisch en ik kan je verzekeren ik heb zo goed als geen krampen meer. Je moet het wel laten voorschrijven en laten maken bij je apotheek.

Bereidingen met papaverine moet je vanaf nu volledig uit eigen zak betalen.
Ik neem voor mijn darmen ook een bereiding met de helft papaverine en de helft sulpiride en die kostte tot nu toe goeie drie euro voor zestig tabletten.
Vorige week ging halve trouwboek een recept inwisselen en kreeg hij te horen dat papaverine niet meer terugbetaald wordt, dus nu kost het twintig euro voor net hetzelfde, toch erg zunne
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#203 Geplaatst 16 december 2012 - 23:20

Bekijk berichtAlicia, op 16 december 2012 - 22:48, zei:

dan heb je die 'alternatieve' middelen ook niet nodig hé...
homeopathie is niet veel meer dan duur water met placebo-effect, geef daar je geld dan ook niet aan.
Daar durven meningen over verschillen natuurlijk :)
Het is wel handig iets te hebben voor als er eens een opstoot komt zoals ik laatst had. Ik ben trouwens 7 maand heel goed geweest zonder enige medicatie, het is allemaal gewoon terug begonnen door dat het plots erg druk werd: kittens papflessen, nor andere dieren verzorgen, examens, die overlast van mn buren, nog wat andere zaken die me parten speelden in mn omgeving ook op emotioneel gebied. Hierdoor is het dan terug wat beginnen borrelen, blijven verder doen ipv rust te nemen en ja...

Bekijk berichtchanatas, op 16 december 2012 - 22:49, zei:

Hahaha ik ken het hoor, ze stonden bij mij ook altijd in de keuken en ik zag de pillen ook elke morgen wel staan...maar dan denk ik, die neem ik zo wel in...en dan zit ik op de fiets naar werk en dan denk ik, ohh jaah die pillen...vergeten whaha...En ik moet nog niet te hard juichen, ze staan sinds woensdag op een andere plek en tot nu toe gaat het goed...hopelijk blijf ik er aan denken.
Haha, khoop het ook voor je. Dat heb ik inderdaad ook wel vaak, ooh ja straks moet ik die pillen nemen, ja zometeen dan. Ok bijna eten, ik ga ze dan moeten nemen. Zet mn bord op tafel en gaat compleet uit mn gedachten :d

Bekijk berichtlathyrus, op 16 december 2012 - 23:06, zei:

Bereidingen met papaverine moet je vanaf nu volledig uit eigen zak betalen.
Ik neem voor mijn darmen ook een bereiding met de helft papaverine en de helft sulpiride en die kostte tot nu toe goeie drie euro voor zestig tabletten.
Vorige week ging halve trouwboek een recept inwisselen en kreeg hij te horen dat papaverine niet meer terugbetaald wordt, dus nu kost het twintig euro voor net hetzelfde, toch erg zunne
Komt door dat nieuwe verdrag, codex alimentalus ofzo iets. Ze willen ons gewoon heel graag gewone medicatie opdringen. Homeopathie word dan afgedaan als onzin, placebo, niet effectief enzo. Terwijl er een hoop mensen toch met geholpen zijn. Mijn ma vb kan geen antibiotica verdragen en gebruikt al haar hele leven homeopathie, ik kan ook niet tegen alles en waag me er dus ook niet aan. Volgens die nieuwe regels moeten ze nu dus aan bepaalde eisen gaan voldoen die compleet absurd zijn vind ik en word het hun gewoon lastiger gemaakt om te produceren en voor ons om te verkrijgen.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#204 Geplaatst 16 december 2012 - 23:40

Bekijk berichtEibhlin, op 16 december 2012 - 23:20, zei:

Daar durven meningen over verschillen natuurlijk :)
...

Ze willen ons gewoon heel graag gewone medicatie opdringen. Homeopathie word dan afgedaan als onzin, placebo, niet effectief enzo.

Het is nu eenmaal nog nooit via wetenschappelijke studies volgens de regels van de kunst bewezen dat homeopathie werkt.
Dan vind ik het maar normaal dat dit niet terugbetaald wordt; als je er zelf dan toch in gelooft, dan moet je het maar zelf bekostigen, niet de maatschappij, vind ik.

Ik vind dat mensen wat dat betreft te weinig kritisch zijn; vaak redeneren ze van 'baat het niet dan schaadt het niet', maar ondertussen ben je wel je zuur verdiende centen kwijt, dus het schaadt wel.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#205 Geplaatst 17 december 2012 - 07:22

Bekijk berichtAlicia, op 16 december 2012 - 23:40, zei:

Het is nu eenmaal nog nooit via wetenschappelijke studies volgens de regels van de kunst bewezen dat homeopathie werkt.
Dan vind ik het maar normaal dat dit niet terugbetaald wordt; als je er zelf dan toch in gelooft, dan moet je het maar zelf bekostigen, niet de maatschappij, vind ik.

Ik vind dat mensen wat dat betreft te weinig kritisch zijn; vaak redeneren ze van 'baat het niet dan schaadt het niet', maar ondertussen ben je wel je zuur verdiende centen kwijt, dus het schaadt wel.
Dat vind ik nu eigenlijk ook best van mensen die klakkeloos geloven dat die zogezegde wetenschappelijke studies zo eerlijk zijn. Misschien doe je het af als complot theorie ofzo maar het is nu eenmaal zo dat echt niet alle studies zo onafhankelijk gebeuren. Met geld, veel geld, kom je ver. Kijk vb naar vroeger, studies op aspartaam, waarom denk je dat daar nu terug zo een heisa rond is en opnieuw word onderzocht? Omdat de eerste studies gedaan werden door een onderzoeksteam van coca cola zelf! Het resultaat moest hoe dan ook positief zijn voor hun. Idem dito met al dat genetisch gemanipuleerd voedsel, onderzoek word gedaan door wetenschappers in dienst van monsanto. En als het zo gezond is, waarom stellen dan meer en meer landen een invoerverbod op ervoor. Ook gewoon met medicatie, er is al eerder medicatie op de markt verschenen die zogezegd goed voor je is en nu jaren later komen we er achter dat de mensen die het namen ziek zijn. Of moeders die het namen tijdens de zwangerschap, al die kinderen misvormd. Die geloofden ook dat het wetenschappelijk goedgekeurd was en zo veel beter dan dat plantje waar mensen zich al duizenden jaren ook met behelpen. De enige reden waarom sommige dingen verboden worden zoals neem nu canabis die wel degelijk geneeskrachtig is zonder high te worden is gewoon omdat ze het niet kunnen patenteren. De wetenschap heeft nog niet voor elk of voor vele middeltjes een synthetisch alternatief gevonden. Want dat is ook zo, in gewone medicatie zit vaak gewoon een synthetische namaak van het natuurlijk middel verwerkt, is het dan ook een placebo? Wij zijn gewoon zo afgesneden van de natuur dat we denken het allemaal te kunnen redden met chemische troep. Ik wil me daar niet afhankelijk van maken of in mn lichaam laten en dat is mijn persoonlijke overtuiging. Ik heb dat al eerder hier eens uitgelegd maar blijkbaar is en blijft het lastig om dit te respecteren. Rastafari weigeren operaties, jehova's weigeren bloedtransfusies en zo zijn er vast nog een boel, moeten we dan voor die mensen hun huis ook gaan protesteren en ze dwingen? Mijn lijf mijn keuze en als ik wil zoeken tot ik er bij neerval naar een oplossing is dat toch ook mijn recht? Met zitten en afwachten en op anderen vertrouwen is er ook nog niemand verder geraakt. Het is niet omdat iets algemeen aanvaard is dat het daarom het beste is!

Zo, zegje weer gedaan, ik heb geen zin om hier weer een discussie te gaan voeren. Blijkbaar is het zo aanstootgevend als je eens van het gewone pad afwijkt. Ik moet me verantwoorden omdat ik geen chemische dingen in mn lijf wil, ik moet me verantwoorden omdat ik geen dieren wil laten vermoorden om mezelf te voeden, ik moet me gaan verdedigen waarom ik geen kinderen wil, ik krijg kritiek omdat ik niet met een wagen rijd en daar niets voor voel. Vreemde wereld hoor, laat een mens eens zijn. Geef dan liever raad waar ik wel met verder kan dan steeds die zelfde commentaar waarvan men dan denkt uniek te zijn maar die je al 100x gehoord hebt van tegenstanders.

En hiermee wil ik niemand beledigen of kwaad maken maar dit is gewoon mijn mening en ik wil ook gewoon graag in mijn waarde gelaten worden. Elke mening die ik vorm komt voort uit vroegere ervaring, zelf nadenken, opzoeken....

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#206 Geplaatst 17 december 2012 - 07:43

Ik heb jou toch niet aangevallen?
Ik ben inderdaad geen voorstander van homeopathie, dat is waar, ik vind het gewoon oplichterij van water te verkopen onder het mom dat het genezing brengt.
'Natuurlijke' middelen (kruiden) kunnen natuurlijk wél werkzaam zijn, daar heb je gelijk in.
Maar homeopathie is nog iets anders hé, dat is zodanig verdund dat er gewoon geen werkzame bestanddelen meer inzitten.

Maar mijn punt was: laat die overtuiging dat medicatie 'vergif' is eens varen, en kijk naar het eindresultaat.
Want het lijkt me toch echt niet goed met je te gaan.
Nu ja, als je er dan zo zenuwachtig in maakt dat je je toch weer belabberd voelt, dan heeft het idd geen zin.

Als stress de grote boosdoener is, dan is het idd best om daar aan te werken, hopelijk gaat het dan snel beter.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#207 Geplaatst 17 december 2012 - 08:58

Bekijk berichtAlicia, op 17 december 2012 - 07:43, zei:

Ik heb jou toch niet aangevallen?
Ik ben inderdaad geen voorstander van homeopathie, dat is waar, ik vind het gewoon oplichterij van water te verkopen onder het mom dat het genezing brengt.
'Natuurlijke' middelen (kruiden) kunnen natuurlijk wél werkzaam zijn, daar heb je gelijk in.
Maar homeopathie is nog iets anders hé, dat is zodanig verdund dat er gewoon geen werkzame bestanddelen meer inzitten.

Maar mijn punt was: laat die overtuiging dat medicatie 'vergif' is eens varen, en kijk naar het eindresultaat.
Want het lijkt me toch echt niet goed met je te gaan.
Nu ja, als je er dan zo zenuwachtig in maakt dat je je toch weer belabberd voelt, dan heeft het idd geen zin.

Als stress de grote boosdoener is, dan is het idd best om daar aan te werken, hopelijk gaat het dan snel beter.
Nee maar ik word het beetje moe mij steeds te moeten gaan verdedigen of verantwoorden alsof ik een misdaad bega. Ik ken mensen die met niets van al die medicatie geholpen zijn die ze al gekregen hebben. Een meisje op mn school heeft colitis ulsurosa en heeft al zowat alles geprobeerd, nog zieker geworden door de pillen. Haar eerste jaar hoge school mogen stopzetten en herdoen door de ziekte, toch nam ze pillen. Iemand anders met crohn, zelfde probleem, in het ziekenhuis beland na het gebruik van de zelfde pillen die ik nam. Ik heb in mn familie ook al heel wat mensen enorm zien afzien, jaaaaren lang, soms mede door medicatie. Zeker ook na jaaaaaren medicatie gebruik, personen bij wie hun maag er zo van kapot was dat ze daar dan weer pillen voor moesten, van die pillen werden ze ook slecht dus hop er nog een pilletje bij tegen die bijwerkingen. En dan hoor je ook van verschillende mensen dat als je die pillen neemt, je weerstand enorm achteruit gaat, gevolg, griep, verkoudheden and so on krijg je veeeeel gemakkelijker. Wat raden ze dan aan... vaccineren, moet ik weer een hoop chemische boel in me laten spuiten. Zo blijf je bezig in mijn ogen hoor.

Het is niet dat ik hier halfdood loop ofzo hoor, ik ben ondertussen alweer over het ergste heen van afgelopen maand. Maanden ook volledig goed en amper klachten gehad zonder iets van medicatie, ik vind niet dat die tijd dat ik die pillen nam zo veel beter was of ik me zo veel beter voelde. Diarree heb ik enkel als ik me opjaag net als mensen met pds, voor de rest heb ik nu terug een vrij normale stoelgang, wat op zich toch mooi is zo zonder pillen? Het enige wat ik nog heb is een ijzer tekort maar dat is iets waar elke persoon met crohn wat aan moet doen, pillen of niet. Volgens mij is een opstoot gewoon niet te vermijden of je nu pillen slikt of niet. Ik heb echt al veeeeel fora zitten lezen over crohn en daar lees ik erg vaak verhalen van mensen met klachten, opstoten, die slecht lopen, in het ziekenhuis belanden met complicaties en toch slikt daar 90% gewone medicatie...

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#208 Geplaatst 17 december 2012 - 17:08

't Is ieder zijn eigen keuzes.

Ik weeg voor mezelf af het me er beter of slechter op zal maken. Ben chronisch ziek en ik was eerst ook erg tegen medicatie. Da's een menselijke reflex, medicatie nemen is niet natuurlijk. Ik heb stilaan geleerd dat het voor mij mee uitmaakt hoe ik me NU voel. Als ik me nu zo goed mogelijk voel, dan ga ik minder stressen minder afzien. En dan ziet mijn toekomst er ook beter uit. Bij sommige medicatie heb ik ook mijn bedenkingen, daar let ik ook mee op. Zware pijnstillers bijvoorbeeld, ik weet dat die verslavend werken en ik wil niet afhankelijk worden. Maar als ik me slecht voel, dan mag het wel eens. Ik stel het nog steeds lang uit hoor, pijnmedicatie nemen. Maar eigenlijk krijgt je lichaam geen rust als je je slecht voelt. Toch medicatie nemen is mijn manier om voor mezelf te zorgen. Ik hou altijd een evenwicht. Maar ik wil dat het nu goed gaat, dat ik mijn studie kan afmaken etc. Ik probeer niet op bijsluiters te letten, of op internet verhalen te zoeken. Als ik voel dat het me goed doet is het genoeg. Kleine ongemakken wegen dan niet op tegen afzien. Heb bijv. medicatie om mijn dag-nachtritme wat normaal te houden, daarvan krijg ik veel dorst. Maar ik slaap wel wanneer dat moet en ben wakker wanneer dat moet. Na 22 jaar niet slapen ben ik daar dolgelukkig mee, al zijn er soms nog slapeloze nachten.

Zo lang je voor jezelf zorgt ben ik al blij :)  Heb je al eens gedacht aan begeleiding om met stress te leren omgaan? Dat kan bij psychologen bijvoorbeeld. Of bij een relaxatietherapeut/kinesist. Ook ventileren over alle moeilijkheden in je leven kan helpen om je draagkracht groter te maken.


Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
    • Locatie: St. Gillis Dendermonde
  • 4 katten
OFFLINE

#209 Geplaatst 17 december 2012 - 17:32

@ Eihblin: als je ijzertekort hebt, moet je (naast inname ijzertabletten voor snelle aanvulling) ook mijden om zuivelproducten te gebruiken. Zuivel zorgt ervoor dat het ijzer minder goed opgenomen wordt. Wat je wel nodig hebt om het ijzer op te nemen is Vitamine C.

Verder ben ik de laatste jaren een fan geworden van kruiden en aanpassen van voeding, daar heb ik tot nu toe het beste resultaat mee.
De normale krampen-medicatie (zoals Buscopan) mag ik niet innemen omdat ik open-kamerhoekglaucoom heb en dat heeft daar geen goeie invloed op.

En het kunnen echt de meest gezonde dingen zijn die het je lappen. Ik ben lactose intolerant, maar daarnaast moet ik ook opletten met tomaten waar er veel pitten in zitten en 's morgens een vers geperst fruitsap kan ook al eens verkeerd uitdraaien. Sinds ik wat meer macro-biotische invloeden in mijn voedingspatroon steek, merk ik vooruitgang. Maar zodra ik terug te veel zondig (wat zo gemakkelijk is in de drukke periodes, efkes rap naar de frituur...) heb ik het rap weer vlaggen. Met ovenfrietjes heb ik dat minder. Dus zal ik rapper iets in de oven klaarmaken als in vet.
Maar als het fout gaat met koorts en ontsteking, dan grijp ik terug naar de klassieke geneeskunde. Niet dat het nog veel nodig is, m.u.v. af en toe eens een mega- kramp- en diarree-dag, maar hoe meer ik mijn voeding onder controle hou, hoe beter het wordt.
Aan de andere kant merk ik ook dat antibiotica geen goeie invloed heeft op zwakke darmen, maar als ik het moet nemen (zoals nu) wel dan kan het efkes niets anders en dan probeer ik totaal niet te zondigen in mijn eten (hoewel met de feestdagen...).

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#210 Geplaatst 17 december 2012 - 18:52

Ja kweet het, vorig jaar voedingsleer gehad :) maar ik neem niet veel zuivel want ik lust dat gewoonweg niet, enkel eens een kaassausje ofzo. Mijn test was gelukkig goed, geen voedsel allergieën.

Mijn zonde is zoet, suiker, ook enorm slecht voor de darmen maar toch kan ik het niet laten soms eens een snoepje te eten of als ik er aan begin grenzen te stellen. Qua eten ben ik ook veeeeel veranderd, elke avond kook ik of probeer toch iets gezond te kiezen als het snel moet, al die toevoegingen zijn ook niet zo gezond namelijk. Stoppen met vlees was voorbeeld een hele hulp, daar reageerde ik super slecht op. En ik eet ook wel vaak bio, geen idee of dat veel uitmaakt qua klachten.